handdator

Visa fullständig version : Flyger ni FPV i rate mode eller attitude mode?



Redrobjem
2015-11-13, 10:53
Frågan slog mig efter denna tråd .http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/47954-Flyga-Quad-med-och-utan-FPV-Goggles. Flyger ni FPV i rate mode eller attitude mode? Om ni flyger i rate mode undrar jag vad fördelen med rate mode är när man flyger FPV?

Jorgen
2015-11-13, 13:16
I rate mode så är quadden konsekvent i stora vinklar. I ett självstabiliserat läge så kommer du normalt bara till 45 grader, ibland med ett undantag så att den går över i rate vid mycket stora utslag. Horizon mode i Multiwii-baseflight-cleanfligt har det undantaget.

Men när du ligger runt 45 grader vinkel så blir quadden orolig i horizon läge, en gnutta mer utslag på spaken så börjar quadden rotera framåt med ett antal grader per sekund och om du drar tillbaka spaken någon mm så lägger den sig på 40-45 grader stabilt igen.

Rate mode verkar också hantera stark vind bättre, det skulle väl vara enda anledningen att flyga en stor quad i rate mode.

Trots att jag flyger flygplan och helikopter vilka båda bäst beskrivs som rate mode så flyger jag gärna horizon eller annat självstabiliserat läge på en quadcopter. Jag växlar fram och tillbaka mellan rate och horizon beroende på situation, det hade jag nog undvikit om jag ville bli riktigt snabb med en quadcopter.

Redrobjem
2015-11-13, 14:12
På CC3D kan man ställa in maxvinkeln i attitude mode om jag inte minns helt fel. Anledningen till frågan är för jag vill veta om jag ska börja lära mig rate mode. Har flugit i rate via LOS lite grann men inte så mycket.

Hawk2831
2015-11-13, 15:42
Den stora skillnaden är väl som jag förstår det förutom att du själv måste hålla reda på quadcoptern så behöver du ju inte ge lika stora utslag med spakarna på radion. När du kommit till den vinkel du vill ha så går spaken tillbaka till mitten och du justerar då bara med små utslag. Till skillnad från om quaden stabiliserar sig själv så får du hålla upp spaken mot max hela tiden i princip om du vill åka fort.

/Håkan

KiteAnton
2015-11-13, 17:28
Det krävs ibland lite träning för att lära sig rate mode men det ger i slutändan bättre kontroll över quadens rörelse. Du behöver inte jobba mot accelerometern helatiden utan får en mycket jämnare rörelse. Sen kan du ju uppnå vilken vinkel som helst på quaden vilket är svårare i ett stabiliserat läge.

n30
2015-11-13, 17:31
Jag har från början alltid flugit i atti/gps läge sen skaffade jag mig ett par 6ch helis och har nu skaffat en 250 quad som jag bara flyger i rate mode då jag tycker stabiliseringen motverkar bara min flygning. Däremot så flyger mina barn i atti mode änså länge

KiteAnton
2015-11-13, 17:33
Sen kräver rate mode mindre "stick movements" och expo på roll/rate ger ju mest vinst då man ständigt jobbar utifrån mitten.

kronblom
2015-11-13, 19:37
När jag började flyga race quad för snart två år sedan så flög jag i stabiliseringsläge. Filmerna från den tiden är inte snygga. :) Jag fick hela tiden kämpa emot FC för att behålla vinkeln, vilket resulterade i ryckig video. När jag väl testade rate så var det inte lätt i början, men idag är det guld värt. Precis som några nämnt så blir det i slutändan lättare att flyga, hur konstigt det än låter. Mycket beror på just att du klarar dig med små utslag när du fått ordning på det. Bara att peka den åt rätt håll och göra små justeringar.

UndCon
2015-11-13, 19:40
Det är ju helt och hållet på hur man flyger - eller vad syftet är med din film. Flyger jag för att ha kul bland buskar och träd är det ett läge - flyger jag för att filma något så stabilt som möjligt är det ett annat läge.

Jag har mina på en 3-läges spak så det är lätt att växla mellan dem.

Redrobjem
2015-11-13, 19:41
Ok ni har övertygat mig. Ska jag öva rate i LOS eller FPV till en början?

Redrobjem
2015-11-15, 15:22
Nu har jag flugit i rate mode. Efter lite simulator i fredags så började jag med 3 ackar och körde i LOS i går. Idag körde jag 3 ackar i LOS och sen hann jag med 1 ack i FPV innan jag behövde åka hem och ta hand om barn. Det gick utmärkt. En liten lättare markkänning (min första med 250) när jag flög LOS men det hade med för lite kraft för sent att göra inget med vinkel eller så. Svängarna vis FPV är inte så snygga men det är bara en träningsfråga så sitter doserade svängar med rätt lutning också.

Det är riktigt kul! Man känner att när man väl behärskar rate ordentligt kommer man ha mycket bättre kontroll. Sen har jag haft problem med att min 450 vill luta lite när jag flyger fort framåt något som inte lär vara ett problem när den inte söker planläge själv hela tiden. Så sådana bekymmer slipper man ju.

Har tyvärr ingen Mobius eller motsvarande än så jag kan inte visa resultatet men ska väl införskaffa så småningom. Då kanske man kan få lite input i körstil och så.

Tillägg: Jag tappade kontakten med den under ca 2 sekunder vid ca 500-600 meter den låg på kanske 20 m höjd. Jag har Optima 7 mottagare och Hitec flash 7 sändare. Trodde jag låg väl inom räckvidd. Var inga direkta hinder i vägen heller. Funderingar på det?

Jorgen
2015-11-16, 10:46
Det finns mycket som kan förkorta räckvidden. Tex om du riktar antennen mot quadden eller om delar på quadden blockerar mottagarantennen. Men problem på 500m är inget ovanligt.