handdator

Visa fullständig version : Kamerans motstånd över/under flygkropp?



Killenheladagen
2015-11-16, 07:39
Hej!

Har en snabb fråga; när jag placerade min DVRkamera ovanpå planet igår (samma TP som under) så upplevde jag en bättre vinkel men jag vet ej om det var vind eller om planet faktiskt hade mer motstånd när kameran var placerad där!?

Brukar kardborra fast den under buken men ville prova en annat perspektiv.

Kan det vara så att planet bromsar mer när kameran sitter ovanpå än under?
Eller spökade det bara för mig och väderparametrarna orsakade skillnaden?

(Ej mätt skillnad men märktes)
Tacksam för svar då jag vill ha kameran ovanpå - tips för att minska kamerans motstånd tages mot tacksamt.
Kameran är en trasig hubsan x4HD minimultikopter minus motoraxlarna, 22g m batteri och sdkort!

Killenheladagen
2015-11-17, 21:02
Ingen som har några spekulationer?
Införskaffat ny actionkamera denver.ac1000 billigt men otroligt bra form och 25g m inbyggt batteri och sdkort i!

Nu vill jag sätta den PÅ flygkroppen ett par cm framför TP men jag har grävt en liten "grav" åt den för att minska höjden på den och för att den skall sitta säkert, hur mycket skillnad gör en kamera i luftmotstånd egentligen? Och är det bättre aerodynamiskt att ha kameran på buken i stället? (Jag tycker mig ana mer motstånd ovanpå men det kan lika gärna vara olika luftförhållande!
Tacksam för svar eller spekulation!
Mvh Gustaf

Jag tänker inte landa på den som jag gör med hubsankameran då den har en riktig lins och jag är mer rädd om den då den t o m har video-utgång så jag kan använda den för fpv senare!

SilverB
2015-11-18, 13:35
Det moment du får beror på avståndet mellan kameran och tyngdpunkten läge i höjdled. Luftmotståndet hos kameran blir en kraft riktad bakåt som vrider flygplanet runt tyngdpunkten. Det vridande momentet är proportionell mot avståndet mellan kraftens angreppspunkt (d.v.s. kameran) och tyngdpunkten. Så ju längre bort från tyngdpunkten kameran sitter, desto större påverkan får den på flygegenskaperna. Nu vet jag ju inte var tyngdpunkten sitter i höjdled på din kärra, men det är ju fullt möjligt att den sitter närmare buken och då skulle kameran påverka mer om den sitter uppe på kroppen.

MVH/Jonas

Killenheladagen
2015-11-18, 18:39
Det moment du får beror på avståndet mellan kameran och tyngdpunkten läge i höjdled. Luftmotståndet hos kameran blir en kraft riktad bakåt som vrider flygplanet runt tyngdpunkten. Det vridande momentet är proportionell mot avståndet mellan kraftens angreppspunkt (d.v.s. kameran) och tyngdpunkten. Så ju längre bort från tyngdpunkten kameran sitter, desto större påverkan får den på flygegenskaperna. Nu vet jag ju inte var tyngdpunkten sitter i höjdled på din kärra, men det är ju fullt möjligt att den sitter närmare buken och då skulle kameran påverka mer om den sitter uppe på kroppen.

MVH/Jonas
Precis så verkar det varit! Satte kameran initialt nån cm framför TP och fick den effekt du talade om (kan även delat på luftflödet en aning r motorn för den kändes svagare, kan vart vinden dock)

Jag förstår teorin, nu har jag grävt gravar i kärrorna formade efter kameran då jag hittade AV-OUT så blir den centrum i fpvsystemet jag bygger sakta.
Flyttade accen en bit och balanserade planet lite framtungt och gossar vad fint det flög!
Riktigt nöjd med budgetkameran !

Tack du förklarade så jag förstod!!!

Och ja, tyngsta komponenten är runt buken och tyngdpunkten i det dimensionella planet stämmer som du gissade! "Pluspoäng!