handdator

Visa fullständig version : Dags för första fpv-setup! Tips mottages!



Killenheladagen
2015-11-22, 10:32
Hej!
Jag tänkte nu t löning köpa ett billigt fpvsystem.

Tillämpningen kommer vara en fpvbrygga som jag kan flytta mellan i huvudsak mina två elseglare.
Jag såg på HK detta paket för 90EUR http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__63646__Quanum_Complete_FPV_Bundle_Set_w_Goggles_ 5_8GHz_32ch_Video_TX_RX_CP_Antennas_and_Camera_PNF _.html
Jag har tagit del av en review av denna utrustning och detta verkar det billigaste alternativet just nu (om inte nån lovande beg - annons dyker upp:) enda jag tänker kring är räckvidd - Vtx:en är på 200mw och jag får med detta paket http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__84883__Quanum_FPV_Bundle_Set_with_600TVL_Camera_ 600mW_Transmitter_and_40CH_Diversity_Receiver.html
600mw Vtx och bättre kamera dock utan quanumvisiret som kan köpas för 20EUR

Så vilket paket är mest prisvärt här?
Första alternativet med 200mw Vtx och inkl visir för 90EUR
Eller den starkare sändaren på 600mw och Sony 600 kamera och lägga till visiret så totalt ca 110EUR

Vilket rekommenderas? Jag vill absolut inte tappa bild om jag är långt bort och förlora kärran och har f n ej nåt rth eller annan skyddslina?
Använder futaba 2.4ghz diversity fullrange som tx/rx..

martinkellner0
2015-11-22, 10:41
Hur långt bort tänker du flyga?

Killenheladagen
2015-11-22, 13:20
Hur långt bort tänker du flyga?
Haha jag tänkte cirkulera över större delen av centrala Uppsala! .
Nej skämt åtsido jag tänker väl börja med att inte överskrida fälten jag flyger vid men jag tror att sannolikheten att jag "drar iväg' längre och längre är stor och vill inte i det läget att bilden försvinner , men visst har jag uppfattat rätt att bilden (om man inte råkat hamna mellan ett objekt) gradvis blir snöigare och det oftast inte bara blir myrornas krig?


Jag vet att 3ggr (600mw)mer kräm i Vtx inte ger 3ggr mer räckvidd(än 200mw) men dock nästan hälften till tippar jag?

martinkellner0
2015-11-22, 16:55
Ungefär som du säger är det m räckvidden. Det längsta jag kommit med 600 mW/5,8 GHz och omniantenner är runt 2,3 km. Om jag hade investerat i 1,2 GHz och ett UHF-system på en gång hade jag sparat en del pengar och sluppit åtminstone 2 krascher så om du tror att du kommer vilja flyga långt så skulle jag rekommendera dig att göra det på en gång även om du ska ha klart för dig att det inte är lagligt. Flyger du i Uppsala?

Killenheladagen
2015-11-22, 17:50
Ungefär som du säger är det m räckvidden. Det längsta jag kommit med 600 mW/5,8 GHz och omniantenner är runt 2,3 km. Om jag hade investerat i 1,2 GHz och ett UHF-system på en gång hade jag sparat en del pengar och sluppit åtminstone 2 krascher så om du tror att du kommer vilja flyga långt så skulle jag rekommendera dig att göra det på en gång även om du ska ha klart för dig att det inte är lagligt. Flyger du i Uppsala?
Hej! Tack för svar! ! Tror inte nån enskild konstapel kan skillnaden mellan antennstorlekar i de olika banden så för mig är det inget problem.
Det skulle vara perfekt med den större penetreringen jag har hört UHF har, jag har dock ingen koll på utbud och vilka märken som är OK - dessutom på en budget dock känns det onödigt att köpa ett system som inte uppfyller sin tänkta funktion, runt 2KM skulle vara helt fantastiskt i räckvidd och troligen skulle rclinken ge upp före?

Har du något tips på ett komplett system via UHF som är hyggligt i pris?
Jag kan ju fortfarande använda det billiga quanumvisiret från HK som bildmedium, någon som har detta och kan sprida ljus över kvaliteten? Tänkte mig "v2"


Vidare : för att slippa separat batteri så funderar jag kring hur jag skall strömförsörja Vtx?
Lite krångligt med kamera och Vtx som jag förstår det går på lite olika volt och jag har lite problem att få ihop allt, säg att ex den här 200mw 5.8ghz VTX behöver 5V och även kameran 5V, kan jag då ta 4.8V ur RX och allt fungerar fint eller behöver jag köpa något som ändrar spänningen och håller den spänningen konstant?

Ex2
Säg att jag har en vtx för 12v och kamera för 5V ,Jag kan väl inte piggybacka matningen från flygaccen el från balanskabeln direkt (förutsatt att jag ändrat till 3s) då spänningen kommer gå från mer än 12V och sedan nedåt .


Jag har greppat det mesta kring detta men just strömmen till Vtx och kamera blir svårt ska man lägga till att det finns "noise"-filter och bec;s så får jag det svårt...

Jag tänker HK - PAKETET jag länkade som en enkel lösning men det kanske inte är så enkelt?
Jag vill helst inte behöva ansluta dussinet små komponenter utan enkelt och rättframt föredrar jag, och lätt.;)


Och ja, jag flyger i uppsala! , främst kring gottsunda, ultunafälten är ju kilometerstora och massor av objekt som värms upp och skapar härlig termik, brukar flyga över kolonilotterna nedanför Eriksbergsbacken, hela det området är omgärdat av kullar och en riktig termikkittel, oftast landar jag för att jag behöver en paus och vila ögonen och jag behöver sällan slå på motorn så flygtiderna blir riktigt långa!

(Ang uhf)Om man står på flogstataken så kan man se hela uppsala och man är även högsta punkt så från dessa tak bör man kunna flyga över större delen av uppsala om man nu ser till teorin, givetvis finns regler...
Hur svårt är det tror ni att landa en seglare på ett 10-12-våningshus? Om man kommer in rätt så räcker utrymmen på längden dock är väl det ett jäkla vinddrag från kanten när man skall flyga in över huset?

martinkellner0
2015-11-22, 18:08
PM...

Killenheladagen
2015-11-22, 20:58
Bästa pm jag fått här. .