handdator

Visa fullständig version : Ladda 6s 5000mah ute i fält?



Ronny
2015-11-28, 16:24
Hej.

Kan man ladda 6s 5000mah accar direkt via ett bil batteri när man är ute i fält?
Jag har ett Volvo bilbatteri liggandes hemma som jag inte har användning för.
Eller finns det risk för att jag förstör bilbatteriet?
Tänkte koppla i min 10A 250W laddare.
Mvh/ Ronny

freddan_6
2015-11-28, 16:44
LiPo 6S 22,2V 5Ah är samma energi som bilbatteri 12V (6S) 10Ah. Det är inga problem att dra ur hälften av kapaciteten av ett bilbatteri. De brukar må dåligt av att dra ut mer. Fast du förlorar 20% vid laddning på grund av förluster.

Hur många Ah har du på bilbatteriet? t.ex. 60Ah ska kunna räcka till 2-3 laddningar av ditt LiPo efter varandra, för då har du dragit ut 30Ah (36Ah med förluster). Friskt och nytt batteri borde räcka till 3 laddningar, äldre eller illa behandlat borde räcka till 2 laddningar.

Ronny
2015-11-28, 16:55
Hej freddan_6.

Det låter bra. Jag är lite osäker på bilbatteriets Ah och så vidare.
Jag laddar upp en bild här. Detta är den enda informationen jag hittar på batteriet.
55843



LiPo 6S 22,2V 5Ah är samma energi som bilbatteri 12V (6S) 10Ah. Det är inga problem att dra ur hälften av kapaciteten av ett bilbatteri. De brukar må dåligt av att dra ut mer. Fast du förlorar 20% vid laddning på grund av förluster.

Hur många Ah har du på bilbatteriet? t.ex. 60Ah ska kunna räcka till 2-3 laddningar av ditt LiPo efter varandra, för då har du dragit ut 30Ah (36Ah med förluster). Friskt och nytt batteri borde räcka till 3 laddningar, äldre eller illa behandlat borde räcka till 2 laddningar.

Zazzu
2015-11-28, 19:57
Hej.
Använd det så länge det fungerar och köp sedan ett fritidsbatteri då de tål djupurladdningar bättre. Jag laddar själv 2*6S 5000 med ett gelébatteri på 70Ah och det räcker för mig.

/Ulf

Ronny
2015-11-28, 20:17
Hej.
Använd det så länge det fungerar och köp sedan ett fritidsbatteri då de tål djupurladdningar bättre. Jag laddar själv 2*6S 5000 med ett gelébatteri på 70Ah och det räcker för mig.

/Ulf

Hej Ulf.
Ja det vore nått med fritidsbatteri.
Hur många laddningar får du ut av ett sådant batteri? Jag menar, hur många 5000mah acc kan du ladda?
Tack

senmathal
2015-11-28, 20:24
Jag har laddat massor med för bilbruk uttjänta batterier. Det jag laddat har varit 5S upp till 4000 mah och nog har jag laddat 3 ggr mellan laddningarna av bilbatteriet. Men ett bilbatteri ska egentligen alltid vara fulladdat för att må bra eller i alla fall laddas upp så snart det bara går. Men vad spelar det för roll om det är ett kasserat batteri. Sedan kan du ju alltid ladda en gång med bilens eget batteri, det gör i alla fall jag. Om du inte bor väldigt nära fältet hinner det ju laddas upp när du åker hem. Men tänkt på att ladda extra batteriet direkt du kommer hem. Eller så fixar du så du kan ladda från bilen. Det finns utrustning för det hus husvagnsfirmor. Jag kan också rekommendera en modern automatisk laddare typ C-tek. Den kan man koppla på och glömma bort ett år eller två :)

/Mats

Ronny
2015-11-28, 20:37
Då får det bli så. Jag kommer köra på det här batteriet så länge som den pallar med. Sen får jag helt enkelt komma på en bättre lösning med tex fritidsbatteri eller liknande. Tack för tipsen allihopa =)

Zazzu
2015-11-28, 21:49
Hej Ulf.
Ja det vore nått med fritidsbatteri.
Hur många laddningar får du ut av ett sådant batteri? Jag menar, hur många 5000mah acc kan du ladda?
Tack

Jag har ström på båda mina hemmafält så jag använder bara detta på meeting utan ström och där blir det mer prat än flygning så jag vet inte.

/Ulf

Kenneth E
2015-11-28, 22:08
Stämmer ganska bra med 3 laddningar per bilbatteri. Jag laddar 3 stycken 6S8000 på ett batteri sedan klagar laddaren att v2 är lågt.

flygrc
2015-11-28, 22:21
Jag släpar ibland med mig ett 700w elverk till 2x5S 5800mah och det funkar kanon.

Ålänning
2015-11-28, 22:23
Köp fler LiPo's istället. =) Om det löser det hela.

bem
2015-11-30, 12:56
Hej,
Jag använder Biltemas gula 12 volt AGM batterier 95 Ah när jag laddar mina 5 cell 5000 mAh LiPo.
Det fungerar bra. Jag har en laddare med två laddkanaler så jag laddar 2 st sådana LiPo batterier samtidigt från samma 12 volt AGM batteri.
Jag har tidigare använt vanliga 12 volt syra-bly batterier men det håller inte lika bra. Tycker AGM batterierna funkar mycket bättre men så är det dyrare också. Jag har 3 st AGM batterier, som behövs om jag flyger en hel dag i mitt fall och skall ladda i fält. Har använt mina AGM batterier i 2 säsonger nu.
/Bo

Kenneth E
2015-11-30, 13:20
Ser ut att vara tungt!



Hej,
Jag använder Biltemas gula 12 volt AGM batterier 95 Ah när jag laddar mina 5 cell 5000 mAh LiPo.
Det fungerar bra. Jag har en laddare med två laddkanaler så jag laddar 2 st sådana LiPo batterier samtidigt från samma 12 volt AGM batteri.
Jag har tidigare använt vanliga 12 volt syra-bly batterier men det håller inte lika bra. Tycker AGM batterierna funkar mycket bättre men så är det dyrare också. Jag har 3 st AGM batterier, som behövs om jag flyger en hel dag i mitt fall och skall ladda i fält. Har använt mina AGM batterier i 2 säsonger nu.
/Bo

Jorgen
2015-11-30, 16:07
Jag läste just på om Optima batterier jag köpte till en syndigt bra rabatt när Elfa lade ner sin butik i Göteborg. Det är ett bluetop med ljusgrått hölje. Alltså ett djupurladdningsbatteri och tydligen samma som Yellowtop fast med både SAE och vanliga batteripoler.

Det är tydligen inte lockets färg som markerar om ett optimabatteri är för djupurladdning eller start. Det är höljet! Mörkgråa batterier bör inte djupurladdas då de är optimerade startbatterier, batterier med ljusgrått hölje är för både start och djupurladdning.

Kan någon tipsa om en billig DC-DC laddare så att batteriet blir ordentligt laddat från startbatteriet? Som tex Mastervolt, CTEK med flera...fast till överkomligt pris.

bem
2015-12-03, 13:49
Ser ut att vara tungt!

Sant, ett Biltema 95Ah 12 volt AGM batteri väger 25 kg. Men man får se det som lite "träning" att konka på sådana batterier från bostaden ut i bilen och från bilen till modellflygfältet. På ett av fälten jag flyger på (ett fullskala flygfält) får vi köra ut med bilen till modellflygytan vid sidan av stora banan och lasta av grejerna och sen köra tillbaka bilen så där slipper man konka batteriet. Ibland när jag har 3 st av de här AGM batterierna med mig ut som strömkälla till LiPo laddarna kan man bli lite trött i armarna på kvällen efter att ha burit dem ut och in i huset och bilen och det sista satt dem på laddning.
Det blir för- och nackdelar men fördelarna överväger för mig vida nackdelar som att det blir tungt att hantera. Man kan ju ha en liten ihopfällbar transportkärra att dra tyngre batterier på, jag har en sådan från Clas Ohlson som funkar hyfsat men längden på handtaget skulle varit lite längre och aningens större hjul skulle varit bättre också:
http://www.clasohlson.com/se/Hopfällbar-transportkärra/40-8867

/Bo

Kenneth E
2015-12-03, 15:49
Lite OT, men kan ni förklara vad skillnaden/fördel mellan djupurladdning- och startbatteri? Kanske något jag kan optimera till min egen utrustning, när jag laddar från bilbatteri, vilket jag faktiskt gör ofta men bara med ett samt det som finns i bilen.
Tack på förhand

BSA
2015-12-04, 08:09
Där jag flyger finns 220 volt.Anars använder jag ett elverk.

bem
2015-12-04, 09:31
Lite OT, men kan ni förklara vad skillnaden/fördel mellan djupurladdning- och startbatteri? Kanske något jag kan optimera till min egen utrustning, när jag laddar från bilbatteri, vilket jag faktiskt gör ofta men bara med ett samt det som finns i bilen.
Tack på förhand

Hej,

Bilbatterier (startbatterier) tål inte djupurladdningar nåt bra, i alla fall inte upprepade gånger, som det ju oftast blir när vi använder 12 volt batteri som strömkälla till våra LiPo laddare.
S k "fritidsbatterier" som används i batteribankar i husvagnar/husbilar och båtar, som inte är avsedda för att starta motorn, är konstruerade för att kunna dras ur mer och passar därför bättre som strömkälla till LiPo laddare.
Jag undviker dock traditionella 12 volt syra-bly batterier då det alltid är risk att det skvätter ut nån droppe av batterisyra på kläder eller nåt annat material som inte tål detta. Jag har förstört åtskilliga byxor som det har blivit hål på av batterisyra.
Därför använder jag 12 volt batteri av AGM typ för där har du inte vätska som kan läcka ut. Dessutom är AGM batterier tåligare mot "misshandel" (djupurladdningar) och kan laddas ur och upp fler gånger samt håller uppe spänningen bättre vid laddning. Nackdelen är att AGM batterier är dyra, till och med hos Biltema (deras gula AGM 12 volt batterier finns i 70, 80 och 95 Ah kapacitet, det är 4 års garanti på dessa). De funkar även bättre när det är kallt ute, t ex om man flyger på vintern.
Då jag använder mina AGM batterier ganska intensivt på vår, sommar och höst så tycker jag det är värt pengarna med AGM batterier som strömkälla till mina LiPo laddare i fält.

Det går förstås att använda bilbatteriet i bilen som strömkälla till LiPo laddare men då bör du inte dra ur batteriet så värst mycket dels så det inte tar skada dels så du inte riskerar att inte kunna starta bilen. Mindre LiPo batterier är väl ingen större fara att ladda med bilens batteri som strömkälla, men ju fler celler och ju större kapacitet på LiPo batterierna du tänker ladda desto olämpligare är det att använda bilens startbatteri som strömkälla.
Men som sagt, startbatterier i bilar är inte konstruerade för djupurladdningar, de skall helst vara fulladdade i stort sett hela tiden. Många bilar idag har ju AGM batterier som startbatteri så de tål rimligtvis lite bättre något mer djupurladdning, t ex är det ett AGM batteri i min Volvo som originalbatteri (jag har dock inte använt det batteriet som strömkälla till LiPo laddare).

/Bo

Kenneth E
2015-12-04, 10:51
Tack Bo,

Det jag har märkt är att spänningen sjunker kraftigt efter ett par amps urladdning ur bilbatteriet, med följd att laddaren varnar och amp urtaget får minskas. Det hade varit skoj och se hur A relativt V ser ut på en kurva ur AMP batteriet.
Tror jag skall titta på ett AMP batteri. Alltid bra med ett extra oavsett.

bem
2015-12-04, 13:51
Hej,
Jag kan säga att Biltemas gula 12 volt AGM batteri har hållit uppe spänningen väldigt bra och jag brassar på rejält med ampere när jag laddar mina 2 x 5 cell 5000 mAh Lipo (en på varje laddkanal på mina Hyperion laddare (EOS 0720 Super DUO3 charger - 2x 1s-7s, 20A max, 1000W). På varje laddkanal på en laddare har jag inställt så att max 20 ampere kan användas vid laddning men som du kanske vet så avtar strömstyrkan allteftersom man balanseringsladdar ett LiPo batteri. I början öser laddaren på med rätt hög ström men gradvis med lägre strömstyrka för att på slutet ladda med ganska låg ampere under balanseringsfasen.

Det finns något som heter RC, Reserve Capacity, som är antal minuter som ett fulladdat batteri vid 26,7 grader kan laddas ur med 25 ampere tills spänningen sjunker under 10,5 volt.
Ju högre RC värde desto bättre.
Man kan med hjälp av RC värdet beräkna kapaciteten, Ah, man kan nyttja med 25 ampere strömuttag tills spänningen sjunker under 10,5 volt.
Man multiplicerar RC värdet med 0,4.
Mitt AGM batteri på 95 Ah kan jag nyttja 180 x 0,4 = 72 Ah med 25 ampere urladdning tills spänningen sjunker under 10,5 volt.
I teorin i alla fall och batteriet är hyfsat nytt. Batterier åldras som bekant och temperaturen har även stor betydelse hur mycket kapacitet som kan nyttjas från batteriet. Redan vid 0 grader kan bara 75-80 procent av batteriets kapacitet nyttjas, ner mot minus 20 grader närmar man sig 50 procent av kapaciteten man kan nyttja. Dessutom ett AGM batteri kan inte frysa sönder såvitt jag vet.
Jag är ingen batteriexpert men jag har svårt att hitta några egentliga nackdelar med AGM batterier förutom att de är dyrare.

/Bo

Kenneth E
2015-12-04, 14:47
Kanon Bo, gissa om jag skall hem och räkna ikväll.

Tack för informationen