handdator

Visa fullständig version : Viken eletronik "äger" mina motorer?



kent melker
2015-11-05, 16:43
Hej alla pro-gubbar.
En motor går lite långsammare. Så den tippar lite diagonalt. (den kärvar ej)
Skall inte fartreglen hålla ordning å kompensera varvtalet?

Eller vad är dets om sköter detta?
Hur får man bukt med detta.


12A ESC med SimonK firmware
CC3D controller
TS5823 Video sändare med 32 kanaler
RC805 mottagare
Turnigy 5X radio + mottagare

55526

Killenheladagen
2015-11-05, 17:13
Hej alla pro-gubbar.
En motor går lite långsammare. Så den tippar lite diagonalt. (den kärvar ej)
Skall inte fartreglen hålla ordning å kompensera varvtalet?

Eller vad är dets om sköter detta?
Hur får man bukt med det?
Hej! Har du kollat att det verkligen är motorn som går långsammare? Har du kollat propparna (balansen och om de sitter ordentligt )

Jag ör osäker om att det är sant med alla kärror, att fartreglagen ser till varandras rpm, förmodligen kraften men inte själva antalet rotationer?

Har du "differential-throttle"dvs ändra kraften mellan 1:a och 2:a motorn ex på roderkanalen?

Isåfall bör du kunna i sändaren ändra några procent tills du tycker att de spinner jämt om du vill fortsätta flyga dvs med såna problem?

Har du inspekterat och mätt så inte flygkroppen vridit sig och alla linjer inte är rätt längre? Förutsatt att du har en kärra som faktiskt kan vrida sig (typ foam)

Jag förutsätter att du försökt avhjälpa problemet med trim?

kent melker
2015-11-05, 18:01
haj haj "killen"

Nuuu.. går han upp RAKT. Sen den fick vila.. verkar buggigt detta?!
Den är istället väldigt känslig, den reagerar direkt på minsta spakutslag, går inte att köra
detta måtte väl vara en kalibrering-fråga? Kan kalibrering ändra sej efter en mindre snällare "krasch"

Ålänning
2015-11-05, 18:30
Det första alla ska göra med sina quads och dylika är att se till att ESCarna är max-min-programmerade.

kent melker
2015-11-05, 18:33
Okej.. vet du nån bra walktrough för openpilot? (på svenska kanske) jag är lite rädd för den,
eller kan du enkelt förklara vilka steg jag skall ta "därinne".. hehe

Killenheladagen
2015-11-06, 08:49
Okej.. vet du nån bra walktrough för openpilot? (på svenska kanske) jag är lite rädd för den,
eller kan du enkelt förklara vilka steg jag skall ta "därinne".. hehe
Jag tror förgående menar att du skall se efter att alla motorer har samma inställning i Esc när det gäller trottel jag förstod ej att det var en quad först, kan du ej trimma bort problemet?

Vad använder du för sändare till din quad?

tragi702
2015-11-07, 17:46
halloj... tänk på att ALDRIG trimma bort egenskaper på sändarens "trimmrar" då kan man få väldigt knepiga och oönskade beteenden under flygning.trimma istället i "subtrim" menyn om du har en komputer sändare vill säga.man ska Aldrig behöva eftertrimma en rätt "Grundtrimmad" multirotor.då har det hänt något.. hade ett styrkort som lossnat i ena sidans dubbelhäft tejp en gång.. hujeda mig så den flög konstigt..ibland :1dontknow:tog en stund innan det felet hittades.

att kalibrera fartreglagen är ett måste på alla multirotorer om det ska funka i styrkortet.
cc3d kortet är väldigt enkelt att kalibrera.


https://www.youtube.com/watch?v=--OSokHSzC8


//Patrik

McRegor
2015-11-07, 19:47
Fast om man trimmar via spakarnas trimrar eller via subtrim har väl egentligen ingen betydelse - inte på mina sändare i alla fall. Trim som trim... Eller har jag missat nåt ?
Roger

Ålänning
2015-11-08, 11:26
Vad är det man ska trimma eller subtrimma på en multirotor? Det är väl ett big no no? Det ställer ju bara till det. Allt ska vara centrerat. Såvida man inte använder Rate-lägen.

Trim och Subtrim är två olika funktioner som berör samma sak.

Tex på ett höjdroder: Om det inte går att mekaniskt få en servoarm att vara 90 grader mot staget när höjdrodrert är mekaniskt centrerat så använder man subtrim för att få till det läget. Trim använder man sen när man flyger för att justera mittläget så flyget går rakt.

McRegor
2015-11-08, 12:53
Precis Ålänning - det är samma sak som påverkas men "grovjusteringen" gör man via subtrim och sen finjusteringen när man flyger via trim-knapparna för resp kanal. Vill man sen ha nollade spak-trimrar så är det hy bara att fixa detta via subtrim när man vet exakt hur det skall vara. Men för multisar är det ju inte riktigt samma problem.
Roger

kent melker
2015-11-08, 13:30
Hej tänkte om nån kunde ge mej lite mer tips. ZMR 250
Felet: motorerna är osynkade, den tippar än höger, framåt, ibland bakåt.
Jag har kalibrerat ESC/motorerna, samt Transmitter och sist Gyro. Nån mer kalibrering som behövs?
jobbat efter wizarden i openpilot
Den där CC3D, går den ofta sönder?

tragi702
2015-11-08, 14:40
Tänkte bara klarlägga skillnad mellan subtrim o trim på radiosändaren..
när man trimmar subtrim,trimmar man ENBART mittläget,ingenting annat.
när man trimmar på radiosändaren,flyttar man således både mitten + max o min utslag med lika mycket du trimmar med.
alltså:trimmar man 10 enheter dyktrim på sändaren ökar således maxutslaget med 10 enheter maxdyk till 110 o 90min dyk.styrkortet vill ju ha samma värden max-min-mitt värde att jobba med (som man ställer in i respektive styrprogram (typ cleanflight/openpilot GCS eller likn)om man ändrar dessa med "vanlig" trim på radion,ändrar man således förutsättningarna för styrkortet.maskinen flyger givetvis fortfarande,men blir mycket mer svårt och "Tuna" en maskin till bra flygegenskaper.. hoppas jag inte krånglade till det för mycket.

Kent:
hur menar du att motorerna är "osynkade"kan du lägga upp en filmsnutt,så är det lättare o se o hjälpa.
har du några "PID settings o visa. tippar den även i "Stabiliserat" läge eller bara i rate?.
kan vara fler källor till att den tippar..
hade vid ett tilfälle fått en esc som hade annan programvaru profil 1st Blheli 12 o 3st 13.1 som fick en del kluriga egenskaper.
men kan va ju va en enkel lösning oxo.. kanske för låga P värden?..

//Patrik

kent melker
2015-11-08, 15:29
Okej Patrik. Jag skall lägga upp en film.. men under vilken flik i Openpilot hittar jag dessa P-värden?

andWho
2015-11-08, 15:49
Kolla ditt inlägg på FB.
Du har antagligen fel orientering på kortet. Gyrona går åt fel håll. Justeras i GCS.
/A

Killenheladagen
2015-11-08, 16:15
Kolla ditt inlägg på FB.
Du har antagligen fel orientering på kortet. Gyroma går åt fel håll. Justeras i GCS.
/A
Huvudet på spiken tror jag! En kompis till mig gjorde detta!

McRegor
2015-11-08, 16:46
Patrik - är det som du säger i alla radiosystem (trim/subtrim) så lärde jag mig definitivt nått nytt - tack för det.
Roger

kent melker
2015-11-08, 19:07
Kommer med film snart.. men Andwho sa att gyrot sitter 90 grad fel, skall inte miniUSB sitta på sidan?
Eller sitter det 180 grader fel?


55564

Ted_B
2015-11-08, 20:35
Sitter usb till vänster så får du skriva in -90 i orienteringen, usb åt höger så blir det 90, usb bakåt så blir det 0.

andWho
2015-11-08, 22:20
Kortet sitter inte fel. Det är bara vridet 90 grader, och då måste man tala om det för OP att orienteringen är 90grader. Det är alltså orientering där som är fel, 0 grader skulle jag gissa.
/A

Steflo112
2015-11-08, 22:50
Kent
Om det är Göteborgs Säve Du bor i, så är vi några som kan hjälpa dig med quadden om Du inte får ordning på den.
Hör av dig om du fortfarande behöver hjälp.
//Stefan

kent melker
2015-11-09, 11:50
Kent
Om det är Göteborgs Säve Du bor i, så är vi några som kan hjälpa dig med quadden om Du inte får ordning på den.
Hör av dig om du fortfarande behöver hjälp.
//Stefan

Tjenis Stefan..
jo tack, som en skänk från ovan hallelulja, det lutar nog åt det,
skall göra ett sista försök idag, bor på hisingen runt backaplan.

tragi702
2015-11-09, 20:16
Mcgregor:
har bara kört futaba de senaste decennierna hehe ;)).. men skulle tro att det funkar lika i alla sändare.
Ett enkelt sätt att kolla det, är att gå in i menyn "servo/servomonitor" i sändaren.där alla utslag syns i stapelform för varje kanal.
Ge tex.fullt skevroderutslag åt höger på spaken o håll den där..trimma nu på sändaren åt höger..håll inne trimmen så ser du att stapeln som visar maxutslag höger ökar.. om du istället ger fullt utslag med spaken åt vänster,men forsätter o trimma höger.så ser du att stapeln minskar.alltså flyttas Hela max/min utslaget åt höger i detta fall.
så subtrimma din multirotors mittlägen och ställ sen in max/min värden i Resp.Styrprogram för varje kanal med ändlägesjustering,så kommer allt bli bättre.
som tex.naze32 kortet som vill ha min-max utslag på 1000us-2000us.viktigt men enkelt att ställa in i styrprogrammen,och man gör det en gång från början bara.
futaba tex har 1520us som mittläge.. inte 1500us som de flesta andra radiomärken. enkelt justerat med subtrim(us=microsekunder)som förtydligande. verkar kanske överkurs,men styrkortet har mycket lättare o göra "rätt" jobb åt din multirotor och du får sedan mycket lättare o Tuna/finjustera den.


//Patrik.

Killenheladagen
2015-11-10, 09:18
Detta med subtrim var ytterst hjälpfullt för mig! Tack, nu slipper jag operera upp min kärra! Mitten på roderservo är fel vet jag men kommer inte längre åt där så tack! Lätt att ordna subtrim på futaban!

Steflo112
2015-11-14, 18:25
Tjenis Stefan..
jo tack, som en skänk från ovan hallelulja, det lutar nog åt det,
skall göra ett sista försök idag, bor på hisingen runt backaplan.

Vi är minst 2 som kommer flyga imorgon på Nya varvet. Kom dit med din quad och dator, så kan vi titta på den om du vill.

kent melker
2015-11-15, 22:10
fan försent.. jag hade gärna dykt upp, skicka en ny blänkare nästa gång.. krokar gärna på.

kent melker
2015-11-17, 02:00
Vi är minst 2 som kommer flyga imorgon på Nya varvet. Kom dit med din quad och dator, så kan vi titta på den om du vill.

HEJ kolla din PM-box... om du eller dina polare har nån beggad motor?!

kent melker
2015-11-23, 11:13
Jag hitta felet, som vi ana, på denna PDB skall blå flyttas fram till den lilla fan där. Han som byggde den löda fel.

55791