handdator

Visa fullständig version : Longrange-system?



Ted_B
2015-10-14, 07:49
Vilket longrange-system rekommenderas?
Det ska användas ihop med en Spektrum-radio och en Easytrainer.
Jag har ingen lust att lägga ut massor med pengar, kanske 2500 som mest, behöver inte ha det flashigaste, det ska vara lättanvänt.
R-Link från rcflight såg ok ut till bra pris, är det ett bra system?
Var hittar man något annat till bra pris?

Aner
2015-10-14, 17:19
Hej
R-link ger ifrån sig väldigt mkt störningar om du tänker kombinera det med en videolänk på 1,3GHz-bandet. R-link kommer kräva en mkt bra filtrerad videomottagare och förmodligen även separation rent fysiskt.
R-link fungerar för övrigt bra de gånger jag testat den. Idag kör jag dock EzUHF, vilket jag tycker är mer "plug n play". Lite dyrare dock men enkel om man vill använda ex head tracking. EzUHF ger markant mindre störningar på en dålig videomottagare då den är filtrerad i sig. Dock har jag sedan länge även en mkt bra filtrerad videomottagare, så störningar är ett minne blott.

RC-flights videomottagare (1.3GHz) är helt ofiltrerad och bara skräp tillsammans med UHF. Det är samma som övriga "no name" videomottagare som säljs. Filtrerad videomottagare köper du från ex RMRC mfl.
Lycka till.

Med vänlig hälsning, Andreas.

Kjelle köttspak
2015-10-15, 10:33
Vilken EZuhf ,Silvriga låda eller jr modul ?

Aner
2015-10-15, 10:39
Vilken EZuhf ,Silvriga låda eller jr modul ?

Jag kör den fristående "silvriga lådan" men har den sittande tight mot baksidan på min Spektrum Tx.
Hade samma arrangemang med R-link tidigare, men den ger störningar på Spektrum. Spektrum Tx gav ifrån sig massa "smatter-ljud, samma sim när man använder trim. Sundes dock inget på servoutslagen, men det var sjukt irriterande... Kändes för övrigt lite osäkert...
Med separation (eget stativ och förlängningskabel) blev det tyst. Inte så praktiskt dock.
/A

Ted_B
2015-10-15, 16:37
Jag har tänkt fortsätta köra med 5,8 GHz video, har längre räckvidd på videon än rc-länken just nu upptäckte jag plötsligt :) så vill ha ett longrange-system för säkerhetens skull och för att komma iväg lite längre än nu.
EZuhf blir ganska dyrt verkar det som.
Köper man antenner separat när man köper Rx/Tx?
Det blir ca 3200 kr på autopartner:
http://www.autopartner.se/elektronik-1/fpv/long-range

Aner
2015-10-15, 17:19
Jag har tänkt fortsätta köra med 5,8 GHz video, har längre räckvidd på videon än rc-länken just nu upptäckte jag plötsligt :) så vill ha ett longrange-system för säkerhetens skull och för att komma iväg lite längre än nu.
EZuhf blir ganska dyrt verkar det som.
Köper man antenner separat när man köper Rx/Tx?
Det blir ca 3200 kr på autopartner:
http://www.autopartner.se/elektronik-1/fpv/long-range

Antenn till båda följer med när det gäller EzUHF. Jag köpte dock en annan antenn för tx-enheten enl. rekommendation men jag betvivlar att det utgör ngn större skillnad för avstånd under 1 km. Har aldrig testat den som följde med tx. Den som följer med är mkt kortare och kanske mer praktisk...
Monopolen som följer med till rx funkar optimalt som den är. Jag kör lite-versionen på rx.

Ted_B
2015-10-15, 18:12
Ok, det kanske blir ett sånt system när lönen kommer då ��

Man har ett separat batteri till uhf-sändaren antar jag, hur stort behöver det vara i mAh?

Aner
2015-10-15, 18:21
Ok, det kanske blir ett sÃ¥nt system när lönen kommer dÃ¥ í*½í¸Š

Man har ett separat batteri till uhf-sändaren antar jag, hur stort behöver det vara i mAh?

Precis. Man kör separat batteri. På bla Futaba kan man dock försörja den direkt från Futaban, men på Spektrum är det sparat batteri som gäller. Kommer inte ihåg ifall kabel för spektrum (vanlig 3,5 mm plugg) följer med. Tror jag lade till min som separat val i beställningen från RMRC. Dock var den kabeln som skickades med defekt. Tror pluggen var ngn millimeter för kort för min dåvarande DX18. Köpte en egen stereoplugg istället och lödde den själv. Funkar mkt bra.
1000mAh räcker länge och väger lite. Jag kör det men man kan ha mindre ändå om man vill. Beror väl på om man är ute i bushen utan laddare en hel dag ifall man behöver mer mAh.

Killenheladagen
2015-10-16, 12:10
Du skriver att du kör en easytrainer? Är det fms 1280?

Hur långt bort tappade du rc linken? Varnade inte sändaren först de skriver mig veterligen att sen ska pipa 2ggr när man når slutet på räckvidden? Har aldrig nått slutet elller fått nåt glapp nånsin och jag tycker jag flyger "för" långt bort ibland och blir orolig att jag ska bli av med planen! Hur fick du kontroll igen? Fick du ned kärran i ett stycke?

Ted_B
2015-10-16, 17:55
Jag har inte rtf versionen av easytrainern utan kör med min Spektrum-radio.
Det var förövrigt inte den jag flög när jag kom utanför räckvidden utan det var min 250-guad.
Jag hade perfekt bild när kontakten bröts, så jag kunde följa fallet hela vägen i glasögonen :)
Jag visste ungefär hur långt bort jag flugit, hade precis passerat enda huset åt det hållet och quaden föll ner i skogen.
Jag tog bilen dit och lyckades skärma av videoantennen med handen så jag fick en riktning där jag hade bäst bild och gick rakt på quaden!
Den kunde lika gärna fastnat högt upp i en tall, eller batteriet hade kunnat lossna så bilden försvann, då hade jag nog aldrig hittat den. Det var andra gången jag har tur med quaden när den försvinner i skogen, nästa gång blir väl tredje gången gillt antar jag :)
Avståndet mätte jag upp till ca 800 m på karta efteråt.

Aner
2015-10-16, 19:06
Min Spektum Tx tappar kontakt långt under 800m. Kör LRS istället så behöver du aldrig någonsin mera få det problemet. Jag flyger dock sällan längre än 300m bort, men vill inte ha problem ändå relaterade till räckvidd...

Killenheladagen
2015-10-16, 19:27
Jag har inte rtf versionen av easytrainern utan kör med min Spektrum-radio.
Det var förövrigt inte den jag flög när jag kom utanför räckvidden utan det var min 250-guad.
Jag hade perfekt bild när kontakten bröts, så jag kunde följa fallet hela vägen i glasögonen :)
Jag visste ungefär hur långt bort jag flugit, hade precis passerat enda huset åt det hållet och quaden föll ner i skogen.
Jag tog bilen dit och lyckades skärma av videoantennen med handen så jag fick en riktning där jag hade bäst bild och gick rakt på quaden!
Den kunde lika gärna fastnat högt upp i en tall, eller batteriet hade kunnat lossna så bilden försvann, då hade jag nog aldrig hittat den. Det var andra gången jag har tur med quaden när den försvinner i skogen, nästa gång blir väl tredje gången gillt antar jag :)
Avståndet mätte jag upp till ca 800 m på karta efteråt.
Så 800m ren terräng eller mkt höjdskillnader och skog eller störningar?

Vad hjärtkrossande att se hela kraschen fpv utan kontroll!

Ok och jag vet ej riktigt styrkan på varken tx/rx eller antennerna men vad brukar en standardsetup 2.4ghz ha för räckvidd i öppet landskap i bra förutsättningar?

Min mardröm är att jag skall segla iväg för långt bort jag t o m riktar antennen oftast mot flyget för att få lite begränsad räckvidd (är beredd att rikta om genast) tills jag "hittar' mina gränser, samt försöker flyga högre och högre och om jag tappar kontrollen finns det en chans att jag sjunker och får tillbaka den om att rikta antennen inte fungerar (har vanlig antenn på sändaren och en trådvariant på mottagaren.)

Killenheladagen
2015-10-16, 19:28
Vad skönt att du hittade din quad förresten! Bra jobbat och hoppas den inte blev för skadad.

Killenheladagen
2015-10-16, 19:31
LRS= long range system? UHF-konfiguration på tx/rx ? Vad gäller då prismässigt? Jag struntar i om jag bryter nån sändarlag så länge jag eller nån annan inte störtar :)

Aner
2015-10-16, 19:42
LRS= long range system? UHF-konfiguration på tx/rx ? Vad gäller då prismässigt? Jag struntar i om jag bryter nån sändarlag så länge jag eller nån annan inte störtar :)

Korrekt LRS=Long range system.
Jag kör EzUHF, vilket passar mig helt perfekt eftersom det aldrig har krånglat. Det blir några fler prylar att hålla reda på, men det är det värt med hästlängder...
Jag körde Spektrum-radion som vanligt under en kort period på min 250-quad, dvs med 2,4GHz. Högst varierande räckvidd och jag fick se farkosten störta ett antal gånger under 300m från där jag stod. Man visste aldrig när den störtade vilket förtog hela det roliga.
Hade EzUHF systemet sedan tidigare men kompletterade med en 8 kanalers lite-mottagare till 250-quadden och har inte haft problemet sedan dess, utom en semesterperiod i somras då propparna började explodera spontant i luften. Men det är en annan historia och hade ju inget med räckvidden att göra, men samma osäkerhet i "när kraschar den"...

Killenheladagen
2015-10-16, 21:11
Korrekt LRS=Long range system.
Jag kör EzUHF, vilket passar mig helt perfekt eftersom det aldrig har krånglat. Det blir några fler prylar att hålla reda på, men det är det värt med hästlängder...
Jag körde Spektrum-radion som vanligt under en kort period på min 250-quad, dvs med 2,4GHz. Högst varierande räckvidd och jag fick se farkosten störta ett antal gånger under 300m från där jag stod. Man visste aldrig när den störtade vilket förtog hela det roliga.
Hade EzUHF systemet sedan tidigare men kompletterade med en 8 kanalers lite-mottagare till 250-quadden och har inte haft problemet sedan dess, utom en semesterperiod i somras då propparna började explodera spontant i luften. Men det är en annan historia och hade ju inget med räckvidden att göra, men samma osäkerhet i "när kraschar den"...
EzUHF har jag hört ganska mycket bra om, hur är det med storleken på antennen till mottagaren? Är den jättestor? Och vad betalar man för som jag har förstått det - sändarmodul, antenn och mottagare? Dvs kompletta systemet -sändare (är alla sändare kompatibla med denna modul? )
Vad kostar det totalt idag?

n30
2015-10-16, 21:58
Är med lite spekulant på detta. Vsr hittar man vettiga saker? Finns de i sverige?

Aner
2015-10-17, 07:26
Är med lite spekulant på detta. Vsr hittar man vettiga saker? Finns de i sverige?

Kika tidigare i tråden. Ted_b har med en länk.
Men det är några fler än de som säljer. Dock brukar 8 ch lite vara slut för jämnan i Sverige.
Jag beställde som tidigare skrivet från RMRC. Vet inte om totalkostnaden jmf med Sverige blev då väldigt mkt bättre med frakt osv...
/A

McRegor
2015-10-17, 07:47
Killenheladagen - har du sändaren som följer med FMS-maskinen så kan du nog glömma att använda den för annat än relativt korta flygavstånd. Dessutom har den ingen modulplats så att byta till ett LRS-system är inte att fundera på med den sändaren. Generellt brukar det vara så att de sändare som levereras med RTF-paket ofta har sämre räckvidd än t ex Futaba eller andra liknande märken/system.
Roger

Killenheladagen
2015-10-17, 09:20
Killenheladagen - har du sändaren som följer med FMS-maskinen så kan du nog glömma att använda den för annat än relativt korta flygavstånd. Dessutom har den ingen modulplats så att byta till ett LRS-system är inte att fundera på med den sändaren. Generellt brukar det vara så att de sändare som levereras med RTF-paket ofta har sämre räckvidd än t ex Futaba eller andra liknande märken/system.
Roger
Hej och tack! Jo jag känner till att "leksaksradion" som hör till inte har någon framtid min fråga är om det spelar någon roll om det är futaba eller en turnigy, passar EzUHF-moduleb alla dessa radiosändare?

Copterdude
2015-10-17, 09:43
Killenheladagen,
Du kan annars skaffa en Taranis först så du får bra grundradio som ändå klarar upp till 1.5Km.
Telemetrin gör att man kan slappna av i flygandet då man vet att radion säger till om signalstyrkan blir dålig och sen ha en kompetent radio som du inte växer ur i först taget. Fortfarande mitt bästa köp i rc karriären.

Aner
2015-10-17, 10:25
Hej och tack! Jo jag känner till att "leksaksradion" som hör till inte har någon framtid min fråga är om det spelar någon roll om det är futaba eller en turnigy, passar EzUHF-moduleb alla dessa radiosändare?

Om sändaren har trainerutgång (kan kopplas till simulator el. dy.l) passar den med avsedd kabel. Futaba-kabel följer med som standard. Ej JR/Spektrum-kabel om jag minns rätt...
Lätt att göra egen sådan av 3,5mm plugg och s-videokontakt i andra änden.
/A

Killenheladagen
2015-10-17, 11:03
Om sändaren har trainerutgång (kan kopplas till simulator el. dy.l) passar den med avsedd kabel. Futaba-kabel följer med som standard. Ej JR/Spektrum-kabel om jag minns rätt...
Lätt att göra egen sådan av 3,5mm plugg och s-videokontakt i andra änden.
/A
Jag har faktiskt lött ihop en sådan sladd för att koppla en radio med vad liknande s-vhs kabel och USB i andra för datorn (spelar simulatorer med en gammal sändare till en heli )
Så du rekommenderar en futaba-radio? 1.5km låter helt OK i början speciellt om jag kan övervaka radiostyrkan (direkt i sändaren eller via osd).
Jag måste komplettera saker innan fpv-backpacken köps och byggs mao? Vill ju inte investera i nånting där jag tappar rc - linken före videolänken och jag misstänker att när jag börjar mitt fpv:ande så vill jag längre och längre och högre och högre och lite marginaler är härligt!!

Min tanke är att jag i sommar skall ha en bra radio m UHF och en bra videolänk så jag kan flyga en 3-4km iaf med bra video.
Har lite tankar på en flightcontroller med gps och return to launch som säkerhetslina - just nu verkar det ganska svårt och avancerat men om jag fortsätter lära mig i den takt jag har (ni har alla stor del i min nya kunskap, tack för det) så fixar jag nog detta till nästa år!

Om ni var mig och på en budget vilken sändare skulle ni köpa då? Så billig som möjligt men nåt jag fortf kan växa i och uppgradera, behöver egentligen inte mer än 6 kanaler ft.
Jag behöver naturligtvis kunna mixa kanaler och ändra expo och så (att kunna crow:a med easytrainern skulle vara guld värt och min let13 glider behöver verkligen lite expo då den är tokkänslig med kontrollytorna på max utslag .

Beg är ännu bättre!

McRegor
2015-10-17, 16:51
Bara för formalitetens skull (så inte tråden blir raderad) - du vet väl att du bara får flyga FPV inom synhåll och 3-4 km blir nog svårt att försvara som synhåll...:)
Roger

Killenheladagen
2015-10-17, 18:28
Bara för formalitetens skull (så inte tråden blir raderad) - du vet väl att du bara får flyga FPV inom synhåll och 3-4 km blir nog svårt att försvara som synhåll...:)
Roger
Gäller detta även om man har en spotter? Förslagsvis med kikare; ) jag var naturligtvis inte up-to-date med poT bestämmelser! Tack !


Skrev jag inte att mitt plan är enorm? Typ 50m i vingspann så det syns nästan från månen; ) skämt åtsido

Kenneth E
2015-10-17, 19:45
Jag kör DragonLink, fungerar klockrent med alla videofrekvenser, om den klarar avstånd, det får någon annan prata om, jag flyger i stort sett dagligen med systemet.

Kenneth E
2015-10-17, 20:08
Jag provade en gång för några år sedan hur långt jag kunde flyga med min Okta LOS innan jag inte kunde kontrollera den. Testen blev på 20m höjd och 6km bort och anledningen till att jag vände var att batteriet varnade. Om något händer vid det avståndet skulle jag inte kunna rädda kärran eller förhindra att den kört på något, så det är inget som rekommenderas. Men det var roligt att testa och testen gjordes över åkrar utan uppväxt säd, så inte ni tror att det var i stan. För en långsam gående farkost fungerar det att ge sig iväg men inget som rekommenderas om man inte vet vad man gör. Regeln nu på 500m är tillräcklig för en lite mindre och snabbare kärra och är man smart så räcker 500m mycket väl, det handlar om att planera sin flygning och söka på förväg i Google maps efter intressanta objekt att titta på men kom ihåg CTR-zonerna så ni inte flyger in i dem för då kan ni ställa till det för er själva och andra. Det jag rekommenderar åt andra är en bra 2.4 radio med minst 9 fulla proportionella kanaler med en 5.8 videolänk på 25mW. Det är 20mW som är godkänt i Sverige och den på 25mW ligger runt 20mW så där är man safe och med bra antenner når man lätt 500m, med fördel kör man med dual mottagare med en clover och en riktad antenn på cirka 10dB. En annan fördel som jag ser med den svaga effekten på videolänken är att annan utrustning inte störs lika lätt som det annars kan göra med högre uteffekt, så eftersträva att alltid köra med så svag sändare som möjligt.

Ted_B
2015-10-20, 20:41
Jag beställde en ezuhf-sändare, kostade bara 1150 kr på skånehobby , nu ska jag bara hitta en mottagare till bra pris också och löda ihop en kabel så ska den provas sen ��

Killenheladagen
2015-10-21, 09:01
Jag beställde en ezuhf-sändare, kostade bara 1150 kr på skånehobby , nu ska jag bara hitta en mottagare till bra pris också och löda ihop en kabel så ska den provas sen 😊
Härligt! Återkom gärna med rapport då det är detta system jag vill ha (och troligen behöver)! Om du har möjlighet skulle jag vilja veta sedan när du hittat mottagaren vad den+antennen väger?

McRegor
2015-10-21, 10:34
Håller du dig till regelverket (max 500 m bort) så har jag svårt att se att inte ett bra 2,4 GHz-system skall vara fullt tillräckligt - t ex Futaba Fasst eller för den delen FrSky (Taranis).
Roger

Killenheladagen
2015-10-21, 18:28
Håller du dig till regelverket (max 500 m bort) så har jag svårt att se att inte ett bra 2,4 GHz-system skall vara fullt tillräckligt - t ex Futaba Fasst eller för den delen FrSky (Taranis).
Roger
Det finns andra applikationer också som jag har tänkta för LRS;en men sinnesro är väl den största vinsten med LRS samt om jag har förstått rätt så penetrerar de lägre våglängderna (uhf) många gånger bättre än 2.4ghz och i uppsala är det platt och lätt att saker hamnar "i vägen" så i luften skulle jag känna mig tryggare och på land. ..hur.kul är det inte med en LRS FPV - monstertruck? Blåser runt i 40km/h till synes ensam i förorten. .;)


Visst är det möjligt att konstruera en backpack med både LRS -mottagaren OCH en mindre FPV - setup? Vilket band bör man då använda för videolänken för att slippa störning från uhf? Är det då kanske nödvändigt med en dyrare kamera med bättre avskärmning mot störningar?

Jag försöker greppa huvudet kring detta med frekvenser och de olika egenskaperna ni kan väl rätta mig om jag är ute och cyklar?

Tack på förhand! Mvh Gustaf

Ted_B
2015-11-30, 16:01
Jag beställde en ezuhf-sändare, kostade bara 1150 kr på skånehobby , nu ska jag bara hitta en mottagare till bra pris också och löda ihop en kabel så ska den provas sen ��

Nu är en 8 kanals diversitymottagare beställd på Hobbykings rea,det blev bra pris för det systemet.
En passande kabel till min Spektrumradio låg i brevlådan idag, beställd från rmrc.
Jag passade även på att köpa en Skywalker X6 på Hobbykings rea, överger därmed planerna att montera allt i easytrainern, det finns så mycket mer utrymme i X6:an och kunde inte motstå det låga priset ��

En Feiyu-Tech autopilot är beställd också så snart är det bara att montera och konfigurera allt så ska det provflygas, men det får ta sin tid så det blir ordentligt gjort.

Keffe1
2016-10-07, 19:21
Håller du dig till regelverket (max 500 m bort) så har jag svårt att se att inte ett bra 2,4 GHz-system skall vara fullt tillräckligt - t ex Futaba Fasst eller för den delen FrSky (Taranis).
Roger
Folk kommer fortsätta bryta mot reglerna så länge de ser ut som de gör idag. När de gör det är det bra om det görs på ett så säkert sätt som möjligt och då är ett UHF-system att rekommendera.

Kurbit
2017-12-31, 09:44
Lite trådarkeologi....

Vilket longrangesystem skulle ni välja idag?
Scherrers ser ut som ett kvalitetssystem.
Dragonlink verkar användas av många på RCGroups.
RLink/MFDLink förespråkas av vissa.

Vilket väljer ni och varför?

Kenneth E
2017-12-31, 10:37
Dragonlink har alltid fungerat för mig, inga problem, bara installera och köra passar med enkelhet till alla radiosystem. Brukar dock inte flyga längre än 10km bort under 100m höjd, gillar spana in kyrkor på nära håll.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Ålänning
2017-12-31, 11:50
Hur är TBS CrossFire? Samt EzUHF? Det är mellan dem jag klurar...

Kenneth E
2017-12-31, 12:01
Mitt DL har varje gång passerat dessa två system i räckvidd, tbs var mest omständigt och ez mest opålitligt med dåliga kontakter...



Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Kurbit
2018-01-01, 08:17
Tack Kenneth. Har du testat att plocka upp telemetrin från Dragonlink på en telefon? Funkar det bra eller är det en gimmick?

Går det att hitta DL i Europa eller är man hänvisad till import från usa?

Kurbit
2018-01-02, 20:41
Annars verkar ju TBS Crossfire ganska tilltalande.

uffe40
2018-01-31, 09:43
Har bara kört med Scherrer både på quad och plan ,har aldrig felat samt suverän räckvidd

Ålänning
2018-01-31, 16:52
Jag har inte sjunkit ner i träsket så pass att jag vet skillnaderna på ovan nämnda system... är de gjorda för samma ändamål eller har de fokuserat på något användningsområde mer än något annat? Tex 250-quad... högtflygande UAV-flyg... FPV-flyg runt bergen...

Skillnad på vad man har för sändare?

Vissa endast med sändar-modul?

Vissa som 2.4GHz -> repeater -> LRS?

Personligen är jag ute efter en modul som funkar i min Futaba T10CP.

Kenneth E
2018-01-31, 16:55
Bara att köpa något som passar sedan får vi höra hur det gått. Blir säkert bra

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Ålänning
2018-01-31, 19:59
Okidok! =)

Ålänning
2018-02-25, 19:19
Nu har jag kommit så långt att jag funderar på Scherrer eller TBS Crossfire. Eller så blir det flera bara för att komma till skott nån gång.
Obs, jag kör MAVLink på 433MHz samtidigt (APM/Pixhawk). Så jag står i någon sorts limbo nu.
Måste läsa på mer bara... eller om nån av er har erfarenheter.
Är TBS Crossfire mest anpassat till deras egna produkter eller kan jag använda det hur som helst till annat också?

Ålänning
2018-04-07, 08:30
Jagar efter TBS Crossfire, inte lätt hitta samtliga komponenter på en och samma webshop. =)

Scherrer lockar också... slutar väl att man har flera olika...

Men för att stilla LRS-behovet tills jag får tag på allt... ImmersionRC verkar finnas på fler ställen. Någon av er som har koll på skillnaderna på deras grejer? Det finns 500mW- och 600mW-sändare. Har hittat ena för 1800 kr i Sverige och andra för 50€ (600) på HobbyKing. Olika saker? Kopior? Gammalt och nytt? Och samma sak med mottagarna, finns en uppsjö som heter samma sak, men olika priser och olika utseende. Blir inte riktigt klok på grejerna om man säger så. Vilken sändare är det som gäller och vilka mottagare? Nån ImmersionRC-användare som kan klargöra detta för mig? Ska ha till ett stort UAV-flyg och till en mindre FPV-vinge samt en FPV-race-quad.

Exempel:

Sändare:
https://hobbyking.com/en_us/immersionrc-ezuhf-transmitter-600mw.html
http://www.autopartner.se/elektronik-1/fpv/long-range/immersion-ezuhf-sandare-500mw-433mhz

8-kanals stora mottagaren
https://hobbyking.com/en_us/immersionrc-ezuhf-8-channel-diversity-receiver.html
http://www.autopartner.se/elektronik-1/fpv/long-range/immersion-ezuhf-rx-8ch-diversity-433mhz

Några andra mottagare...
https://hobbyking.com/en_us/immersionrc-ezuhf-8-channel-receiver-lite-edition.html
https://hobbyking.com/en_us/immersionrc-ezuhf-4-12-channel-receiver-lite.html
http://www.autopartner.se/elektronik-1/fpv/long-range/immersion-ezuhf-rx-4ch-lite-433mhz
http://www.autopartner.se/elektronik-1/fpv/long-range/immersionrc-ezuhf-rx-8ch-lite-433mhz

Aner
2018-04-07, 09:35
Hej
Ja, jag kör deras 500mW sändare. Den har två lägen med en switch som halverar utsändareffekten. Har aldrig någonsin haft behov av mer än det lägre 250mW-läget....!

När det gäller mottagare så kan man börja med att fundera över hur många utgångar man är i behov av? Om du tänker köra PWM så kommer du behöva en utgång per kanal.
Jag körde med både 8 kanal med diversity och den som har endast 1st antenn, Lite. De fungerade bra och har dessutom båda kontaktutgång för att kopplas till EzOSD om man vill det. Jag testade det en gång och det funkade bra med att kunna se mottagarkvaliteten som alltid var så bra den kunde bli oavsett hur jag flög.
Det gjorde att jag så småningom inte hade ett behov av att se och dessutom blev det mer och mer att saker kopplades med PPM via endast en kabel, så de mottagarna blev mest bara stora och klumpiga.

Kör därför numera enbart med de små 4ch -mottagarna som jag gillar skarpt
De två varianterna är identiska invändigt men den ena har ett hard case för lite mer robusthet. Blir dock betydligt klumpigare om man har trångt om utrymme. Den senare följer det dock med soft case till så man kan göra den lika den minsta varianten.
Båda är 12-kanalsmottagare men har 4 st PWM-utgångar.
Jag kör PPM från en av dem och brukar koppla in en model alarm till en annan. Det tillfredställer mina behov helt numera. Då har jag ändå två utgångar kvar vid behov. Om man behöver fler än så pga av ex servon som jag misstänker att du ska ha, så skulle jag satsa på "8ch lite". Den har ju upp till 12 kanaler och 8 analoga utgångar.
Den med diversity ser jag ett tveksamt behov av. Har inte problemet med tappad signal på mina små lite-varianter. Flyger 285-quadd och tricopter. Men kanske är det annat med en stor vinge?
Med vänlig hälsning, Andreas.

Ålänning
2018-04-07, 11:34
Tack för bra svar! =) Jag ska nog lyckas pussla ut vilka mottagare jag behöver. Största flyget är runt 2 m och börjar bli dyrt så man vill inte slarva bort det pga glitchar och sånt, men det ska det inte göra pga annan utrustning. De flygande vingarna är dock små.

Det som återstår är att veta vilken av alla man ska köpa. De har inte versionnummer på grejerna. Men det är väl så att 500mW med svart panel de har på ImmersionRC's hemsida är nyast, den "silvriga" är äldre, 600mW är ännu äldre. Och vad gäller mottagarna är det väl bara att jämföra med ImmersionRCs hemsida antar jag. Det är som sagt rätt stor prisskillnad på "samma grejer".

Halcon
2018-04-07, 18:10
Tips:
jag kan starkt reka Dragonlink, funkar alltid, aldrig strul, lång räckvidd, seriöst bästa LR systemet som finns.
Pma mig för mer tips och info om du vill.

Kenneth E
2018-04-07, 18:51
Tips:
jag kan starkt reka Dragonlink, funkar alltid, aldrig strul, lång räckvidd, seriöst bästa LR systemet som finns.
Pma mig för mer tips och info om du vill.För att inte prata om garantin, livstids garanti! DL dög åt mitt segelflyg, hur högt som helst ovan Ålleberg och det planet är inte litet.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Ålänning
2018-04-07, 19:06
Du säger det! ;-) Verkar vara mest en smaksak det där, eller beroende på vem som skriver mest på nätat. Andra bara köper och använder andra märken och har inga problem så de behöver inte skriva på forum.

Det jag har läst om Dragonlink är att det inte alls är det bästa som finns (olika synpukter, som med de andra också förstås), men det är väldigt prisvärt, dvs man får mycket för pengarna.

Man hittar förstås alltid nån som inte gillar ettdera LRS-systemen som finns. När jag började se över LRS-system så vart Dragonlink bortsållat jämfört med tex ImmersionRC för jag tyckte implementationen mot Futaba inte var något vidare med DragonLink och folk var inte nöjda. Jag vet ej, kändes som att DragonLink fick lämnas bort. Gick på känsla i början. Jag är mer Volvo-människa än Saab-människa, fast det finns de som säger att Saab är bättre och vice versa. Äpplen... päron.

DragonLink är väl lite typ Taranis, alla köper det, det snackas överallt om det, men det är inte top of the notch!?!

Dessutom så cirkulerade ImmersionRC mest bland dom grejerna jag använder, Futaba, TBS, FatShark, ImmersionRC så det kändes om det mer naturliga att välja bort DragonLink som oftast cirkulerade bland Taranis, Spektrum, Quanum, och allt vad "the other side" heter.

En lokal flygare grottade ner sig en hel del i de som testat ImmersionRC mot DragonLink och det mesta pekade mot ImmersionRC. Men det beror ju på behovet också. Fler var nöjda med ImmersionRC. Överlag.

Så jag hamnade då på ImmersionRC bara för att någonsin komma någon vart och någon gång få hem ett LRS.... som bara var att köpa och använda. Men som alla andra system så var det också dåligt enligt vissa.

Tittade även på ArkBird.

Så jag vart tveksam. Sen kom Scherrer på tapeten och det verkade ännu bättre. Men det var dåligt för det var dyrt. !?

Sen kom 433MHz-krocken i vägen som jag hade glömt bort... och då blev det TBS CrossFire... och snart har jag väl alla LRS som går att få tag på. :-D

Jag kommer använda JR-sändare också. Så nu ska väl samtliga LRS-system funka.

Men det viktigaste är att jag skaffar TBS Crossfire som stöder 868MHz så jag kan köra 433MHz SIK-radios parallellt. Tror jag beställde en Antenna tracker i går också, eller så måste jag kolla om jag gjorde det. För 433Mhz och 868MHz-länken samt även 1.3GHz för video.

Halcon
2018-04-07, 19:14
Som du skriver, Dragonlink bara funkar så därför behöver man inte skriva om det, att det inte skulle vara top notch är rent struntprat, då vet man inte vad man talar om.......

Kenneth E
2018-04-07, 20:17
Det spelar ingen roll, välj det som du trivs med, men vill du ha ett enkelt/avancerat system som fortfarande utvecklas med fpv flygarnas krav/önskemål så vet du vart du hittar den utrustningen.

Varför skulle inte DL passa din radiotyp?

Nu vet jag inte hur långt du skall flyga, men är det inte längre än 2km så fungerar vanligt 2.4.

Själv har jag bara varit 73km bort och det var VL 1.2 som tvingade ner mig på en strand vid en höjd under 120m i vintras förra året.

Lycka till och låt oss höra om dina erfarenheter gällande LR.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Ålänning
2018-04-07, 21:59
Vilket LRS-system "bara funkar inte"? Alla är väl bara att köpa och använda? Om man lyssnar på de som gillar det system de valt.

OK, så DragonLink slår ImmersionRC, TBS Crossfire, Scherrer, ArkBird och alla andra. Låter som folk varit korkade som köpt annat?

Inte minns jag, jag började se på LRS för några år sedan. Varför jag då kom fram till att DragonLink inte var bäst då/passade mig bäst, det minns jag inte 100% nu, men tydligen läste jag på forum och reviews och kom fram till att välja bort DragonLink. Sen har jag bara inte orkat läst in mig om och om igen på alla system som finns på marknaden utan kikat på forum och reviews för att få en bild av läget vs mitt behov. Jag läste väl fel gnällspalter?! Skriver jag här att Scherrer är skräp så lär väl dom som har det skriva att det är bäst (Uffe40, du har aldrig haft problem så det har inte varit något att skriva om heller antar jag?). Skriver jag att ImmersionRC är dåligt så lär väl användare av det systemet skriva att de har noll problem osv (varför har de skaffat det om det fanns DragonLink?!).

Jag har inte tänkt flyga långt, mera lågt och slippa glitchar jag får med 2.4GHz (Futaba), bara få säkerhet. Antennen är under modulen under sändaren så den är väldigt korkat placerad. Eventuellt flyga bakom saker och ting, skog mm. Jag antar att jag hör till den skaran som inte köper LRS för att flyga 100 km bort, utan bara testa grejer, samma nörd som flera av er antar jag. Jag kan säkert flyga med 35MHz också för det funkar säkert lika bra nu som förr. Idag får man ju inte flyga nånstans utan att det blir livat, så jag är mer försiktig. Flyga högt? 50 meter är max.

Och sen det där med att använda SIK-433MHz-telemetri-radios samtidigt som era DL och EzUHF-system (ni använder väl 433MHz? Eller flyger ni på 1.2GHz?). Det är väl största orsaken till att jag vill ha Crossfire.

Kenneth, du skrev att Crossfire var mest omständigt. Hur på sätt? Har du kvar grejerna? Använder dem? Taranis verkar otroligt omständigt jämfört med Futaba tex, ändå använder folk det. Jag tycker Spektrums sändare är jobbiga jämfört med Futaba, har haft bägge. Ändå använder folk Spektrum.

Och att EzUHF var mest opålitligt med dåliga kontakter. Hur länge sedan var detta? Vilka kontakter? Var det allt?

Var säljer dom DragonLink? Finns det i Sverige?

Googlar man lite snabbt på tex dragonlink vs ezuhf så tycker jag ezuhf får bättre betyg. Men det är mycket gammalt jox på nätet. Vissa människor kan inte testa vettigt heller. Och många som använder grejer gör det fel. Om alla skulle göra rätt skulle det funka för alla antar jag.

Jag ska även flyga multicopter (smått till stort) och där har inte dragonlink fått lika bra betyg som ezuhf. Så jah... jag har väl hittat dom sidorna som förespråkat tex ezuhf framför dragonlink. Mfl.

Vad har ni för utrustning? Alltså vilken sändare, vilken mottagare osv. Och vad har ni testat förutom DL? Och i vad? Antar att ni testat rätt ordentligt med likvärdiga antenner mm och vet vad ni pratar om, vilket är bra!

Nu är det 2018 och jag vill inte köpa ett LRS från 2014 som var bäst då.

Lite trist att det system andra väljer är sämre än det ni valt. Skaffar jag tex Crossfire och allt bara funkar utan problem så kommer jag skriva det på detta forum och kommer vara det jag rekommenderar.

Kenneth E
2018-04-07, 22:31
Varför skall det finnas i sverige, du finns inte själv i sverige?!

Jag har flugit tillsammans med andra, har inte de andra systemen själv.

Kan säga att ingen av de jag flugit tillsammans med har sina grejor kvar, de har sålt dem eller gett upp och jag har mina kvar eller uppgraderat för att få fler funktioner.

Alla pratar om sina grejor men när det kommer till bevis så är det mycket ursäkter om varför det inte presterar, jag bara kör på som inget hänt.

Jag tycker det är bra att köra med karta i bakgrunden av fpv bilden för bättre kontroll över min position och alla viktiga parametrar synliga. Med min nya kärra som i och för sig inte är ny längre "Goblin" så far jag fram i 160km/h i marchfart och täcker därmed en rejäl yta mark innan det är dags att återvända. På full trottel gör den 270 och då förbrukar den 45 A vilket är förståeligt och den gör det endast i några minuter innan man får tänka på hemfärden.

Stabilt system Ja, med seriöst uppbyggda komponenter och funktioner, men inte bättre än sämsta antennen eller antennerna.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Ålänning
2018-04-08, 08:23
Kenneth, om du hade använt andra system hade du säkert flugit utan problem också. =) Rätt setup är viktigt, är rätt säker på att du vet vad du håller på med när du monterar och kopplar ihop grejerna samt placering gällande avstånd och störningar osv. Och hade de andra varit intresserade så hade de bytt system för att få använda LRS eller tweakat mer. Som tex när jag skaffade en noname 1.3GHz-videolänk för många år sedan. Gillade det aldrig, dålig bild hela tiden, tyckte det var skräp. Nu flyger jag tre ggr längre och har perfekt bild i en liten kompakt SkyWalker X-1 där alla grejer är upp i varandra, bra sändare nu, mitt i allt. Med samma gamla sändare. ;-) Som jag ska flyga igen om ca 3h.

Finns ej grejer på Åland, kan inte finska, finns det grejer i Sverige går det mycket snabbare få dem hit. Våren är ju här! Abstinensen vet du... Dessutom så är vissa platser inte bra att ta ifrån för att det kan ta länge, dålig support, dåligt packat osv.

Det med karta i bakgrunden, det var nåt nytt! Mer info?

Goblin var en intressant liten varelse, är det plastkropp och plastvingar? Alltså inte foam. Är den stabilare än en vanlig vobblande ormande vinge?

Angående dessa olika LRS som finns, så har jag inte satt mig in så bra i videolänken tillsammans med dem, som tex övertoner mm. Kanske borde tänka på det med, jag kör 1.3 och 5.8GHz videolänkar.

Halcon
2018-04-08, 16:07
Tänker inte , orkar inte, bryr mig inte, om att försöka "övertyga" någon om att Dragonlink är bäst, jag kör på det, Kenneth kör på det (dessutom kör han jäkligt lågt) låt oss nu få höra om samma erfarenheter från brukare av annat LRS system..

Vi vill inte "övertyga" dig om att DL är bäst, som Kenneth säger så köp det du tycker bäst om, vi vill bara hjälpa dig att välja rätt från början. JAG ångrar definitivt inte att jag gick ifrån EZUHF, först modul sedan låda bakom sändaren, och bytte till Dragonlink!!

Crossfire har jag ingen erfarenhet av, däremot så ligger den högre i frekvensbandet och borde då inte vara lika bra bakom hinder, kullar etc , som DL.

Har du annat du ska köra på 433Mhz jamen välj då TBS så slipper du oroa dig för störningar.

uffe40
2018-04-08, 16:50
Har bara kört Scherrer ,frågade ett par st om det och dom var nöjda så det blev det systemet och jag har flugit väldigt långt både med quad och plan har inget negativt att säga om det
/U

Ålänning
2018-04-08, 18:53
Jösses vad jag har nojsat... ber om ursäkt för det. Dags för semester.

Jag skaffar TBS Crossfire för UAV-ändamålen (SAR-flyg), får se hur det fungerar.

Men jag tänkte ha något annat till FPV-nöjesflygandet (annan sändare), därför jag är sugen på annat LRS.
Det blir väl nåt av de vanliga. Tack iaf.

Kenneth E
2018-04-08, 20:15
Läste precis på en rcgroups tråd och där har en hel del bytat ut sina crossfire till annat 433 system, de hade problem med räckvidden och avstånden var inte långa max 3km innan signalen blev skrämmande låg samt att de rapporter om att de inte kan flyga lågt. Ville bara nämna det för dig.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Ålänning
2018-04-08, 21:37
Okej, intressant. Vad var det för antenner? Har det nämnts om IBCrazys Diamond-antennen? Jag tänkte ta hem en sån för att den skulle avhjälpa såna problem lite mer. Men den kanske är mer för bortfall än avstånd. 3 km låter ju inte så långt.
http://team-blacksheep.com/products/prod:diamond_antenna

Men skulle jag flyga långt skulle jag iofs inte välja Crossfire, utan något 433MHz-system (som jag tänkt skaffa för FPV). Jag tycker iofs att de olika systemen skulle klara av att ha olika frekvenser på 433-bandet (tänker på SIK-radion och LRS), kanske flera LRS är FHSS. Osäker på SIK-radion, man kan välja olika NetID, men osäker på om det gäller olika frekvenser.
868 är helt klart mer lämpat för LOS-flygning.

Kenneth E
2018-04-08, 21:45
Okej, intressant. Vad var det för antenner? Har det nämnts om IBCrazys Diamond-antennen? Jag tänkte ta hem en sån för att den skulle avhjälpa såna problem lite mer. Men den kanske är mer för bortfall än avstånd. 3 km låter ju inte så långt.
http://team-blacksheep.com/products/prod[emoji815]_antenna

Men skulle jag flyga långt skulle jag iofs inte välja Crossfire, utan något 433MHz-system (som jag tänkt skaffa för FPV). Jag tycker iofs att de olika systemen skulle klara av att ha olika frekvenser på 433-bandet (tänker på SIK-radion och LRS), kanske flera LRS är FHSS. Osäker på SIK-radion, man kan välja olika NetID, men osäker på om det gäller olika frekvenser.
868 är helt klart mer lämpat för LOS-flygning.Jag minns inget om någon antenn, var inne för annat ärende när jag stötte på denna diskussion, dock var en nöjd med sin men han flög i öppet landskap och på höjd. Det fina är gps spårning till borttappad modell, fast det har väl snart alla LR system.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Ålänning
2018-04-17, 17:31
En massa folk är nöjda med alla system bara man läser. Och så finns det en massa folk som är missnöjda med det dom har eller haft. :-) Och så finns det de som flyger i städer som stör ut allt. Och så finns det dom som placerar antennerna fel på sin modell. Och så finns det ett drös som flyger 50+ km med vad som helst. Och så finns det olika versioner av saker och ting, vissa bättre än andra. Hel oreda det där. Blev nyfiken på Dragon Link efter era rekommendationer för mina andra FPV-grejer.

Men nu är TBS Crossfire beställt, såg att det sänder telemetri för Pixhawk så det lockade. Men det gör säkert alla andra system också. Man måste börja nånstans.

Blev hela TBS Crossfire-paketet med sändare (den "fristående") och samtliga option-antenner, stora diversity-mottagaren + samtliga antenner, samt micro-mottagaren (inte nano) med nån specialantenn, filter, osv osv. Ett av varje.

Det finns tydligen nåt FrSky LRS också som är betydligt billigare men lär ska funka bra det med.