handdator

Visa fullständig version : Vilket plan efter en EF-1 racer?



Ted_B
2015-11-18, 22:04
Jag har en E-Flite Shoestring med pylonrace-setup och den har jag dopplat till lite drygt 160 km/h i planflykt, den går ungefär som den ska alltså. Ett riktigt välflygande plan tycker jag, känns ganska odramatiskt att flyga i fullfart på några meters höjd, flyger i stort sett lika bra inverterat också, behövs stöttas ytterst lite med dykroder.
Eftersom den flyger så fantastiskt bra så känns det som om farten inte är så hög som den är heller, och nu undrar jag vad nästa steg är om man vill flyga fort.
Priset får inte vara så högt, ungefär i linje med Shoestringen och storleken ungefär lika också så att jag kan köra med 3s eller 4s.
De plan jag tittat på är i den här stilen:
http://www.hab.se/flygplan/flygplan-eldrivna/flygplan-0114m/pylon-flygplan-c-378-1.aspx
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__31411__Reverb_Full_Composite_High_Performance_El ectric_Glider_1320mm_ARF_EU_Warehouse_.html
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=4168&p=gp-rifle-ep-sport-1000-mm

Ted_B
2015-11-18, 22:10
(Inlägget blev avbrutet)
Vilket plan ska jag välja och ihop med vilken motor och prop?
En del av dem verkar vara riktigt snabba redan på 3s 2200, helt perfekt då jag inte behöver köpa nya batterier.
Egentligen tänkte jag köpa GP Rifle 1M men började kolla lite mer och Hobbyking-planet känns lockande med tanke på att det är lite större och då syns bättre, men är det kanske lättare att få fart i någon av de andra modellerna?

henke2
2015-11-19, 05:20
nu undrar jag vad nästa steg är om man vill flyga fort.

vilken motor och prop?

En del av dem verkar vara riktigt snabba redan på 3s 2200

Egentligen tänkte jag köpa GP Rifle 1M

Hobbyking-planet känns lockande med tanke på att det är lite större och då syns bättre, men är det kanske lättare att få fart i någon av de andra modellerna?

Tog lite nyckelord ur dina inlägg...

Jag hade vänt lite på det hela och satt drivlinan i fokus. Här är det ju tydligt att du kommer få göra ett rejält avkall på hastighet eftersom du önskar hålla nere priset och använda en 3S acke. Men so be it. Då får man spinna kring det.

Pylonmodeller är trevliga och går fort per instoppad effekt. Du skriver även propeller och det är förmodligen ett vettigt val om du är begränsad till en 3S acke. Vid dessa låga effekter är en 4.7x4.7 fortfarande vinnaren över diverse outrunners med större propellrar eller en växlad motor.

Jag har ett exempel från mer än 10år tillbaka i tiden när jag visar hur exakt samma flygplan flyger med olika batterier. Först Nimh, sen 3S lipo och sist 4S li-po.

En VIP på 69cm. Betydligt vettigare val än att gå på en 1meters maskin om du kör bara 3S. Ja, i vart fall om du nu vill åka fort. 1m maskiner behöver 4S minst och 1.3m sväljer ledigt 6S system, men då gärna växlade motorer och 10x23 propeller eller något sådant om man inte går på jetmotor.


https://youtu.be/YAP9jxhuTNE

Jag är hyfsat smart och har klistrat in min data i filmerna så jag kan även tala om för dig hur fort det gick med bara en 5C 3S acke, 9.2volt vid måttliga 33A. Snacka om utveckling av ackarna! :) Det i sin tur ger ju att mitt exempel på 4S i filmen i princip motsvarar en modern 3S setup eftersom en modern acke håller nästan samma spänning som min gamla 4S. Hoppas du hänger med.


https://youtu.be/Nk7vHB_csb4


http://www.aerodesign.de/modelle/F5D/vip.jpg

€166 är helt okej pris http://www.carbon-vertrieb.com/shop/product_info.php?products_id=1437

kenneth.eriksson.94
2015-11-19, 05:53
Jag kan intyga att vip får bra, har en själv och imponerar varje gång.

Fluf
2015-11-19, 09:34
Såg en VIP live för nån månad sedan och var riktigt imponerad :)

Ett annat alternativ med 3S jag lyckats bra med är Funjet doplat den till 178, så inte rikigt lika slick i luften som VIP, men syns bättre i luften tycker jag.

henke2
2015-11-19, 09:53
Ett annat alternativ med 3S jag lyckats bra med är Funjet doplat den till 178, så inte rikigt lika slick i luften som VIP, men syns bättre i luften tycker jag.

Han vill åka fort... Funjet 178km/h på en 3S setup. VIP 278km/h på en skall vi kalla det 2.5S setup i mitt fall. Går inte ens att jämföra. Funjet behöver 6S för att gå som VIP på 3S.

Kass förslag - motivering ovan :)

McRegor
2015-11-19, 12:06
Ett annat, enklare alternativ är väl att "dopa" EFF-1-racern med lite vassare motor och bättre ackar...
Dessutom lite enklare att se än en VIP...:)
Roger

henke2
2015-11-19, 12:41
Ett annat, enklare alternativ är väl att "dopa" EFF-1-racern med lite vassare motor och bättre ackar...
Dessutom lite enklare att se än en VIP...:)
Roger

Svarar på tal här med.

Dubbla farten kräver 4ggr så mycket power. Dubbla kraften kommer alltså bara ge i runda slängar 30% mer fart. Ca 200km/h med 6S setup med allt vad det innebär. Ny tyngre motor, ny tyngre ack, nytt tyngre reglage etc.

Modern 3S acke i "VIP"(eller vilken 70cm maskin man vill) ger ju lediga 300km/h.(Funjet kräver en VASS 6S för att nå hit)

Är det fart man vill åt så kommer det alltid bli lurigt att se maskinen. Fartupplevelsen hos en VIP i 300km/h motsvarar förmodligen en EF1 i 500km/h pga storleksskillnaden. Ofta är det alltså inte en siffra på GPS:en man vill åt utan en fartkänsla.(Åkte Airbus 321 igår en runda, satt och sörplade kaffe och småslumrade i 805km/h. Noll fartkänsla trots en kul siffra.) Åter igen levererar en VIP både roliga siffror och bra upplevelse till i sammanhanget små pengar.

Jorgen
2015-11-19, 16:46
Det här får jag säkert ångra, men kostade inte en GP Rifle hälvten av en Escape för ett par tre år sedan? Jag tittade på båda modellerna då men kände inte riktigt att jag var redo för en så snabb modell.

Nu blev det en mild FVK Bandit istället, det passar mina ögon bättre med en större modell som håller sig under 250km/h.

När det gäller Hobbykings modeller så är det lämpligt att läsa trådar på RC Groups, det brukar finnas för de flesta av HK's modeller. Det är ofta inte så rolig läsning, kineser tycks gärna vilja tumma på kvalitén även när de arbetar med exklusiva material.

Jörgen

Lars 41an
2015-11-19, 17:13
Hej Ted!

Har du tävlat med din Shoestring? Om inte, locka då någon kompis att köpa en Invictus från HobbyKing. Ni kan börja träna tillsammans och sen kan ni åka till Dalarna och tävla. Pylon Racing och Aircombat är det roligaste man kan göra inom modellflyg.

Om du vill flyga fortare så är det bäst att satsa på 4s batterierna. EF-1 modellerna är strömlinjeformade men inte tillräckligt "hala" för att gå 200+ km/h. Vill du köpa ARF eller kan du tänka dig att bygga själv?

Lars

McRegor
2015-11-19, 17:25
Kompisen loggade 267 km/t i medvinden med en Invictus (EF-1). Hade HKs rekommenderade motor och 4S-acke.
Så visst går det att flyga mycket snabbare än 160 km/t med en EF-1-kärra - om än i medvind. I lugnt väder och med hemlängtan så loggade han 246 km/t med samma kärra. Sen kan man givetvis flyga mycket snabbare med en VIP men min point var att man med relativt liten insats av jobb och pengar säkert kan få TS egna Shoestring att gå klart snabbare än 160 km/t.
Roger
Rättelse: Hans personbästa med den kärran är nu 276 km/t loggat med GPS.

Jorgen
2015-11-19, 17:46
Kompisen loggade 267 km/t i medvinden med en Invictus (EF-1). Hade HKs rekommenderade motor och 4S-acke.
Så visst går det att flyga mycket snabbare än 160 km/t med en EF-1-kärra - om än i medvind. I lugnt väder och med hemlängtan så loggade han 246 km/t med samma kärra. Sen kan man givetvis flyga mycket snabbare med en VIP men min point var att man med relativt liten insats av jobb och pengar säkert kan få TS egna Shoestring att gå klart snabbare än 160 km/t.
Roger
Rättelse: Hans personbästa med den kärran är nu 276 km/t loggat med GPS.

Det verkar som om jag får titta på en Invictus igen, de började snacka om skeva modeller på RC groups precis när jag skulle slå till förra gången... Jag har en OS EF1 motor men jag är mer sugen på att prova någon av mina lite rappare motorer.

Jörgen

McRegor
2015-11-19, 18:08
Jag har f ö ingen aning om hur Invictus är kvalitetsmässigt men den går rätt fort med Turnigy-motorn och som vanligt med mycken hemlängtan...:)
Han har en Sundowner också (tror det sitter en EF-rova i den) men den är inte riktigt lika snabb.
Roger

kenneth.eriksson.94
2015-11-19, 18:15
Varför inte den gamla fox modellen, minns inte vad den heter säljs av Staufenbiel(pylon modell), med 1kW i nosen ser det ut som andra står still. Och kostar runt en 1500kr, stor plats för grejorna, med mh43 profil som ger snälla egenskaper. Hur många kollar vilken profil?, det är avgörande för hastighet och egenskap.

Lars 41an
2015-11-19, 20:02
Kompisen loggade 267 km/t i medvinden med en Invictus (EF-1). Hade HKs rekommenderade motor och 4S-acke.
Så visst går det att flyga mycket snabbare än 160 km/t med en EF-1-kärra - om än i medvind. I lugnt väder och med hemlängtan så loggade han 246 km/t med samma kärra. Sen kan man givetvis flyga mycket snabbare med en VIP men min point var att man med relativt liten insats av jobb och pengar säkert kan få TS egna Shoestring att gå klart snabbare än 160 km/t.
Roger
Rättelse: Hans personbästa med den kärran är nu 276 km/t loggat med GPS.

Hej Roger,

Jag har nyss beställt den nya EF-1 motorn från HK, bara för att den verkar vara intressant. Det kliar i fingrarna att testa den i jämförelse med OS-rovan som jag tävlade med. Min Proud Bird loggade bara 170 när vi hade en laser-mätare i Pålsboda. Nu verkar det som att jag måste köpa en Invictus också bara för att lära mig nå't nytt.
:crazy_pilot:
Lars

McRegor
2015-11-19, 20:23
Hej Lars,
Nu är ju inte dessa hastigheter nåt som är jämförbart med när man flyger en pylon-bana utan bara försök att se hur fort den går att pressa men det kan ju ändå vara kul att ha som jämförelse. Och dom är som sagt loggade med en Futaba GPS-logger som sen är telemetri-kopplad till sändaren. Lånar bilden som togs efter flygningen...:)
Roger

55720

Ted_B
2015-11-19, 22:54
Oj, här har det kommit svar, tyvärr har jag inte kommit in på sidan på hela dagen, som så ofta, är det bara mig det jäklas för?

VIP:en gick ju fort :) men jag tror den kommer kännas lite för liten och svår att se. 69 cm är ju riktigt litet och jag är ändå hyfsat ny inom flyghobbyn så jag kanske inte riktigt klarar av en så liten och snabb modell ännu? Den ska övervägas i alla fall, om inte annat så kanske det blir ett köp längre fram. Man får tydligen aldrig nog många plan :)

http://www.hab.se/escape-v2--pylon-model-p-14431-c-378.aspx Den här ska ge ca 300 i fart och då borde jag kunna använda mina 4s ackar som jag har i Shoestringen, lite större än VIP:en så den känns nog mer hanterbar tycker jag.
Jag behöver väl inte ha 300 i fart heller, 250 räcker nog gott till att börja med.

Ted_B
2015-11-19, 23:01
Hej Ted!

Har du tävlat med din Shoestring? Om inte, locka då någon kompis att köpa en Invictus från HobbyKing. Ni kan börja träna tillsammans och sen kan ni åka till Dalarna och tävla. Pylon Racing och Aircombat är det roligaste man kan göra inom modellflyg.

Om du vill flyga fortare så är det bäst att satsa på 4s batterierna. EF-1 modellerna är strömlinjeformade men inte tillräckligt "hala" för att gå 200+ km/h. Vill du köpa ARF eller kan du tänka dig att bygga själv?

Lars

Nej, jag tävlar inte men tycker det skulle vara kul att prova, eller åtminstone se en tävling först så man ser hur det går till.
Var körs det tävlingar?
Shoestringen körs såklart på 4s.

Ted_B
2015-11-19, 23:12
Kompisen loggade 267 km/t i medvinden med en Invictus (EF-1). Hade HKs rekommenderade motor och 4S-acke.
Så visst går det att flyga mycket snabbare än 160 km/t med en EF-1-kärra - om än i medvind. I lugnt väder och med hemlängtan så loggade han 246 km/t med samma kärra. Sen kan man givetvis flyga mycket snabbare med en VIP men min point var att man med relativt liten insats av jobb och pengar säkert kan få TS egna Shoestring att gå klart snabbare än 160 km/t.
Roger
Rättelse: Hans personbästa med den kärran är nu 276 km/t loggat med GPS.

Jag kör med E-flites pylonmotor och fräscha 4s ackar, jag har även HK:s motor ligger här hemma men de ska vara likvärdiga enligt vad jag läst på RC-Groups. Där verkar de vara ganska överens att GPS-loggers kan visa väldigt fel och dopplermätningar är mer tillförlitliga.
Jag tycker det låter helt galet snabbt för Invictus:en, den borde inte vara så mycket snabbare än de andra EF1-planen, då skulle alla köra det planet på tävlingarna.
Be honom köra en dopplermätning och se vad den visar, det vore väldigt intressant att se om det blir någon skillnad.

henke2
2015-11-20, 05:12
Jag kör med E-flites pylonmotor och fräscha 4s ackar, jag har även HK:s motor ligger här hemma men de ska vara likvärdiga enligt vad jag läst på RC-Groups. Där verkar de vara ganska överens att GPS-loggers kan visa väldigt fel och dopplermätningar är mer tillförlitliga.
Jag tycker det låter helt galet snabbt för Invictus:en, den borde inte vara så mycket snabbare än de andra EF1-planen, då skulle alla köra det planet på tävlingarna.
Be honom köra en dopplermätning och se vad den visar, det vore väldigt intressant att se om det blir någon skillnad.

Exakt, bra spottat. Mäta med GPS är som att hoppa på badrumsvågen och ta högsta noteringen som sin vikt.

henke2
2015-11-20, 05:19
Oj, här har det kommit svar, tyvärr har jag inte kommit in på sidan på hela dagen, som så ofta, är det bara mig det jäklas för?

VIP:en gick ju fort :) men jag tror den kommer kännas lite för liten och svår att se. 69 cm är ju riktigt litet och jag är ändå hyfsat ny inom flyghobbyn så jag kanske inte riktigt klarar av en så liten och snabb modell ännu? Den ska övervägas i alla fall, om inte annat så kanske det blir ett köp längre fram. Man får tydligen aldrig nog många plan :)

http://www.hab.se/escape-v2--pylon-model-p-14431-c-378.aspx Den här ska ge ca 300 i fart och då borde jag kunna använda mina 4s ackar som jag har i Shoestringen, lite större än VIP:en så den känns nog mer hanterbar tycker jag.
Jag behöver väl inte ha 300 i fart heller, 250 räcker nog gott till att börja med.

Glöm exakta siffran. Blanda inte ihop storlek med olika svårt på det sättet. VIP på en lätt 3S setup vinner över Escape på alla plan i princip.

Jorgen
2015-11-20, 10:03
Man kan utnyttja "litenheten" till sin fördel, ett litet flygplan ger en mycket större fartupplevelse för samma hastighet. Jag har en 1.4m modell som ser ganska sävlig ut när den far förbi i 225km/h om man jämför med min lilla Hobbyking Funfighter på 600mm. Nu vet jag inte hur snabbt funfightern går men den går ju knappast mer än 150km/h.

henke2
2015-11-20, 10:49
Man kan utnyttja "litenheten" till sin fördel, ett litet flygplan ger en mycket större fartupplevelse för samma hastighet. Jag har en 1.4m modell som ser ganska sävlig ut när den far förbi i 225km/h om man jämför med min lilla Hobbyking Funfighter på 600mm. Nu vet jag inte hur snabbt funfightern går men den går ju knappast mer än 150km/h.


Precis, sen är det ju ganska angenämt att ha lite mer att ge. Säg att en VIP flyger på din gräns till behagligt på halv gas medan EF1 med 6S "herre jösses" känns rätt tam redan första flygningen. Då kan man bara trottla upp sin VIP mer och mer ju mer varm i kläderna man blir. Fördelarna är många men svåra att förstå innan man själv gått den vägen.

Kenneth E
2015-11-20, 12:02
Kan bara intyga det Henke säger stämmer, Har flygit pylon racers i många år och var gång stannar allt upp när man kastar iväg de små rackarna.
Jag säger till de som inte vet att det bara är en trainer och det är därför den är så liten. Börjar flygningen sakta så den håller sig i luften och flyger ett par varv. Då säger de oftast att den flyger ju bra. Då säger jag bra då börjar jag flyga och de tittar på mig undrande och sedan blir de flesta helt chockade och rädda.
Favoriten är Stinger i 400 storlek.

Ha en bra helg

henke2
2015-11-20, 13:11
Favoriten är Stinger i 400 storlek.

Ha en bra helg

Stingern är värstingen i 400klassen, helt sinnes!

http://henke.rchomepage.com/stinger/stinger.jpg

Lars 41an
2015-11-20, 17:24
Nej, jag tävlar inte men tycker det skulle vara kul att prova, eller åtminstone se en tävling först så man ser hur det går till.
Var körs det tävlingar?
Shoestringen körs såklart på 4s.

Det är Sveriges Pylonflygares Intresseförening SPI som arrangerar pylontävlingar. http://spi.snell.st/
Tävlingar körs varhelst en klubb vill arrangera, men ofta i Säter, Ludvika, Dala-Järna, Sala och Pålsboda och ibland också i Ljungby. SPI verkar inom SMFF för att kvalificerade piloter skall kunna tävla i EM och VM men i övrigt är SPI självständiga. I Sverige tävlar man i tre klasser, Quickie 500, Super-Quickie och F3d. Det är i Quickie 500 som man kan tävla med EF-1 modeller eftersom EF-1 och Q-500 går lika fort. I den internationella klassen F5d flyger man med elektriska hotliners men av någon anledning har det aldrig blivit populärt i Sverige. Jag tycker det är dags att några entusiaster som Henke2, Jörgen, Kenneth E m.fl. börjar testa den här sporten och att ni då flyger med likvärdiga plan.

Flyg lågt!
Lars

kenneth.eriksson.94
2015-11-20, 20:50
Gillar tyvärr inte att tävla, om inte mot mig själv.

Ted_B
2015-11-21, 08:45
Jag förstår mycket väl vad ni säger om storlek och fartkänsla men jag tycker ändå det känns som om de är lite för små, man måste ju flyga mycket närmare sig än med en enmetersmodell och det känns som om man skulle få krympa flygområdet och ligga på konstant sväng. Det är inte riktigt så jag vill flyga, de får bli en eventuell framtida typ av modell.
Om vi riktar blicken mot de med minst en meters spännvidd, vad skulle ni rekommendera då, de skall flygas på 3-4s 2200-3000 mAh?

Ted_B
2015-11-21, 09:08
Det är Sveriges Pylonflygares Intresseförening SPI som arrangerar pylontävlingar. http://spi.snell.st/
Tävlingar körs varhelst en klubb vill arrangera, men ofta i Säter, Ludvika, Dala-Järna, Sala och Pålsboda och ibland också i Ljungby. SPI verkar inom SMFF för att kvalificerade piloter skall kunna tävla i EM och VM men i övrigt är SPI självständiga. I Sverige tävlar man i tre klasser, Quickie 500, Super-Quickie och F3d. Det är i Quickie 500 som man kan tävla med EF-1 modeller eftersom EF-1 och Q-500 går lika fort. I den internationella klassen F5d flyger man med elektriska hotliners men av någon anledning har det aldrig blivit populärt i Sverige. Jag tycker det är dags att några entusiaster som Henke2, Jörgen, Kenneth E m.fl. börjar testa den här sporten och att ni då flyger med likvärdiga plan.

Flyg lågt!
Lars

Jag ska hålla koll på den sidan och åka och kolla på någon tävling nästa säsong :)

kenneth.eriksson.94
2015-11-21, 10:23
Då kan du ta vilken standard modell som helst, sedan är valet fritt. Vi har gett dig svaret på det du önskade, lycka till.

Lars 41an
2015-11-22, 20:07
Med min erfarenhet från EF-1 racing så anser jag att man måste ha en Hotliner som väger minst ett kg för att lyckas. Visst kan en mindre kärra flyga snabbt men inte särskilt länge.

55783
Jag flög en Quarter Midget med 800W i en Mega-motor i somras. Den såg ut att gå märkbart snabbare än en EF-1, dock knappast mer än 200 km/h. QM Pole Cat hade 1000 mm spännvidd, 20 dm2 vingyta och den vägde 1400 g inkl landställ och ett 300 g LiPo.

Tävlingsmodeller för F5d skall enligt reglerna väga minst 1000 g och ha en vingbelastning på max 65 g/dm2. Det skulle vara kul att känna på en så'n nästa säsong. Det behöver inte vara värsta drivlinan för mig. Eftersom en sån hotliner inte har landställ så går det nog undan med 800 - 1000 Watt.

Lars

henke2
2015-11-23, 12:36
Tävlingsmodeller för F5d skall enligt reglerna väga minst 1000 g och ha en vingbelastning på max 65 g/dm2. Det skulle vara kul att känna på en så'n nästa säsong. Det behöver inte vara värsta drivlinan för mig. Eftersom en sån hotliner inte har landställ så går det nog undan med 800 - 1000 Watt.

Lars

Modellerna som är poppis idag är kring 1.4meter, de flyger extremt fint som beskrivet ovan. Jag har flugit mycket med en Swist, denna går att köpa med delningabar vinge och klaff om man vill det. En bra sportsetup till denna är faktiskt en outrunner. Det pinnar på helt okej och prylarna blir inte stressade.

Kolla youtubekanalen för fler exempel på drivlinor.

http://static.rcgroups.net/forums/attachments/3/2/6/7/6/9/a5269456-153-DSCF4410.jpg



https://www.youtube.com/watch?time_continue=115&v=_IFi7qX_4dk

henke2
2015-11-23, 12:42
Gillar tyvärr inte att tävla, om inte mot mig själv.

Precis. Tävlingar hämmar utvecklingen eftersom regler håller tillbaka på prestandan. Mitt val av pylonmodellsetup går tex dubbelt så fort som en F3D.

McRegor
2015-11-23, 13:05
Fast racing tycker jag faktiskt är att tävla - det är då den riktiga nerven och spänningen uppstår. Att åka runt för sig själv kan väl vara kul ett tag - men när man är flera och som i pylon skall få det hela att fungera under flera varv och flera heat är det nåt helt annat än att köra fort på egen hand. Samma med t ex att åka RC-bil på bana - rätt ointressant att åka runt själv men när man står flera på startlinjen är det en helt annan puls. Men smaken är uppenbart som baken - delad...:)
Så ni som är unga och snabba i skallen - testa tävlingsmomentet för det ger en helt annan dimension till detta med att åka fort...:)
Roger

Kenneth E
2015-11-23, 13:19
Möjligt att 50 år är ungt idag inom denna hobby, det handlar inte om att vara snabb eller kall. Mer att jag är så trög nu att det verkar som om jag är iskall i svåra situationer, så det som kommer sedan är en reaktion gjord för 2-3 sekunder sedan, men som musklerna inte aktiverats på ännu.//.

Lars 41an
2015-11-23, 22:19
Precis. Tävlingar hämmar utvecklingen eftersom regler håller tillbaka på prestandan. Mitt val av pylonmodellsetup går tex dubbelt så fort som en F3D.

Det ena utesluter inte det andra!

Man kan förstås utveckla sin teknik och flyga med den så snart man har möjlighet. Sen kan man tävla som en annan del av hobbyn - om man har tävlingsarrangemang i närheten eller om man har tid att köra t.ex 30 + 30 mil.



Fin analys av "paralysering" där Kenneth E !

Man kan ju börja försiktigt på hemmaplan och flyga två och två med likvärdiga standardkärror. Sen kan man försöka sig på EF-1, först hemmavid och sedan tävla...


Lars

Ted_B
2015-11-24, 14:36
Då kan du ta vilken standard modell som helst, sedan är valet fritt. Vi har gett dig svaret på det du önskade, lycka till.

Jag tycker mest jag fick svar som gällde mindre modeller än de som jag länkade till i första inlägget.
Vi får se vad det blir, det ska vara hyfsat lätt att få tag i grejerna också utan alltför dyr frakt från andra sidan Atlanten och inte alltför dyrt totalt sett med drivlina och allt.

henke2
2015-11-24, 19:16
Jag tycker mest jag fick svar som gällde mindre modeller än de som jag länkade till i första inlägget.

Kanske klura på om det inte är en röd tråd att ta upp om man frågar och får flertalet liknande svar om än annat än det man själv tänkt sig var "rätt" när man ställde frågan. :)

Lars 41an
2015-11-24, 20:31
Ja, den där Swist från ajaeromodels.com ser läcker ut men måste det kosta 400€ plus drivlina för att det skall smaka??? Jämför * eller **** i Guide Michelin!


Ted!
Mitt intryck av dina tre förslag i trådstarten är, utan att jag har sett eller känt på någon av kärrorna:
1 – Alternativet Escape från HAB är kanske bra men jag tror den är för liten. Henke2 har rätt.
2 – Great Planes Rifle EP Sport 1000 mm är för liten.
3 – Reverb från HK ser ut att vara prisvärd och den finns i EU-lagret. Den har vingyta som expertkärrorna. Jag skulle välja den om jag inte hittar nå’t annat.

Lars

henke2
2015-11-25, 05:54
Ja, den där Swist från ajaeromodels.com ser läcker ut men måste det kosta 400€ plus drivlina för att det skall smaka??? Jämför * eller **** i Guide Michelin!

Lars


Det är en tävlingsmodell, det var du som drog upp tävlingar och att du ville känna på en tävlingsmodell. Om man nu förespråkar just tävling i pylonklassen så är det väl knappast 1-stjärnigt man skall ställa siktet på?

Röd tråd

Ted_B
2015-11-25, 15:24
Jag kan ju köpa både en reverb och en VIP, när jag flugit bort eller kraschat den lilla så får jag hålla till godo med reverb:en ��

Egentligen var ju rifle 1m den jag hade tänkt köpa och även beställde, men de kunde inte leverera den.

Ted_B
2015-12-13, 20:37
Var hittar jag Stingern någonstans? Den modellen som jag hittar vid sökning ser inte ut som den på bilden i den här tråden.
Den här hittar jag:
http://www.topmodelcz.cz/index.php?&desktop_back=eshop&action_back=&id_back=0&desktop=eshop&action=zbozi_detail&id=7348

Lars 41an
2015-12-14, 21:51
Ted_B, Googla på "Stinger 400" så får du några intressanta svar!

Denna berömda Stinger verkar vara en gammal (men underbart bra) produkt som är svår att få tag på numera. Av totalvikten på 360 g kan den tidens 7-cells NiCd-pack ha vägt 140 g. Med vår tids LiPo skulle man få halva batterivikten med ett 2S batteri som ger samma ström(20A) till en borstlös motor med mkt bättre verkningsgrad. Det blir då 140 Watt till 290 g flygvikt, dvs nästan 500 W per kg. Det borde räcka till >200 km/h vilket blir häftig flygning med en så liten modell.

Kenneth E eller Henke2 har kanske recept på en häftigare drivlina till Stinger 400???

I F5d-klassen kan du hitta El Nino från Topmodelcz.cz. Dyr men inte så dyr som Swist. Fråga Tomas på HAB vilket pris och spännvidd den egentligen har. Hab.se har olika uppgifter i sin webkatalog. Annars tycker jag att Topmodels Stinger 1, som du öppnade tråden med, har ett rimligt pris. Bygg på svängda vingspetsar så ser den ut som en hotliner. Det blir dock trist när den ena vingspetsen blåser bort...

Lars

Ted_B
2015-12-14, 22:31
El Nino är för dyr.
Stinger, gammal och svår att få tag på, då skippar jag den också, vill inte krångla utan det skall vara lätt att få tag på när jag väl bestämmer mig.
Jag har kollat lite mer filmer på Youtube, HK Reverb på 4s verkar flyga ungefär som jag föreställer mig att jag vill flyga. Den har den storleken som jag egentligen vill ha också och jag såg någon som flög med 4s 2600, ungefär den storleken jag har,så den känns ganska lockande igen.
Om jag inte hittar ett alternativ som känns helrätt med pris och storlek och batteristorlek så blir det nog en Reverb tror jag, den verkar säljas under ett par andra namn också, till högre pris dock.

henke2
2015-12-15, 09:01
Nu är jag kanske jobbig på ett onödigt sätt, men... reverb är rena skiten jämfört med riktiga kompositmodeller. Det skiljer inte speciellt mycket upp till en europeisk modell och de är extremt mycket bättre på alla plan.

Se det som du jämför Continentals dubbdäck med nån kinesisk kopia. Ser himla fint ut om man bara tittar på det men det är liksom livsfarligt att åka runt med.


Du har dessutom redan fått länken till VIP i mitt första svar. Lite tröttsamt som du tycker mitt tjat är tycker jag det är när man inte ens orkar läsa de ganska omfattande svar som du får :-/ Varför jag fortsätter försöka ge bra svar är för mig en gåta, kanske för jag tycker det är synd när man lägger pengar på något som inte funkar... vem vet.

henke2
2015-12-15, 09:05
Kenneth E eller Henke2 har kanske recept på en häftigare drivlina till Stinger 400???

Lars

Det roliga är att det inte behövs så extrema saker. En billig outrunner i nosen och man når riktigt fin prestanda på ganska låga effekter. 4S setup går över 200km/h alla dagar i veckan. Se video i mitt första svar som referens.

Eller kontaktar man Jonas för en ritning av speedster 400 som alla dagar även den slår hobbykings reverb.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2885

http://www.svensktmodellflyg.se/ritningar.asp?plan=12

Jorgen
2015-12-15, 16:55
Om man bortser från min oro för kvaliten på modeller från Hobbyking så tycker jag att Reverb ser ut att vara en trevlig modell. Jag har en FVK Bandit som är ungefär lika stor, de har aldrig varit kända för att vara högpresterande, men om min modell är representativ så är den åtminstone rak och sätter ganska bra fart om den får lite effekt. Jag flyger min på strax över 1 kW med Scorpion SII 3026 890kV, 5s2200, 13X6.5 propeller eller med 9X9 för lite fart. Jag har bara kommit att tycka om stiget i 13X6.5 propellern bättre. Men jag har en Scorpion HK3026-1400 som nog skulle vara bättre om man vill flyga fort med en liten 6X6 eller liknande. Reverb borde inte vara sämre.

Jag är nog däremot på väg att gå åt andra hållet genom att köpa en EF1 modell, jag är nästan bara sugen på en HK Invictus...men då det verkar vanligt att de är skeva när de kommer så har jag dragit mig för att slå till.

Jörgen

Lars 41an
2015-12-15, 18:01
Nu är jag kanske jobbig på ett onödigt sätt, men... reverb är rena skiten jämfört med riktiga kompositmodeller. Det skiljer inte speciellt mycket upp till en europeisk modell och de är extremt mycket bättre på alla plan.

Se det som du jämför Continentals dubbdäck med nån kinesisk kopia. Ser himla fint ut om man bara tittar på det men det är liksom livsfarligt att åka runt med.


Du har dessutom redan fått länken till VIP i mitt första svar. Lite tröttsamt som du tycker mitt tjat är tycker jag det är när man inte ens orkar läsa de ganska omfattande svar som du får :-/ Varför jag fortsätter försöka ge bra svar är för mig en gåta, kanske för jag tycker det är synd när man lägger pengar på något som inte funkar... vem vet.


Det börjar bli längd på denna tråden så jag gick tillbaka till Henkes första svar som har #3. Där finns en hel del intressant info, särskilt beträffande de små pylon 400 kärrorna. Tävlades det med dem för 10 år sen?

Sen är det så att Ted_B och jag tydligen vill ha lite större modeller. Vi har ju också några 4S 2,7 Ah från EF-1 modellerna.:)

Jag kollade Henkes länk till RCGroups i inlägg #46. Den tråden handlar om Jonas Leanders Speedster 400 som rönte stort intresse jorden runt för 14 år sen. Efter ett par år frågade någon efter en större variant och Jonas hade redan svaret:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=134809
För mig som bygger själv finns det nu inte någon ursäkt för att låta ritningen till Speedster 400 sitta gömd i en pärm. Det måste bli förstoring x1,5 och sen ett behändigt litet träbygge (med kolfiber på de rätta ställena). Mina 4S batterier kommer att flyga snabbare nästa år.....ritningen från MFN bifogas till glädje för andra som vill ha nå't kul att bygga i vinter.:vroam:

Jag har vänner som tycker att jag vid min ålder borde bygga nå't i den här stilen:
http://www.srbatteries.com/rearwin.htm
men det lockar mig inte.

Lars

56150 56151

henke2
2015-12-16, 06:00
Det börjar bli längd på denna tråden så jag gick tillbaka till Henkes första svar som har #3. Där finns en hel del intressant info, särskilt beträffande de små pylon 400 kärrorna. Tävlades det med dem för 10 år sen?

Sen är det så att Ted_B och jag tydligen vill ha lite större modeller. Vi har ju också några 4S 2,7 Ah från EF-1 modellerna.:)

Jag kollade Henkes länk till RCGroups i inlägg #46. Den tråden handlar om Jonas Leanders Speedster 400 som rönte stort intresse jorden runt för 14 år sen. Efter ett par år frågade någon efter en större variant och Jonas hade redan svaret:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=134809
För mig som bygger själv finns det nu inte någon ursäkt för att låta ritningen till Speedster 400 sitta gömd i en pärm. Det måste bli förstoring x1,5 och sen ett behändigt litet träbygge (med kolfiber på de rätta ställena). Mina 4S batterier kommer att flyga snabbare nästa år.....ritningen från MFN bifogas till glädje för andra som vill ha nå't kul att bygga i vinter.:vroam:

Jag har vänner som tycker att jag vid min ålder borde bygga nå't i den här stilen:
http://www.srbatteries.com/rearwin.htm
men det lockar mig inte.

Lars

56150 56151

Klart du skall ösa på :-)

Det är kul när man börjar räkna åren bakåt. Skall vi kalla det för *redan* så kan man ju säga att Redan för 20 år sedan så fanns det borstlösa motorer och modeller som än idag skulle stå sig i tävling. Möjligtvis bortsett från regeländringar. Men tar vi Hackers motorer med växellåda så har den funnits i över 15år och än idag finns inget bättre helt enkelt. Det finns andra recept för samma sak men inget bättre.

Så igång och bygg nu :-)


http://f5b.de/historie.html

Lars 41an
2017-11-03, 17:50
OK, Henke, det blev ett bygge till slut. I våras tröttnade jag på Catalina-bygget eftersom jag insåg att det inte skulle bli klart under flygsäsongen 2017. Efter en tid med ”andra” sysslor började jag för 4 månader sen med ett bygge som hade förutsättningar att gå snabbt. Annat kom emellan igen men nu är ”snabbygget” klart men inte provfluget. Jag tog några bilder under byggets gång och skall visa dem vartefter texten blir klar under de närmaste dagarna.

Lägg märke till att denna förstorade Speedster 1000 har rak framkant till skillnad mot den ursprungliga Speedster 400 som har rak bakkant. Moderna hotliners har ofta bakåtsvepta vingar. Är detta ett mode som ändras ibland? Vilket är bäst?

64259

Bygget skulle i största möjliga utsträckning ske med material som jag redan hade hemma. Jag började med att titta på bilder av Jonas Leanders förstorade Speedster och på några kommersiella F5D-modeller. Sen läste jag reglerna för F5D igen och kollade på eCalc hur min Mega AC 22/20/2E skulle kunna prestera på 4S. Det såg ut att gå bra med en 6x7 propeller. Jag tror motorn kommer att dra mer än de 723 W som eCalc visar så vi får se vad det blir i verkligheten.
64260

Batteriet 4S 1800 mAh som jag valde i eCalc ger bara 13V polspänning. Hoppas att jag får bättre resultat med mina GensAce 4S 2700 mAh när jag skall mäta med planet på marken och i luften.


Snabbygget blev en pylonkärra som liknar F5D. Trådskaparen och flera andra ville ha en snabbare modell än EF-1 till måttlig kostnad. Jag ville återanvända batterier och andra delar från EF-1 tävlandet. Det blev en motor som inte passade reglerna för EF-1, ett fartreglage, två bra LiPo GensAce 4S 2,7Ah 35C och Quanum telemetri. Vikten på dessa delar gjorde att jag fick en kakylerad totalvikt på 1100 g så vingytan måste vara minst 17 dm2 för att hålla vingbelastningen under 65 g/dm2 vilket F5D-reglerna kräver. Inte för att jag tänker tävla, men det kan nog vara vettigt att hålla sig under den gränsen. Med dessa förutsättningar började jag rita.
64262

Spant i 4 mm flygplywood. 3 mm kunde räcka men man tager vad man haver... lågprofilservot för skevrodren och höjdroderservot väger 35 g vardera. Hoppas att det inte blir för tungt... jag tänkte mig att detta skall bli en enkel och välflygande kärra men den skall hålla för mer än 200 km/h.


Lars

henke2
2017-11-03, 20:34
Kul att du är på gång! Förr var det ganska vanligt, eller vanligare att någon klurig ritade ett flygplan sen samlades ganska många runt denna. Speedstern är ett exempel även Sting.

Det du beskriver och visar bild på gav mig minnen från typ 2000 när jag träffade HAB-Tomas första gången. Han hade en Easy Street byggd från ritning i RCME. Tydligen gjorde även RIpmax en ARF av den. :-)

Mega 22/20 i nosen(!!), dock bara Panasonic 2000 2/3 Sub C på den tiden!


http://www.modelflying.co.uk/sites/3/images/member_albums/15008/img_7704.jpg

hakank
2017-11-04, 16:26
Har en Rifle över om du är intresserad. Det var nån lagning på den och kommer faktiskt inte ihåg setup. Men som sagt, om du är intresserad letar jag fran den (har nyss flyttat och har inte riktigt koll på alla saker ännu)

Lars 41an
2017-11-04, 21:11
Hej Håkan,

Antar att det är Rifle 1meter du har. Den har vingyta 11,2 dm2 och kan väga 795 gram. Det blir inte mindre än 21 i kubisk vingbelastning. Hur var den att flyga?

Lars

Lars 41an
2017-11-04, 22:03
Min hembyggda F5D modell började ta form. Som syns i denna bildkavalkad är det ett klassiskt modellplansbygge i balsa och plywood. Vingarna är i cellplast, plankade med 0,8 mm abachi-faner.

64265
Jag började med att skära till kroppssidor av 2 mm balsa och laminera dem framtill med 0,4 mm plywood. Uttjänta blybatterier från mekboxen gör tjänst som tyngder.:):)

64264
Den blivande kroppen ligger på ett abachi-flak. Balsaflaket till vänster är smalare, ljusare och mjukare.

64266
Alla spant är nu fastlimmade, två i taget med superkoll på att kroppen blir rak.

64268
Botten upp! De snedställda kanterna är av tjockare balsa så att de kan slipas av till en lagom avrundning.

Jag började jobbet med vingen genom att göra två aluminium-mallar med profilen MH43. De sitter nu på ett XPS-block. I vanliga fall använder jag vit EPS till vingkärnor men den här gången skall vingarna bli extra hårda. Jag skar sedan ut vingkärnorna med 0,4 mm Kanthal-tråd som fick 2,5 Amp.
64272
Två tunna vingar kan skäras ur ett 50 mm block. Har tyvärr ingen bild på de färdiga kärnorna.

64267
Här ligger vingarna i press. Man kan skymta Gladpack mellan faner och XPS-skal. Paketet ligger på en plan del av bänken med en plan planka under vikterna. Jag använder PU-lim för att spara vikt(på planet:icon_wink:).

64269
Så här blev resultatet. Kantlister är limmade med PU-lim. Motor, ESC och telemetri väntar i bakgrunden.

64270
Vingarnas undersidor före sammanfogning av mitten. Servot skall monteras mellan vingbalkarna.

64271
Så är då allt träjobb klart. Ett överblivet stycke blå XPS ligger vid fönstret. Det skall bli vingspetsarna.

Hur och varför vingspetsarna blev som de blev tar vi i morgon.
Gokväll / Lars

hakank
2017-11-05, 05:49
Vet inte hur den är att flyga. Köpte den av Lasse i ÅFK men hann aldrig flyga innan flytt. Och fältet här passar inte för det planet.

Lars 41an
2017-11-05, 18:48
Här är början till de extravaganta vingöronen...

64294
Kroppen är nyglasad och den blå XPS-klotsen är förberedd.

64295
Vänster vingöra på plats och grovt tillskuret.

64296
Här kan man se vingöronen i sin fulla extravaganta längd.

Det är skillnad på XPS och XPS, extruded polystyren alltså. De hårda cellplastskivorna från Jackon är syrenfärgade, från Ecoprim är de rosa och från Byggmax kan de vara gula. Alla tre är lätta att slipa. Blå XPS från Dow Chem är seg, vilket kan vara bra, men den är mycket svårare att slipa.

Jag slet med att slipa de blå vingöronen en timme. Sen började jag tänka:
Vad skall dessa uppåtböjda vingöron vara bra för till modellplan?
Skall de vara bra vid hög fart, vid snäv kurvtagning eller strax före landning? Hur skall anfallsvinkeln förändras på väg från vingen till den yttersta spetsen? Det här kräver en separat tråd om vingspetsar. Tills vidare kapade jag de extravaganta och störande blå vingspetsarna till en mera modest avslutning. Sen bestämde jag mig för att planet skall heta Hipster.

Frågan är alltså: Vad är poängen med uppåtsvepta vingspetsar på modellplan typ hotliner?

Lars

henke2
2017-11-05, 20:08
Vad skall dessa uppåtböjda vingöron vara bra för till modellplan?
Skall de vara bra vid hög fart, vid snäv kurvtagning eller strax före landning? Hur skall anfallsvinkeln förändras på väg från vingen till den yttersta spetsen? Det här kräver en separat tråd om vingspetsar. Tills vidare kapade jag de extravaganta och störande blå vingspetsarna till en mera modest avslutning. Sen bestämde jag mig för att planet skall heta Hipster.

Frågan är alltså: Vad är poängen med uppåtsvepta vingspetsar på modellplan typ hotliner?

Lars

Ja du.... varför ser flygplan ut som de gör? Någon med roligt namn testar en ny pryl och vips börjar allt se ut så. Som jag nämnde tidigare så kan man iprincip vinna med väldigt gamla saker. Det handlar nog mest om piloten och regelverket.

Det jag ofta funderar på är varför man filar så mycket på en vingspets när ett rotorblad eller en propeller ofta ser helt fyrkantiga ut?! De åker ju mycket fortare än vingen!

https://www.freeimageslive.co.uk/image/view/2315/_original


Någon enstaka med helikopter har tänkt till, men det är inte många och det ser inte ut som en vingspets

https://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/s480x480/e35/c0.19.757.757/12912505_1095483387159843_278162186_n.jpg?ig_cache _key=MTIzNDE0ODM0MTc5OTU0MzI3Mg%3D%3D.2.c

bokis
2017-11-05, 20:41
Lars,du hittar dessa öron främst på trafikflyg och där sitter de för att spara bränsle genom att få stopp på virvlarna som utgår från vingspetsarna,de har de senaste åren växt både uppåt samt nedåt (jodå,en av 737 sorterna ser nästan komisk ut)
Finns lite olika siffror men de brukar hävda 3-5% i mindre förbrukning.
Proppar är kul,i somras så hade vi A-400 på Arlanda,den ser väldans underlig ut,antar den har bra verkningsgrad men det jag reagerade på var ljudet,den gick otroligt tyst..

..64298

Lars 41an
2017-11-07, 20:15
Nu är Hipster klar. Bygget tog 3 kalendermånader med lugn byggtakt.

64324
Basfärgen blev röd eftersom jag hade en burk röd Toplac stående. Vingarnas framkanter blev gula så att de syns vid landningen och vingarnas undersidor blev röd/gul randiga. Om planet flyger bra skall jag dekorera ovansidan i gult och någon tredje kulör. Hålet bakom vingen är (ett ganska stort) utsläpp för kylluft.

64325
Till en början skall jag flyga med 3S Lipo och fällbar 8x4. Sen är avsikten att jag skall flyga med 4S Lipo och 6x6 eller 6x7 fast propeller. Då skall det bli 25 000 rpm och >200 km/h.:):):)

64326
Undersidan har inte heller några synliga roderstänger.

64328
Denna klassiska skevroderinstallation väger 40 g vilket är ungefär detsamma som ett servo i varje vinge.

Före målningen var det förstås glasfiber/lamineringsepoxy, grundfärg/slipning, samt grundfärg igen/finslipning. Jag använde Biltemas lamineringsepoxy men bara en gång. Träytan suger i sig det lilla epoxy som behövs för att fästa 25 g glasfiber. Sen fyllde jag väven med förtunnad grundfärg som är mycket lättare att slipa än ett andra lager av epoxy. Det andra lagret grundfärg skall täcka ytan och jag finslipade med 320-papper. Två lager epoxy ger en bättre yta men detta var min förenkling för att spara arbetstid och vikt. Man kan förstås grunda med Hagmans sprutspackel som torkar snabbt men jag gillar ingen form av sprutlackering. Den gula och röda färgen är därför struken med pensel. Toplac flyter ut så bra att man kan måla det med billiga engångs-moddlare.

Vingarna vägde före ytbehandling 172 g. Glasning, grundfärg och Toplac vägde 78 g. Vingytan är 17 dm2 så med två sidor väger ytbehandlingen 2,3 g/dm2. Då ingår två lager glasning på vingöronen. Oracover väger 0,7 g/dm2 så skillnaden 1,6 x 34 ger möjlighet att spara c:a 50 g på totalvikten.

64327
Här syns de produkter jag har använt för ytbehandlingen.

Utan elektronik väger kroppen och vingarna 250 g vardera. Elektroniken väger 440 g, summa 940 g utan batteri. Totalvikten blir med med 4S Lipo 1,8 Ah, som väger 200 g, bara 4% mer än kalkylerat men tyvärr blev Hipster baktung. Enklaste åtgärden är att flytta vingen bakåt. Jag skall nu överväga att bygga en ny vinge med större korda, eventuellt bakåtsvept i st.f. rak framkant.

Under byggets gång har jag sett följande köpesmodeller som kan vara bra alternativ om man inte bygger själv: Mini Hawk III från Horizon, Joker från Aero-Naut, Snipp från Royal Model CZ 3F.

Tack Ted_B för lånet av tråden!
Lars

McRegor
2017-11-08, 08:40
Sen finns ju nåt såpass trivialt och billigt som EFXtra ifrån Hobbyking - https://hobbyking.com/en_us/durafly-efxtra-975mm-green-pnf.html
Med 6S-setup rör den på sig riktigt bra för den som vill komma undan relativt billigt och med en PNF-modell. Men den kanske redan diskuterats i tråden ?
Roger

Lars 41an
2017-11-08, 21:38
Mycket bra förslag, Roger!

EFXtra Racer finns i tre färger så det öppnar för en ENTYPSKLASS med enkel pylon racing.
64331
Jag minns hur skoj vi hade för 25 år sen när Sting-Pylon var populärt. På den tiden byggde vi själv enligt strikta regler men jag vet att det är andra tider nu. Framgång i tävlandet, med tre startande på en 150 meters bana, berodde enbart på pilotens djärvhet och skicklighet. Detta är poängen med en entypsklass, inte att ha värstinggrejer som kostar skjortan...numera har man flugit Q-500 för att få tävla med likvärdiga kärror men de är ju vrålande, oljestänkande och kantiga lådor som kräver konstnärlig dekor för att bli snygga.

Med EFXtra får man en snygg kärra till bra pris. (Snipp ligger i samma prisklass men den är tom:icon_sad::icon_sad:) EFXtra har all elektronik utom batteri och mottagare.:rolleyes::rolleyes: Dessutom har vingspetsarna ändskivor så jag slipper fundera mer på vingöron.

Sån här pylonflygning behöver vi i södra Sverige för att pigga upp oss bland alla sofistikerade multikoptrar.

Lars

McRegor
2017-11-08, 21:50
Lars - detta med entypsklass för pylon med en modell som EFXtra är precis samma tankar som jag dryftat lite på klubben. Problemet är väl främst att Hobbyking snabbt som attan kan ta bort modellen ur sortimentet men f ö borde den uppfylla många krav på en enkel men ändå snabb entyps-klass i pylon. Bäst hade det kanske varit om den haft landställ så man kunde göra markstart. Och med 6S är den som sagt riktigt rask - t o m lite för rask för en "yngling" i min ålder...:)
Roger

Ted_B
2017-11-20, 22:37
Tack Ted_B för lånet av tråden!
Lars

Varsågod.
Kul att läsa om ditt bygge.
Själv köpte jag en Rifle 1m som fick en mycket kort livstid.
Läste senare att de första satserna av den hade problem med skeva vingar och det var precis vad som var fel med min, den hade tydligen legat på hyllan länge innan jag köpte den.
Den stegrade sig och rollade kraftigt och dum som jag var så tog jag inte ner den medan jag hade chansen utan tänkte försöka trimma in den i luften, det slutade med att den gick i backen och precis allt blev skrot, motor, servon, esc, batteri och plan.
Den var iallafall snabb så länge det varade :)
Jag är lite sugen på en ny likadan men blev riktigt sur över att de släpper ut felaktiga modeller till kunderna, det var några kronor som gick till spillo i den kraschen så det tar emot att handla av dem igen.

Lars 41an
2017-11-22, 19:54
Lars - detta med entypsklass för pylon med en modell som EFXtra är precis samma tankar som jag dryftat lite på klubben.
Roger

I vår klubb visade jag för två veckor sen bilder och data för EFXtra. :grouphug: Reaktionen var: Skall vi beställa var sin?
Det blev fyra som svarade ja. Tre dagar senare beställde jag mitt röda exemplar från HobbyKing's EU Store.

Idag kom paketet
64500645016450264503
Byggsatskartongen var skyddad av två lager omslagspapper vilket är i minsta laget för godshanteringen från Belgien till Småland.
Den enkla men ändamålsenligt konstruerade förpackningen var tillräckligt stabil för att skydda modellen. Puh!
Leveranstiden var 8 arbetsdagar varav 7 dagar var transporttid för Belgiska posten(Bpost) och Post Nord.

Nu börjar den intressanta sysslan att granska och montera en väl motoriserad PNF. Jag kommer att starta en separat tråd om detta nöje. Kan redan nu säga att det blir lite mer jobb än att bara stoppa i mottagare och batteri.

Julklapp en månad i förväg...
Lars

McRegor
2017-11-22, 20:52
Kompisen körde 4S till en början, sen proppbyte och 6S. Den gick rätt fort så den borde fungera som entyps-klass för enklare elpylon. Inga hyss vid landning eller start.
Roger

McRegor
2017-11-22, 21:41
Ännu billigare just nu - desuutom fri frakt - https://hobbyking.com/en_us/durafly-efxtra-975mm-blue-pnf.html?___store=en_us
Fynd för den som vill åka fort till mycket rimligt pris och dessutom en kärra med bättre finish och utförande än priset antyder.
Roger

Lars 41an
2017-11-23, 22:15
"Ännu billigare just nu" - det måste vara Black Friday - Rea.

Passa på och köp för EFXtra verkar vara bra. Passa gärna på att köpa extra av den svarta propellern 7x6,5 för 4S. Jag tror dock att APC 7x6 är ännu bättre.

Lars

Lars 41an
2017-11-24, 21:20
RÄTTELSE:

Jag skrev i går att den svarta propellern 7x6,5 för 4S är värd att beställa. I dag har jag provat bägge propellrarna som följer med EFXtra och de är inte bra. Se slutet av texten i min nya tråd om EFXtra (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/54863-EFXtra-Racer-PNF-modell-f%C3%B6r)

Lars