handdator

Visa fullständig version : Går det att rädda?



FyoDisco
2015-10-14, 12:55
Hej!

Denna F-15-modell fick sig en nudd vid marken vid en flygning. Nosen tog hela smällen som tur var, men den är ändå inte i ett särskilt flygbart skick. I princip så är hela nosen fram tills kroppen skadad, som ni kan se om ni tittar närmare på bilderna. Noskonen tror jag går att köpa en ny av som reservdel men resten vet jag inte. Funderar antingen på att om jag ska fixa nosen, om det går, eller skrota hela modellen och ta elektroniken. Vad säger ni?

http://i.imgur.com/qkaffpMl.jpg

http://i.imgur.com/JyHKYgBl.jpg

http://i.imgur.com/TQ2SiJ8l.jpg

Ken1
2015-10-15, 08:17
Allt går att fixa till om du har orken ;) Kanske inte blir lika vackert som nytt, ja om du inte lägger tid på det också.
Testa att doppa eller hälla kokande vatten över nosen, så kan den räta ut sig. Kommer bli stora "bubblor", men dem är bara att släta ut med t.ex. en sked. Gå sedan igång med spackel, färg , lite som klipp och klistra ;)

JonasTecknare
2015-10-15, 08:59
År inte det enklaste att bara slipa till en ny nos i tex blåfoam? Gör i en höger och en vänsterdel, tacklimma på den avsågade kroppen så du kan ta loss det igen och holka ur om det nu behövs. Limma fast ordenligt och måla. Verkar rätt lindrigt tycker jag. Jonas

FyoDisco
2015-10-15, 12:15
Har funderat på att skära bort allt det skadade och sen göra en ny nos. Det skulle nog gå med lite jobb men jag är tveksam på om det ens är värt jobbet. Får se vad jag gör. Bara jag vill så går det nog att rädda. Kanske provat det där med kokande vatten först. :D

Per-Fredrik
2015-10-15, 12:51
Jag brukar köra med ånga-metoden, funkar kanon. Man tar en elektrisk vattenkokare och när vattnet börjar koka håller man de deformerade delarna i ångan som strömmar ut vid pipen (vanligtvis) på lagom avstånd, det gäller att prova sig fram.
När kokaren slår ifrån startar man den igen bara, tills man är klar. Eventuell gropig yta slätar man ut efteråt.

De flesta foamkärror med kompressionsskador rätar ut sig jättebra, blir som nya (nästan:))

pgrts
2015-10-15, 16:44
Undrar om jag sett något plan typ el-jet i skum som inte har lite deformerad nos efter någon eller ett par "starter".

jocke1963
2015-10-15, 17:10
Undrar om jag sett något plan typ el-jet i skum som inte har lite deformerad nos efter någon eller ett par "starter".

:sarcastic::thumbup:

Fluf
2015-10-15, 19:26
Undrar om jag sett något plan typ el-jet i skum som inte har lite deformerad nos efter någon eller ett par "starter".
Du menar "landningar" :sarcastic:

FyoDisco
2015-10-16, 19:03
Undrar om jag sett något plan typ el-jet i skum som inte har lite deformerad nos efter någon eller ett par "starter".

Haha kan tänka mig det. Men till mitt försvar så skedde inte denna olycka vid starten utan under flygningen. Fast om det är så mycket bättre vet jag inte. :D

pgrts
2015-10-16, 19:10
Bästa sättet att hålla nosen någorlunda skyddad är att ha TP tillräckligt långt bak.
Inte ens det hjälper alltid.