handdator

Visa fullständig version : Frågor om CNC skärmaskin



Maroz
2015-11-13, 07:15
Hej!

Jag har lite funderingar på att knåpa ihop en CNC för värmetrådsskärning.
Tänkte höra mig för om det är någon som testat olika mjukvaror och därigenom har något uppfattning på vilka som är bra och dåliga?

Med vänlig hälsning
Martin

JB
2015-11-13, 15:11
Hej
Jag hade en ganska så stor foamcutter för några år sedan med denna mjukvara http://gm.cnc.free.fr/en/index.html
Den fungerade bra men den var lite speciel att jobba med. Men man kommer underfund med den efter ett tag.
Jag skar både vingar och kroppar med den. Maskinen var ett riktigt källarbygge.

//
Jonas

Pumpe
2015-11-13, 17:58
Detta vill jag se mer av då jag verkligen vill bygga en egen i större format men tyvärr inte har någon erfarenhet eller tillgång till riktiga verktyg (fräs/ svarv).
Jag tänkte börja med att bygga en väldokumenterad 3dprinter

LIP
2015-11-13, 20:16
Jag har byggt både CNC-fräs och CNC-skärare, den senare för att skära bla. vingkärnor eller kroppsdelar. Har byggt 2st Xoch Y axlar som jag kan montera enkelt på ett bord med hjälp av tvingar.

Jag utnyttjar samma styrprogram till fräsen och skäraren, (den övre adressen), när jag skära en vingkärna använder jag mig av foam4 för att tillverka ett program som jag sedan överför till Mach3.

http://www.machsupport.com/software/mach3/

http://www.foamwork.net/fw4.htm

55633 55634 55635 55636

Maroz
2015-11-17, 07:22
Hej,

GMFC vet jag några inom Aircombat som kört med och som du Jonas nämner har jag för mig att de tycker den är lite bökig innan man får kläm på den, tyvärr är den ganska dyr. Körde du med pro eller expert?

Lasse, ditt alternativ med mach3 såg också intressant ut, man kanske får för sig att fixa en fräs så småningom :).
Nu har jag inte sett mjukvarorna live under själva arbetet men på hemsidan för mach 3 så är inte "foam cut" med i listan. hur blir det rent visuellt när man kör 4 axlig skärare och har avsmalnande objekt? Eller kör man mer i "blindo"?

/Martin

LIP
2015-11-17, 11:52
Om du tittar på bilderna så ser du "axlarna" X, Y, Z och 4, det är axel 4 som du aktiverar till den 4:e axeln.

Nu kan jag inte påstå att jag är någon dataexpert men jag tror att via FoamWork4 där du "tillverkar" vingfilen så lägger den till axel 4 som i skärfilen kallas A.

I FoamWorks kan du programmera vilken vingform du vill, tapererad/avsmalnande, skränkt, har för mig att du även kan kompentsera för plankningsmaterial, fast det brukar jag göra i programmet PROFILI. I profili kan du även lägga in urtag för vingbalkar.

Vill påstå trots att jag är helt värdelös på engelska ändå tycker att det var lätt att logiskt komma på hur det hela fungerade.

55691 55692

JB
2015-11-17, 13:12
Hej,

GMFC vet jag några inom Aircombat som kört med och som du Jonas nämner har jag för mig att de tycker den är lite bökig innan man får kläm på den, tyvärr är den ganska dyr. Körde du med pro eller expert?

/Martin

Hej
Jag hade PRO versionen, men jag skulle nog inte rekommendera den igen. Var det minsta öppning i den ritade profilen så protesterade programmet. Så jag hade ytterligare ett program för att rätta till felet :) Som sagt så var det ingen vidare smart uppbyggd mjukvara.

Men nu blir jag sugen igen på att återuppta bygget av min nya foam cutter. Har redan all hårdvara. Och Mach3 kör jag redan till min 3D fräs.

//
Jonas

Maroz
2015-11-27, 16:04
Fick hem nedre lagringen för y Axeln :)
55834