handdator

Visa fullständig version : Fläkt på seglare?



JB
2015-11-05, 13:54
Hej
Är sugen på att montera en EDF fläkt på ryggen på en seglare.
Finns det någon som har någon uppfattning om hur kraftig fläkt som behöves för att komma upp med en tex 6 metare på 12 kg?
Det finns ju ett stort utbud på 90 mm som enl. specen drar ca:50N, men räcker det?

//
Jonas

mogge
2015-11-05, 13:57
Ja.

Kenneth E
2015-11-05, 15:07
En seglare behöver cirka 40% av vikten i drag för att komma upp på ett behagligt vis. Sedan hänger det också på vingbelastning.

KristofferR
2015-11-05, 15:32
Jag har aldrig förstått poängen med en sådan på en seglare; när man stänger av blir ju luftmotståndet saftigt och förstör hela segel-konceptet. Vad är grejen?

Killenheladagen
2015-11-05, 16:20
Jag har aldrig förstått poängen med en sådan på en seglare; när man stänger av blir ju luftmotståndet saftigt och förstör hela segel-konceptet. Vad är grejen?
Om jag var hänvisad till ett edfbygge skulle jag nog försökt sätta intagen vid aerodynamiskt skyddade ytor om möjligt, man kan ju rätt enkelt sätta ett litet sevo som kan öppna en luftkanal och stänga den typ som på Concorde! Man kanske kan låna en till idé från Concorde och göra luckan så den skapar lyft vid delvis stängd/stängd t o m!!!!
, skulle kunna bli riktigt bra om man mixar in det i sändaren, skulle kunna ha olika kraftlägen med olika storlekar på öppningen utifrån vilket "kraftprogram" man använder!

Jag skulle tycka det vore fruktansvärt kul att göra något sådant och göra den snabb som tusan!

Annars kan man montera en pulsjet på taket? :)

henke2
2015-11-05, 18:44
Hej
Är sugen på att montera en EDF fläkt på ryggen på en seglare.
Finns det någon som har någon uppfattning om hur kraftig fläkt som behöves för att komma upp med en tex 6 metare på 12 kg?
Det finns ju ett stort utbud på 90 mm som enl. specen drar ca:50N, men räcker det?

//
Jonas

50N EDF = 25N turbin. Hade en Kolibri flugit din maskin? Förmodligen, men jag hade inte handkastat den i vart fall.

Lite i ämnet,
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/39818-Seglare-SWIFT-S1-men-EDF


Ännu mera i ämnet som jag sprang på här om dagen. 90mm EDF är ju generellt 6S, jag menar att man bör gå upp till 8S... vår nya bekantskap här nedan laddar på med 14S i en 90mm EDF. Det är extremt mycket juice...

Såhär går en 6m seglare med 14S lipo och världens i särklass kraftfullaste 90mm fläkt.


https://www.youtube.com/watch?v=4_30nImcfQ0

henke2
2015-11-05, 18:51
Jag skulle tycka det vore fruktansvärt kul att göra något sådant och göra den snabb som tusan!


Det är skitkul...
Peter, fegar och kör bara med en motor på sin maskin...


https://www.youtube.com/watch?v=Kcb0VkMSd4M

Vi öste på med två jetmotorer medan vi ändå höll på! Vill du bygga något snabbt så hjälper jag gärna till :-)


https://www.youtube.com/watch?v=4gSJyM7oCuE

JB
2015-11-06, 07:23
Hej Kristoffer


Jag har aldrig förstått poängen med en sådan på en seglare; när man stänger av blir ju luftmotståndet saftigt och förstör hela segel-konceptet. Vad är grejen?

Grejen är att vara oberoende av en bogserare.
Det aerodynamiska problemet löser man genom att sänka ner fläkten i kroppen när den är avstängd med luckor ovan på. Höj och sänkbar EDF enhet helt enkelt.
Har varit inne på turbin också, men vill ha enkelheten med att kunna använda motorn flera gånger på samma flygning.
Så ni tror jag skulle klara mig med ca:50N i drag.

Henke: När kommer ni till Arcam då?

//
Jonas

Killenheladagen
2015-11-06, 07:47
Hej Kristoffer



Grejen är att vara oberoende av en bogserare.
Det aerodynamiska problemet löser man genom att sänka ner fläkten i kroppen när den är avstängd med luckor ovan på. Höj och sänkbar EDF enhet helt enkelt.
Har varit inne på turbin också, men vill ha enkelheten med att kunna använda motorn flera gånger på samma flygning.
Så ni tror jag skulle klara mig med ca:50N i drag.

Henke: När kommer ni till Arcam då?

//
Jonas
Se där! !
Du tänker precis som jag hade tänkt, en dag köper/gör jag en riktigt stor edf - seglare också !

Och det fina med elseglare är ju just att kunna göra lite som man vill, och man kan stanna mycket längre i luften.

FliteTest på tuben testade en glasfiberkärra som hette graupner hot-fan (hott-fan?) Med just den lösningen och då var servon för att höja sänka motorn på trottelkanalen bekvämt och enkelt, som jag tänker att du tänker göra.

Kenneth E
2015-11-06, 08:07
Jag förstår enkelheten med edf, men förstår inte varför man skall köra med en så kraftigt ineffektiv setup på en seglare. Jag använder själv ett sk. up and go system på två av mina seglare med propeller. Med propeller drar du lätt upp en seglare med väldigt liten effekt.
Jag kör även med en pod på en av seglarna, den kör jag med 8S3700 och 1200W på 15 kg, 18x8". Den drar lätt upp kärran starkt på 50% och på 100% drar den upp denna DG600, 6m spw, i typ 60 grader.
https://www.youtube.com/watch?v=870N6NJD8MQ

Killenheladagen
2015-11-06, 08:41
Kenneth vilken otrolig seglare du har !
Vad betalar man för en sådan modell med elektronik och motor ?
Den är byggd i glasfiber?
På videon såg det ut som att proppaxeln tar 3-4s att veckla ut, är det inte störande att ej kunna blåsa på direkt för att ta sig ur en taskig manöver utan att ha väntetid på motorn?

Nu såg det ut som en väldigt stabil bärkraftig seglare så det kanske inte är ett problem för dig?

Du har verkligen för mig en drömkärra, nåt sånt jag planerar för mig själv om nåt år och nog lär min nya futaba T8J fungera väl med en sån kärra t o m? En 8 kanals mottagare med diversity-antenner till det?
Mvh Gustaf

henke2
2015-11-06, 08:59
Henke: När kommer ni till Arcam då?

//
Jonas

Det är på g, även besöka elitkomposit en sväng. Jag hör av mig :-)

Kenneth E
2015-11-06, 09:44
En sådan maskin hamnar inklusive allt på cirka 130'.

Glas och kolfiber, 7m spw, 35kg.
Den är inte så rolig att flyga med då det är en acro profil på den och det finns ingen bärighet i profilen utan det går bara neråt så fort man stänger av motorn, men visst är det häftigt att med en sådan stor modell busa runt i luften. Dock inget jag rekommenderar till den vanliga piloten. Nästa maskin blir en skala maskin med termik egenskaper, men jag har inte hittat en snygg med de krav jag har, nämligen att den skall vara över 10m i spw.
Man vänjer sig vid att det tar en stund innan motorn går igång, ställd på 6s. Planera sin flygning heter det visst på svenska.
Visst kan du flyga denna med en futaba 8ch, men inget jag rekommenderar, just nu använder jag 14 kanaler på den och den skulle klara sig med 5 kanaler.

Snart är det helg och dags för FPV flygning, såg att det blir endast på lördag, söndag blåser och regnar bort.

PS. en 3-4m spw seglare är att rekommendera för att kunna hantera själv utan assistans och transportmässighet, mindre rekommenderar jag inte om man vill ha ut något av modellen i sin tur, de flyger sämre helt enkelt(skala). En F5J, skulle säkert passa alla om man gillar den typen av modell.





Kenneth vilken otrolig seglare du har !
Vad betalar man för en sådan modell med elektronik och motor ?
Den är byggd i glasfiber?
På videon såg det ut som att proppaxeln tar 3-4s att veckla ut, är det inte störande att ej kunna blåsa på direkt för att ta sig ur en taskig manöver utan att ha väntetid på motorn?

Nu såg det ut som en väldigt stabil bärkraftig seglare så det kanske inte är ett problem för dig?

Du har verkligen för mig en drömkärra, nåt sånt jag planerar för mig själv om nåt år och nog lär min nya futaba T8J fungera väl med en sån kärra t o m? En 8 kanals mottagare med diversity-antenner till det?
Mvh Gustaf

Killenheladagen
2015-11-06, 09:51
Okej! Tack för tipsen när du säger att det hamnar på 130' menar du 13k eller 130k? Det tidigare hoppas jag ?
F5J såg bra ut, skulle nog passa mig i framtiden, det kommer nog att alltid vara motorseglare främst då jag älskar dess egenskaper och just termiksegling och soaring är så härligt tillsammans med tystnaden. .
10m spännvidd? Kanske enklare för dig att köpa ett 1:1 skala motorseglare och sätta enorma servon på kontrollerna;)
Mvh Gustaf

Kenneth E
2015-11-06, 10:03
tyvärr 130'.

Tanken var där när en fullskala kompis ville sälja sin Bergfalke till mig för en symbolisk summa, men insåg att flygningen skulle bli fruktansvärt tråkig.
Det finns flera 20m fullskala seglare att välja mellan och de nya som kommer ut nu är helt fantastiska, men får väl vänta tills någon tillverkar en byggsats, orkar inte tillverka en till från scratch.

Kenneth E
2015-11-06, 10:08
Kan man få tag i en begagnad turbin för en lagom slant så skulle jag nog hellre satsa på det än en edf. Fördelarna är många, aerodynamisk, snabbt att göra återstart(tanka och flyg), enkel installation.

freddan_6
2015-11-06, 10:15
Okej! Tack för tipsen när du säger att det hamnar på 130' menar du 13k eller 130k? Det tidigare hoppas jag ?

Du får ju lov att hoppas, men jag är rädd att han menar 130 000 kr. Tror hans nuvarande kärra kostade i de trakterna, möjligen hälften. Det är bara att kolla in vad för servo du behöver, mottagare, batteri, motor, fartreglage, laddare, kablage till de massiva servona, strömförsörning till elektroniken med mera. Han har inte ens räknat sitt 2,5m höga släp i kostnaderna.

KristofferR
2015-11-06, 10:23
Kenneth, den där seglaren var riktigt häftig! Bra video också!

Kenneth E
2015-11-06, 10:38
Nu glömmer vi min seglare och återgår till edf.

Det finns ett par tillverkare som gör housings sk. till edf att montera på seglare, då blir enheten aerodynamisk, men också dyrare. Jag köpte en tysk tidning igår om segel och där var ett par tillverkare av edf klapptriebverk som up&go mekaniken kallas där. Kanske kan länka till ett par ikväll.

JB
2015-11-06, 11:58
Hej igen
Tack för era synpunkter, de är värdefulla. Är också medveten om att en up&go mekanik med propeller är betydligt effektivare. Så det kanske får sitta kvar i alla fall. Då jag har hållit på med turbin i några år var det och också ett alternativ som jag har tänkt igenom. Men ville slippa bränslet och det fullskalafältet hemmavid tillåter inte modeller med förbränningsmotorer längre.

Jorgen
2015-11-06, 13:39
Hur dåligt skulle det vara med en fläkt inte i kroppen på en skalaseglare? Det ser ut att finnas gott om plats, utloppen kunde sitta på sidorna och ett cheaterhål på ovansidan skulle förhindra att det sugs in för mycket skräp vid start. Om man sedan har råd med några som helst förluster på en 6m seglare är en annan sak.

kenneth.eriksson.94
2015-11-06, 18:31
Vi har moses-modellbau.de bland annat.

magoo
2015-11-07, 23:58
En sådan maskin hamnar inklusive allt på cirka 130'.
...
Nästa maskin blir en skala maskin med termik egenskaper, men jag har inte hittat en snygg med de krav jag har, nämligen att den skall vara över 10m i spw.



Får jag rekommendera en PW-5? :big_boss:
https://en.wikipedia.org/wiki/PW-5

Här finns en till salu för ca. 160' inte så mycket mer än 130' :-)
http://www.learn2soar.net/PW5%20for%20Sale.htm

kenneth.eriksson.94
2015-11-08, 10:09
Pw5 har mycket dåliga egenskaper som seglare, mer som en Volkswagen bubbla fast inom segelflyg, den konkurrerar nästan med bergfalke. Så nej tack.

magoo
2015-11-09, 09:04
Pw5 har mycket dåliga egenskaper som seglare, mer som en Volkswagen bubbla fast inom segelflyg, den konkurrerar nästan med bergfalke. Så nej tack.

Hehe, experten har talat! :icon_pidu:

Min poäng var att om man ska flyga modeller i den storleken och prisklassen, så varför inte gå över och sätta sig själv i planet, flyga fullskala....?

Kenneth E
2015-11-09, 12:34
Har varit segelpilot själv men slutat pga det tog sådan tid och var väldigt omständigt. Så nog vet jag! DG-1000, ASW-24 och en annan typ jag inte kommer ihåg just nu är de typer jag flygit.

henke2
2015-11-10, 05:42
En fördel med EDF är att modellen inte lika gärna vill tippa över i starten. Kenneths Fox är lite speciell, skala 1:2 med bara 7M spännvidd. En normal 6metare är i skala 1:3 eller något sådant. Alltså mycket kortare och slankare i förhållande till spännvidden. En propeller högt monterat gör att de gärna går på nosen i starten. Även med turbin/EDF ger dessa tendenser, men mindre än om propellern sticker upp högre.

Å andra sidan så har många av de fläktseglare jag sett startats med gummirep, ett till synes smidigt sätt att komma i luften utan att vaska 1/4 av acken för att masa på backen.

Kenneth E
2015-11-10, 08:31
Gällande propeller så vinklar man motorn tillbaka några grader så den drar seglaren uppåt i förhållande till flygriktningen, kan man även se på fullskala. Då tippar inte seglaren över lika lätt som om den vore monterad rakt fram i färdriktningen, det gäller att minska momentet som den förhöjda motorn skapar en bit upp från seglarkroppen.
Edf/turbin har denna fördel inbyggd då den endast skapar cirka en halv till en femtedel av momentet då den är monterad i stort sett direkt på kroppen.
Nästan alla turbiner är fel monterade på seglarna jag sett och anledningen varför är av helt annan orsak. Turbin sprutar ut värme och därför har man valt att vinkla upp utblåset så den endast träffar fenan och inte kroppen. Det handlar om att ge och ta och resultatet blir en kompromiss som fungerar men inte är ideal.
Sedan har de flesta fullskala segel idag som har motor ett extra litet hjul fram till i nosen som de kan rulla på om ett överslag sker och därifrån ge höjdroder eller slå av motorn.
Det viktiga i det hela är att göra sig självständig och inte vara beroende av bogserare eller linor när det blir dags att flyga och sättet man väljer är upp till var och en och vad man förväntar sig få ut av kombinationen.

Flyg säkert och undvik balsa regn.

magoo
2015-11-14, 01:11
Har varit segelpilot själv men slutat pga det tog sådan tid och var väldigt omständigt. Så nog vet jag! DG-1000, ASW-24 och en annan typ jag inte kommer ihåg just nu är de typer jag flygit.

Kan inte hålla med dig om att det tar tid och är omständigt. Självklart tar det tid i luften när man flyger, är liksom grejen :) och sen är det såklart underhåll på kärrorna, transport osv. men inte mer än med modellflyget. Ska man sen börja jämföra skalaseglare 1:2 med att flyga fullskala, så bör skillnaden i tidsåtgång minska ännu mer. Sen har vi såklart den lilla detaljen att med fullskala så kan du själv sitta i kärran.

Pw5 och Bergfalke är svåra att jämföra med varandra, då dom är designade med helt olika förutsättningar.
Bergfalke är er 60 år gammal design, men kurvar fortfarande riktigt bra i termiken, kan t.o.m. kurva ifrån några av de allra nyaste segelflygplanen.
Pw5 designades för att kunna skötas enkelt av en ensam pilot, montering och rangering är väldigt enkel då spännvidden bara är 13m. Det skulle dessutom vara billigt, så att fler skulle börja tävlingsflyga.

Så att såga pw5 rakt av som "mycket dåliga egenskaper" känns inte helt genomtänkt.

Pw-5 var tydligen vinnande design bland 42 bidrag, om man får tro wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/PW-5

kenneth.eriksson.94
2015-11-14, 08:22
Som en tegelsten med vingar, den är också billig att bygga och nästan lika snygg som pw5.

Snygga kärror för mig är Concordia, samt flera av de senaste 20m modellerna tillverkade inom det senaste decenniet.

JB
2015-11-27, 12:09
Hej Henke
Hur stor turbin tror du är lämpligt på min seglare?
Den är 6 meter i spännvidd och ca:12kg tung.
En JetCat P60 kanske?

Kenneth E
2015-11-27, 14:12
Vad för slags seglare är det och vad förväntar du dig för prestanda?
Brukar lägga trycket på cirka 40% av totalvikten på glidaren, vilket brukar räcka ganska långt. Eftersom den skall typ bara trycka på och inte direkt lyfta maskinen, men räkna inte med vertikala stigningar i det oändliga. Modellvikt+motor och elektronik+bränsle.

JB
2015-11-27, 21:12
Tangent ASG29.
Idag så sitter det ett "UP AND GO" system i modellen som skall göra jobbet ett tag.
Men är bra sugen på att turbinkovertera den.
Tror den skall väga 13,5 kg i elseglarvarianten och 11,5 kg som ren seglare.

henke2
2015-11-28, 06:20
Citar: Vasa model testning

Yesterday i am made testing Vasafan 90 with motor 1230kv, and result is very good for 12S
10S / 37V / 72A / thrust 4250g
11S / 39,5V / 82A / thrust 4800g
12S / 43V / 95A / thrust 5700g

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfl1/v/t1.0-9/11745874_855811667801941_664158530563809971_n.jpg? oh=966f66b89221fc6c82a60151871bb1dc&oe=56DC5E63


https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t31.0-8/1941327_858797997503308_1006100263061188155_o.jpg

teamfj
2015-12-13, 19:48
Köpte en EDF från Schübeler med 11kg Thrust, Den monterade jag ovanpå min 5 m SWIFT från Airwold. Drivpaket 4 x LIPO 5200 7 celler gav en totalvikt på ca 19 kg. Skall dock prova med 2 x LIPO 6 Celler 10.000 mah.

Start SWIFT
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=2B5UMZFngUQ