handdator

Visa fullständig version : Göra utbytbara vingspetsar!



Killenheladagen
2015-10-13, 15:46
Hej!

Jag sitter och funderar.. jag har en push-propp-setup -glidare typ bixler med 12800mm vingspann och enorm kord.

Vingen är av polyhedraltyp alltså spetsarna uppåt och jag vill skära av dem där de vinklar sig och ha alternativa vingar, tänkte skapa avsmalnande vingspetsar och förlänga spännvidden till åtminstone 1400mm , jag vill också relativt enkelt sätta tillbaka orginalspetsarna, typ swappable.

Det måste gå att göra bytandet enkelt på något vis, idéer?

Jag tänker använda sparren som är i vingen och använda den som "bas" alternativt sätta in nya kolfibersparrar på varje sida och montera dessa så man kan "passa in" vingspetsar? Kanske med nån/några skruvar genom sparre - vinge när de är på plats? .
Vill helst inte använda tejp som bärande konstruktion som det lätt blir mycket av:)


Det är som sagt ett foamplan i ganska förhållandevis mjukt skum.

UndCon
2015-10-13, 15:52
2st balkar som styr vingspetsen räcker, du kan hålla ihop dem med kardborreband, de skall bara hållas på plats.

Killenheladagen
2015-10-13, 15:59
Två per vingspets eller tycker du att en per spets räcker? Kardborreband är ju en bra idé! Tack, jag använder det till kameran bl a och det är helt klart en vinnare!

Med balk så antar jag vi menar samma sak? Nåt i nåt bra material och ev kvadratisk form? I främre mitten av spetsarna i centrum av vingen?

Fluf
2015-10-13, 16:39
Två för att hålla vinkeln på spetsen och vingen den samma. Vill du göra det snyggt så tar du en kolfiberstav och ett kolfiberrör som har samma innerdiameter som staven. Röret i vingen och staven i vingspetsen och sedan håller på plats med lite kardborre. Belastningen blir på kolfibret inte kardborren.

Killenheladagen
2015-10-14, 09:30
Två för att hålla vinkeln på spetsen och vingen den samma. Vill du göra det snyggt så tar du en kolfiberstav och ett kolfiberrör som har samma innerdiameter som staven. Röret i vingen och staven i vingspetsen och sedan håller på plats med lite kardborre. Belastningen blir på kolfibret inte kardborren.
Flux! ! Ja precis! Du menar att de passar in i varandra det blir ju skitbra!

Ska beställa rätt skum bara så skall jag sätta igång!!


När jag nu förlänger vingen och kärran rollar redan lite slött, jag.bör nästan öka skevrodrernas yta? Hjälps roll-rate av att ta bort polyhedral?

Tack för mycket bra idéer! Det ör ett jäkla bra forum detta, jag som ny i hobbyn och gemenskapen har fått enormt med hjälp av er alla! Tackar för det då ingen delar min hobby här hemma, varken vänner eller tanten! Dock verkar hundarna intresserade förmodligen av fel anledning;)
Mvh Gustaf

McRegor
2015-10-14, 09:59
Vill du ha en kärra med andra egenskaper än den du har så känns det nog vettigare att köpa en kärra som är konstruerad för dessa egenskaper istället för att försöka förändra en nybörjarkärra a'la Bixler. Och du lär få svårt att få tag i EPO och att sen formade detta så bitarna blir snarlika den gjutna EPO-vingen känns för mig tämligen svårt - trots att jag är "RC-byggare".
Vad är det du vill åstadkomma med dina ombyggnationer ?
Roger

Killenheladagen
2015-10-14, 12:55
Vill du ha en kärra med andra egenskaper än den du har så känns det nog vettigare att köpa en kärra som är konstruerad för dessa egenskaper istället för att försöka förändra en nybörjarkärra a'la Bixler. Och du lär få svårt att få tag i EPO och att sen formade detta så bitarna blir snarlika den gjutna EPO-vingen känns för mig tämligen svårt - trots att jag är "RC-byggare".
Vad är det du vill åstadkomma med dina ombyggnationer ?
Roger
Hej och tack!

Jag har en kärra för att flyga lite häftigare med orsaken är annan här;

Easytrainern hade jag tänkt att sätta fpv-system på och jag skulle vilja ha lite mer lyft av vingarna vid glidflygning/termik-flygning med fpv -backpack och leds PÅ (denna backpack finns ej ännu) och jag misstänker att när jag är klar med att sätta på grejer på planet så kommer vikten springa iväg! (Planerat för Osd, ardupilot 2.5, och annan rx)och jag vet att några bixkopior har 1400mm vingspann på ungefär samma mått och specs.
Och jag har växt ifrån polyhedralen samt att vingspetsarna lurar mig ibland och skymmer orienteringen av vingarna.

Men du tycker det är en dålig idé?

McRegor
2015-10-14, 19:12
Ja - jag tror helt enkelt inte att du lyckas göra några "vingförlängare" med tillräckligt bra precision och styvhet om du skall bygga dessa i EPP (det som är enklast att få tag i). Och du lär inte heller kunna förändra grundegenskaperna speciellt mycket via en spännvidds-ökning. Fundera över vad du verkligen vill ha - en mera akrobatisk-maskin eller en välflygande FPV-maskin.
Visst kan man experimentera och bygga om men vänta dig inte för mycket trots allt. Och i vingskarvarna måste du ju ha förstärkning i form av vingbalkar vilket kan vara lite marigt att åstadkomma - och samtidigt behålla vingens aerodynamiska egenskaper i det material du har till förfogande. Hade det varit en sprygelbyggd vinge (i balsa) så hade det nog varit enklare än en gjuten vinge i EPO. Vill du bara glida runt så kanske en bra elseglare i EPP är rätt "verktyg" ?
Roger

Killenheladagen
2015-10-15, 10:24
Tack för svar MCR!

Själva arbetet bör inte vara så svårt då det är hyfsat lätt att forma foamet som jag vill ha det och det är trots allt bara ca 60mm på varje sida till som jag vill prova.

ihålig kolfibersparre med inne-diameter som en till sparres ytter-diameter? Limma in och passa in, lite kardborre för att fästa och färg på tror jag blir bra!
Jag kan ju dessutom göra om det 100ggr tills det blir perfekt (har lite problem med det:)

Dock så är detta projekt helt beroende av om jag känner att jag behöver det när jag vägt ned planet med fpv-gear och bytt ut tx/rx . Är planet för tungt eller fått märkbart sämre lyftörmåga så ökar jag vingarna. Jag vill kunna segla termik fpv utan att känna att kärran är för tung!

Båda maskinerna jag flyger ÄR elseglare och fms easytrainern är f n en bättre fpv-kandidat än fms let -13 Glidern är m push-propp och gott om utrymme (nja).

!Jag skall dock montera all fpv gear på en backpack och flytta runt den på olika flygmaskiner jag har (quad, heli, elseglarna).

UndCon
2015-10-15, 13:22
Jag har en Bixler1 som FPV/buskärra, den behöver inte justeras utan är tillräckligt bra som den är.

Att vingspetsarna pekar lite uppåt gör den bara mer självstabil i luften.

Killenheladagen
2015-10-15, 22:09
Och bixler1 mäter 1400mm i vingspann visst?
Jag har nästan exakt samma setup på 1280mm så jag tror jag får det bättre med 1400mm och utan polyhedraleländet - att vingspetsarna pekar uppåt skymmer vinkeln alldeles för mycket för min smak då några grader roll för mycket gör stor skillnad i lyftkraft!

Hur lång kord är det på din bix1 förresten?

McRegor
2015-10-16, 09:16
Nu beror det ju på hur mycket grejor du skall lasta ner kärran med men jag såg en FPV-utrustad Zorro (flygande vinge - väger 240 g flygklar utan FPV-grejor) och den såg ut att fungera alldeles utmärkt även med FPV-grejor. Så nog borde din kärra också kunna fungera utan vingmodifieringar. Och gör den inte detta - skaffa då en ny kärra med bättre förutsättningar istället. Och vad menar du med att vingspetsarna "skymmer vinkeln" ?
Roger

Killenheladagen
2015-10-16, 12:11
Nu beror det ju på hur mycket grejor du skall lasta ner kärran med men jag såg en FPV-utrustad Zorro (flygande vinge - väger 240 g flygklar utan FPV-grejor) och den såg ut att fungera alldeles utmärkt även med FPV-grejor. Så nog borde din kärra också kunna fungera utan vingmodifieringar. Och gör den inte detta - skaffa då en ny kärra med bättre förutsättningar istället. Och vad menar du med att vingspetsarna "skymmer vinkeln" ?
Roger
Ok det låter ju bra! Men en vinge och en elseglare är ju lite olika men vikten där låter lovande! Är "Zorro"-vingen en "seglar"-vinge eller en snabb historia?

Mina orosmoment har endast med segelflygandet att göra jag vill inte tynga ner den så den tappar sin seglar-status- att jag ska behöva ha motorn igång större flygturen för all vikt och extra motstånd!

Och let 13 glidern har en enorm propeller I vägen för kameran. Vid inspelning gör det inte så stor skillnad men vid fpv kan jag tänka mig att det stör en hel del därför tycker jag att easytrainern är en bättre kandidat (även om jag givet kommer att testa, fpv-backpack blir det ju)

Angående skymmandet; när jag ser planet från sidan så döljer polyhedralen den exakta positionen av vingarna i det laterala planet.
Mao jag har svårare att se från långt håll om kärran skevar lite och med min let13 -glider så har jag inte det problemet och jag upplever att det är mycket lättare att skönja planets orientering och göra de små små ändringarna som får mig 'flyta upp' igen om du är med ?

Killenheladagen
2015-10-16, 12:17
Jag kommer använda små komponenter och boardkamera och rätt svag sändare (jag kommer maximera räckvidden m bra antenner för att kompensera för en liten, lätt videosändare)

Jag vill också komplettera med OSD och helst nån form av säkerhet i form av GPS modul med RTL.
Allt detta trots småkomponenter kommer att försämra flygegenskaperna och jag tänker att det kan t o m bli bättre med vingexpansionen?
Naturligtvis kommer jag testa utan och om jag är nöjd lämnar jag det som det är!

Killenheladagen
2015-10-18, 09:35
Nu fick jag blodad tand här,!!

Jag gjorde snygga spetsar till min andra kärra som behövde lagas - det gick strålande (på marken iaf, Maiden återstår ) materialet är lätt att jobba med och detta projekt (easytrainern) kan jag förlänga vingarna på rätt enkelt och snyggt visade det sig frågan är dock om jag vill det fortfarande då jag börjar ändra åsikt om vilken kärra som skall vara min go-to-fpv maskin!!!

McRegor; Tack för att du försöker hålla mig tillbaka lite med kniven det behöver jag ibland, nu gick det strålande med andra kärran (knock on wood) så jag kan genomföra detta projekt med säkerhet men jag förstår varför du rått mig till att inte göra det, vi får se hur den uppför sig nedtyngd!


Hur mycket tippar ni att en lätt boardkamera med.5.8ghZ och minisändare med antenner och allt väger? Kommer jag undan under 80g tror ni? Skall placera vikt för att simulera fpv-backpacken! Se om det ens behövs med vingexpansionen! !!

McRegor
2015-10-18, 10:01
Zorro-vingen går att flyga väldigt långsamt och har inga som helst hyss för sig även om man svänger skarpt i låg fart - i alla fall inte min som dock saknar FPV-grejor. Och med tanke på hur bra den FPV-försedda vingen flög så lär inte FPV-prylarna ha vägt speciellt mycket. Här kan du se en bild på den FPV-försedda Zorro-vingen - https://drive.google.com/file/d/0B2VVe5vyafJnMEhyYXpRLXFkZUU/view
Med lite tur så kanske du snart får en kommentar av ägaren till vingen också...:)
Roger

Killenheladagen
2015-10-18, 21:37
Zorro-vingen går att flyga väldigt långsamt och har inga som helst hyss för sig även om man svänger skarpt i låg fart - i alla fall inte min som dock saknar FPV-grejor. Och med tanke på hur bra den FPV-försedda vingen flög så lär inte FPV-prylarna ha vägt speciellt mycket. Här kan du se en bild på den FPV-försedda Zorro-vingen - https://drive.google.com/file/d/0B2VVe5vyafJnMEhyYXpRLXFkZUU/view
Med lite tur så kanske du snart får en kommentar av ägaren till vingen också...:)
Roger
För övrigt är väl en flygande vinge en mycket bättre flygande plattform än ett konventionellt plan/seglare ? Tänker att all yta är lyftande?

Lade till 60g (inuti plus 23g kamera under) ballast under TP och flög - det gjorde ingen skillnad alls (då sitter en 23g kamera på undersidan så det aerodynamiska motståndet blir typ samma som fpv-backpack.

Summa jag behöver inte ändra vingarna på easytrainern vid vad jag uppskattar att alla komponenter kommer att väga m kablage (vissa kontakter väger bly, ändras direkt)
Det verkar bara vara att lasta på så länge jag kan driva grejerna från balansladdar-kontakten med 2s men det sa nån att jag kan då mycket grejer drivs m 5v, det stämmer hoppas jag?

Killenheladagen
2015-10-19, 18:58
Nu är Maiden gjord med nya spetsarna!! Utan ett klick trim flög modellen helt spikrakt och helt fantastisk!
Underifrån så syndes det att vingprofilen var perfekt, är så strålande nöjd, tyckte kärran flög bra innnan (med en broms på varje vingspets typ)men nu seglade den fantastiskt!


Har nu spännvidd 1544mm från original 1500mm och den tidigare tillfälliga lagning på1460mm och vingarna genererar mer lyft - ganska markant jag skulle tippa 7-8%?


Bifogar videon från Maiden, blev kort tyvärr så jag kände regn och ville inte bli blöt (inte modellen heller)
5min bara men det var 5 trevliga min!

https://youtu.be/lecXa8mG7DU

Fluf
2015-10-19, 23:08
Grattis till lyckat expriment, men bild på vingarna hade nog gett oss lite mer än onboard filmen ;)

Killenheladagen
2015-10-20, 10:07
Haha ! Ja självklart det kommer också! Var inte helnöjd med paint-jobbet lade på ett lager till och nu så, kommer bild från fältet senare idag ska ut med alla 4 accar och flyga för jäklar vad härligt det blev att flyga!

Killenheladagen
2015-10-20, 11:23
Haha ! Ja självklart det kommer också! Var inte helnöjd med paint-jobbet lade på ett lager till och nu så, kommer bild från fältet senare idag ska ut med alla 4 accar och flyga för jäklar vad härligt det blev att flyga!
http://images.tapatalk-cdn.com/15/10/20/0a72692213f7e808d6ad78093f716119.jpg

http://images.tapatalk-cdn.com/15/10/20/a655755d339cd78897824dd169e17d23.jpg

Killenheladagen
2015-10-21, 18:54
Och nu har det regnat och blåst i två dagar - och jag har inte kunnat flyga då jag ogillar att landa i för mycket vind, jag är förmodligen inte skicklig ännu för jag blir riktigt nervös när elseglaren skall ner och det blåser på.

Jag har "slopesoarat" en gång i rätt rejäl vind och även om det var fruktansvärt roligt med så mycket lyft så hände saker lite för snabbt för min nivå ännu och naturligtvis var det skitjobbigt att landa, tror jag cirklade runt ett tiotal gånger innan jag var nöjd och satte ner henne.

Hur mycket skall det blåsa för att ni skall stanna hemma och kolla prognosen för morgondagen?

bem
2015-10-22, 17:01
Med mina F3A plan max vind 8-9 meter per sekund, men bara i nödfall såsom träning inför tävling om jag verkligen behöver ut och flyga för flygtrimmens skull. Har flugit i 11 meter per sekund på tävling och det var inte helt lätt och landingen blir mest riskabel i såna fall tycker jag.
5-6 meter per sekund vind är OK för egen del med mina större konstflygplan.
Mer än så drar jag mig lite för att flyga i normala fall.
För dig som väl inte hållit på så länge än och har mindre modeller vad jag förstått så får du prova dig fram vad du kan tänkas klara av m h t din förmåga. Ju mer erfaren du blir desto högre vind kan du nog våga dig på men du lär märka rätt snabbt om du tar dig vatten över huvudet. Riktigt bekvämt lär det nog aldrig bli att flyga i riktigt hård vind för de flesta, speciellt vid landning. Men vissa typer av modeller flyger förstås bättre än andra i hårdare vind.
Byig vind är svårare att handskas med, jämnare hård vind är i regel lättare att handskas med i luften och vid landning.
Om du flyger på åkrar och ängar med högt gräs så är det lite mindre risk vid landningen då gräset brukar dämpa en hel del om planet vinglar ner mot marken vid landningen.

/Bo

Killenheladagen
2015-10-23, 10:05
Med mina F3A plan max vind 8-9 meter per sekund, men bara i nödfall såsom träning inför tävling om jag verkligen behöver ut och flyga för flygtrimmens skull. Har flugit i 11 meter per sekund på tävling och det var inte helt lätt och landingen blir mest riskabel i såna fall tycker jag.
5-6 meter per sekund vind är OK för egen del med mina större konstflygplan.
Mer än så drar jag mig lite för att flyga i normala fall.
För dig som väl inte hållit på så länge än och har mindre modeller vad jag förstått så får du prova dig fram vad du kan tänkas klara av m h t din förmåga. Ju mer erfaren du blir desto högre vind kan du nog våga dig på men du lär märka rätt snabbt om du tar dig vatten över huvudet. Riktigt bekvämt lär det nog aldrig bli att flyga i riktigt hård vind för de flesta, speciellt vid landning. Men vissa typer av modeller flyger förstås bättre än andra i hårdare vind.
Byig vind är svårare att handskas med, jämnare hård vind är i regel lättare att handskas med i luften och vid landning.
Om du flyger på åkrar och ängar med högt gräs så är det lite mindre risk vid landningen då gräset brukar dämpa en hel del om planet vinglar ner mot marken vid landningen.

/Bo
Haha, jag flyger ALLTID på åkrar med så högt gräs att en kontrollerad krasch ger lika lite skador som en perfekt landning! Nej skämt åtsido jag vet vad du menar och försöker alltid planera var jag ska landa innan jag kastar upp något i luften (erfarenhet; )

Och du har verkligen rätt vad gäller vindbyar! Det är mycket svårare än vid en tämligen jämn hård vind och när byarna studsar mot träd och buskar för att sedan genast sluta kan otroligt märkliga saker hända riktigt fort!

McRegor
2015-10-23, 10:15
Det blir ju avsevärt mera turbulent om du har t ex träd i närheten än om det är öppna, fria ytor runtomkring där du flyger så välj helst ställen utan träd och annan vegetation som stör vinden innan den når dig och ditt flygplan.
Roger

Killenheladagen
2015-10-23, 10:21
Det blir ju avsevärt mera turbulent om du har t ex träd i närheten än om det är öppna, fria ytor runtomkring där du flyger så välj helst ställen utan träd och annan vegetation som stör vinden innan den når dig och ditt flygplan.
Roger
Flygställen jag använder är inringade av skog det finns inte så mycket val här:)
och jag har lärt mig använda alléer tex som givna platser för lyft/uppåtvind så länge det blåser stadigt från "rätt" håll (seglar ju som bekant mycket) och försöker hålla mig ifrån trädklättring har redan en liten quad i ett träd nära här...som jag inte kommer åt. .men ser dagligen. .grr.8