handdator

Visa fullständig version : Metallspån i kannan! Hjälp...



alex.ruthagen
2015-10-26, 23:26
Tjo!

Köpte en uppsättning av 4st Tiger Motorer och TBS ESCar här på forat förra veckan. Fick hem dom i fredags och så. Satt och test-snurrade dom en och en manuellt, upptäcker att 2 av motorerna har rejäla missljud... den ena av dom kärvar så pass att den stoppar vid manuellt vred.

Plockade av kannorna på de 2 motorerna och upptäcker till min förskräckelse att dessa 2 kannor är rätt fulla med metallspån, och bläcken på lindningen är rätt så skitiga.

Mitt skrivbord, där jag satt med detta...

...är rätt rent från metallrester och så vidare då vi har ett hobbyrum i huset som används flitigt.

Min fråga är då; Finns det något att göra åt detta eller är det bara att kassera motorerna?

alex.ruthagen
2015-10-27, 08:24
Ingen som har input/tips? :/

UPJ
2015-10-27, 10:32
Tryckluft?

//Uffe

Jorgen
2015-10-27, 10:41
Blås och torka och spola bort så mycket du kan. Allt som inte är magnetiskt försvinner då men det blir nog kvar lite små magnetiska flisor. Nu vet jag inte hur starka magneterna är i tiger motorerna men det skadar inte att försöka ta bort det magnetiska med en mycket stark magnet som du håller i en servett.

Servetten gör att inga spån som redan finns på den starka magneten inte fastar i motorn om motorns magneter är starkare. Det gör det också lätt att bli av med spånen när du fått ut dem ur motorn.

Jörgen

andWho
2015-10-27, 18:27
En bit tejp med bra hugg i klistret kan lyfta bort metallspånor från magneterna.
Jag har städat upp en motor på det viset.
/A

alex.ruthagen
2015-10-27, 21:24
Tack för tipsen! Väl uppskattat!!!

alex.ruthagen
2015-10-27, 22:43
Packtejp och en liten metallstav funkade hur bra som helst! :D