handdator

Visa fullständig version : räkna ut flyg tid på batterier



vire
2015-10-28, 20:25
hur gör man finns det någon formel eller lat hund
mycket tacksam

freddan_6
2015-10-28, 21:01
Om man mäter kan man enkelt ta reda på det. Utan mätning är det mer åt hållet gissning.
Men här gissar vi: Ström * Tid * Spänning = Energi. För flygtid är vill du ta reda på genomsnittlig energiförbrukning.
Ett exempel. Jag flyger min Acromaster i 7 minuter. Batteriets kapacitet är 2250mAh (eller uttrykt i energi 25,0 Wh 2,25Ah*11,1V=25,0Wh). Batteriet är nämligen på 3S.

Efter 7 minuter har jag cirka 20% kvar. Jag har då förbrukat 80% av 2250mAh = 1800mAh.
Snittförbrukning =1,800Ah * 60 min/h / 7 min = 15,4A. Om jag ställer timern på 6 minuter har jag alltid energi kvar även om jag flyger lite vildare än vanligt. Maxström som jämförelse är 55A.

andWho
2015-10-28, 21:43
Lat hund: https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAcQjRxqFQoTCPbn9NaC5sgCFUjbGgodlO0PUw&url=http%3A%2F%2Fdumt.ante.se%2Flathund.html&psig=AFQjCNHqFOgUe9XIfoC17QzZmnnzpDRrnw&ust=1446151044481499
Lathund: http://blogg.kundo.se/wp-content/uploads/2013/08/lathund-kundo.png

Sorry, OT. Kunde bara inte låta bli.
/A
SMS-polis
https://www.facebook.com/sarskrivning/?fref=ts

vire
2015-10-28, 22:35
Lat hund: https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAcQjRxqFQoTCPbn9NaC5sgCFUjbGgodlO0PUw&url=http%3A%2F%2Fdumt.ante.se%2Flathund.html&psig=AFQjCNHqFOgUe9XIfoC17QzZmnnzpDRrnw&ust=1446151044481499
Lathund: http://blogg.kundo.se/wp-content/uploads/2013/08/lathund-kundo.png

Sorry, OT. Kunde bara inte låta bli.
/A
SMS-polis
https://www.facebook.com/sarskrivning/?fref=ts

den köper jag .snacka om öppet mål .2-0

vire
2015-10-28, 22:45
Om man mäter kan man enkelt ta reda på det. Utan mätning är det mer åt hållet gissning.
Men här gissar vi: Ström * Tid * Spänning = Energi. För flygtid är vill du ta reda på genomsnittlig energiförbrukning.
Ett exempel. Jag flyger min Acromaster i 7 minuter. Batteriets kapacitet är 2250mAh (eller uttrykt i energi 25,0 Wh 2,25Ah*11,1V=25,0Wh). Batteriet är nämligen på 3S.

Efter 7 minuter har jag cirka 20% kvar. Jag har då förbrukat 80% av 2250mAh = 1800mAh.
Snittförbrukning =1,800Ah * 60 min/h / 7 min = 15,4A. Om jag ställer timern på 6 minuter har jag alltid energi kvar även om jag flyger lite vildare än vanligt. Maxström som jämförelse är 55A.
okej det går om jag vet tiden och förbrukningen .när jag köper en motor står det max WATT,max AMPER,hur räknar jag då.

andWho
2015-10-28, 23:15
Vad en motor maximailt tål har inte med saken att göra.
Du måste mäta hur mycket din uppsättning drar.

Kör t.ex 1 eller 5 minuter. Ladda och kolla hur många mAh du fick fylla på.
Eller har du en tångamperemätare så kan man räkna via det mätvärdet.
/A

Fluf
2015-10-28, 23:57
En rimlig kalkylator är denna
http://ecalc.ch/motorcalc.php?ecalc&lang=en

Sedan är det väldigt individuellt beroende på flygstil, väder och höjd över havet samt temperatur för faktisk flygtid.

henke2
2015-10-29, 06:38
Sedan är det väldigt individuellt beroende på flygstil, väder och höjd över havet samt temperatur för faktisk flygtid.

Jag flyger dubbelt så länge som en nybörjare på samma batteri utan att du ser någon skillnad på flygningen som sådan.

Kenneth E
2015-10-29, 09:39
Henke2, hoppas du inte flyger så det ser ut som en nybörjare!
Visst, med mer erfarenhet flyger man mer effektivt och trottlar olika under flygningen. Sedan är det tyvärr många som också inte alls rör vänsterspaken förrän det är dags att landa.

McRegor
2015-10-29, 09:43
Det går i praktiken inte att räkna ut. Flyg din kärra en viss tid - kolla sedan hur mycket du laddar in i batteriet. Säg att du har ett 3S2200-batteri, du flyger 5 minuter och får sen ladda i 800 mAh. Sen bör du inte tömma acken till mera än typ 70--80 % - alltså i fallet med en 2200-ack runt 1600--1700 mAh. Eftersom du flög 5 minuter och förbrukade 800 mAh så kan du alltså flyga ungefär dubbelt så lång tid för att hålla dig inom 1600--1700 mAh - alltså 10 minuter. Gör sen dessa kontroller under några flygningar så ser du rätt snart vad du brukar "snitta" på. Det jag beskrivit är ju samma princip som Fredrik redan nämnt.
Roger

vire
2015-10-29, 10:31
Jojo. Men nu köper vi första batteri flyget. Ingen i klubben använder el flyg . Så vi har ingen referens att gå på. Tanken var att inte köpa för små batterier eller för stora

andWho
2015-10-29, 11:03
Jaha, om ni inte har några grejor att mäta på än så är det bara att:
1. Gissa o chansa.
2. Använda kalkylatorn länkad tidigare.
3. Använd en annan kalkylator: http://www.drivecalc.de/
4. Gå på säljarens rekommendationer.
5. Lyssna på någon som har samma maskin med samma uppsättning.
6. Fråga här på rcff eller smf.
7. ...

/A

freddan_6
2015-10-29, 11:03
Om det är din el-motoriserade Poison du funderar på så är faktiskt mitt exempel på Acromaster rätt likt. Det är trots utseendeskillnad likartade plan, som Poison mer åt fun-fly hållet, Acromastern mer åt akrobatikhållet. Acromaster väger cirka 1200 gram, Poison cirka 1400 gram. Jag tror den tjockare vingprofilen och högre vikten på Poison gör att du måste snitta på kring 20A-25A (vid 3S batteri) i stället för mitt snitt på 15A. Om du vill ha 10 minuters flygning skulle det kräva 3,3Ah-4,1Ah,
Ska du ha 20% marginal betyder det batteri på 4000mAh-5000mAh. Detta låter lite mycket i vikt på ett sånt litet plan och jag föreslår att du nöjer dig med kortare tid. Jag föreslår också att du skaffar nåt sätt att mäta förbrukningen. Jag använder telemetri, WattsUP och EagleTree Logger 4.0. (beroende på mottagare och plan)
Exempelvis kanske ett 2700mAh batteri räcker till 6min45sek om du drar 20A i snitt och har 20% kvar.

vire
2015-10-29, 12:49
Jaha, om ni inte har några grejor att mäta på än så är det bara att:
1. Gissa o chansa.
2. Använda kalkylatorn länkad tidigare.
3. Använd en annan kalkylator: http://www.drivecalc.de/
4. Gå på säljarens rekommendationer.
5. Lyssna på någon som har samma maskin med samma uppsättning.
6. Fråga här på rcff eller smf.
7. ...

/A
Funkar lathund 2-1

vire
2015-10-29, 12:54
Om man kör med 4S 2200mah så ökar jag flygtid.? Eller tänker jag fel

freddan_6
2015-10-29, 14:22
Du höjer vikten om du går upp från 3S2200 till 4S2200. Säg att 3S2200-batteriet väger 200 gram, 14% av 1400 gram (planet totalvikt) och du går upp till 250 gram, det blir 17% av 1450 gram.

Du får 4/3 (33%) mer energi i batteriet. Om strömmen var 20A vid 11A är detta 220W. 220W vid 4S blir cirka 15A. Men behövd effekt ökar med ökat vikt på planet. Du ökar vikten på planet med 3%. och kanske behöver 1,5% mer energi.

Det går egentligen lika bra att höja energin 33% genom att öka cellstorleken i stället. Då får du 3S 3000mAh, och också längre flygtid.

Kolla bara upp vilka batterier som passar bäst i planet. jag tror 3300mAh kan vara lite för långa för en Poison.

vire
2015-10-29, 14:45
Jo batteriet blir för långt. Det där var bra beskrivning

McRegor
2015-10-29, 18:44
Har föregångaren till denna - http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-6003-ACDC-2000023355/
Har berett mig och mina flygarkompisar mycket nöje...:)
Som vi alltid säger - Att mäta är att veta. Och en strömtång/strömamperemeter är ett väldigt enkelt sätt att mäta (tången runt en av sladdarna från acken till reglaget).
Ökar du från 3S till 4S utan att minska propp-dimensionen så kommer motorn att dra avsevärt mera ström men balanserar du denna spänningsökning med en minskning av propp-dimensionen så kan du få det resultat som Fredrik beskriver.
Roger