handdator

Visa fullständig version : FMS LET 13 GLIDER vingtippar reparation



Killenheladagen
2015-10-07, 10:37
Hej!
I våras köpte jag ovanstående utan kunskap om rc flyg och byggde den utan att kolla ex TP och hade på Maiden reverserad kanal för skevroder såå.. 80% thrust och launcha i vinden och den lägger sig med höger vinge högre , jag skevar mot trodde jag men det slutade i en kraftig hjulning och jag köpte en easytrainer och lärde mig det jag borde ha vetat innan, men.

En månad sedan kanske så tänkte jag transplantera landninghjulet till easytrainern men då hade jag skaffat kunskaper nog att faktiskt laga flygkroppen och motorfästet och premiärflög min "let 13 glider" till min förtjusning och den var kraftigt mycket mer flygplan än easytrainern och ett bra steg upp!
Jag tippar att planet gör en 80-100km/h vid fullgasflygning och när man kapat gasen och dyker lite så är kärran ÄNNU snabbare!!

Nu till frågan, vingtippar var ju av ett par cm men de gick av symmetrisk iaf och planet flög bra med skadan dock limmade och tejpade jag fast tippar tillfälligt och håller nu på att konstruera vingtippar jag vill använda och nu börjar min hjärna varva, skall jag använda en vingkonstruktion som är snabbare eller har mer drag/lyft eller MINDRE drag /lyft för bästa egenskaper vid mindre stall vid landning? Vingprofilen är framsvepta vingar som smalnar av rätt kraftigt och flatbottom och rätt liten "camber" på ovansidan?

Kan jag alltså få lite bonusstabilitet här nu när jag ändrar vingen ? Jag vill INTE göra polydihedral btw.
Tack för svar!

Fluf
2015-10-07, 10:59
Skulle nog föreslå att bibehålla dem som originalet, trots allt dels en fullskala konstruktör som har designat en av världens mest använda segelplan och sedan har den skala-anpassats för att vara en trevligt flygande modell. Så att övertänka de designerna känns inte som om det behövs.

Några tandpetare, lite lättspackel, lite slipa, lite ny färg kanske en röd och en grön vingspets så är den som ny igen?

johanvm
2015-10-07, 17:54
Hej, vi är alla olika. Vissa gillar flygandet andra byggandet och en del konstruerandet (jag tillhör sistnämnda).
Är du nyfiken på hur flygplanet kommer fungera med egendesignad vinge så säger jag bara KÖR HÅRT!!!
Så länge du utgår från nuvarande proportioner och inte gör något extremt så kommer kärran förmodligen flyga helt OK. Googla runt och kolla in vad andra kör för profil på liknande maskiner, vinkla ner spetsarna några få grader, lägg TP runt 25-30% av kordan. ...sen är det bara att provkasta där det är någorlunda förlåtande.
Dina odds för att lyckas ökar ju förstås om du visar och diskuterar dina koncept här på forumet innan du börjar själva byggandet.
MVH!
/Johan

Killenheladagen
2015-10-07, 18:12
Hej, vi är alla olika. Vissa gillar flygandet andra byggandet och en del konstruerandet (jag tillhör sistnämnda).
Är du nyfiken på hur flygplanet kommer fungera med egendesignad vinge så säger jag bara KÖR HÅRT!!!
Så länge du utgår från nuvarande proportioner och inte gör något extremt så kommer kärran förmodligen flyga helt OK. Googla runt och kolla in vad andra kör för profil på liknande maskiner, vinkla ner spetsarna några få grader, lägg TP runt 25-30% av kordan. ...sen är det bara att provkasta där det är någorlunda förlåtande.
Dina odds för att lyckas ökar ju förstås om du visar och diskuterar dina koncept här på forumet innan du börjar själva byggandet.
MVH!
/Johan
Ha! Ja naturligtvis!
Jag skall givetvis köra en liten byggdagbok!

Nån förstod mig där;) jag gillar skarpt byggande/konstruerandet !
Börjar imorgon med bilder, har skapat 4vingtippar och kommer lägga upp bilder på allt så ni kan komma med input om vad jag pysslar med och hur jag gör det på bästa sätt!! Tack för all hjälp detta var en tacksam hobby att ge sig in i!

Jag tror jag kommer öka spännvidden några cm med vinglagningen och kanske få liiite bättre lyft vid termik?

johanvm
2015-10-07, 18:35
Kanske läge att skarva lagningsstället med kol- eller grillpinnar så att du kan jämföra lite olika vingspetsar? Själva spetsen kan du tejpa fast. Packtejp duger gott till klädsel.

Själv kör jag ofta i frigolit och skär med upphettad tråd.
Det finns knappt nån gräns för vad och hur stort man kan bygga med frigolit och skärmallar. Här är ett exempel på egendesignat bygge som jag skar till i frigolit för några år sen: http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=177253&page=&CurrentMainTopic=11&replypage=99
Den gången valde jag att gå "hela vägen" med finishen så det tog ett tag. Grovjobbet med att forma frigoliten gick snabbt.
/J

Killenheladagen
2015-10-07, 19:48
Kanske läge att skarva lagningsstället med kol- eller grillpinnar så att du kan jämföra lite olika vingspetsar? Själva spetsen kan du tejpa fast. Packtejp duger gott till klädsel.

Själv kör jag ofta i frigolit och skär med upphettad tråd.
Det finns knappt nån gräns för vad och hur stort man kan bygga med frigolit och skärmallar. Här är ett exempel på egendesignat bygge som jag skar till i frigolit för några år sen: http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=177253&page=&CurrentMainTopic=11&replypage=99
Den gången valde jag att gå "hela vägen" med finishen så det tog ett tag. Grovjobbet med att forma frigoliten gick snabbt.
/J
Jag tänkte det, vingarna har brutit precis där kolfibersparren går så jag skall borra in i den och plugga med en smalare sparre som då får rätt vinkel från början samt stabiliserar åt "alla håll" samt några tandpetare och ev ett kreditkort limmat mot reservvingen och där den skall sitta på undersidan,
airfoil är platt under så med dessa åtgärder har jag mest chans att allt blir i rätt och korrekta mått och linjer!
Men innan jag färdigställer det så kommer jag göra "avtagbara" vingtippar som du föreslog för att experimentera lite, kf3 airfoils ex skapar massa lyft så vid för långsam landning bör ex ev tendenser till tipstall elimineras tänker jag?

Det är otroligt vad man kan skapa med detta underbara material ! Credit till FMS som skickar med ett block epp för typ reparationer!

Kan även varmt rekommendera som bixler = fms easytrainer 1280 - mycket bättre än nån av bixlarna!

Men om du vill ha ett snabbt segelflyg som flyger riktigt bra och kan flygas aggressivt och skitfort så är Fms let13 glider ett riktigt bra plan, andraplan el om man har en bra kompis ;förstaplan !!

johanvm
2015-10-07, 21:06
Hej, är det tipstall vid landning du vill bota så behöver du inte bygga om något alls. Skicka upp bägge skevrodren och mixa in höjdroderkompensation så kommer kärran smyga sig ner hur snällt som helst. Effekten är så mycket kraftigare än du nånsin anar. Lägg mixningen på ett skjutreglage och prova sen på lite högre höjd tills du har hittat den höjdroderkompensation som ger rak flykt.

Sökord:
Butterfly
Crow
Flaperon

Fluf
2015-10-08, 11:26
Oki då är jag med, personligen hade jag nog försökt få tillbaks den till rimligt skala-lik då den har en riktig förebild.

Men för experiment tror jag dels en washout för att minska tipstall och sedan en böj upp i winglet för att minska turbulens och därmed mindre luftmotstånd hade kunnat vara av intresse att leka med :)

KristofferR
2015-10-08, 15:27
Litet språktips till trådskaparen; "vingtippa" är ett verb - ett sätt att flyga när man liksom "vaggar" flygplanet fram och tillbaka.

Ändarna på vingen/vingarna heter "vingspetsar" (wingtip på engelska, "tip" betyder topp, ände, spets).

Jag förväntade mig en intressant redogörelse för hur du vingtippat och kraschat som följd av den manövern. :)

Killenheladagen
2015-10-08, 21:29
Haha Ok nej ja förvisso vingtippade och sen hjulade jag ner i marken men mest för reverserad skevkanal och brist på förkunskaper Tack där för rättelsen tänkte lite svengelska där.

Ja vingspetsarna är det som skall repareras (igen) just nu är det en tillfällig lagning som limmats och tejpats dock skall jag snygga till hela planet (måla om igen skall byta färg från silver till röd osv) och då tänkte jag passa på att lägga till några cm så spännvidden kommer bli ca 790+790mm istället för 750+750 och jag hoppas och tror att den snyggare lagningen inte egentligen kommer påverka egenskaperna något då nuvarande lagningen definitivt har mer motstånd/drag och förmodligen mindre lyft och om inte planet varit så enormt stabilt så skulle nog vingspetsarna stalla före resten av vingen vid landning då jag maglandar på gräs där det är otroligt viktigt att hålla vingarna horisontellt.

De nya spetsarna kommer följa de rätt speciella linjerna denna kärras vingar har - framåtsvepta ganska aggressivt. Sen har vingspetsarna längst ut nåt som påminner om en skala "bensintank' längst ut på varje vingspets som jag tänker skippa då det ser löjligt ut och saknar funktion.

Killenheladagen
2015-10-08, 21:38
Oki då är jag med, personligen hade jag nog försökt få tillbaks den till rimligt skala-lik då den har en riktig förebild.

Men för experiment tror jag dels en washout för att minska tipstall och sedan en böj upp i winglet för att minska turbulens och därmed mindre luftmotstånd hade kunnat vara av intresse att leka med :)
Precis! Så tänker jag ungefär och blir nästan tokig av alla olika idéer så jag tror jag skapar ett par olika modeller - sätter på tillfälligt och provar ut vad som fungerar bäst. Typ prova stalla i olika vindriktningar, "touch and go:s" och se hur de beter sig i hårdare vind osv!
Jag tror på en design med en del lyft och minimum drag/motstånd om man kan få mer lyft ute på spetsarna borde väl teoretiskt planet vilja vara mer stabilt frågan är om kraften blir kraftig nog för göra en skillnad.
Planet är ju i nuläget (var ut idag, massa termik) otroligt stabilt och går som "på räls" när jag flyger let13:en efter jag flugit min fms Easytrainer så är skillnaden helt enorm trots nästan samma setup(förutom propp), let13:en är ett under av fart och sticker rakt upp och glider för evigt, dessutom kan man slå på nån % gas inför landning så propellern fälls ut som en enorm broms till skillnad från bixlerkopian som behöver typ 400m inflygning och fortfarande överskjuter!

johanvm
2015-10-08, 22:16
Hej, du tänker fel. Mer lyft vid spetsarna kommer ÖKA risken för att kärran tipstallar. Man brukar göra precis tvärtom, dvs vinkla ner spetsarna/höja skevrodren/vinkla ner vingrot (dvs flaps). Syftet är att lyft närmast kroppen ska upphöra först.
Har du problem med att få ner Bixlern, prova kråkbroms (se ovan).
/J

KristofferR
2015-10-08, 22:44
Kul att du testar. Kanske rollar den lite trögare med mer spännvidd. Man kanske måste vara skicklig för att märka det.

Förebilden är tuff, kul med plan som har ett distinkt utseende. Jag tycker faktiskt att FMS version ser ut att ha lite kortare spann än bilder jag sett. Kanske finns förebilden med olika vingar. Det är värt att googla lite förresten; du är kanske på rätt spår med olika vingspetsar och det är inte "fel" att ta bort spetsarna heller:
http://home.nwi.net/~blanikam/ba/prod06.htm

Bild-Googla även på Red Bull Blanik så hittar du en del spektakulärt.:)

Fluf
2015-10-09, 09:33
Bild-Googla även på Red Bull Blanik så hittar du en del spektakulärt.:)
SATAN I GATAN! Tack för tipset!

http://glidefast.typepad.com/.a/6a00d8349814b153ef01347fe79030970c-pi

Killenheladagen
2015-10-09, 11:28
Hej, du tänker fel. Mer lyft vid spetsarna kommer ÖKA risken för att kärran tipstallar. Man brukar göra precis tvärtom, dvs vinkla ner spetsarna/höja skevrodren/vinkla ner vingrot (dvs flaps). Syftet är att lyft närmast kroppen ska upphöra först.
Har du problem med att få ner Bixlern, prova kråkbroms (se ovan).
/J
Hej och tack!
Jag har tänkt på det viset också och du bekräftar mina initiala tankar det kommer nog bli riktigt bra detta, jag har ännu ingen bra radio så jag kan ännu ej mixa "crow" och "reflex" detta skall göras när jag inhandlat en bättre radio.

Angående roll-rate så är jag inte orolig då den enkelt rollar runt sin egen axel utan att tappa höjd (till skillnad från easytrainern som jag behövde lura till att rolla och ge roderinput samtidigt innan jag ändrade kontrollhornens position nu rullar den ok men inte mer.
Tack för svar jag behöver mao konstruera en vingspets som är så "platt" som möjligt? Det blir inte så svårt...liite övercamber - avsmalnande utåt, flat undersida (som resten av vingen)? Eller skall jag strunta i camber och försöka göra den så platt som möjligt dvs minst drag/motstånd och minimum lyft?
Mvh G

Killenheladagen
2015-10-09, 11:43
Wow grabbar! Grym skalakärra jag har!!! Och det står att den riktiga kärran är mycket aerobatisk och det märks verkligen på modellen!
Och tack för bilden, skitcool och förklarar min redbull-sticker på rodret;)

Jag kan även passa på att rekommendera detta plan, bra andraplan eller första om man har lite hjälp eller ovanligt god förståelse för flygplan; ) dock så händer saker snabbt med detta plan, riktigt snabbt - jag är mest ute för att filma ovanifrån och glida högt upp länge men planet inbjuder till så mycket bus att det är svårt att hålla sig; ) bixlerkopian är nästan bättre att glida högt med då det är bara typ det den är bra på...dock har jag mycket kärlek till det också då det har lärt mig flyga och reparera.

Dessutom om jag skall "flyga in" en ny plats brukar Fms easytrainern vara planet jag sticker iväg med då jag är lite modigare med det.


Som jag skrev tidigare så kraschade jag detta det första jag gjorde och x antal månader senare tänkte jag en särskilt pillvänlig afton dissekera planet på landninghjulet och lite andra saker och det slutade med att jag reparerade planet dock ej vingspetsarna som var ganska symmetriskt brutna 3-4cm på varje sida till kolfibersparren så Maiden på det planet var utan spetsar och det flög underbart och jag blev kär på en gång och bestämde mig för att laga det och göra det snyggt igen! För planet ÄR jävligt snyggt!

johanvm
2015-10-09, 14:03
Det här klippet är ju en klassiker, men ganska kul: https://www.youtube.com/watch?v=JlRss9WMg-E
/J

Killenheladagen
2015-10-09, 23:15
Det här klippet är ju en klassiker, men ganska kul: https://www.youtube.com/watch?v=JlRss9WMg-E
/J
Tack för riktigt cool video!
Nu vill jag fan ha en riktig sån glidare, den är riktigt snygg och det är modellen också och notera de rätt speciella vingarna - de är fantastiska.

Killenheladagen
2015-10-18, 09:25
Nu bumpar jag upp denna tråd!
Igårkväll blev det gjort, lagade vingspetsarna!
Använde ett block skum jag fick med let-13 blanik Glider.

Först formade jag vingarnas ungefärliga form sedan använde jag en strykjärn (m ångan på) och strök "ned" vingen så den blev tunnare och starkare det hjälpte till att forma vingen exakt som jag ville ha den!

Tog sedan skumbitarna och limmade kreditkort på längden på undersidan vingen, säkrade och förstärkte med packtejp och jag använde CA- limmade tandpetare som passade in i aluminiumbalken som går längs hela vingarna för rätt vinkel och extra styrka.

Lät torka och härda och "passade in" epp där det behövdes och tog till sist tejp igen för att jämna till alla ytor och till sist mattsvart färg över! (All annan färg är slut men vingspetsarna skall vara blå egentligen)

Efter allt var gjort skilde det 5mm mellan vingarna som jag trimmade ned - nu har kärran 1530mm vingspann istället för 1500 orginal eller ca 1380mm som skadan gjorde!

Rätt snyggt blev det också men framförallt starkt!! Det blev så att spetsarna från lagningen pekar symmetriskt 3°~ uppåt dvs en liiten polyhedral - var inte meningen men jag tror att det blir jättebra - kanske lite inbyggd stabiitet i vingen? Jag skall lägga upp bilder när färgen torkat och är klar med lagren! Dock vill jag genast ut på Maiden! ! Det ska bli riktigt intressant att se hur kärran beter sig, det är trots allt en rätt stor operation och skillnaden mellan min tillfälliga lagning och denna förhoppnings permanenta lösning när det gäller ex motstånd.

De tillfälliga spetsarna hade ett enormt aerodynamiskt motstånd och trots det flög kärran underbart och tipstallade ej, med dessa "snabbare " vingarna blir det ännu bättre tror jag, spetsarnas profil blev liksidig camber på en tunn vingspets. Skall ge lika mycket lyft nedåt som uppåt och det är väl det jag är ute efter som jag förstått det rätt?


Känslan ör fantastisk när man lyckats med nåt sånt här utan större problem !!

Och ni trodde jag inte kunde;)

johanvm
2015-10-18, 10:04
Bra! Nu har du fått blodad tand och vågar ge dig in i fler reparationer/moddningar.
/J

Killenheladagen
2015-10-18, 11:39
Bra! Nu har du fått blodad tand och vågar ge dig in i fler reparationer/moddningar.
/J
Tack! Javisst! Jag ville genast göra yttre vingspets-stabilisatorer (terminologi) men ger mig innan, vinkeln där är rätt viktig att få exakt på mm tror jag så jag nöjer mig med mina nya fina spetsar!

Nu blir det gymmet och sedan Maiden!

Killenheladagen
2015-10-18, 20:53
Tack! Javisst! Jag ville genast göra yttre vingspets-stabilisatorer (terminologi) men ger mig innan, vinkeln där är rätt viktig att få exakt på mm tror jag så jag nöjer mig med mina nya fina spetsar!

Nu blir det gymmet och sedan Maiden!
Jaha, tyvärr började det blåsa rätt ordentligt och jag vill ha Maiden med nya spetsarna nära vindstilla för att verkligen få en god uppfattning om att den "trackar" rakt och fint och stallkaraktären samt ev ökad segelförmåga...samt att jag inte riktigt hann innan mörkret kom...

Nästan nervös inför denna,första landningen kommer bli nervöööös då jag ej vill sabba detta snygga arbete , det är riktigt bra gjort och efter lite mods idag så följer den på mm den "hela" delen av vingen och vingprofilen är 99,9% perfekt!

De nya spetsarna är riktigt hårda och stumma och känns som att de sitter bättre än innan lagning!

Om man planerar och är kreativ så kan man göra mycket hållfasta konstruktioner med epp/epo, lim, vykort, kreditkort, tandpetare, tejp och färg! !

Tack för all er hjälp och kritik för övrigt! ;känns som jag har er i ryggen!!

Nu behöver jag bara en ny sändare det kan väl nån skicka snällt till mig; )

Nej skämt åtsido men jag letat efter en sändare (med rx hels) bättre beg 5ch+ med mixmöjligheter spelar ej roll vilket band bara räckvidd är ok, priset är dock avgörande då jag inte har så mycket pengar att lägga på rcprylar just nu (lågsäsong) och jag behöver ju jääättemycket saker;)

Killenheladagen
2015-10-19, 19:00
https://youtu.be/lecXa8mG7DU


Maiden med nya spetsarna helt fantastiska jag lyckades riktigt bra! !!