handdator

Visa fullständig version : Rochobby Vtail Glider 2.2pnp



Killenheladagen
2015-12-07, 09:17
Hej!
Gör ny tråd, det gäller mitt 3;e plan som nu skall beställas och jag har så svårt att bestämma mig!
Har tittat på asw28 från HK (de har flaps på HK på asw28 - har ej hittat det på fms dito) men är backorder, likaså alla kärror som verkar intressanta där och de som inte är backorder har reviews med massa problem och taskig kvalitet så jag börjar bli frustrerad nu!
Ville beställa en multiplex heron bl a från horizon men de skeppade ej till SE !! (FÖR STORT!?)

Nu hittade jag en svensk återförsäljare för rochobby 2.2 Vtail Glider PnP för ok pris och i specs en står inget om flaps men på bilderna och hos alla andra leverantörer är flaps standard så förutsätter det på den svenska återförsäljaren också! Ska ringa senare idag och dubbelkolla!

Jag undrar nu om någon hör har erfarenhet av denna kärra? Rochobby skall göras av FMS (?)så känner att kvaliteten bör ej vara problem . I reviews på tuben talar de om kvalitet och Vtail och de hala ytorna skall göra den till en snabb glidare samt möjligheter att glida sakta.

Med min futaba T8J bör jag kunna göra mixar för både crow, reflex och "camber"(?) Nödvändigt? Jag vet ej men funktioner skall användas! Och flaps behöver jag Def för landningar då denna flyter iväg annars enligt uppgift !


Vad tror ni? Verkar detta ok? Annars är 2: a valet en radian PRO! Lite billigare men samma funktioner. ..

Hjälp uppskattas!!
Mvh Gustaf

henke2
2015-12-07, 10:20
Vad tror ni? Verkar detta ok? Annars är 2: a valet en radian PRO! Lite billigare men samma funktioner. ..

Hjälp uppskattas!!
Mvh Gustaf

Ser vettig ut, men max 1/4 så bra som Heron på termik.

Håller med dig om att man skall mixa och dona så mycket det går! det är till fördel i alla lägen. Olika lägen för speed, termik, launch osv...

Finns tonvis med trådar om hur du bygger om radian så den blir en vettig maskin. I original är de rätt kass.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=10&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi6sezqtcnJAhXCYQ4KHQCBD7cQtwIIUTAJ&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DE5 dQVqPivXY&usg=AFQjCNGHzAc7dBG0BFf9AKTdztc8bhYy7Q&sig2=HkHBJgfMj_qcnPjHfggXqg


Horizon är en tillverkare och säljer främst genom sina ÅF, tex
http://www.autopartner.se/flygplan/multiplex/multiplex-heron-kit

Killenheladagen
2015-12-07, 10:54
Ser vettig ut, men max 1/4 så bra som Heron på termik.

Håller med dig om att man skall mixa och dona så mycket det går! det är till fördel i alla lägen. Olika lägen för speed, termik, launch osv...

Finns tonvis med trådar om hur du bygger om radian så den blir en vettig maskin. I original är de rätt kass.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=10&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi6sezqtcnJAhXCYQ4KHQCBD7cQtwIIUTAJ&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DE5 dQVqPivXY&usg=AFQjCNGHzAc7dBG0BFf9AKTdztc8bhYy7Q&sig2=HkHBJgfMj_qcnPjHfggXqg


Horizon är en tillverkare och säljer främst genom sina ÅF, tex
http://www.autopartner.se/flygplan/multiplex/multiplex-heron-kit
Tsck för snabbt svar, Heron är liite i högre prisklassen för mig då denna gång vill jag ej ha ett kit utan en färdigbyggd historia (även om jag säkert moddar och bygger om rocVtailen en del bl a tänkte jag byta till MG servon i a f och då är det bra att jag får standardservona över då ett projekt växer iitt huvud; ) jag köper RocVtailen i PnP så får jag den flygklar och med ny futaba 8ch RX m sbus samt två 3s1800 för 2900 levererat och det känns ok!

Känner nån till en billigare Heron pnp/RR/BNF (futaba)köper jag givetvis hellre den men som det ser ut nu är Vtailen en bra kandidat, aldrig provat Vtail för övrigt, den ger lite motsatt roll vid roderinput va?
Det bör man kunna köra en liten mix för att få bort?

Jag ska passa på att köpa en batteri - varnare (69!) Som ansluts på balanskontakt, den lyser rött och skriker vid låg spänning, tror ni om man monterar dessa varningsljus genom en "fönster" att man ser och hör detta varningsljud och ljus från marken eller bör.man göra en lågpass när man oroar sig?
(Flyger elsegelplan och använder motorn väldigt olika mycket från flygning till flygning och kan vara svårt att veta hur mycket jag drar ut ibland när jag flyger 20min+ fast mestadels bara servon och rx som drar ström - funderar på att köra separat rx -batteri. .

Tack för tips! Även beg är av intresse!

Planet är mest för allmän soaring lite termik och hang och i ett senare skede vill jag bli en fena på att segelflyga FPV.


(Hade en tanke för i sommar, äger en familljesegelbåt -liten havskryssare och då borde jag givetvis sätta markstation för fpvns antenn i toppen på masten!! Ovanför vindexen lär den sitta skyddat och få mycket god räckvidd, lär bli en HK skipper tills dess också:)

henke2
2015-12-07, 12:11
ESCet ditt har väl någon form av inbyggd cut off, så bara att landa när motorn stannar. Behöver inte vara mer avancerat än så :-)

Killenheladagen
2015-12-07, 13:41
ESCet ditt har väl någon form av inbyggd cut off, så bara att landa när motorn stannar. Behöver inte vara mer avancerat än så :-)
Hej!
Med ett separat RX batteri kan jag fortsätta flyga långt efter 'motorbatteriet' nåt cutoff då jag glider!

Jo escarna i mina kärror har lågvolt cutoff i 2 steg - sänkt motoreffekt till ingen motoreffekt och i bägge fallen är då LIPO:t mer slut än jag egentligen tror är bra för dem,, och när man använder motorn sporadiskt och bara full trottel som jag gör är det svårt ibland att höra när cutoffen går på, har ingen direkt erfarenhet av att köra t cutoff heller, hänt 2ggr varav en var full motprcutoff , gled npn minut och fick tillbaka lite kräm för att komma 'hem', ofta är planet en bit bort och motorerna är rätt svaga så det blir ingen direkt skillnad som man inte kan avskriva som andra atmosfäriska faktorer. Skulle vara schysst att planet lyser grönt/orange /rött beroende på spänning och om jag kör separat rx batteri så kan jag ha ett lysande fönster på varje vinge:) !vänster för motorbatteri, höger för RX batteri

McRegor
2015-12-07, 14:02
Kan du inte styra en av dina "timers" i radion med trottelspaken ? Det har jag alltid gjort och då kan man träffa rätt bra med maximal motortid och den vägen få en varning. Och sen du fått den varningen har du rätt lång flygtid kvar utan motor. Skulle tro att du själv tröttnar innan batteriet ger upp. Och du måste ju ändå ner och byta ack/ladda om du behöver flera uppstig.
Vad menar du med att blanda in skevrodereffekt (motsatt roll) när du talar om V-tail ? Den hanterar ju höjd och sida...
Roger

karstena
2015-12-07, 15:09
GLEM roc hobby v-tail. Dette er IKKE noget god fly. Jeg har en og det er nok en af de dårligste handler jeg har gjort.

Gummivinger, vingejoiner er soft alu. brandvæggen er tynd og motoren knækker af ved første lidt hard landing. Den glider ikke noget særligt god heller. Den tåler ikke meget vind. Den må flyves rimelig hurtig for at ungå stall. Det eneste gode der er at sige om den er at den ligger rolig under glideflugt. Men med motoren igang er den vinglet dette skyldes nok de bløde vinger.

Jorgen
2015-12-07, 20:46
Jag hittade ROC Vtail glidern för 2395kr här i sverige, men om du får en Heron PnP för 3299kr på Autopartner så slipper du oroa dig för halvruttna kinaservon och andra tråkigheter.

Jag brukar ibland leta billigaste priset internationellt för att få en uppfattning om hur mycket de snålat när de tillverkat en modell. I USA så ser man Heron RR för 375$ och ROC V PnP tail får du för 174$.

I vilket fall som helst så hade jag valt den 900kr dyrare modellen som är byggd med Hitec servon och andra kvalitetsdelar istället för det billigaste från kina.

Jörgen

karstena
2015-12-07, 21:15
Jag hittade ROC Vtail glidern för 2395kr här i sverige, men om du får en Heron PnP för 3299kr på Autopartner så slipper du oroa dig för halvruttna kinaservon och andra tråkigheter.

Jag brukar ibland leta billigaste priset internationellt för att få en uppfattning om hur mycket de snålat när de tillverkat en modell. I USA så ser man Heron RR för 375$ och ROC V PnP tail får du för 174$.


I vilket fall som helst så hade jag valt den 900kr dyrare modellen som är byggd med Hitec servon och andra kvalitetsdelar istället för det billigaste från kina.

Jörgen




helt klart. den roc er som jeg skriver ikke pengene verdt. Den tåler ingen vind på et hang 5 -6 sm har har den ikke mere at gå på. i termik er den ikke mye bedre. Klare så vidt at stige men i og med at den må flyves fort for ikke a stalle glider man snapt gennom boblen.

køb MPX så ved du hvad du får. billigt bliver dyrt, har jeg erfaret

Killenheladagen
2015-12-09, 10:07
Hej grabbar och tack!

Tur att ni tipsade om dessa saker och tusan för nu vet jag återigen inte alls vad jag ska beställa, Heron för 3.3k har jag inte råd med även om det är 900mer det bara går inte...

Speciellt tack karstena som är mycket generös med sin tid och ger mig förslag på tyska beg alternativ det känns dock lite nervöst att beställa från privatpersoner I utlandet. ..vill ej ha en tysk tegelsten i posten.. även om detta alternativ verkar generera bäst kärra.

OK då är vi tillbaka på Radian PRO antar jag om jag inte vågar beställa från Tyskland. .. den var helt OK tyckte ni?"
Kanske stoppa i lite kolfiber i flygkroppen och byta servon?

Det börjar dra ihop sig nu och jag uppskattar er hjälp, vill inte få hem nåt jag blir ledsen och besviken av då denna gången är det viktigt att det blir rätt!


Angående servon har jag plockat ut och testst 4st noname-servon som suttit i rätt bra bla blade - fastpitchhelis och märkt att de är starkare, snabbare och har mycket bättre upplösning än de jag har på mina kärror nu, förlåt frågan men hur ser jag om det är "metalgear" -servon eller vanliga nylon (?)
Hade lite kul igår och plockade ned gamla helisar och fick också ut en skitstark 'söklampa' som satt i en heli som jag lödde om och satte i framrutan på easytrainern så den lyser upp ordentligt, skitbra för att se orienteringen i mörker, tillsammans med de röda led:en är det en mindre flygande cirkus, mkt starkt ljus med bara 4.8V från RX (lödde om en servokontakt)!
Tänkte ev byta ut lite servon alt bygga riktiga flaps på easytrainern (onödigt speciellt då flaperon-mixen är klockren på den kärran men kul och bra erfarenhet och då får jag reflex och crow också. .I en trainer :)


Mvh Gustaf

McRegor
2015-12-09, 10:43
Låter som du snöat in på "metal gear"-servon vilket jag inte riktigt förstår. Har haft väldigt lite problem med servon med nylon-drev så jag ser inga uppenbara fördelar av att fixera sig vid metalldrev. Senaste drevhaveriet jag hade (har verkligen inte haft många) var på just ett "metal gear" servo men där själva pinjongen på motorn ändå var i nylon - och den gick faktiskt sönder vid en rejäl smäll mot roderytan.
Det finns väl möjligen en funktion där det kan vara bra med en stadig växellåda och det är främst till styrning av nosställ och ev även sporrställ-styrningen. I alla fall om man skall bedöma efter belastning vid flygning men de största påfrestningarna är nog vid transport och lastning i bilen...:)
Sen är det dessutom ofta så att det kan finnas ett lite större glapp i servon med metallväxellåda än motsvarande med nylonväxellåda. Behöver inte vara så men det är antagligen enklare att få till små toleranser när man gjuter i nylon än när man bearbetar metall - gissningsvis.
Generellt har jag under mina senaste 20-talet år som RC-flygare haft väldigt lite servobekymmer trots att servon idag kan vara väldigt billiga. Det var betydligt vanligare när jag började med denna hobby för typ 45 år sedan - och då var det verkligen dyrt med RC-utrustning. En enkel RC-anläggning med 3-4 servon kostade minst typ 1800--2000 kr - och en ny bil av normal modell kanske 15.000 kr. Tänk er de relationerna idag på standardanläggningar...:)
Roger

Killenheladagen
2015-12-09, 11:31
Låter som du snöat in på "metal gear"-servon vilket jag inte riktigt förstår. Har haft väldigt lite problem med servon med nylon-drev så jag ser inga uppenbara fördelar av att fixera sig vid metalldrev. Senaste drevhaveriet jag hade (har verkligen inte haft många) var på just ett "metal gear" servo men där själva pinjongen på motorn ändå var i nylon - och den gick faktiskt sönder vid en rejäl smäll mot roderytan.
Det finns väl möjligen en funktion där det kan vara bra med en stadig växellåda och det är främst till styrning av nosställ och ev även sporrställ-styrningen. I alla fall om man skall bedöma efter belastning vid flygning men de största påfrestningarna är nog vid transport och lastning i bilen...:)
Sen är det dessutom ofta så att det kan finnas ett lite större glapp i servon med metallväxellåda än motsvarande med nylonväxellåda. Behöver inte vara så men det är antagligen enklare att få till små toleranser när man gjuter i nylon än när man bearbetar metall - gissningsvis.
Generellt har jag under mina senaste 20-talet år som RC-flygare haft väldigt lite servobekymmer trots att servon idag kan vara väldigt billiga. Det var betydligt vanligare när jag började med denna hobby för typ 45 år sedan - och då var det verkligen dyrt med RC-utrustning. En enkel RC-anläggning med 3-4 servon kostade minst typ 1800--2000 kr - och en ny bil av normal modell kanske 15.000 kr. Tänk er de relationerna idag på standardanläggningar...:)
Roger
OK! Fått rekommendationen att använda mg servon om möjligt men som du även om min erfarenhet är ringa i förhållande har jag aldrig varit med om ett enda problem med servon och då är det billiga fms-micro-stock-rtf servon:)

Dock så tror jag att jag byter skevservona mot de jag tog från helin då de har synbart bättre upplösning och mer kraft, några tips på hur man enklast plockar ur servon ur vingen?
Jag antar att de endast är limmade men det kanske finns nåt knep för att sabba så lite som möjligt runt?

Hade du nån åsikt för övrigt kring införskaffade av Radian PRO som 3:e kärra ?
Mitt förslag Rochobby Vtail Glider 2.2pnp blev sågat och nu vet jag återigen inte vad jag ska köpa.. de flesta HK-PLANEN jag kan tänka mig är backorder och har massa dåliga reviews, problem med motor, esc och massa hobbyking-relaterat så nu är jag verkligen vilse.. dwt bästa jag kan komma på är Radian PRO från Östersunds webshop!
Mvh 4

Mvh Gustaf

henke2
2015-12-09, 15:01
MG är överksattat...

Men sen Heron... eller om vi tar solius(som jag har själv)... 1000pix http://www.autopartner.se/flygplan/multiplex/multiplex-solius-kit?externalsearch=1

4st servon värda namnet på hobbyking 400kr, motor 200kr + ett esc 100kr. Jag valde en multirotormotor som är väldigt platt men stor diameter, den är lätt med så man slipper vikta modellen i baken med de medföljande dankarna.

Man måste ju vara lite flexibel och framför allt smart. Det är ju Multiplex skum du vill åt inte deras inbrandande himaxmotor och esc.

Jag drar kanske för snabba slutsatser när jag utgår från att folk tänker likadant som jag gör... ja ja, nu har du mitt recept iaf.

KristofferR
2015-12-09, 16:18
Det jag läst om Radian Pro är att det lugnt funkar som tredjekärra, dina videos visar ju att du har hygglig koll på flygandet. Jag har inte haft nån Horizon flyg men jag tycker deras andra grejer känns lite "spinkiga" på nåt sätt.

Jag håller med henke2. Köp ett bra plan och sen snåla lite grann på elektroniken utan att vara dumsnål.

Dumsnål: :D
Jag köpte på HK-rea en riktigt skitbillig stor PNF-seglare, men hade jag betalt "normalpris" eller vad jänkarna tycks ha betalat - 2000-2500kr - så hade det varit en usel affär. Nu var jag iofs beredd på lite strul och priset medgav uppgraderingar men jag tror det slutar med att jag köpt en PNF för samma pris som en Solius byggsats och till slut kommer behöva byta all elektronik i planet....

Nästa gång klipper jag en Heron eller Solius kit och plockar i väl valda elektronikprylar på "lagom" nivå som inte går sönder direkt dvs typ Emax, Turnigy, Torqster eller liknande.
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/48634-Quiver-Killer-elseglare-f%C3%B6r-lite-av-varje?highlight=quiver

Budget:
Om du verkligen har det tight eller vill slippa bygga finns t.ex. Natterer Modellbau som har bra "combosets" eller MF-elektroflug som har färdiga Multiplex med Torqster elektronik men det är inte jättemånga hundringar man tjänar jämfört med att beställa från någon svensk affär.

"Problemfritt"
Jag försöker köpa från svenska handlare eller utländska handlare med bra support (rek: Höllein) när jag kan, de extra hundralapparna man betalar för en Multiplex RR ger dock en hel del tillbaka i form av smidighet och sen är det ju väldigt bra att kunna lyfta luren och få hjälp. Mina färdiga Multiplexköp har gett problemfri och bekymmersfri flygning.

karstena
2015-12-09, 16:57
radian pro og mpx easy glider er stortset samme fly. Dog har radian pro et lit dårlig fæste for vingerne. Dette bør omgøres dat det hurtig bliver noget shit.

Jeg ville da væge easy glider. en ven af mig havde radian og jeg easy. Han var ergelig hvergan vi fløj sammen. De flyver stortset ens men det ser ut som easy tåler lidt mere vind. Jeg har smadret den flere gange men den flyver enda. Dog har den fået så meget lim at der er klistret 2 5kr ir røven på den for at få cg ret.

-----och en ny bil av normal modell kanske 15.000 kr. ------

ja det er faktisk urimelig at bilerne har steget så pas når radiotstyr stortsett står på det samme. Bilerne må ned i pris.

KristofferR
2015-12-09, 18:27
-----och en ny bil av normal modell kanske 15.000 kr. ------

ja det er faktisk urimelig at bilerne har steget så pas når radiotstyr stortsett står på det samme. Bilerne må ned i pris.


Haha helt riktigt!

McRegor
2015-12-09, 21:17
"Jag har inte haft nån Horizon flyg men jag tycker deras andra grejer känns lite "spinkiga" på nåt sätt. " - Nja, jag har ett par motorkärror från Horizon/Parkzone och mitt intryck är mycket gott och de flyger ofta bättre än liknande konkurrenter från typ HK. Och de har hittills också varit hållbara trots flitig användning. Sen det är möjligt att t ex Radian Pro inte tillhör de bättre - men om det har jag ingen aning.
MPX Easyglider är väl annars ett säkert kort om storleken på kärran är OK.
Jag skulle nog vara en aning tveksam till att handla just seglare från HK för de jag sett har inte imponerat - hittills i alla fall. Känns som dom är duktigare på motorkärror där jag sett många väl fungerande.
Roger

karstena
2015-12-09, 21:40
Nu er jeg generelt ikke glad for HK. og de fly jeg har set derfra har ikke imponert. Men jeg blev stærkt anbefalet at købe deres Phonix 2000 -2m. Anbefalingen kom fra meget kyndig hold, nemlig Speedster (http://modelflyveforum.dk/member/5278-speedster) som nok er en av de i Danmark som har mest erfaring med forskellige glidefly.
Jeg har set den på Kåsebega og da fløj den veldig stabilt. Den har dog de samme problemer med festet til vingerne som Radian. Den har plastik krop det gør den mere strygtålig ved landing.

http://modelflyveforum.dk/forum/modelfly-hj%C3%B8rnet/sv%C3%A6veflyvning/37978-sv%C3%A6veflyve-videoer (http://modelflyveforum.dk/member/5278-speedster)

Chatte
2015-12-09, 22:48
Hade du nån åsikt för övrigt kring införskaffade av Radian PRO som 3:e kärra ?
Mitt förslag Rochobby Vtail Glider 2.2pnp blev sågat och nu vet jag återigen inte vad jag ska köpa.. de flesta HK-PLANEN jag kan tänka mig är backorder och har massa dåliga reviews, problem med motor, esc och massa hobbyking-relaterat så nu är jag verkligen vilse.. dwt bästa jag kan komma på är Radian PRO från Östersunds webshop!
Mvh 4

Mvh Gustaf

Hej, jag har en Radian Pro, köp den INTE, allt annat måste vara bättre. Det finns ganska mycket film på
Tuben om hur man gör den flygbar, förbättrar o förstärker etc, etc. Kolla på dessa. Hälsn Chatte

KristofferR
2015-12-10, 09:29
Hej!

.....

Ville beställa en multiplex heron bl a från horizon men de skeppade ej till SE !! (FÖR STORT!?)

....

Hjälp uppskattas!!
Mvh Gustaf


Det finns mängder av affärer som säljer Heron, sen är det bara att testa vilka som skickar till Sverige. Fördelen mot HK är främst att det enkelt går att få tag på reservdelar.

Typ tyska prisjakt (finns även nåt som heter heise.de) givetvis finns inte alla shoppar med:
http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/4741889_-rr-heron-264276-multiplex.html

Lindinger Österrike
https://www.lindinger.at/at/flugzeuge/elektroflug/multiplex-heron-rr-mit-antrieb-und-servo-aus-elapor

MF:
http://www.mf-elektroflug.de/modell-shop/heron/

Natterer
http://www.natterer-modellbau.de/shop/advanced_search_result.php?keywords=heron&x=0&y=0

RC-Toy
http://www.rc-toy.de/lshop,showdetail,da89f657cfdb8c3bfebf25c2c83a1d00, e,,,9-264276,5,Tshowdetail--rc-toy-shop.rc-toy--9-214276,.htm

Höllein (verkar bara lista BK = BauKasten = ByggLåda = byggsats) :)
http://www.hoelleinshop.com/Models-Helicopters/Planes/Sailplanes/Multiplex/HERON-aus-ELAPOR-2400mm-4-Klappen-Fluegel-Rohrholm-Multiplex-214276.htm?shop=hoellein_e&SessionId=&a=article&ProdNr=M214276&t=49301&c=12443&p=12443


De flesta företagen brukar ta 15-25 Euro i frakt till Sverige, ev med ett tillägg lite beroende på hur stor lådan är. Frakttiden 4-10 dagar.


Lite av mina "erfarenheter" från internetgrävande:

Innan jag råkade köpa mitt plan tittade jag på Multiplex EasyGlider, Solius och Heron. Efter att ha läst igenom typ 500 sidor på RC-groups och RC-network och testat dem i MultiFlight simulatorn fann jag att EasyGlider känns lite för tamt iaf för min smak. Solius och Heron har marginell skillnad i spännvidd men man får klaffarna på Heron och en betydligt styvare vinge. De tidiga Solius fick lite kritik för att bakkroppen var förstärkt med ett sexkantigt aluminiumrör - vissa råkade ut för att det var böjt vid leverans och andra böjde det vid "landningar" :lol:och Heron fick en annan lösning som även Solius har ärvt nu, vet ej detaljerna. En del tycker vingsammansättningen är svår, man måste få till vinkeln bra. Tidiga Heron (jag tror den kom tidigt 2015) hade en del anmärkningar på sammansättningen, typ roderhorn ditlimmade åt fel håll mm.

Förväntningarna på Multiplex är dock helt andra än på HK, de anses vara bland de bästa foam-planen, så man får väga in det. Speciellt på de tyska forumen pratas det fakta och kraven är uttalat höga.

Jag tycker Multiplex elektronik är överprissatt men man skall också tänka på att då HK anger en ESC till 50 A verkar det vara under absolut optimala föhållanden medan en Multiplex som är 50A verkar ha en ordentlig marginal uppåt och de där 50A är under sämsta möjliga förhållanden. :sarcastic:


Mina egna erfarenheter, iofs rätt litet urval men iaf något från Multiplex: Efter två sändare och över tio mottagare (både kristall och 2,4) några fartreglage (borstade och borstlösa), några motorer och över 20 servon har jag ännu inte haft något som helst problem.


Lycka till!

Killenheladagen
2015-12-10, 09:56
Det finns mängder av affärer som säljer Heron, sen är det bara att testa vilka som skickar till Sverige. Fördelen mot HK är främst att det enkelt går att få tag på reservdelar.

Typ tyska prisjakt (finns även nåt som heter heise.de) givetvis finns inte alla shoppar med:
http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/4741889_-rr-heron-264276-multiplex.html

Lindinger Österrike
https://www.lindinger.at/at/flugzeuge/elektroflug/multiplex-heron-rr-mit-antrieb-und-servo-aus-elapor

MF:
http://www.mf-elektroflug.de/modell-shop/heron/

Natterer
http://www.natterer-modellbau.de/shop/advanced_search_result.php?keywords=heron&x=0&y=0

RC-Toy
http://www.rc-toy.de/lshop,showdetail,da89f657cfdb8c3bfebf25c2c83a1d00, e,,,9-264276,5,Tshowdetail--rc-toy-shop.rc-toy--9-214276,.htm

Höllein (verkar bara lista BK = BauKasten = ByggLåda = byggsats) :)
http://www.hoelleinshop.com/Models-Helicopters/Planes/Sailplanes/Multiplex/HERON-aus-ELAPOR-2400mm-4-Klappen-Fluegel-Rohrholm-Multiplex-214276.htm?shop=hoellein_e&SessionId=&a=article&ProdNr=M214276&t=49301&c=12443&p=12443


De flesta företagen brukar ta 15-25 Euro i frakt till Sverige, ev med ett tillägg lite beroende på hur stor lådan är. Frakttiden 4-10 dagar.


Lite av mina "erfarenheter" från internetgrävande:

Innan jag råkade köpa mitt plan tittade jag på Multiplex EasyGlider, Solius och Heron. Efter att ha läst igenom typ 500 sidor på RC-groups och RC-network och testat dem i MultiFlight simulatorn fann jag att EasyGlider känns lite för tamt iaf för min smak. Solius och Heron har marginell skillnad i spännvidd men man får klaffarna på Heron och en betydligt styvare vinge. De tidiga Solius fick lite kritik för att bakkroppen var förstärkt med ett sexkantigt aluminiumrör - vissa råkade ut för att det var böjt vid leverans och andra böjde det vid "landningar" [emoji38]och Heron fick en annan lösning som även Solius har ärvt nu, vet ej detaljerna. En del tycker vingsammansättningen är svår, man måste få till vinkeln bra. Tidiga Heron (jag tror den kom tidigt 2015) hade en del anmärkningar på sammansättningen, typ roderhorn ditlimmade åt fel håll mm.

Förväntningarna på Multiplex är dock helt andra än på HK, de anses vara bland de bästa foam-planen, så man får väga in det. Speciellt på de tyska forumen pratas det fakta och kraven är uttalat höga.

Jag tycker Multiplex elektronik är överprissatt men man skall också tänka på att då HK anger en ESC till 50 A verkar det vara under absolut optimala föhållanden medan en Multiplex som är 50A verkar ha en ordentlig marginal uppåt och de där 50A är under sämsta möjliga förhållanden. :sarcastic:


Mina egna erfarenheter, iofs rätt litet urval men iaf något från Multiplex: Efter två sändare och över tio mottagare (både kristall och 2,4) några fartreglage (borstade och borstlösa), några motorer och över 20 servon har jag ännu inte haft något som helst problem.


Lycka till!
Tack Kris jsg har faktiskt skitjobbigt just nu, vartenda plan nästan finns det nån som har och har en riktig dåligt review om det och nu är jag helt förvirrad och förbannar och detta internetsökande och tyskaläsande känna som att simma i sirap!

Jag vill som sagt verkligen ha klaffar för att det ska kännas som en uppgradering och jag vill skaffa erfarenhet av reflex, crow, samt camber och behöver klaffar för det annars hade jag nog tittat på FMS Fox2320 eller deras ASW28 eller ASK21 men samtliga dessa (från FMS)saknar klaffar och jag vill inte börja skära i nya fina planet och vingarna ser rätt tunna ut och felmarginalen för att skära ut egna klaffar är obefintlig...

Jag har förstått att multiplex är tillverkaren jag kan lita på när det gäller kvalitet, jsg tänker dock fortfarande lite när det gäller Radian PRO då den uppfyller alla önskemål till ett bra pris och om enda problemet är vek flygkropp och lite gummivingar är det en smal sak (ha!) Att köpa några långa kolfiberstavar från Clas ohlson och stoppa in? I min fms easytrainer som är gjord i rätt böjbar epo så har jag två tjocka kolfiberstavar längs hela undre sidan av flygkroppen och övre sidan från motorn till stabilisatorn, också hellimmade och tejpade vingar och kolfiberstav ar i stabilisator - höjdroder, tandpetare med lim stoppade i kontrollytor och som förstärkningar överallt och det gjorde den styv nog för mig, ser ingen flex alls typ och i förrgår var jag ute i 8m/s och 12 i byarna och den betedde sig utmärkt i det starka motståndet!


Tack Kristoffer för länkarna jag ska dricka 3 espresso och gå genom alltsammans..:(

Så Multiplex Heron som jsg helst vill ha är det ingen alls som har nåt ont att säga om?

Den som skrev köp INTE RADIAN PRO! , kan du utveckla det lite mer?
Detta är mitt tredje plan och jag har flugit fast vinge i lite över ett år bara (iofs nästan dagligen men ändä) och mina kärror nu är fms easytrainer och en scale:fms let 13 glider-motorseglare båda två..

Om någon har nån beg segelkärra i 2-3m spännvidd så åker jag fan från uppsala till månen för att hämta den! Kan hosta upp ca 2-3k

Tack för all er hjälp!
Om jag skulle köpa Heron "KIT" hur mycket byggande är det då? Jag vet att servon och all el skall in och kablar dragas men jag tänker på själva flygkroppen och vingar? Hur pass färdig är den?

Jag kanske skulle ha råd med den om jag använder de servon jag har över eller köper ett par mg till ailerons iaf. Och en beg ESC 30-50A och nån halvbillig motor..
Och givetvis kontrollhorn och pushrods.. det är allt va?

Jag behöver verkligen hjälp med allt detta för att ej göra en pudel...

Har.ni sett kärran minimoa? Så jäkla snygg med 20-tals måsvingar..tyvärr utan flaps.
Mvh Gustaf

Killenheladagen
2015-12-10, 11:12
OK Boys! Nu tröttnade jag på att hitta en kärra som Heron fast billigare så nu drog jag en beställning från autopartner för Heron RR för strax över 3k med frakt på postförskott - jäkligt schysst att de erbjuder postförskott btw!.

Och det var ingen som hade nåt ont att säga om MPX Heron eller hur?:)
Ringde och talade med dem och det skall tydligen bara vara att sätta ihop stabben med lite skruvar och montering skulle vara snabb och enkel - skönt.
Det är roligt att skruva och modda kärror som är klara men att bygga ihop en ny kärra är mycket jobbigt för mig då jag blir så otroligt ivrig att prova nya modellen!

Ni som har erfarenheter av Heron nu är det nåt jag bör tänka på när den kommer ex vilket batteri bör jag använda? Jag tänkte köpa ett par 3s1800 men undrar om det ev räcker att parallella mina 2s1300,20C:or ? Så länge jag har koll på TP?

Mina nuvarande kärror som väger runt 7-900g mår bra av nästan neutral TP (fms easytrainer och let13) vid lugnt väder så glider de bäst dock om det blåser så mår de bäst av lite framtungt, hur beter sig Heron i detta avseende?
Jag är också intresserad av hur mycket plats som finns tillgängligt? Går det att smyga in en liten cmoskamera och en mindre vtx utan att sabba utseendet och aerodynamiska profilen alltför mycket ?

Hur fungerar barometer/variometer-utrustning dvs pipande när man får lyft , kan man ha det separat eller måste det integreras i fpvsystem?

Nu vill jag passa på att tacka för att ni avstyrt alla dumma köp jag stått inför ex zephyren och HK FIRSTAR V2 - jag hade blivit skitarg om jag köpt nåt jag ej var nöjd med - sånt förstör så mycket.

Så nu väntar jag glatt på en härlig MPX Heron och det ska bli kul att prova alla nya mixar den tillåter, speciellt crow ser jag fram mot då det ska bli så skönt att kunna bromsa in ordentligt och inte behöver flera mil inflygning..!

Mvh Gustaf

Jorgen
2015-12-10, 14:30
OK Boys! Nu tröttnade jag på att hitta en kärra som Heron fast billigare så nu drog jag en beställning från autopartner för Heron RR för strax över 3k med frakt på postförskott - jäkligt schysst att de erbjuder postförskott btw!.

Och det var ingen som hade nåt ont att säga om MPX Heron eller hur?:)
Ringde och talade med dem och det skall tydligen bara vara att sätta ihop stabben med lite skruvar och montering skulle vara snabb och enkel - skönt.
Det är roligt att skruva och modda kärror som är klara men att bygga ihop en ny kärra är mycket jobbigt för mig då jag blir så otroligt ivrig att prova nya modellen!


Nu förstår jag hur det hänger ihop! Jag har sett hur mycket du pysslat med dina modeller så jag förstod inte riktigt varför du inte ville bygga själv. Själv så tycker jag det är så dödligt tråkigt att bygga att jag köper det mesta begagnat! Jag har varit väldigt nöjd med mina MPX modeller och jag köpte nästan en Heron för ett tag sedan, men det blev istället en halvdyr kolfiberseglare.



Ni som har erfarenheter av Heron nu är det nåt jag bör tänka på när den kommer ex vilket batteri bör jag använda? Jag tänkte köpa ett par 3s1800 men undrar om det ev räcker att parallella mina 2s1300,20C:or ? Så länge jag har koll på TP?

Jag tror att det blir för dåligt med 2S då det INTE ger 2/3 delar av effekten jämfört med 3s, det blir mindre än hälften så mycket effekt. Det blir inte bra om du seriekopplar batterierna då det ger ungefär dubbelt så mycket effekt som det är tänkt. I det senare fallet så riskerar du att skada fartreglaget och om det går sönder så går motorn också sönder i många fall. Det är nog bäst att du skaffar ett 3S batteri.




Jag är också intresserad av hur mycket plats som finns tillgängligt? Går det att smyga in en liten cmoskamera och en mindre vtx utan att sabba utseendet och aerodynamiska profilen alltför mycket ?


Det bästa måste väl vara att bygga en extra canopy där du sätter FPV utrustningen, då kan du välja om du skall flyga med eller utan FPV.

Jörgen

Killenheladagen
2015-12-10, 19:46
Nu förstår jag hur det hänger ihop! Jag har sett hur mycket du pysslat med dina modeller så jag förstod inte riktigt varför du inte ville bygga själv. Själv så tycker jag det är så dödligt tråkigt att bygga att jag köper det mesta begagnat! Jag har varit väldigt nöjd med mina MPX modeller och jag köpte nästan en Heron för ett tag sedan, men det blev istället en halvdyr kolfiberseglare.


Jag tror att det blir för dåligt med 2S då det INTE ger 2/3 delar av effekten jämfört med 3s, det blir mindre än hälften så mycket effekt. Det blir inte bra om du seriekopplar batterierna då det ger ungefär dubbelt så mycket effekt som det är tänkt. I det senare fallet så riskerar du att skada fartreglaget och om det går sönder så går motorn också sönder i många fall. Det är nog bäst att du skaffar ett 3S batteri.




Det bästa måste väl vara att bygga en extra canopy där du sätter FPV utrustningen, då kan du välja om du skall flyga med eller utan FPV.

Jörgen
Haha ja precis så hänger det ihop:)
Jag tänkte inte seriekoppla accarna utan parallell mao dubbla mah utan att öka V har även en 2s2000 30C som bör räcka men dumt att snåla m accar kanske , köper nog rek 3s2200 kan få tag på heinrichaccar rätt billigt och tydligen skall enligt spec en 2.2A acc räcka 40min utan termik (hur de räknar om motor ständigt på eller ej vet jag inte) då kan jag nästan flyga två turer per acc då jag tappar koncentrationen efter 10 - 20min beroende på väder och ljus och använder ytterst lite motor med mina nuvarande modeller.

Kul att nån följer min hobby lite det känns bra och fick precis mail från autopartner att min Heron kommer i lager på ons och till mig till ev tors-fre!

Synd att det är så jäkla blött ute, småregnar hela tiden och 8-10m/s och visst flyger jag i det med men vill inte göra Maiden i ett för mig mycket kompetent (och snabbt) plan i 8m/s dessutom med massor med nya mixar som skall testas och justeras. Får hoppas på stiltje nån dag i alla fall tror inte jag skickar upp nya kärran i dåligt väder. .

Angående dessa extra funktioner; jag har pulat ordentligt med min futaba T8J och lärt mig det mesta i mixväg så det jag vill använda är följande ;
Jag tänker skapa crow/butterfly givetvis för snabb inbromsning och brant inflygning och en camber (rätt? Flaps och ailerons några klick nedåt) för maximalt utnyttjande av termik och reflex för minimalt luftmotstånd och det bör väl räcka egentligen ?
Sätter nog crow på ett VR-vredet så det blir steglöst så inget händer för fort:)

Man kan ju också skapa ett "acro"-läge där flapsen följer ailerons rörelser mer eller mindre aggressivt frågan är om det är onödigt? Jag tänker inte försöka bli 3dflygare med mitt segelflyg. ..

Jag skulle vilja veta om någon vet om/hur man kan göra så undre delen av vänster spak blir steglös crow - broms och övre 50% av spaken är trottel? Skulle vara smidigt att ha gas och broms på samma spak, dessutom får man högre upplösning på bromsen antar jag än på vredet eller en switch?
Jag använder som sagt futaba T8J med 8ch futabamottagare.

(Flög med easytrainern i halv storm idag, med fullgas i motvind i var markfarten strax under 1km/h så det var mycket intressant flygning, vädret sa 9m/s och 12 I byarna men jag tror det var mer då det var svårt att hålla i kärran utan att blåsa iväg, hade kameran på laddar upp filmen imorgon, gissa om jag var glad åt min flaperon och spoileronmix, den gjorde verkligen landningen och flygningen mindre skitnödig.

Ang FPV, jag har försökt bygga en egen Canopy till min easytrainer för min actionkamera och det resulterade i ett hiskeligt fult och tungt tryne då alla linjer är böjda i flera riktningar var det svårt att få till i värmepressad frigolit slutade med att jag tejpat över "rutan" och skrurit till en bit fastlimmad för att få vinkeln bättre som kameran står på med kardborre och antar att heron är lika om inte värre, kanske nån plywood-brygga typ den man får till en bix3a kan modifieras för att passa för när jag färdigställer min fpv utrustning vill jag ha den flyttbar från plan till plan till quad:) kanske får tumma på aerodynamiken lite då jag inte alltid kommer flyga fpv - tycker LOS är minst lika roligt!

Tack för all er hjälp! Mvh Gustaf

Killenheladagen
2015-12-10, 19:56
Jag postade en fråga som ej fått svar, jag vill av 2 överblivna servon bygga till flaps eller nån form av airbrake (skulle vara riktigt kul) till min easytrainer mest för att det är kul och jag vill ha erfarenheten,
Hur gör man generellt airbrakes? Svårt att söka och hitta rätt på tuben där..
Och har ni några knep att få till gångjärnen till flapsen? Vingen är mycket tjock och man måste skära väldigt djupt för att kunna röra kontrollytorna bra och jag är rädd att skära av hela biten. .finns det några knep man kan ta till för detta? Mvh Gustaf

Chatte
2015-12-11, 21:42
Hej Gustav, det var jag som skrev: Köp inte en Radian Pro, och nu ser jag att Du gjort en beställning, och kan bara
gratulera till valet. Då jag nu läst igenom allt som skrivits, så ser jag att Du lagt ned massor av tid o arbete på att
förstärka upp och förbättra Dina tidigare modeller, och jag citerar:

( Att köpa några långa kolfiberstavar från Clas ohlson och stoppa in? I min fms easytrainer som är gjord i rätt böjbar epo så har jag två tjocka kolfiberstavar längs hela undre sidan av flygkroppen och övre sidan från motorn till stabilisatorn, också hellimmade och tejpade vingar och kolfiberstav ar i stabilisator - höjdroder, tandpetare med lim stoppade i kontrollytor och som förstärkningar överallt och det gjorde den styv nog för mig, ser ingen flex alls typ och i förrgår var jag ute i 8m/s och 12 i byarna och den betedde sig utmärkt i det starka motståndet! )

Allt detta, plus flytta stabbens infästning 3-4 grader, plus limma in extra rörinfästningar i vingarna då det nästan omedelbart
börjar glappa mellan plasten och original vingrör, det tycker jag inte är ok när man pröjsat ca 2 lax. Men det är vad som behövs för att få den hyfsat flygbar. Hälsn Chatte

Killenheladagen
2015-12-12, 09:16
Hej Gustav, det var jag som skrev: Köp inte en Radian Pro, och nu ser jag att Du gjort en beställning, och kan bara
gratulera till valet. Då jag nu läst igenom allt som skrivits, så ser jag att Du lagt ned massor av tid o arbete på att
förstärka upp och förbättra Dina tidigare modeller, och jag citerar:

( Att köpa några långa kolfiberstavar från Clas ohlson och stoppa in? I min fms easytrainer som är gjord i rätt böjbar epo så har jag två tjocka kolfiberstavar längs hela undre sidan av flygkroppen och övre sidan från motorn till stabilisatorn, också hellimmade och tejpade vingar och kolfiberstav ar i stabilisator - höjdroder, tandpetare med lim stoppade i kontrollytor och som förstärkningar överallt och det gjorde den styv nog för mig, ser ingen flex alls typ och i förrgår var jag ute i 8m/s och 12 i byarna och den betedde sig utmärkt i det starka motståndet! )

Allt detta, plus flytta stabbens infästning 3-4 grader, plus limma in extra rörinfästningar i vingarna då det nästan omedelbart
börjar glappa mellan plasten och original vingrör, det tycker jag inte är ok när man pröjsat ca 2 lax. Men det är vad som behövs för att få den hyfsat flygbar. Hälsn Chatte
Hej! Nej det stämmer det är ej ok för 2k!
Nånting jag noterat i min jakt efter min tredjekärra är att det finns väldigt mycket skit därute och om man är utan ett team (som här) av erfarna hjälpsamma rcpiloter så kan man verkligen göra sig en pudel!

Tack för avrådan hade varit jobbigt att "steloperera" vingarna det första man gör när man får ny kärra dessutom skulle dwt ju bara en uppgradering och det var nog inte radian PRO u förhållande till det jag har, däremot Heron...börjar inse hur brett 2.4m vinge faktiskt är...typ mer än takhöjd här...;)

väntar ivrigt som tusan på den, sätter actionkameran på kepsen när jag skickar upp den (dock ej Maiden det blir för skitnödig. ..)!!

Mvh Gustaf

Killenheladagen
2015-12-12, 16:28
Tokigt OT:: visar min Easytrainer i kraftig vind,9-13m/s stod still ibland med motorn på fullt! här var flaperon/spoileron -funktionen värd sin vikt i guld, speviellt på vredet då jag kunde landa riktigt bra (eller om det var detta videon där landningen var tveksam...vi får se..
https://youtu.be/smBxqygsWMY)
mvh Gustaf

Tobbepostis
2015-12-13, 14:01
Hej i nya Allt om Hobby senaste numret som jag fick i brevlådan i veckan där sätter dom ihop och testar Heron
Han är mycket nöjd med modellen
Tobbe:thumbup: