handdator

Visa fullständig version : Installation mottagare och elektronikenhet för tändning.



AlveH
2015-10-12, 14:52
Håller på att installera bensinmotor, OS GF30, och elektronikenhet till densamma,
servo, mottagare, frsky D8R-II plus, "killeri" etc.

Vill minnas att man förr var noga med ett visst avstånd mellan "gnisteriet" och
mottagare pga störningsrisk.

Det är min första bensinare jag håller på med så därför ställer jag frågan:

Är problemet med störningar detsamma i dag eller har komponenterna blivit
så mycket bättre att man inte behöver bry sig så mycket?

freddan_6
2015-10-12, 15:11
Så länge du håller dig ifrån kinastift (ursch hemska tanke i denna motor) så ska det gå bra. 2.4GHz-mottagarna jobbar med för hög frekvens för att de ska bli nämnvärt störda, i alla fall om matningen för tändsystemet och mottagaren är åtskilda. Men för guds skull gör räckviddsprov innan du flyger. Det gör man alltid i ny kärra eller med ny mottagare i gammal kärra.

AlveH
2015-10-13, 19:10
@freddan_6
tack för ditt svar!
Jo det blir separata accar för tändsystem och mottagare och i övrigt försöker jag
installera komponenterna väl avskilda.

AlveH
2016-05-09, 20:26
Så har jag då äntligen monterat allt i planet och påbörjat inställningen av motorn.
Inga större problem att få igång motorn och jag gjorde inställning med huvudnålen enligt beskrivning.
Fick inte till tomgången riktigt så jag avslutade för att kolla lågfartsnålen (eller vad man nu skall kalla den).
Vid nästa start och nästa och nästa..... har det hela ballat ur dvs. så fort motorn startar så är det inte längre
min sändare som styr servona (trottel, sida, höjd) de lever ett eget liv oavsett vad jag gör med sändaren.
Har flyttat bak mottagaren en decimeter, skilt på mottagarack och acken till gnisteriet utan resultat.
Det hela funkade bra vid första "körningen" men därefter så började problemen.
HJÄLP!

kenneth.eriksson.94
2016-05-09, 20:44
Vad sägs om lite bilder på din radio, samt installationen i planet och motorn. Bild säger mer än 1000 ord, gärna närbilder där vi kan se installationen. Fixa det så skall jag hjälpa dig.

Flygsmurfen
2016-05-09, 21:13
Testa att dra/ ruska i alla kontakter.
Det räcker med att ett enda sift börjar hoppa runt av motorvibrationerna så får radion spader.
Jag har säkrat vissa kontakter med epoxy för att stävja det.
Det verkar som vissa fabrikat av kontakter är sämre än andra?
Det kan vara rejält glapp i sladdarna. Det kan ge spattig radio...eller stendöd.

// Mats W

AlveH
2016-05-10, 11:11
Nybörjare som jag är med gas-engines så kanske tändhatten satt lite löst:blush:.
Testar i morgon igen, feber 38,2 i dag.
Om problemet kvarstå så testar jag med trottelservot och andra servon efterhand, mottagarbyte är också i pipen.
Kabelbyten finns också med i felletandet.
Annars får det väl bli i vitrinskåpet likt många andra s.k. modellflygare:cool:.

Gasman
2016-05-10, 17:57
Så har jag då äntligen monterat allt i planet och påbörjat inställningen av motorn.
Inga större problem att få igång motorn och jag gjorde inställning med huvudnålen enligt beskrivning.
Fick inte till tomgången riktigt så jag avslutade för att kolla lågfartsnålen (eller vad man nu skall kalla den).
Vid nästa start och nästa och nästa..... har det hela ballat ur dvs. så fort motorn startar så är det inte längre
min sändare som styr servona (trottel, sida, höjd) de lever ett eget liv oavsett vad jag gör med sändaren.
Har flyttat bak mottagaren en decimeter, skilt på mottagarack och acken till gnisteriet utan resultat.
Det hela funkade bra vid första "körningen" men därefter så började problemen.
HJÄLP!

Har råkat ut för detta själv vid ett tillfälle. Felet låg i strömbrytaren till mottagaren. När motorn gick på vissa varv glappade det i kontakttungorna och servona fick fullständigt spader. Efter det kör jag alltid med dubbla, parallella brytare! Då kan man enkelt kolla en i taget före take off och försäkra sig om att det är glappfritt.

Har också haft ett snarlikt problem på en 35 MHz mottagare. Då visade det sig vara kristallhållaren som glappade.