handdator

Visa fullständig version : DH 98 Mosqito 72" Tony Nijhuis



Zazzu
2015-10-31, 20:08
Hej.
Nästa projekt blir en Mosqito 72” från Tony Nijhuis (nyhouse). Från början skulle jag bygga en lite större 81”modell av en ritning från Brian Taylor och delar från Traplet (cnc kit och glasfiberkåpor till motorerna och landställsluckor). Jag har köpt ritningen men konstruktionen är rätt gammal med exempelvis ett skevservo och linkage, hel vinge på 205cm känns inte heller så smidigt. Men så dök det upp en modell från TN på 72” med delad vinge och inga motorkåpor utan man bygger Nacellen i balsa och även landställsluckorna är i balsa. Det är konstruerad för eldrift vilket jag skall ha så det finns redan en plats för acckar och en lucka för byte. Denna modell blir inte superskala men det är inget jag eftersträvar. Jag har köpt på mej byggsatsen, motorer, esc och ska snart börja bygga. En klubbkamrat frågade om allt var med från Tony så som balsa och lister. Jag kom då på att det inte är med lister och började kolla på ritningen vad som krävs för lister. Till kroppen behövs 6*6 mm balsa och det är ju inga problem men till vingarna och stabben skall det vara 9*9 och 9*3 mm furulister. Dessa är nu beställda och jag väntar på leverans.

Val av individ.
Svenska försvaret har haft Mosqito de kallades för J 30, tyvärr är ju inte svensk målning särskilt snygg vare sig det gäller Mosqito, mustang eller spitfire. De plan som vi köpte var Mk XIX en radarförsedd nattjaktversion.

55418

Mosqiton gjordes i över 50 olika versioner. Tonys modell är en Mk VI och den passar in på min individ. Min individ har en engelsk förebild som var placerad i Norge vid den 333 skvadronen och flögs med norsk besättning. Just denna individ gjorde en felnavigering 4 april 1945 och besköt en svensk järnvägsstation i Skee i Bohuslän. De skulle skjuta på något i Norge men navigerade fel i dimman.

"Efter "felnavigering" pga dimma (?) kom man in på svensk territorium. Vid Skee pågick rangering, 07.02 besköts tåg (4 april 1945) vid stationen, man var van vid främmande flygplan. När man såg mynningsflammor och hörde skotten försökte man sätta sig i säkerhet. Splitter träffade lokbiträdet föv syntes endast skotthål av grov kaliber (akan) alla trodde att flygplanet var på väg att nödlanda. Enligt Costal Command så var det felnavigering och man beklagade det inträffande och bekostade alla skador! Besättningen hade felaktigt antagit att tåget befann sig i Norge.
Mer om beskjutningen i Skee:
Anfallet genomfördes kl 07.04 på morgonen av Mosquito FB.VI RF831 med norsk besättning från RAF Coastal Command 333 Squadron baserad i Banff i Skottland.
Minst 20 skott avlossades. 15 träffade loket, ett växellok littera Tb, och ett halvdussin perrongen. Ingen människa skadades, och loket bara obetydligt.
En svensk gissning var att planet egentligen skulle anfalla någon norsk gränsstation längs banan mellan Kornsjö och Oslo, som går bara några mil norrut.
Att norska besättningar flög uppdrag över just Norge var alls inte ovanligt."

Min individ kommer att märkas med KK G och förmodligen ha denna målning.
55419

55420
CNC kittet och woodpack i bakgrunden.

55421
Noskon, spinnrar och canopy.

/Ulf

Pumpe
2015-11-02, 12:21
Är det samma som fick ritning publicerad i senaste RCM&E?

Zazzu
2015-11-02, 14:42
Är det samma som fick ritning publicerad i senaste RCM&E?

Ja det tror jag.

/Ulf

Michael
2015-11-02, 17:30
Satt precis och dreglade över ritningen :-)
Vad landade frakten på? Enligt TNs hemsida skulle den ligga på över £100.
Beställde du även landställen från TN? I så fall får du gärna lägga upp!en bild och ge dina intryck av dem.
/Michael

Zazzu
2015-11-02, 19:21
Satt precis och dreglade över ritningen :-)
Vad landade frakten på? Enligt TNs hemsida skulle den ligga på över £100.
Beställde du även landställen från TN? I så fall får du gärna lägga upp!en bild och ge dina intryck av dem.
/Michael
Frakten är 66£ och jag har inte beställt ställen. Ställen är i min mening inte prisvärda. De kostar också 66£ i frakt om man beställer dem separat. Det blir nästan 3800:- för ett par ställ med plastmekanism. Min tanke är att köpa SLR eller electronställ till huvudställ och ett lätt och billigt HK ställ till sporren. Till sporren väger electron alldeles för mycket (167gr).

/Ulf

Zazzu
2015-11-02, 19:53
Då börjar vi med att fräsa ut lite i spanten som skall innehålla batterierna. Det var lite snålt tilltaget då jag skall köra på 5 celler i stället för 4 celler. Även om man kör med 4 celler är marginalen onödigt liten.
5547255473

Nästa steg blir att limma ihop de längsgående bitarna som skall hålla spanten.
55474

Sedan måste man ha en bygg gigg för att få kroppen rak. Jag tog då en MDF skiva och sågade till bitar från en list så att de blev trianglar.
55475
Här används tringlarna att få spanten raka.
Sedan spikar jag fast dessa i MDF skivan med en dyckertpistol, och då flyttar de ej på sej.
55476
Bygg giggen.

/Ulf


Limma lugnt.

FyoDisco
2015-11-02, 22:04
Ska bli kul att följa det här bygget!

hjalleo
2015-11-03, 18:08
Hej
Jag säger då de; spikpistol vid modellbygge, det har jag inte sett förut. :)
Det här blir skoj att följa och ännu roligare att få se irl.
Mvh Olov

Thomas
2015-11-03, 20:33
Härlig kärra och fint bygge. Än så länge...

Zazzu
2015-11-05, 21:48
Hej.
Trevliga nyheter från England att de ska renovera en Mosqito till luftvärdigt skick och stationera den på Biggin Hill.

http://britishairshows.com/de-havilland-mosquito-to-fly-in-uk.html

/Ulf

Zazzu
2015-11-07, 10:04
Bygget går framåt och jag har fått dit alla spant och börjat limma dit longeroner. Nästa steg blir att planka hela kroppen så innan detta måste jag lösa batterihyllan innan det är försent. Jag gjorde en hylla i lättplyfa med lätthål för att spara lite vikt.
55542

5554355544
Sedan limmades den på plats och en hårdträbit skruvades fast i främre spantet med ett avstånd på 4mm till batterihyllan.

55545
Nästa steg blir en hållare för batterierna med en låsskruv.

55546
Här är batterierna på plats,

55547
Och här ser man låsningen från bombluckan.


55548
Nu blir det dags att limma dit spant och longeroner till bombluckorna.
Nästa steg blir att planka.

/Ulf

Limma lugnt.

Thomas
2015-11-07, 16:11
Frånsett det där med batteridrift (allergisk mot sånt i en skalakärra!) så ser det väldigt intressant ut!
Härligt med ett redigt pinnabygge!

Zazzu
2015-11-12, 21:01
Plankning plankning och åter plankning. Men nu är kroppen klar. Som vi kan se på första bilden så limmade jag dit flaken i ena kanten först och strök sedan med strykjärn och mycket vatten. Resultatet blev bra.
Nu är det bara att slipa och sedan börja med stabben så fort mina lister har kommit.


55624
55625
55626
55627
55628

/Ulf

Thomas
2015-11-12, 21:48
Blir ju fint!
Annars funkar AJAX fönsterputs alldeles utmärkt.
Det böjer balsan både på längden och tvären.... mest på tvären, förstås!
Och man blöter bara på den konvexa sidan!

kasoe
2015-11-13, 10:12
Long time no see Uffe! Spännande projekt, ska följas med intresse... :)

Zazzu
2015-11-17, 12:48
Det tråkiga sliparbetet på kroppen är klart. Det blir att laga småfel innan glasning. Då jag inte har några lister kommer jag inte vidare med stabben eller vingarna så jag har byggt fena och sidroder. Fenan består av ett 3mm flak som laminerar med 2st 9mm flak på utsidan. 3mm flaket har en radie som motsvarar longeronen i kroppen, 9mm bitarna är längre än 3mm och kommer att hamna på sidan av longeronen. Smart lösning av infästning av fenan. Sidrodret är uppbyggt runt ett 3mm flak och lister.

55694
55695
55696
55697

/Ulf

Limma lugnt

Lars 41an
2015-11-18, 12:02
Vad bra,

att du saknade lister till de stora delarna. Då fick du dessa stjärtfjädrar byggda i stället och de ser ju riktigt fina ut. Gott att se att du använder nitrilhandskar och inte latex eller vinyl.:applouse:

Lars

Zazzu
2015-11-18, 21:41
Vad bra,

att du saknade lister till de stora delarna. Då fick du dessa stjärtfjädrar byggda i stället och de ser ju riktigt fina ut. Gott att se att du använder nitrilhandskar och inte latex eller vinyl.:applouse:

Lars
Det är de enda handskar som ger skydd vid epoxyarbeten, och sitter bäst också.

/Ulf

Zazzu
2015-11-20, 19:16
Bombluckorna sågades bort och då slog de sig, så det får bli nya luckor i glasfiber.
55727

Nu passade jag på att limma fast papphylsorna till vingen med tillhörande förstärkning
55728

Även ett hål till cockpiten blev det.
55729

Nya bombluckor gjordes genom att lägga på glasfiber på kroppen/luckorna.
55730

Nya spant och longeroner anpassade efter den tunnare luckan.
55731

Ämnet till lucka.
55732

/Ulf

Thomas
2015-11-20, 20:23
Så jäkla snyggt!!

Zazzu
2015-11-20, 21:15
Så jäkla snyggt!!

Tack
/Ulf

Zazzu
2015-11-21, 19:29
Lite sprutspackel på luckorna så ser det rätt bra ut. Nästa problem blir gångjärnen. Jag vet inte hur Tony har tänkt sig med dessa luckor, om de skall vara demonterbara men utan gångjärn för gångjärnslinjen är inte rak utan det får bli gångjärn endast längst fram. Eller har någon några idéer.
5576955770

Så här ser det ut på originalet.

55771


/Ulf

Thomas
2015-11-21, 19:35
Antar att du ska klyva luckan i två halvor.
Vad har du tänkt dig för typ av gångjärn?
Är luckorna så styva så att det inte går att sätta gångjärn i ytterändarna?
Eller går det att sätta ett par gångjärn nånstans på mitten?

Bara lite fundringar...

Zazzu
2015-11-21, 19:40
Thomas luckan skall inte delas det som syns är enda sidan. Vad tror du om att sätta två gångjärn i främre delen (där glipan börjar) och framåt och sedan ha ett lås i bak?

/Ulf

Thomas
2015-11-21, 19:46
Trial & error.....

andWho
2015-11-21, 20:05
Med speciella luckgångjärn går det att få en rak gångjärnslinje trots att luckan inte är rak.
T.ex dessa: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8230__Hatch_Hinge_27x10_5mm_10pcs_.html
/A

Krille
2015-11-22, 13:58
Med speciella luckgångjärn går det att få en rak gångjärnslinje trots att luckan inte är rak.
T.ex dessa: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8230__Hatch_Hinge_27x10_5mm_10pcs_.html
/A

Det är precis denna typen av gångjärn du behöver. Även kallade Offset hinge/gångjärn

Zazzu
2015-11-22, 21:33
Nu står jag här och stammar och väntar på lister. Så i natt vaknade jag med en briljant idé. En liten jigg till min fräs med kordinatbord så kan jag fräsa fram vilka lister som helt. Klurade i 5min och satte igång.

55784
Den stående plyfan kläms fast i skruvstycket och den justerbara delen ställs in efter måttet som lister har innan fräsning. Justera fräsen till önskat mått och mata igenom biten.

55785
Här kommer listen ut färdig.
Tack Anders på Habohobby som ordnade med så jag fick tag på listämne, så imorgon startar bygge av stabben.

/Ulf

Zazzu
2015-11-22, 21:39
Jag tror min bild på luckgångjärnsproblemet var lite otydlig. Problemet är att luckan minskar i bredd och det blir ett avstånd i gångjärnsleden. Jag får prova med gångjärn vid pilarna och ha låsningen längst bak.

55786

/Ulf

Sweeper
2015-11-22, 21:47
Jag tror min bild på luckgångjärnsproblemet var lite otydlig. Problemet är att luckan minskar i bredd och det blir ett avstånd i gångjärnsleden. Jag får prova med gångjärn vid pilarna och ha låsningen längst bak.

55786

/Ulf

Jag råkade ut för ett liknande problem med min B-25:a. Men jag kollade hur luckorna var upphängda på originalet (via bilder) och efter lite mätande och testande så hade jag fungerande bombluckor. Kan kanske vara värt att prova?


Göran

Zazzu
2015-11-22, 22:04
Jag råkade ut för ett liknande problem med min B-25:a. Men jag kollade hur luckorna var upphängda på originalet (via bilder) och efter lite mätande och testande så hade jag fungerande bombluckor. Kan kanske vara värt att prova?


Göran

Mosqiton har raka bombluckor se tidigare bild. Jag var i England och tog massa detaljbilder i somras.

/Ulf

Sweeper
2015-11-22, 22:23
Ok, jag hittade de här bilderna och det visar att bomluckornas ytterkanter går in i bombutrymmet när luckorna öppnas.

http://www.arcair.com/awa01/001-100/awa038-Mosquito/00b.shtm

Men du har kanske dessa bilder redan?

Göran

Lars 41an
2015-11-22, 22:23
Luckorna ser ut att vara c:a 35 cm långa. Tre gångjärn av den här sorten, med lederna i linje borde kunna fungera.
https://www.lindinger.at/en/airplanes/accessories/control-horns-und-hinges/robart-klappenscharniere-metall-2stk.

Gångjärnen är dyra men jag har sett dem från annan källa än Robart, minns dock inte vilken. Du som är händig kan kanske göra såna själv, men tid är också pengar. Googla på "gear door hinge" och "klappenscharnier" så får du några intressanta förslag.

Lars

Thomas
2015-11-22, 22:28
Lars, länkarna till gångjärnen är väl av samma princip som HK:s?
Borde vara värt ett försök att prova...

Lars 41an
2015-11-22, 22:31
Oj då, vi svarade samtidigt!

De här gångjärnen är också bra, och inte sååå dyra, men kanske för små.
http://www.lp-agentur.se/bvm-tillbehor_31/off-set-door-hinges.786
på http://www.bvm-jets.com finns en bra bild som visar att det ena gångjärnet har ett öra för anslutning till servot.

Lars

andWho
2015-11-22, 23:21
Ni följer väl B1BomberBob och hans byggnationer ? http://www.b1modelproject.com/
Finns massor av bra tips där.

Vet att han hållit på o förklarat "Offset hinges" några gånger, hittade detta lite snabbt: https://www.youtube.com/watch?v=NBgP8YS_3Rk
Finns säkert mera om man letar.
/A

Zazzu
2015-11-23, 11:40
Tack för alla tips. jag har de gångjärnen från HK så jag skall prova. Fast just nu bygger jag stabben.


/Ulf

Zazzu
2015-11-25, 22:48
Idag är det 75 års jubileum av den första flygningen.


/Ulf

Zazzu
2015-11-26, 15:01
Stabben är klar och även höjdroderhalvorna. Fenan och sidrodret hade fel profil se jag fick slipa ner formen längst upp.

55822
Inmätning av anfallsvinkel på stabben.

55823
Kontroll av vinkel mot fenan.

55824
Det börjar likna något.

Nu skall jag vända på modellen och montera sporrställ.

/Ulf

Thomas
2015-11-26, 17:41
Himla tjusigt!
Perfekt med krysslaser i sådana situationer...

Zazzu
2015-11-28, 19:42
Ja Thomas krysslaser är ett ovärderligt verktyg när man bygger modeller från scratch.
Jag har hittat det första felet på byggsatsen. Det är hålen på en innersta sprygeln som sitter fel.

5584455845

Det fick bli till att slipa så jag får rätt passning på vingröret. Vingröret styr ju sedan i sprygel 2 och 3 så det är inte så noga hur uttaget blir i sprygel 1.

Nu så blev det vingar och motorgondoler. På bilden syns även den övre plankningen.

5584655847

/Ulf

flygrc
2015-11-28, 19:53
Trevlig att se hur det växer fram, just Mosqiton hade jag en period för ett antal år sedan att ha som projekt. Skaffade till och med en bok om den men den föll på att jag vill hellre sikta på en kärra med 3 punkt ställ. Men oavsett det så är det ett häftig flygplan.

Zazzu
2015-12-01, 21:35
Nu har vingen fått plankning på ovansidan och jag tänkte bygga flapsen och justera in dem när man kommer åt inuti vingen. Den konstruktion som var med blev sådär med pinngångjärn och förflyttad gångjärnslinje. Ett annan problem var att det skulle bli svårt att få dit flapsen i efterhand när vingen var klar.

Jag beslutade att göra nya flaps med en gemensam axel av alurör och gångjärn av plywoodbitar.

55905

Många delar blev det, närmare bestämt 32st i plywood och 4st balsa spryglar.

5590755906

Så här är det tänkt. Vid pilen är det en furubit som man skall sätta en skruv i och på så vis låsa axeln.

55908

Här test monterar jag det i vingen och det verkar fungera alldeles utmärkt.


/Ulf

Thomas
2015-12-01, 22:05
Fem tummar upp!

Lars 41an
2015-12-01, 22:56
Smart modifiering!

Att limma rodergångjärn är alltid en utmaning. Ofta gör jag det med pinngångjärn som har leden placerad halvvägs in i rodrets framkantslist. Det är pyssligt men brukar fungera. Din lösning med gångjärn av plywoodbitar är värd att prova och det blir snart aktuellt...

Mycket bra!:applouse:
Lars

Zazzu
2015-12-02, 20:01
Idag har jag byggt sporrstället. Det består av en bockad mässingsplåt som fästs i ställbenet.
Jag gjorde 2st mässingsskivor för att simulera leden på stället det blev även en balsafyllad i mitten så det ser lite mer gediget ut.

55924



5592655925


https://www.youtube.com/watch?v=ZHPpzO0dqQk&feature=youtu.be


/Ulf

Thomas
2015-12-02, 22:15
Hmmm...
"det här videoklippet är privat"...

Zazzu
2015-12-02, 22:21
Hmmm...
"det här videoklippet är privat"...
Jag har glömt att publicera det hoppas att det fungerar nu.

/Ulf

Thomas
2015-12-03, 06:41
Jajamen!
Både klippet och stället funkar.
Snyggt!

hjalleo
2015-12-05, 09:16
Hm, jag saknar en uppdatering.:argue:

Zazzu
2015-12-05, 09:17
Som jag skrev tidigare skall jag inte köpa ställen från Tony utan bygga egna. Jag har köpt ställben från HK som är lite för långa. Jag började med att flytta låsskruven 15mm och korta av benet 12mm. Då får jag ett stummare ställ som går att göra mjukare genom att svarva bort mer. Sedan minskades diametern i andra änden och 5mm togs bort. En alubit med 2 försänkta hål för ställbenen tillverkades. Några distanser till hjulen så var ställen klara. Ställmekaniken kommer från SLR

559665596355964


559655596755968


https://www.youtube.com/watch?v=T6YCSGjutOo



/Ulf

Thomas
2015-12-05, 11:28
Sk*tsnygga ben och installation!
Men.... är verkligen ställmekanismen avsedd för ställ som fälls framåt/bakåt? Är de inte egentligen avsedda för ställ som fälls åt sidan?
Jag tänker bara på belastning/brytning på själva mekanismen...

Zazzu
2015-12-05, 13:23
Thomas i mekanismen så låser den ju "sig själv" när den går förbi spåret. Så visst all belastning när jag landar blir på den klumpen och där är ju skillnaden att med ett plastställ är den i gjuten aluminium och här är den maskinbearbetad i aluminium. Ställen skall hålla för en modell på 12kg och min kommer att landa på ca 6.5kg.


/Ulf

Zazzu
2015-12-09, 22:30
Nu är motorgondolerna klara. Jag var tvungen att prova ställen innan jag byggde motorkåporna.

56046
56047
56048

/Ulf

Thomas
2015-12-10, 06:35
Snyggt!!

kasoe
2015-12-10, 12:19
Hmm, inte utan att man får lite "Anson-inspiration"... ;) Spänd väntan på fortsättning här...

/Anders

Lars 41an
2015-12-10, 20:20
Det här med öppningsbara luckor på välvda ytor är en utmaning!

De fungerar ju med dörrarna på våra bilar och bakluckorna kan ju GAPA STORT. De långsmala bombluckorna måste ha tre upphängningspunkter för att de skall vara stabila i fartvinden men gångjärnen behöver inte bli svårare för det. Det är varken rocket science eller robotteknik. Jag kommer här med ett enkelt förslag till hur man kan placera upphängningspunkterna. En CAD-kunnig person hade säkert kunnat komma med en elegantare ansats men det är ändå Nijhuis' spantritningar som är nyckeln till god passform.

Jag tog fram min Mosquito-bok, författad av Sweetman och Watanabe...
56058
...och se där, redan på första sidan finns en bild som visar vad det handlar om.
Fotot visar hur bombluckorna ser ut från en punkt, kameralinsen. Man kan se att den rörliga delen av främre och bakre "gångjärnet" är utformad som en båge av ett spant. (Vilka spantnummer, Zazzu?) Hur det mellersta gångjärnet ser ut är svårt att se men man kan ana att en kort plåt svänger upp mot den mellersta upphängningspunkten. Plåten ser ut ungefär som Robarts "door hinges".

Min ansats är nu att göra ett snitt genom luckan vid varje upphängningspunkt.
56059
Den röda bågen är det främre snittet. Den gröna är mellersta snittet och den blå bågen är det bakre snittet. De färgade krokarna upptill är vad man kan kalla "rörliga delen av gångjärnen". Krokarna förenas i en punkt som är den gemensamma axellinjen, sedd framifrån. Det behöver inte vara en fysisk axel men gångjärnslederna skall sitta på denna linje. Den svarta bågen skall föreställa ett snitt genom kroppssidan. Den röd-grön-blå räta linjen är luckans nedre kant.

Tillvägagångssätt:
1. Rita de tre + tre snitten som de verkligen ser ut inkl. del av respektive spant.
2. Placera de tre ledpunkterna på samma avstånd(vert & hor) från kroppens mittlinje. Rita med stöd av Tony Nijhuis' ritning om du inte kan CADda.
3. Gör prototyper av gångjärnen.
4. Fäst gångjärnen provisoriskt och testa funktionen.
Det vore enkelt om du kunde se från bombrummets insida men du kanske kommer åt att provinstallera den ena luckan när den andra är demonterad. Om inte så får du bygga "testluckor" som bara består av ramar som gångjärnen kan fästas i. I värsta fall får du bygga en kopia av halva bombrummet så att du kommer åt från insidan. Det är dock noggrannast att göra utprovning på originalet, dvs din fina Mossie som nu ser ut att vara träfärdig.

Hoppas att detta hjälper dig,
Lars

Zazzu
2015-12-11, 08:13
Tack Lars.
Nu blir det till att göra en omgång med egna gångjärn och prova.

/Ulf

andWho
2015-12-11, 11:31
Bra skiss där Lars, men alla gångjärnen måste ju gå fritt vid kroppskanten. Sedan behöver dom ju inte gå hela vägen ut till luckans kant heller. Tog mej friheten att ändra lite överdrivet i din skiss.
/A

Zazzu
2015-12-11, 12:56
Nu har jag mätt lite och rätta mig om jag har fel. Jag har lagt en linjal mellan öppningarna och dragit ett streck, då kan man konstateras att kroppen är som bredast på mitten och inte att den svänger i kraftigt där bak som jag trodde. Skillnaden är 5mm och det måste vara det mått jag skall förhålla mig till?.

56069


/Ulf

Lars 41an
2015-12-12, 10:48
Bra skiss där Lars, men alla gångjärnen måste ju gå fritt vid kroppskanten. Sedan behöver dom ju inte gå hela vägen ut till luckans kant heller. Tog mej friheten att ändra lite överdrivet i din skiss.
/A

Tack Anders, snyggt ändrat!
I en riktig projektion framifrån hade gångjärnen dolt varandra, Därför gjorde jag en bild med konstruktionen sedd från en punkt längs gångjärnslinjen någonstans framför luckan.

56075
En zoomning av bilden från sid.1 i Mosquito-boken visar att "gångjärnens" rörliga delar är spantbågar som har en U-formad del vid upphängningspunkterna. Spantbågarna har också öron för dragstängerna som kan stänga luckorna. Denna bild är sedd från en punkt nedanför gångjärnslinjerna och sidledes i mitten av flygkroppen.

Jag förstår Ulfs mätresultat som att den mellersta upphängningspunkten måste sitta 5 mm längre in i kroppen (sidledes) än de andra två. Börja med att göra en c:a 25 mm bred provbit som passar längs kroppskanten och som simulerar den del av luckan där gångjärnen skall sitta. (Du har ju gott om lister:icon_wink:) Fäst det främre och bakre gångjärnets fasta del nära kroppskanten. Fäst gångjärnens rörliga delar i provbiten där dessa gångjärnsdelar hamnar med stängd lucka. Vik ut provbiten som när luckan öppnas och jämför med det gamla fotot ovan. Nu kommer du åt att bestämma var den mellersta upphängningspunkten skall placeras. Sätt en rak och hård pinne(list eller rör) mellan de främre och bakre upphängningspunkterna. Leden i det mellersta gångjärnet skall sitta där pinnen korsar spantet vid "5 mm" i ditt foto. Fäst nu det mellersta gångjärnet, i detta spant och i luckan, så att leden hamnar i gångjärnslinjen. Nu skall det gå att stänga provbiten utan att det spänner i något av de tre gångjärnen.:):):)

Du hade förstås fäst gångjärnen provisoriskt med dubbelhäftande tejp eller CA-duttar så att du kan återanvända gångjärnen på den riktiga luckan. Alternativt hade du gjort gångjärnen också i form av provbitar. Jag tycker det ser lockande ut att göra som i förebilden där gångjärnets rörliga del är integrerad med luckans spantbåge.


Beklagar sent svar men det är så mycket "annat" som måste göras i december...
Lars

hjalleo
2015-12-12, 14:01
Det blev ju superbra med landställen. :applouse:

Jag ser fram emot att se den irl.

Mvh Olov

Zazzu
2015-12-12, 17:25
Jag har stött på ett litet problem vid konstruerande av gångjärn. Det blir väldigt komplicerat att göra gångjärn när dörrarna ser ut som de gör i kanterna. De vill ju krocka med kanten när man öppnar så jag har flyttat kantlisten så det blir bättre frigång.


56081

Ock så här ser det ut IRL.

56082

Men det finns något positivt, och det är att jag är träfärdig med modellen. Det sista var att göra botten på nacellen som innehåller landstället och dess luckor. Många tjocka balsaflak och stora bitar som sedan skall göras till en rund och fin form.

56083

Med hjälp av en slipmaskin och lite tålamod så ser det ut så här.

56084

Nu har jag lagt på glasfiber då jag skall göra luckorna till landstället i glasfiber istället för balsa.

56085


/Ulf

Fyhren
2015-12-12, 18:50
Hej

Ett knep är att ha lösa sprintar i gångjärnen och så byter man dessa i början mot en lång pianotråd som går genom alla tre gångjärnen. På så vis kommer de alla i linje. Sen när man har limmat allt så drar man ut pianotråden och ersätter denna med en sprint i varje gångjärn.

Hej
PF

andWho
2015-12-12, 19:13
Var det så stor "krock" att det blev ett problem? Hade det inte räckt att bara snedda av kanten lite?
Det funkar säkert att flytta listen också, lite svagare kant bara.
/A

Zazzu
2015-12-12, 20:56
Var det så stor "krock" att det blev ett problem? Hade det inte räckt att bara snedda av kanten lite?
Det funkar säkert att flytta listen också, lite svagare kant bara.
/A

Ja det blev ett problem. Men jag har lagt på ett lager glasfiberväv och epoxi och luckan är gjord i glasfiber så det kommer att hålla. Det går inte att snedda kanten på kroppen för då blir det en glipa.


/Ulf

Lars 41an
2015-12-12, 22:00
Hej

Ett knep är att ha lösa sprintar i gångjärnen och så byter man dessa i början mot en lång pianotråd som går genom alla tre gångjärnen. På så vis kommer de alla i linje. Sen när man har limmat allt så drar man ut pianotråden och ersätter denna med en sprint i varje gångjärn.

Hej
PF

Genialt i sin enkelhet och beskrivet på bara tre rader!:applouse:

Hej!
Lars

mogge
2015-12-13, 01:32
Klockrent,Fyhren!
Hälsa Pierre.

Zazzu
2015-12-14, 21:01
Tack för alla tips om luckorna. Det var ju klockrent med en gemensam axel. Jag borrade hål i spant F3, F4 och F5 och använde dessa som lagring. Den gemensamma axeln låser jag sedan med 2st stoppringar. På filmen är gångjärnen bara fastsatta med dubbelhäftande tejp men nu är de limmade och låsta med en skruv. Om man vill kn man låsa gångjärnen på axeln med lite superlim och montera en arm som man påverkar med ett servo så har man servostyrda luckor. Jag skall ha manuella då jag vill låsa den i båda ändar och vid främre spanten finns det inte plats för ett servo, då det är där man byter batterier.
Jag har även spacklat till kanterna runt luckan, och börjat med kylarna.

56133

56134


5613756136
Dålig kant Spackling av kant.
56138
Slutresultat

56135
Radiator.


https://www.youtube.com/watch?v=fOEuQm3Ea4I

/Ulf

Thomas
2015-12-14, 21:16
Väääldigt klockrent!!!
Tjusig lösning på gångjärnen, jag snor idén till hjulluckorna till min Skyrocket...

Lars 41an
2015-12-14, 22:05
Vad fint det blev!

Lärorikt var det också att tänka igenom lösningen och att få hjälp att komma i mål.

Tack Ulf och Fyhren!
Lars

Zazzu
2015-12-19, 14:19
Nu blir det mer luckor: Den här gången är det till landstället. Jag sågade bort träluckan från Nacellen och anpassade mina GF-luckor istället. Man fick även göra hål i vingen för att få plats med stället. Stället passade inte trots att jag hade rätt längd på det enligt ritningen. Problemet var att vridpunkten på mitt ställ var 7mm längre upp så stället blev 7mm längre när jag fällde det. Det blev att göra ett lite större hål och anpassa kåporna efter detta. Dessa luckor sitter med CA-gångjärn rätt långt fram och hamnar i luften där bak. Gångjärnen är monterade så att luckorna opåverkade står i öppet läge, sedan när stället går ner sitter det ett gummiband mellan luckorna som drar ner luckorna. Nästan som på originalet se bild.


56204
56205
56206
56207


https://www.youtube.com/watch?v=yvV2RDlkzKg&feature=youtu.be



/Ulf

Zazzu
2015-12-24, 09:58
Nu är det snart dags att börja glasningen. Innan måste jag fixa skarven mellan vinge och kropp. Det blev med epoxi microballonger och tixotroperingsmedel. Det sistnämnda gör epoxin trögflytande utan att förstöra dess vätande egenskaper, om man bara tar i microballoner rinner "spacklet" ändå. Tar man i för mycket ballonger blir de vätande egenskaperna lidande.

56262

Springan längst till vänster är cirka 3mm bred och bilden är tagen när epoxin har härdat klart så man ser att den inte har sjunkit.


/Ulf

Zazzu
2016-02-13, 19:43
Nu har jag varit dålig på att uppdatera, men byggt en del. Vingen har fått glasfiber och epoxi med peelply längst ut sedan blev det sprutspackel och grundfärg. Ser hyfsat ut.
57078

Jag har börjat att klä kroppen och även där använt peelply. Det gick bättre än jag trodde. Naturligtvis klädde jag en för stor yta, ca 75% av kroppen på en gång. Vi får se hur det ser ut när peelply ryker av imorgon.

57079

/Ulf

Micke.Falo
2017-01-28, 22:22
Blev denna klar? 😁

mrfxcoupe
2017-01-29, 03:36
Detta var ett spännande projekt. Hoppas på resterande uppdateringar.. Snyggt jobbat med dom infällbara ställen. P

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Zazzu
2017-01-29, 11:39
Hej.
Den är inte klar ännu men är på gång. Jag har varit lite dålig på att uppdatera men så här ser den ut just nu.
"Bara" målning kvar.
61481

Ulf

Lars 41an
2017-01-29, 19:19
Hej Ulf,

Mosquiton ser ut att bli riktigt fin.:applouse:
Vilken sorts färg(inte kulör) tänker du använda?

Snart är det vår!
Lars

Zazzu
2017-01-30, 18:33
Den här färgen kommer jag att använda. Jag hade den på min SE5A och den täcker bra och det är en bra sprutbild. Jag köper den i färgaffären som har billack, och den är halvmatt (40)
61500

Ulf

Zazzu
2017-02-13, 15:02
Nu är den målad och jag har börjat att måla invändigt i ställutrymmen och luckor invändigt.
61664

Ställen har fått lite skaldetaljer i form av bromstrummor med en ring av M1,2mm skruvar med sexkantskalle. Ställen har även blivit målade med silverfärg.
61665

/Ulf

mrfxcoupe
2017-02-13, 15:29
Häftigt bygge. Mycket snygga ställ.. Kommer bli en snygg kärra färdig.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Arvid DK
2017-03-16, 19:02
Hey Ulf
Følger også din tråd! Fin bygning :worked_till_5am:

I indlæg #1 billeder = CNC kittet och woodpack samt Noskon, spinnrar och canopy.
er det hvad man køber når der bestilles hos Tony Nijhuis = dette!
Plan + CNC Pack + Vac form set + Wood Pack ?

Hvilke Motore sætter du på ?
Har du et link til dit Ställmekaniken från SLR evt. bestelings nr.
jeg har kigget på EFLG500 E-Flite 60-120 Size Electric retracts - 90 Degree de skulle også kunne bruges ?

Zazzu
2017-03-17, 16:30
Hey Ulf
Følger også din tråd! Fin bygning :worked_till_5am:

I indlæg #1 billeder = CNC kittet och woodpack samt Noskon, spinnrar och canopy.
er det hvad man køber når der bestilles hos Tony Nijhuis = dette!
Plan + CNC Pack + Vac form set + Wood Pack ?

Hvilke Motore sætter du på ?
Har du et link til dit Ställmekaniken från SLR evt. bestelings nr.
jeg har kigget på EFLG500 E-Flite 60-120 Size Electric retracts - 90 Degree de skulle også kunne bruges ?

Ja det stämmer du skall även beställa piloterna. Jag missade detta och fick beställa en gång till.
Huvudställ https://www.lindinger.at/en/?sViewport=detail&sArticle=9708250
Sporrställ https://hobbyking.com/en_us/servoless-nose-wheel-retract-with-metal-trunnion-33mm-x-35mm-mount.html

Motorerna som jag använder är Turnigy L5055A-400 som jag skall köra på 5celler.

/Ulf

Zazzu
2017-03-17, 16:37
En liten uppdatering.
Nästan färdigmålad, kvar är röda kryss över radiatorerna. Alla servon, motorer, fartreglage och ställ är installerade. Kollade tyngdpunkten och det verkar inte behövas mycket bly i nosen.

62109

62110

62111
Dekalerna kommer från Callie Graphics.

/Ulf

Arvid DK
2017-03-17, 19:09
Ja det stämmer du skall även beställa piloterna. Jag missade detta och fick beställa en gång till.
Huvudställ https://www.lindinger.at/en/?sViewport=detail&sArticle=9708250
Sporrställ https://hobbyking.com/en_us/servoless-nose-wheel-retract-with-metal-trunnion-33mm-x-35mm-mount.html

Motorerna som jag använder är Turnigy L5055A-400 som jag skall köra på 5celler.

/Ulf

Hey Ulf
Tack för ert detaljerade svar (google)

JonasH
2017-03-17, 22:06
Superfin och bra tips om sporrstället, tack:)

Arvid DK
2017-03-18, 11:43
Hi Ulf
Jag sätter ihop materialet för min Mosqito
vild du hjälpa till med mål i Huvudställ
Jag lånade din bild i inlägget # 51
Hur långt är det i mm (dras i rött)

62136
Tack på förhand

Zazzu
2017-03-18, 18:19
Hej.
Avståndet är 145mm, men att tänka på vilket jag inte gjorde är att ritningen är gjord efter "plastställ" och det skiljer i var de rör sig se bild.

62145
Avståndet här skiljer sig från plastställ som har ett mindre mått och man vill ju ha rätt höjd på flygplanet med ställen ute. Problemet blir att stället blir för långt när det fälls in så man få göra luckorna lite längre.

62146

/Ulf

Arvid DK
2017-03-18, 19:29
Tack det är stor hjälp med planering
Har rikta in min Eflite-60-120 (jämfört med din SLR) och den använder mindre utrymme med en annan vändpunkt! så kanske jag inte ska ändra
Nu har jag bara bokat hjul och servon. Så allt är redo för byggnaden börjar igen (translate.google)

Zazzu
2017-04-17, 19:25
En liten uppdatering.
Inkoppling av servo och funktioner.
Jag har tänkt använda en 8kanals mottagare till dessa funktioner:
2st skevroder
2st Flaps
2st fartreglage
1st höjdroder
1st sidroder
1st styrningav sporre (får inte röra sig när det är infällt)
Huvudställ
Sporrställ(går åt motsatt håll mot huvudställ)
Samanlagt11funktioer/kanaler
Skevrodren och flaps måste ha egna kanaler, fartreglagen kopplas med en y-kabel.
Att sporrstället går åt fel håll åtgärdades på följande vis. Någon sa till mig attdet är bara att vända på kablarna på motorn. Det går inte då motorn fortsätter och förstör kretskortet. Nu var det bara att försöka löda tillbaka den lilla strömbrytarenpå kretskortet, sedan vände jag på kortet och tog ut kablarna på andra sidan.Inte snyggt men det fungerar.
62467

Nästa problematt sporren inte skall röra sig när det är infällt. Då jag inte har någon ledig kanal att programera till detta började jag att fundera på någon form avbrytare som känner av sporrstället. Sedan hittade jag en Receiver Controlled Switch som jag kopplade in på ställkanalen. Den bryter plusmatningen till servot som vrider sporrstället.
62468

Snart premiär.

/Ulf

Fyhren
2017-04-18, 00:16
Hej

Vändning av servoriktning gör man genom att skifta kablarna både på motorn OCH PÅ POTENTIOMETERN. Enklast är dock att använda en servoreverserare.

Hej
PF

Lars 41an
2017-04-18, 10:55
Hej,

När det gäller servon så kan man få olika vridriktning genom att använda olika fabrikat. T.ex så går Futaba och Hitec åt motsatta håll. Fyhrens recept är det rätta om man vill "vända" på ett servo som man redan har. Ulf tycks ha lyckats göra motsvarande med sitt sporrställ, grattis!

Mycket kablage men Mossien ser riktigt fin ut nu! :applouse::applouse::applouse:
Lars

Arvid DK
2017-04-18, 11:39
Hi Ulf
Jag använder en av dessa expander vid Futaba 7008 totalt 11 till 12 kanaler tillgängliga

http://shop.tje.dk/catalog/product_info.php?cPath=23&products_id=33 (inställd till kanalen 9-12)
och
http://shop.rc-electronic.com/DPSI-Systems/Bus-systems/DPSI-BUS-HUB/Bus-servo-connectors/RX-S-Bus-PWM-Expander.htm?shop=k_emcotec_e&a=article&ProdNr=R8885&p=4431

Zazzu
2017-04-18, 20:19
Hej

Vändning av servoriktning gör man genom att skifta kablarna både på motorn OCH PÅ POTENTIOMETERN. Enklast är dock att använda en servoreverserare.

Hej
PF

Det finns inte någon potentiometer på ett elektriskt landställ.

/Ulf

zeno
2017-04-19, 13:30
Jag kanske tänker helt galet nu. Men borde man inte kunna ändra riktning på det fällbara stället genom att öppna och vända på den undre plattan där dom två stopparna/switcharna sitter?

Zazzu
2017-04-19, 18:41
Jag kanske tänker helt galet nu. Men borde man inte kunna ändra riktning på det fällbara stället genom att öppna och vända på den undre plattan där dom två stopparna/switcharna sitter?

Det vad precis det jag gjorde, men eftersom det inte räckte att vända på motorn krävs nog både kretskortsvändning och polvändning av motor.

/Ulf

Arvid DK
2017-09-18, 10:59
Hej Ulf,
något nytt om Mossien ?