handdator

Visa fullständig version : Hur bygga luftbroms?



Killenheladagen
2015-12-09, 20:19
Hej!

Har ett par servon över och det kliar i fingrarna att antingen skära ut flaps på min fms easytrainer eller ännu hellre - bygga nån form av airbrake/spoiler med hjälp av 2st servon.

Denna idé är dum och onödig egentligen då jag har flaperon /spoileron-mix och ailerons sitter rätt långt in så de fungerar mycket väl men jag får inte ur huvudet att bygga flaps eller ännu hellre - spoilers (alltså ovanpå vingen som skär av luftströmmen och bromsar -sitter nästan exklusivt på segelflyg)


Kan ett avsågat rotorblad skjutas in och fästa änden på 9g servo och hoppas det klarar skjuta upp och ned det? Ojämnheter på ovansidan av vingen lär förstöra lyftkapaciteten avsevärt om det blir dåligt gjort?

Om jag gör flaps skall jag hellre fästa servon i vingen? Jag tror att jag kan sätta dem i flygkroppen är det att föredra? Har ni något tips eller riktlinje när det gäller skära "gångjärnet"? Vingen är mycket tjock (hög) där, det blir ett djupt V att skära och är rädd att skära genom dock behöver jag kanske inte samma rörlighet som aileronsen utan kanske hälften bara ?
Tips
Fms easytrainer 1280
Mvh Gustaf

pgrts
2015-12-10, 16:10
Flaps är ju enkelt. Det blir ju ingen spalt när det är i uppe-läge. Servot i vingen med stötstång till mitten av klaffen som då helst ska gå ner 90 grader för full broms. Programmera dina flaperon så att de går fullt upp samtidigt som klaffarna går ner så känns det som att du kastat ut ett ankare.

KristofferR
2015-12-11, 00:35
Det är enklare att fästa servo i vingen. Kopiera lösningen på skevroder.

Flaps kan du skära ut rakt av, utan något V, och låta gångjärnet sitta på undersidan av vingen förutsatt att du inte tänkt fälla uppåt också. Är det ett enkelt plan kan du nästan använda tejp eller göra "UHU Por-klaffar" av lim. True story. Sök på "UHU Por Scharnier".

Ett "bättre" eller iaf annat sätt är att använda "flap-gångjärn" (flap hinges) titta tex på FunCub från Multiplex. Där sitter pivotpunkten en bit under rodret så att man får en luftspalt när klaffen fälls ned. Kan inte teorin men jag _tror_ man får effekten av större vingyta och att spalten även minskar effekten av avlösning av luftströmmen ovanpå vingen. Kanske en fattigmans Fowler flap.

Luftbromsar har jag bara sett på bild. :) är termerna rätt förresten; flaps/spoilers/brakes

Se här förresten: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Flap_(aeronautics)

Killenheladagen
2015-12-11, 10:30
Flaps är ju enkelt. Det blir ju ingen spalt när det är i uppe-läge. Servot i vingen med stötstång till mitten av klaffen som då helst ska gå ner 90 grader för full broms. Programmera dina flaperon så att de går fullt upp samtidigt som klaffarna går ner så känns det som att du kastat ut ett ankare.
Hej!
Tack för hjälpen från så eminenta byggare!
Nu känner jag mig dum vet ej vad som menas med spalt?

Så jag vill ha 90° som maximalt utslag på flapsen alltså mätt från vingen och inte från horisonten sas tackar ödmjukast.

Nu har jag inga kontrollhorn eller pushrods hemma så då kan jag ju lika gärna beställa såna plastgångjärn samtidigt lär inte kosta mycket och bra ifall jag råkar skära genom hela vingen...

Har också flaperonmix så hade planerat att mixa till butterfly, vill verkligen åt "luftankaret" som du skrev; )

När jag skall skära ut flapsen bör jag följa"V":et som redan är skuret i aileronsen och bör jsg göra dem lika breda som aileronsen och borde jag försöka matcha dem i rörelseförmåga nedåt och spara en bit vingyta närmast flygkroppen eller bör flapsen vara hela vägen mot flygkroppen s a s?

Killenheladagen
2015-12-11, 10:35
Det är enklare att fästa servo i vingen. Kopiera lösningen på skevroder.

Flaps kan du skära ut rakt av, utan något V, och låta gångjärnet sitta på undersidan av vingen förutsatt att du inte tänkt fälla uppåt också. Är det ett enkelt plan kan du nästan använda tejp eller göra "UHU Por-klaffar" av lim. True story. Sök på "UHU Por Scharnier".

Ett "bättre" eller iaf annat sätt är att använda "flap-gångjärn" (flap hinges) titta tex på FunCub från Multiplex. Där sitter pivotpunkten en bit under rodret så att man får en luftspalt när klaffen fälls ned. Kan inte teorin men jag _tror_ man får effekten av större vingyta och att spalten även minskar effekten av avlösning av luftströmmen ovanpå vingen. Kanske en fattigmans Fowler flap.

Luftbromsar har jag bara sett på bild. :) är termerna rätt förresten; flaps/spoilers/brakes

Se här förresten: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Flap_(aeronautics)
Såg din post nu, ja självklart blir det mycket lättare att skära rakt i ovansidan av vingen och förstärka med tejp på undersidan typ. . Tack! Får se vilken metod jag använder, kan vara kul att ställa upp flapsen lite också för reflex. .

Tack för hjälpen åter ! Jag kommer posta bilderna på projektet när jag börjar . Detta måste tydligen göras då min hjärna låter mig ej släppa idén...snacka entusiast...

Mvh Gustaf

bem
2015-12-11, 10:36
Snabbast och enklast är nog att du skär ut flaps, resterade från från skevrodrets inre del till kroppsidan och som föreslogs sätter gångjärn i underkant på flapen med litet roderhorn (ganska kort) på och servot liggande i vingen (med ganska lång servoarm) då bör du kunna få stort flaputslag nedåt. Man får väl se upp med vilka effekter mycket nedfälld flaps kan få på stabben och höjdrodrets verkan. Det kan ju bli konstiga luftströmmar bakom flappsen som stör höjdroder och stabben. Du får gissningvis mixa flappens utslag med höjdrodret då det ofta blir attitydförändringar när flapps fälls ned så man får kompensera med höjd (ofta lite dyk).
Sen finns det mekaniska eller elektriska airbrakes (för segelplan) i olika storlekar (längd/höjd) att köpa färdiga men det blir nog lite överarbetat i en så liten motorseglare som din.

/Bo

karstena
2015-12-11, 11:25
ser de andre har ikke nævnt hvordan gøre hul til servo i vingen. Det enkleste er loddekolpen. Læg servoen udenpå vingen tegn rundt. Varm loddekolpen og smelt dig ind i vingen. Forsiktig det går hurtig at smelte sig ind.

Killenheladagen
2015-12-11, 12:48
ser de andre har ikke nævnt hvordan gøre hul til servo i vingen. Det enkleste er loddekolpen. Læg servoen udenpå vingen tegn rundt. Varm loddekolpen og smelt dig ind i vingen. Forsiktig det går hurtig at smelte sig ind.
Haha! Jag satt och tänkte hur jag skulle göra dessa enklast och tänkte på lödkolv faktiskt!! Sen tänkte jag att det var dumt men mina instinkter stämde alltså; )
Har en 15w billig kolv m hack i spetsen som jag kan lorta ner m skum!
En bra bieffekt kan ju vara att den uppvärmda epo:n blir hårdare där den blivit smält :)
Tack karstena ! Alltid klockren!

Killenheladagen
2015-12-11, 13:09
Räcker för övrigt uhu por att fästa servona de är rätt lätta..

karstena
2015-12-11, 14:20
Räcker för övrigt uhu por att fästa servona de är rätt lätta..

ja det bruger jeg på min roc v-tail. Fæstet til både ali og flap gav hurtig up. nu henger de i uhu og har gjort det i 2 år

kenneth.eriksson.94
2015-12-11, 19:16
Effektivast blir med flaps 85 grader mot luftströmmen. Airbrake kan du bygga av en plywoodskiva på cirka 1mm som du fäller upp ovan vingen med ett servo, till det du har räcker total längd om 20cm vid ett lyft om cirka 4-5cm. Kärran tvärnitar i luften och gör det as enkelt att landa.

pernstig
2015-12-11, 19:29
Så här såg störbromsarna ut på min Bird of Time. Luckorna var skiktlimmade av 0,4 mm ply /2 mm balsa / 0,4 mm ply om jag minns rätt. Tejp som gångjärn och magneter höll dem i nerfällt läge.
56072
56073

kenneth.eriksson.94
2015-12-11, 19:32
Exakt pernstig,

Killenheladagen
2015-12-12, 09:22
ja det bruger jeg på min roc v-tail. Fæstet til både ali og flap gav hurtig up. nu henger de i uhu og har gjort det i 2 år
Tack! Och Tack för all tid du lagt ner på att hjälpa mig att inte skjuta mig i foten i avseendet ny kärra! Mycket schysst!

Beställde kontrollhorn och struntade i gångjärn det blir nog strålande med egenskurna bara det att det är så nervöst att skära i vingar för mig. .får be doktorn om sobril för jag ska skära I skumvingar :)

Mvh Gustaf

Killenheladagen
2015-12-12, 10:07
Effektivast blir med flaps 85 grader mot luftströmmen. Airbrake kan du bygga av en plywoodskiva på cirka 1mm som du fäller upp ovan vingen med ett servo, till det du har räcker total längd om 20cm vid ett lyft om cirka 4-5cm. Kärran tvärnitar i luften och gör det as enkelt att landa.
Ha ! Plywood är svaret alltså.. men hur bör jag skapa själva mekanismen bakom (nu gör jag nog flaps ändå men vem vet vad framtiden bär, vill bygga luftbromsar färdiga som kan kan använda senare)

Hur skall jag enklast få servot att putta upp skivan? Sätta servot ovanpå - inuti så axeln på servot är kopplad via kortkort ball-link (från heli för platsspar?)som fäster i undre kant och mitten i bredd på plywooden?

Viktigt då att få skivan att platsa perfekt i utstansade diket för den förstås även om vinden bör centrera den .. Detta kan göras på easytrainern - vingen är så tjock att jag skulle teoretiskt kunna ha en 6cm hög plywoodskiva;)

Jag bör sätta symmetriska hål i skivan också antar jag, rätta mig gärna men största bromseffekten uppstår väl mestadels pga den avskurna normalt snabbare luftströmmen över övre delen av vingen och leder till extremt förlorad lyftförmåga samt det rena motståndet av luftmotstånd mot upprät yta ?

Tack så mycket! !

Killenheladagen
2015-12-12, 10:10
Tsck pernstig också för bilderna! Ok Kenneths förslag skall alltså se ut sådär? Jag tänkte en skiva som går rakt upp och ned s a s? Men detta är ju klart lättare, magneter är klockren lösning för att ha den på plats- dock krävs det en del från servona kan jag tänka mig för att få upp din broms där Pernstig? Båda magneter och luftmotstånd att jobba mot vad använder du för servon där? Räcker 9g:s?

Mvh Gustaf