handdator

Visa fullständig version : Det här med sändare till Multikopter?



Turbotom
2015-12-04, 18:47
Jag har just nu en Devo7 som jag är halvnöjd med. Knepig att få att funka ibland, får inte alla knappar att funka i Cleanflight osv osv. Nu tänkte jag sälja med den med min gamla Quad, har tjackat en QAV210! [emoji2]

Men vad ska man välja? Har förstått att de flesta kör med Frsky, eller Turnigy, men måste man upp i den prisklassen för att det ska duga om man vill programmera alla knappar och sånt?

Nån som har tips på var det brukar säljas beggade? Har spanat Blocket och här lite.

McRegor
2015-12-04, 20:57
Fick utskick om denna idag från RC Flight - men ingen aning om hur den är. Relativt hyfsat pris kan man dock tycka - http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=4354
Finns även en "storebror" till denna men har ingen aning om skillnaderna - det får man nog läsa på.
Har sett den och mottagare på bl a Banggood - och rätt OK pris på mottagarna vill jag minnas.
Men vill du ha full frihet med kanaltilldelning och knapptilldelning så ligger nog trots allt Taranis närmast till hands.
Roger

Turbotom
2015-12-04, 21:14
Jag såg den på mailen med! Nån som har erfarenhet? Kostar 850kr på Ebay med gratis frakt, så lågt pris har den iaf! [emoji106]

McRegor
2015-12-04, 21:51
Med moms + adminavgift så blir det ju typ 1070 kr (om du "torskar" på det) - dock fortfarande billigare. Men ett par hundralappar dyrare skulle jag nog ta på en radio om jag kan få service och garanti i Sverige. Sen är ju nästa fråga om det är nåt att ha...:)
Roger

Turbotom
2015-12-04, 22:19
Väger man in leveranstid så är valet lätt. Då återstår bara en fråga den viktigaste frågan! [emoji2]

Ted_B
2015-12-05, 01:06
Jag känner som så att till 250-quaden så behövs ingen avancerad radio alls, de vanliga kanalerna plus en eller två switchar. Headtracking eventuellt då men det är väl ett par extra kanaler men inget som det behövs någon speciell radio för.
Det är till flygplanen jag har nytta av en bättre radio.

Turbotom
2015-12-05, 13:21
Det har du helt rätt i! Behövs egentligen att den funkar! Min Devo7 har jag inte lyckats få till trots en PPM mottagare, rör du throttle så flaxar AUX2 hej vilt. Den enda Aux som funkar är 1an, och den har bara 2 lägen så det är svårt att få till alla flyglägen man vill ha. Dessutom skulle jag vilja ha en pot. För att kunna ställa PID via kontrollen, men får den inte att funka heller.

Hunter
2015-12-05, 21:33
Det låter som om du kanske har kanal mappningen fel för din radio i Cleanflight eller inte vald rätt anslutning av mottagaren.

Vad för styrkort använder du och hur många kablar är kopplad mellan kort och mottagare?

Turbotom
2015-12-06, 09:18
Just nu en CC3D Atom, kopplat till stift 3 på FC'n. Enligt manualen skall man koppla till stift 8, men då händer det absolut ingenting. Hittar andra på nätet som har samma problem, och just att en AUX verkar vara sammanlänkad med gasen.

Hunter
2015-12-06, 12:13
Jag använder Naze32 med Cleanflight men jag tror väl att Cleanflight ser lika ut i bägge.

Om man kopplar in mottagaren till styrkortet med "PPM" 3 kablar så lär man ställa om för det i Cleanflight om du inte redan gjort det.

Turbotom
2015-12-06, 12:24
Jodå, det är inställt rätt. Men jag tror CC3D buggar med cleanflight, iallafall när man kopplar PPM. Har beställt en SP3 Racing, mest för att kunna logga flygningarna och köra G-tune. Sen är det dags att uppdatera radion med! [emoji106]

JohnNordstrand
2015-12-27, 22:15
Jag tänkte slå till på en FrSky Taranis med en X4R med S.Bus. Dels för all få tidtagning och batterispänning i högtalare genom telemetry men mest för att den uppsättningen har så låg latency. Har hört många som säger att det blir rejäl skillnad

streber76
2015-12-29, 08:56
Senaste betaflight har rc smoothing avstängt o det halverar latency mot recivers. Så nu ligger det på ca 50-80 ms men klart slöare än sbus på sub 20ms.

Frågan e om man flyger ballt nog för att märka det.

finnen
2016-01-07, 16:12
Hur är det med deviationTX till Devo7? Går det att få in så kanske det kan lösa en del problem.