handdator

Visa fullständig version : Koppla in spänningscensor. Hur?



senmathal
2015-11-19, 22:05
Jag är i färd att koppla in en spänningscensor (telemetri) i en modell men undrar lite hur man gör det så att det blir praktiskt att koppla i och ur den. Kan man sätta in en skarvkabel så man slipper hålla på sätta kabeln i och ur sensorn varje gång. Var hittar man i så fall en skarvkabel? Alltså den där flerpoliga laddkontakten med en kabel för varje cell.

/Mats

andWho
2015-11-20, 00:02
Du menar balanskontakten. Det är nog bästa stället att mäta batterispänningen på. Men lite opraktiskt att koppla i och ur även denna vid batteribyte. Jag löder in mina spänningssensorer direkt på stora huvudkontakten på ESC-sidan. Då blir allt in/ur-kopplat samtidigt på en gång.
Det blir kanske lite mätfel där, med stora strömmar över en kontakt och därmed lite spänningsfall. Men samtidigt bra att kunna se ev. problem med stora spänningsfall även här. Blev räddad en gång när det glappade. Det larmade direkt vid gaspådrag. Hade jag kopplat in på balanskontakten hade jag inte fått något larm.
/A

senmathal
2015-11-20, 05:51
Balanskontakt var ordet jag inte kom på igår kväll, tack :) Det är en Frsky telemetrisensor ja ska koppla in och den är avsedd att mäta över balanskontakten så det är nog det enda val jag har. Men du har en poäng med att mäta direkt där strömmen tas ut. Samtidigt kan det kanske vara bra att mäta över varje cell om en cell skulle fallera eller hamna kritiskt lågt av någon anledning. Hittar jag ingen skarvkabel får jag försöka sätta censorn så det blir lätta att ta bort kabeln. Lite rolig sensor då det är en lite pytte mini display på själva sensorn där man set dels hela ackens spänning och dels varje cell. Fungerar således som en liten acktestare samtidigt.

/Mats

KiteAnton
2015-11-20, 13:14
Vad har du för mottagare? Om du inte är intresserad av varje enskild cells spänning så räcker det med en enkel spänningsdelare (2 motstånd) och sen koppla in direkt in på mottagarens port (ex a2 på x4r).

Flahultarn
2015-11-20, 13:58
Balanskontakt var ordet jag inte kom på igår kväll, tack :) Det är en Frsky telemetrisensor ja ska koppla in och den är avsedd att mäta över balanskontakten så det är nog det enda val jag har. Men du har en poäng med att mäta direkt där strömmen tas ut. Samtidigt kan det kanske vara bra att mäta över varje cell om en cell skulle fallera eller hamna kritiskt lågt av någon anledning. Hittar jag ingen skarvkabel får jag försöka sätta censorn så det blir lätta att ta bort kabeln. Lite rolig sensor då det är en lite pytte mini display på själva sensorn där man set dels hela ackens spänning och dels varje cell. Fungerar således som en liten acktestare samtidigt.

/MatsDet är väl just de enskiljda cellerna som är intressanta för att se om någon cell får fall. på så vis får du ju en varning och kan plocka ner modellen (förhoppningsvis) innan det är för sent. För att hålla koll på när flygtiden är slut och batteriet närmar sig 30% av mAh eller vad du vill ha för marginal, är ju AMP-sensorn mycket mer tillförlitlig med förbrukade mAh...

andWho
2015-11-20, 14:19
Att mäta förbrukade mAh kanske är bra, men det förutsätter ju att man vet den faktiska kapaciteten och laddnivån innan.
Det är alltså en differansmätning från ett relativt okänt basvärde.

En spänningsmätning ger ett absolutvärde på laddtillståndet, oberoende av laddnivå, kapacitiet, ålder på batteri etc etc.
Mycket säkrare. Men det kan vara lite lurigt detta också, om man har nya friska ackar så orkar dom hålla spänningen uppe in i det sista. När larmet väl går så är det kanske redan för sent, acken är i det närmaste tom.
/A

senmathal
2015-11-20, 14:40
Att mäta förbrukade mAh kanske är bra, men det förutsätter ju att man vet den faktiska kapaciteten och laddnivån innan.
Det är alltså en differansmätning från ett relativt okänt basvärde.

En spänningsmätning ger ett absolutvärde på laddtillståndet, oberoende av laddnivå, kapacitiet, ålder på batteri etc etc.
Mycket säkrare. Men det kan vara lite lurigt detta också, om man har nya friska ackar så orkar dom hålla spänningen uppe in i det sista. När larmet väl går så är det kanske redan för sent, acken är i det närmaste tom.
/A

Allt vad jag har suttit och Googlat och läst på forum säger precis motsatsen. Att mäta spänningen är ett ganska uddlöst mått på laddtillsåndet. En anledning till det är visst att det skiljer så mycket mellan belastad och obelastad ack. Dessutom menar man att det kan vara väldigt stor skillnad på hur olika ackar beter sig. På en del sjunker spänningen successivt medan andra håller ganska hög spänning till dess det är dags att landa.

Vad som framhålls verkar vara endera att mäta strömförbrukningen med A-meter eller använda timer och lära sig hur mycket ström som går åt en viss tid. Det senare tycker borde gälla enbart om man flyger ganska likartat varje gång vilket jag inte gör. Ibland är det fullt spett och ibland är det stilla söndagsflygning. Men det är klart, om man har timern inställd för fullt spett är man ju säker.

/Mats

senmathal
2015-11-20, 14:45
Kan tillägga att mottagaren är X8R och censorn är Frsky voltage censor med den lilla displayen. Tyvärr får jag inte till det i radion för att mäta vare cell. På något sätt ska det gå att få larm från den cell som har lägst spänning. Innan uppdatering till 2.1.X ser det ut som att man kan välja mellan cells och cell när man ska programmera in larm.

/Mats

andWho
2015-11-20, 14:49
Det stämmer också. Varje batteri är unikt. Både vad gäller spänning och kapacitet.
Man måste helt enkelt lära sej sin ackar och tolka mätvärden därefter.

Men spänningen är trots allt det enda absoluta måttet på laddnivå, även om det skiljer mellan ackar.

Att mäta förbrukad energi är ju exakt i sej, men säger inget om hur mycket som finns kvar. Bara hur mycket du dragit ur.

Ponera att du, gud förbjude, blandat ihop laddade och o-laddade ackar och råkar stoppa i det o-laddade. Vad säger din kapacitetsmätning då?
/A

Michael
2015-11-20, 15:32
Det ena utesluter inte det andra.
Jag använder samtidig kapacitetsmätning (mAh) och individuell spänningsmätning för de individuella cellerna i acken.

andWho
2015-11-20, 20:12
Precis. Hängslen och livrem.
Jag kör med timer och spänningsmätning. Men bara totalspänningen på hela batteriet.

Har en setup med LemonRx strömmätare som ska tas i drift. Då får man koll på alla tre parametrarna, tid, förbrukning och spänning. http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=3455&p=lemon-rx-dsmx-dsm2-komplett-telemetri-system-xt60
Lite besviken på hur den mäter och rapporterar radiosignalkvalitet, annars verkar det helt OK.
/A

Flahultarn
2015-11-20, 21:57
Har man bara koll å att acken man flyger på är fulladdad funkar mAhförbrukning mycket bra med Frsky sensorn. Har en switch som talar om förbrukat var 15 sek eller när jag flippar den till 3e läget.

senmathal
2015-11-21, 11:31
Om man nu som jag har införskaffat en spänningscensor vid vilken nivå ska den varna vid för att vara på den säkra sidan. Jag har fullt tillräckliga flygtider så jag behöver inte kräma ur det sista. Då landar jag hellre och byter batteri. Jag har nu lyckats ställa in den så att den visar och varnar för lägsta cell. Kan 3,3 v vara en lämplig nivå?

/Mats

andWho
2015-11-21, 12:45
3.3V låter utmärkt.
EDIT: Man kan ju justera detta upp eller ner lite baserat på vad man får för mätvärde på cellerna efter att batteriet fått vila en stund. Det är bra om cellerna inte går under 3.75V obelastat i vila. Ligger man under det får man höja larmnivån lite, och vise versa.
/A

senmathal
2015-11-21, 15:27
Jag har lite olika ackar av bättre och sämre kvalitet som jag använder till samma modell och då får man väl kanske utgå från den ack som kräver det högsta värdet. Jag får se till sommaren hur det tar sig ut. Om man har varningen inställd på lägsta cell är det väl knappast någon vits med att ha någon varning på den totala spänningen.

/Mats

pernstig
2015-11-21, 21:42
Kan tillägga att mottagaren är X8R och censorn är Frsky voltage censor med den lilla displayen. Tyvärr får jag inte till det i radion för att mäta vare cell. På något sätt ska det gå att få larm från den cell som har lägst spänning. Innan uppdatering till 2.1.X ser det ut som att man kan välja mellan cells och cell när man ska programmera in larm.

/Mats

Jag hittar inte heller "cell" i min Taranis E (fw 2.1.6) men "cell" finns i min Taranis D (fw 2.0.9). Har dock en mycket omfattande manual på tyska som jag hittat någonstans (minns inte var). Den visar hur man sätter upp varje enskild cell men jag fattar ändå inte riktigt på grund av språket. Rubriken på det 399-sidiga pdf-dokumentet är "Bedienungsanleitung OpenTx V2.1x und CompanionV2.1x X9D X9E 9XR-Pro 9XR Th9x" och avsnittet om 2.1 är skrivet i augusti 2015 av någon Helmut Renz

senmathal
2015-11-22, 05:36
Jag höll på en god stund och testade alla möjliga varianter under fliken telemetri: sensorer-cells-redigera. Där valde jag till slut enligt följande mest av en tillfällighet:

namn: cells
typ: calculated
formula: cell
cell sensor: cels
cell index: lowest
logs: (ej ikryssad) men det spelar kanske ingen roll.

När jag gjort det visades värdet på lägsta cell men den totala spänningen var borta. Av en händelse råkade jag då trycka på Discover new sencors. och då dök det upp en censor till och den visade totala spänningen.

När jag sedan skulle ställa in varningen i logiska brytare och välja vilken enhet den skulle varna för dök cells upp på två ställen i listan, alltså som om det vore två st. voltage censors. Den nya som dök upp visade den totala spänningen.

Summan av det hela är att det i radion ser ut som att det finns två voltage censors. En med ID 2 som visar hela spänningen och en utan ID nr, den jag redigerat. Det verkar dock som om man inte skiljer på cell och cels

Om nu någon kan följa denna förklaring är det bra gjort :) Hur som helst fungerar det i min radio och radion visar exakt detsamma som står på den lilla displayen på sensorn.

/Mats

johanvm
2015-11-22, 16:11
Hej, det är ju inte så konstigt att gamla variabelvärdet "cells" försvunnit för dig. Du har skapat en helt ny parameter med exakt samma namn. Prova att byta namn på din nya parameter så kommer det nog gå bättre.

MVH!
/J

senmathal
2015-11-22, 18:14
Nej cells hade inte försvunnit utan både hette cells. Läste ditt inlägg i X9E tråden och ändrade efter det namn till cell på den ena så nu har jag en cell och en cells. Jag har precis som du skapar en ny censor eller rättare sagt två nya. Missen jag gjorde var att inte byta namn till cell. Nu har jag cells, cell och delta.

/Mats

senmathal
2015-11-22, 18:21
Nej nu fattar jag vad du menade. Cells var ju tillfälligt borta till dess jag skapade en censor till. Men jag gjorde det lite bakvänt. Kommer varken ihåg vad jag skriver eller gör :)

/Mats

johanvm
2015-11-22, 19:16
Bra att du mentalt fick till det.
Jag ser det så här:
Du skapar ett antal globala variabler i i telemetri-setup:en. Du kan ge dem vilket namn du vill (max 4 tecken).
Man definierar vad varje variabel ska innehålla. Antingen är det data hämtat direkt från en sensor (sensorn anges mha av IDnummer) eller så är det värde som är framräknat från sensordata.
De globala variabler du skapat kan du nå via skript, "telemetry screen", "logical switch", etc för att åstadkomma saker som ska ske/visas.
/J

senmathal
2015-11-23, 08:49
Jo jag tror jag har fått hyffsat kläm på det hela. Jag har lagt in lite olika varningar och även uppläst värde för totala spänningen på en brytare. Nu har jag även lagt in de svenska ljudfilerna som Håkan m. fl. har fixat till.

En sak jag inte lyckas med är att få till staplar i Telemetridisplayen. Jag har valt Skärm 1 staplar med det visas bara siffror.

/Mats

pernstig
2015-11-24, 16:53
...Var hittar man i så fall en skarvkabel? Alltså den där flerpoliga laddkontakten med en kabel för varje cell.

/Mats

Lite sent svar kanske men den här typen borde det vara:
http://www.electrokit.com/jst-xh-2-5mm-kontakter.c1455

johanvm
2015-11-24, 17:50
Jag har valt Skärm 1 staplar med det visas bara siffror.

Konstigt, på min radio funkar det utmärkt. Jag provade med två staplar, sen satte jag min/max till några lämpliga värden. Det blir två liggande staplar med värdet längst till höger.
/J

senmathal
2015-11-24, 17:59
Pernstig: Nej det är långt till nästa sommar och modellen saknar fortfarande klädsel. Tack! Dom har mycket roliga grejer. Har faktiskt handlat en medbringare/axelnav där en gång.

Johanvm: Vilken version av FW har du ? Jag har 2.1.5 och radion är X9D.

/Mats

senmathal
2015-11-24, 18:10
Här fanns det ju färdiga! Jag som precis beställt en omgång grejer därifrån men det hinner väl bli en gång till innan sommaren. http://hobbyking.com/hobbyking/store/__9739__JST_XH_Wire_Extension_6S_20cm_10pcs_bag_.h tml

Mats

Utmanaren2002
2015-11-24, 18:34
Här fanns det ju färdiga! Jag som precis beställt en omgång grejer därifrån men det hinner väl bli en gång till innan sommaren. http://hobbyking.com/hobbyking/store/__9739__JST_XH_Wire_Extension_6S_20cm_10pcs_bag_.h tml

Mats

Mats
Köp från Svedala finns bl.a här http://www.autopartner.se/elektronik-1/kablar-kontakter/balanskablar så slipper du vänta till sommaren!
PS - Visst är det kul med Taranis....

johanvm
2015-11-24, 19:45
Mats, funkar inte den här inställningen för dig i companion????
https://drive.google.com/file/d/0B4l3gX10vhT9amRqa3EtSlNoU2c/view?usp=sharing
För mig funkar den klockrent i companion 2.1.6 (precis samma typ av settings funkar i min X9E).
/J

Edit: nånting är dock lite mysko i Companions settingredigerare. När jag öppnar upp programmet i Companion igen för att dubbeltesta så har max/min för tre av graferna ändrats. Det var ursprungligen -100...100, nu står det 150...100. I simulatorns settingsfönster ser dock allt korrekt ut.
Funktionen för graferna i simulatorns telemetri-screen1 också verkar vara korrekt när jag ändrar variabelvärdena.

senmathal
2015-11-24, 23:49
Jag har gjort inställningarna direkt i radion men det borde väl också fungera? Jag lyckas tyvärr inte öppna det du länkade till.

/Mats

johanvm
2015-11-25, 05:38
OK, funkar den här länken bättre?
https://onedrive.live.com/redir?resid=6803E7F098368176!2093&authkey=!AN9ezYTeVgL-4fg&ithint=file%2ceepe

senmathal
2015-11-25, 06:57
Jag kan ladda ner filen men inte öppna den. Det verkar som om det är någon verison av OpenTX som inte är kompatibel med min dator.

Hur som helst misstänker jag att det inte går att göra få till staplar direkt i radion. Jag testade att göra det i Companion och sedan ladda övre till radion och det det funkade. Nu ska ja bara få till rätt högsta och lägsta värde men det är väl bara att ange ackens lägsta respektive och högsta laddningsnivå så ska det väl bli rätt. För cell min 3,3 och max 4,2 samt för cells på en 5s ack min 16,5 och max 21.

/Mats

senmathal
2015-11-25, 07:04
Jo nu fick jag till det. jag drog in filen i Companion och då dök din modell upp. Det jag tänkte när det gäller batt. får du inte bättre koll om du anger batteriets minst säkra nivå som lägsta värde. Jag antar att det är mottagaracken som visas?

/Mats

johanvm
2015-11-25, 08:20
Det fanns ingen baktanke när jag satte min/max på staplarna annat än att bevisa att det funkar. Jag har ingen synpunkt på vad som är optimala gränsvärden.

För mig går det lika bra att konfigurera staplarna i sändaren som i companion.

senmathal
2015-11-25, 08:55
Ok! Jo jag upptäckte hur man gjorde det i radion nu. Men lite konstigt att man ska väljs ---12 och inte staplar för så måste jag göra in min radio. Jag hade i och för sig testat med ---12 men förstod aldrig att jag var tvungen att programmera in värdena.

Tack så mycket för hjälpen:)

johanvm
2015-11-25, 10:35
Bra att det funkar för dig, men jag förstår inte det sista du skriver. "---12"???
Sett ur mitt perspektiv så kopplar jag staplar till parametrar och sen sätter jag max- och minvärde för respektive stapel.

senmathal
2015-11-25, 13:13
Under telemtriskärm 1, 2, 3 och 4 kan jag välja mellan siffror staplar och ---12 Väljer jag staplar kan jag inte lägga in några parametrar utan den möjligheten dyker upp när jag väljer detta konstiga "---12". Även när jag gjorde det i Companion och laddade över till radion var det ---12 som var valt i Radion. Helskumt! Men det blir helt riktiga staplar och allt stämmer i telemetriskärmen. Har du inte ens detta ---12 i radion. Kan det vara någon miss i 2.1.5 som är fixat i 2.1.6 ? Av någon anledning lyckas jag inte ladda över 2.1.6 från Companion till radion. När jag ska göra det så står det hela tiden 2.1.5 i dialogrutan som dyker upp när jag klickar på skriv FW till radion.

Jag har försökt att Goola på detta men hittar ingenting om något ---12 Har min radio fått fnatt och varför lyckas jag inte uppdatera till 2.1.6 ?

/Mats

Ps Kan nämna att om jag väljer siffror dyker ingenting upp i skärmen och om jag väljer Staplar så visas aktuellt värde i stora siffror på skärmen.

/ds

johanvm
2015-11-25, 18:32
Skumt, jag väljer mellan nums,bars och script.
Beroende på vad jag väljer så får jag olika antal grupper med "---". Scriptet kopplas till LUA-fil och nums/bars kopplas till parametrar.
Radion beter sig precis som simulatorn i companion.
Jag har 2.1.5 i sändaren och 2.1.6 i datorn.
/J

senmathal
2015-11-25, 18:37
Jag lyckades ladda in 2.1.6 i radion nu men det gjorde ingen skillnad. Har du engelska som menyspråk i radion? Kan det var något fel med svenska menyerna så dom har kommit ett hack fel på något sätt ? Men vad detta ---12 kommer ifrån kan man undra.

/Mats

senmathal
2015-11-25, 18:48
Om man väljer Taranis simulator i Companion så är det engelska som menyspråk där och där är det rätt. Hur byter man menyspråk i radion? Måste man byta i Companion och ladda över.

johanvm
2015-11-25, 19:27
Japp, jag kör engelska. Jag fattade ett strategiskt beslut för en evighet sen att, om möjligt, ALLTID köra med engelska inställningar i datorer (både språk och regionella inställningar). Väljer man att köra med ett nisch-språk så får man iskallt räkna med lite fler oupptäckta buggar. Jag tycker dessutom att det blir svårare att googla efter lösningar när menyerna har fel språk.
MVH!
/Johan

senmathal
2015-11-25, 20:09
Ja du har en poäng i det. Svenska ljudfilerna har ju också varit lite strul med men nu har jag fungerande tack vare engagerade forummedlemmar. Just ljudfilerna tycker jag dock att dom svenska har bättre ljudkvalitet.

Jag är lite sugen på att testa fram och tillbaka med engelska men vet inte om det kan ställa till något. Men det borde det väl inte göra. Om jag kopplar upp radion mot Companion, skriver över modeller och inställningar från radion, byter språk och skriver tillbaka.

/Mats