handdator

Visa fullständig version : Telemaster Senior



Rocket88
2015-11-22, 22:50
Hej! Någon som vet var man kan köpa en byggsats till Telemaster Senior i Sverige eller Europa.

Michael
2015-11-23, 17:14
Det här kanske kan vara ett alternativ, ritning+short kit från USA:
http://www.ebay.co.uk/itm/Senior-TELEMASTER-Laser-Cut-Short-Kit-printed-Plans-Instruction-95-in-WS-/231593761148#shpCntId
Balsaflak, lister och smådelar kan man ju köpa på närmare håll.

Flyvetossen
2015-11-23, 18:10
Hej.

Du kan købe et shortkit eller en hel bygsats fra Tyskland:

http://www.flugwerft.com/webshop/artikelauswahl.php5?kat=Baus%C3%A4tze+und+Zubeh%C3 %B6r~-+Trainermodelle

Det er gode bygsats, jeg har selv bygget 2 Telemaster, en på 180 cm. og en på 200 cm. og har yderligere et Telemaster bygsats mere liggende på 140 cm.

Derud over har jeg bygget en Funtana på 245 cm. og har bygsatser liggende til to stk. Funtana på 200 cm. fra overnævnte link.

Mvh.

Ib Jensen

Telemasteren og Funtanaen kan ses på min hjemmeside: http://www.Flyvetossen.dk

Rocket88
2015-11-24, 22:25
Tack för tipsen! Två bra alternativ. Nu återstår bara att bestämma sig. Unna sig nöjet av att bygga själv eller att vara lat och köpa någon annan ARF?

LIP
2015-11-24, 22:43
Hej Rocket88,

Det blir som regel bättre om man bygger själv.

Skulle tro att en Telemaster skulle passa dig bra och bra råd i bygget får du absolut bland oss klubbmedlemmar.

Rocket88
2015-11-25, 10:37
Tjena LIP!
Ja, jag tror att en stor Telemaster med 4-taktare skulle passa mig som nybörjare. Modellen påminner om gamla Vagabond. Missade en byggsats (amerikansk) på Tradera i somras. Såldes för 2000:- Hamnar på det dubbla med frakt, tull och moms om man tar hem den från USA. Verkar som om det finns flera versioner av Telemaster. Den tyska enligt tipset ovan verkar vara den största på 240 cm i spännvidd. Vi hörs!

mogge
2015-11-25, 11:54
Ångar så jag håller på att dö! Hade en sådan, Skickade den plus ett tiotals andra till tippen, En suverän flygare, som nu ett tiotals år senare skulle varit världens bästa segelboggserare. En fullvärdig variant på älskvärt flygplan.

Michael
2015-11-25, 20:57
Lite Telemasterhistoria som inspiration inför bygget:

Telemaster (https://www.samba.org/tridge/UAV/Telemaster/Telemaster_plans.pdf)

Rocket88
2015-11-25, 23:35
Tack för Telemaster-historiken! Intressant läsning! Bl.a. fick jag veta att det funnits (eller kanske finns fortfarande) en byggsats Telemaster Giant med 3,6 m spännvidd! Då börjar det bli lite transportproblem!
Ju mer jag kollar på det här planet ju mer gillar jag den här basic- modellen. Förstår dig Mogge som ångrar att du slängde din Telemaster. Man ska egentligen inte kasta något. Speciellt inte sånt som tillhör livets väsentligheter.

Rocket88
2015-12-07, 11:11
Hej igen!
Har nu beställt en Telemaster Senior från Tyskland. Förvånansvärt billig frakt, ca 7 euro! Antagligen för att priserna inkluderar fri frakt inom Tyskland och att man bara lägger på skillnaden för utlandsförsändelse. Det här blir en lämplig julklapp till mig själv. Återkommer med rapport om byggsatsen när jag fått paketet.

Rocket88
2016-01-01, 15:38
Har nu fått paketet med Telemaster-byggsatsen. Det tillkom lite fraktkostnad och det hela slutade på 1987:- totalt. Ganska överkomligt men om man har lister och flak i olika dimensioner liggande kan man ju komma billigare undan genom att köpa ett shortkit.
Byggsatsen ser bra ut tycker jag. Den är inte laserskuren utan fräst. Det ger en liten radie i urtagen för lister etc som man får fila till alt. runda av kanterna på listerna lite. Spryglarna och det mesta är gjort i 3mm lättplywood. Klädselmaterial och landställ ingår inte.
Ritningen ser tydlig och lättläst ut. Allt verkar ganska självklart, basic med möjlighet till egna modifieringar. Nu är det bara att köra igång!
56393 56394

LIP
2016-01-01, 20:35
Ska bli kul att se den växa fram. Ser ut som om det är bärande stabbe?? Är det så?

Rocket88
2016-01-02, 09:41
Ja det stämmer! Det är väl ganska ovanligt med bärande stabbe på en trainermodell?

56379

LIP
2016-01-02, 10:13
Ja, vad jag förstår är det ovanligt. Har aldrig flugit en motormodell med bärande stabbe så jag har ingen erfarenhet av det.

Men det dyker upp några frågor, ligger tyngdpunkten längre bak på vingen då.........eller?

Om man ligger i planflykt och ökar hastigheten, kommer stabben att kompensera på så sätt att modellen fortfarande ligger i planflykt med högre stjärt, eller kommer lyftkraften i stabben att öka så att modellen dyker?

Någon kanske har svaret.

Friflygsmodeller har som regel bärande stabbe men de flyger med konstant hastighet.

Ålänning
2016-01-02, 10:50
Är bärande stabbe så ovanligt? Jag har det i två Cessnor och en Piper PA-28. Aldrig tänkt nåt mer på det hela i RC-sammanhang. Men jag tror samtliga stabbar jag har är helsymmetriska och stabben ska ju ligga plant i flykt och då ska den ju inte lyfta, bara "spåra", det är vingen med sin attackvinkel som lyfter. Om man monterar stabben med attackvinkel så lyfter den.

Thomas
2016-01-02, 11:05
Rent spontant tänker jag att man får ha ganska mycket nedåtvinkling på motorn för att kompensera bärande profil på både vinge och stabbe.
Det finns ju ett idealhastighetsområde, flyger man fortare så får man mer lyft, här borde alltså motorns nedåtvinkling kompensrea det ökade lyftet.
Hur mycket ska motorn vinklas??
Tja, 'Trial&Error-metoden' får nog utnyttjas...

Gasman
2016-01-02, 17:52
Ruggigt lik klubbens bogserare, en gammal President! Också med bärande stabbe. Ful som stryk men lite smårolig att flyga...

http://www.svensktmodellflyg.se/users/2721/DSCN1755.JPG

Ålänning
2016-01-02, 18:39
Haha, det var en ... rackare till bogserare. =) Varför är det vindruta? ;-)
Det intressanta med den där bogseraren, förutom färgvalet, är att den där stabben har platt undersida, dvs den lyfter oavsett. Ju mer hastighet, desto mer lyft. Hur funkar det? Det som sagt ovan, att motorn är riktad neråt? Som de iofs är 1-2 grader på en högvingad, men då även av andra orsaker.

Gasman
2016-01-02, 22:00
Vindrutan är nog för att piloten inte vill ha flugor i fejjan, tror jag! För övrigt flyger den ungefär som en ramsned hammock. Spännvidden är 2,40 och den har klaffar som lagårdsdörrar. Om man fäller ned full klaff måste man möta med åtminstone halv gas. Annars tvärstannar hon och ramlar ned!
Har aldrig provat, men jag tror knappast att det går att hovra med den (måste fan prova det i vår).

jocke1963
2016-01-02, 22:13
Ja det stämmer! Det är väl ganska ovanligt med bärande stabbe på en trainermodell?
56353


Fina bilder och kul att följa ett nytt bygge.
Men Du lägger in dina bilder upp-å-ner...

Rocket88
2016-01-03, 10:09
Ja, jag måste försöka komma tillrätta med det. Det blir lite jobbigt att stå på huvudet för att kolla på bilderna. Lägger in bilderna från min Ipad. De hamnar då upp-och-ned av någon anledning.

Flyvetossen
2016-01-04, 10:21
Hej Rocket88.

Du vil ikke fortryde at du valgte byggesættet fra netop den producent, det er meget overskueligt og letbygget. jeg har som før nævnt, at jeg har bygget en Funtana fra samme producent. Funtanaen havde en spændvidde på 245 cm. og endte med en træfærdig vægt på 4.040 kg.
Du kan se byggetråden her: http://www.flyvetossen.dk/Funtana.html

Rigtig god fornøjelse med byggeriet og godt nytår.

Rocket88
2016-01-04, 19:40
Gott nytt år till dig också! Och tack än en gång för Telemaster-tipset! Intressant byggtråd om Funtanan. Snyggt bygge!

Andreash
2016-01-05, 09:50
Hej Rocket88 blev själv lite sugen på en sådan byggsats tittade på den som var 1800mm men ingår allt för utom klädsel för bara 89 euro. ? måste ju vara ett väldigt bra pris eller har jag missat något tyskan är inte som den borde vara .Andreas

Rocket88
2016-01-05, 17:13
Hej Andreash! Nej, jag tror inte att du missat något. Skulle tro att byggsatsen hamnar på strax över tusenlappen med frakt.

Andreash
2016-01-05, 18:24
Tack för svaret måste ju ändå vara ett kanon pris för en så relativt stor modell

Rocket88
2017-01-22, 10:51
Äntligen börjar jag komma igång med Telemaster bygget! Det blev en massa "måste bara...." innan jag fick lugn och ro och frid i sinnet att ta upp det här med modellbygge efter alla år, närmare bestämt 50 år.
Passformen på delarna verkar ok. Fick fila lite i urtagen för listerna då det är en fräst materialsats och då blir det ju en liten radie i hörnen.
Varje vinghalva är 120 cm så jag behövde en ordentlig byggbräda. Det blev ett hyllplan i 18 mm furu i närmaste byggvaruhus, storlek 180 x 40 cm som jag kapade ner till 150 cm. Furuskivan går utmärkt att trycka in kartnålar i så man slipper att limma på något porösare material. Nackdelen med den här typen av levande material är att det rör sig rätt mycket på bredden tvärs över fiberriktningen. När man tar bort inplastningen (som håller fuktigheten i träet konstant) så brukar det slå sig redan inom ett dygn. Att skruva och limma reglar tvärs över brukar inte alltid hjälpa. De håller då emot på ena sidan och om skivan fortsätter att krympa böjer sig allt.
När nöden är som störst är hjälpen som närmast och då jag gick omkring där i byggvaruhuset för att hitta något lämpligt beslag föll ögonen på ett ställ med sparringskenor. De är mycket styva och om man skruvar i mitten av de avlånga hålen borde det göra att skruvarna kan åka med då skivan rör sig tänkte jag. Så fick det bli. Det verkar fungera. Skivan är hittills helt perfekt plan.
Återkommer då jag kommit vidare en bit på bygget.

61380 61381

LIP
2017-01-22, 22:42
Hej Olle,

Kul att du har kommit igång med bygget.

Rocket88
2017-01-23, 22:20
Hej Lasse!
Ja, jag fick ett ryck! Nu känns det bara som att vintern är för kort :-) Bara tre månader tills vi flygargubbar börjar träffas igen.

Andreash
2017-01-24, 14:32
Kul bygge ska bli kul att följa .Får nog bli en sådan när byggbordet är tomt☺

bem
2017-01-25, 08:51
Den "ursprungliga" (från Engel) Senior Telemaster med breda skevroder endast i yttre delen av vingen och kanske komplettera med klaffar och el-motor vore nog en bra kamera/video platform även med dagens mått.
Telemaster är verkligen en basic, klassisk och tidlös design tycker jag.
Den plana undersidan på stabben är väl ett arv från friflyget men skall man bara puttra runt med modellen i maklig fart spelar det nog mindre roll. Den ursprungliga Telemasterns pianotråds landställ tykcer jag är lite elegantare än de nyare varianternas bockade aluminium landställ. Och så gillar jag den ursprungliga Telemasterns delvis plankade vinge lite bättre än de senare utan sådant.
Tror Engels ursprungliga 240 cm spännvidds Senior Telemaster ritning kan finnas att köpa hos Tyska http://www.paul-hucke-archiv-antik.de
(hittar den dock inte i deras listor).

Skall bli kul att följa Rocket88s Telemasterprojekt.

/Bo