handdator

Visa fullständig version : Frågor om min första Quad ZMR



kent melker
2015-10-27, 15:36
Hej, jag är ny här, är detta rätt undergrupp? Har några frågor börjar med denna.
Köpte en hemmabygd drone, skall lödningarna se ut såhär? De har läckt över benen?!
Den går okej, såsett, vad jag som nybörjare märker, den är lite vinglig, men det är väl jag antagligen.
Dom där styrkorten skall heta: 12A ESC med SimonK . mvh kent

Klicka förstoring

55316

Jorgen
2015-10-27, 16:44
Hej,

Det är helt i sin ordning. Flera av benen har samma funktion så man kan löda ihop dem. Tillverkaren har valt att löda kablarna så nära benen som möjligt, i det här fallet så nära att lödningen täcker benen. Det förbättrar bland annat kylningen av drivstegen, dels genom den stora ytan på lödningen och dels genom att kabeln hjälper till att kyla.

Jörgen

kent melker
2015-10-27, 18:07
Aha okej Jörgen shysst svar, moset går in på ensidan å andra sidan är separerad dåja.

När du ändå är på hugget.. hehe. mina motorer vill jag byta känns det som. 1806-2400kv.. har jag nu, verkar vara nåt junk? Glappiga redan, vad står 1806 för? Kan du förklara snabbt hur man vet lindningar och kvalite? Vassa drar de mer ström, detta är inte nödvändigt, mer lagom. länka gärna ebay om du vet nåt bra där

Min kontroll ser ut som en leksak kan jag koppla ihop den med vad jag vill å vice versa, isf hur? När jag körde 1/8 bugg, skifta vi kristaller hehe..
Förresten vinner jag "spakkänsla" på å byta? inte finness.

5532555326

trimaran74
2015-10-28, 16:29
Hej där.
Jag kan försöka svara på lite.
Glapp bör det inte vara i motorerna, då skulle jag byta. Siffrorna på motorn, 1806, är storleken på lindningen. "18"=diameter "06"=höjd. 2400kv betyder varv/volt. En volt ger 2400varv/min, 2 volt=4800rpm, 11,1volt(3cell) 26640rpm.

Sändaren ser ut att vara en enkel digitaliserad. Det finns trots allt lite trim, och det är turnigy. Turnigy är inte Bäst, men fullt dugliga. Jag kör själv med en turnigy TGY-i6. Väldigt basic, men kostade bara 500:- Det man vinner med att byta, är nog framför allt trimmöjligheterna, göra Mixer, antalet modeller lagrade i minnet, rate/expo inställningar osv.

Du kan inte binda den till vad som helst. Bara dom mottagarna som är kompatibla med just den modellen av sändare.

kent melker
2015-10-28, 20:14
Okej å tack för bra svar Trimaran, mao då:
Ju större diameter å höjd, desto mer tråd, desto mer tråd, desto snällare och energisnål motor?

Om jag skulle byta till närheten vad jag har nu, skulle mina; "12A ESC med SimonK" räcka?
ps: vad menas med SimonK

trimaran74
2015-10-29, 15:16
Större motor=mer kraft=mer energiförbrukning. Kräver mer Ampere (A på esc:erna).

SimonK är programvaran (firmware) i esc:erna. Ett annat är BlHeli.