handdator

Visa fullständig version : Jag funderar på DIY servo-covers, önskar edra tips och erfarenheter?



KristofferR
2015-12-10, 10:41
Jag ramlade på en som gjort egna "servo covers" i glasfiber med epoxy.

Googlade runt och hittade

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1048280

Bilden är därifrån

56054


Har någon gjort detta?

Har ni konkreta tips på vad jag köper för grejer (Gärna nån affär som byggmax)?

Går det att använda nåt annat än epoxy eller polyester? Jag bor i en liten lägenhet med familj och är inte så sugen på att kludda med stinkande allergiframkallande substanser, har dock ett varmt garage nån kilometer bort om det kniper.

Eller för all del något annat än glasfiber, jag är öppen för PET-flaska, ABS-plast, värmepistol....


Mitt plan har redan "bubblor" i foam framför stötstången så ett utdraget halvt rör som ansluter skulle nästan räcka.

mackez
2015-12-10, 11:14
Finns massa på Thingiverse.com at skriva ut.
Kolla om någon du känner med 3D skrivare kan skriva ut åt dig.
Annars finns det många som tar på sig sådant

KristofferR
2015-12-10, 12:14
Finns massa på Thingiverse.com at skriva ut.
Kolla om någon du känner med 3D skrivare kan skriva ut åt dig.
Annars finns det många som tar på sig sådant

Hej!

3D-printa tänkte jag inte alls på, dock känns det alltför avancerat för denna modell.

Jag vill gärna pilla lite själv med händerna, annars hade jag nog valt att köpt färdiga i plast.

Här är en bild på utgångsläget:

56055

FinnbyFraggel
2015-12-10, 16:20
Jag gick till närmaste kiosk som säljer tidningar och frågade om dom hade någon trasig plastfront till löpsedlar, och det fanns det.
Sen klipte jag ut en lämplig bit och la den med en 8 rundstav under på icke brännbart underlag och värmde försiktigt med värmepistol tills plasten format sig runt rundstaven.
/Jonas

KristofferR
2016-04-30, 18:22
Servo covers återbesök : Det blev gjort på ett annat plan och jag provade att göra av en shampoflaska. Huvudsyftet är att skydda servoarmarna från den illasinnade och hårdhänta marken men en smärre aerodynamisk vinst borde kunna göra sig gällande.

utgångsläget var en vanlig Barnängen-flaska och den räckte till två stycken. Jag skar, måttade och tejpade när den såg "rätt" ut. Eftersom allt är omålat ser det inte riktigt så PRO ut som man skulle önska men jag tror det kommer funka fint!

58237 58236

Fler bilder finns här: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2654953

Thomas
2016-04-30, 18:59
Nöden är uppfinningarnas Moder......

kenneth.eriksson.94
2016-04-30, 19:20
Gäller det endast att skydda mot marken är det att föredra att montera servona ovan på vingen. Annars finns macdonalds sugrör och en massa andra saker att utnyttja. Men montera ovan vingen är det bästa, skyddengår också i sönder vid kass landning.😉

KristofferR
2016-04-30, 19:39
Nöden är uppfinningarnas Moder......

:) Nörden är uppfinningarnas moder?


Gäller det endast att skydda mot marken är det att föredra att montera servona ovan på vingen. Annars finns macdonalds sugrör och en massa andra saker att utnyttja. Men montera ovan vingen är det bästa, skyddengår också i sönder vid kass landning.

Det är egentligen löjligt att ha dem under, möjligen undantaget flaps. På alla plan jag själv byggt där jag haft frihet har jag satt stängerna ovanpå.

Jag har tänkt att nån gång prova att ha servona som de sitter dvs flush med underkanten men ta upp ett hål och ha servoarmen uppåt och en liten kanal bakåt för stötstången. Det borde bli rätt slimmat. Men nu sitter de som de sitter på denna kärra. Köper jag en till kanske jag gör det så.

Hang är målet och det är mycket sten och elände att landa på eller så fastnar horn mm i ljungsnår så jag vill ha rejäla "halkiga" skydd som täcker bra. Men en riktig smäll så slits tejpen loss. Plasten är väldigt seg och jag tror inte den är lätt att göra sönder.

Cox
2016-04-30, 20:47
Hur sitter dom fast, är det limmat?
(brukar vara svårt att limma sådan plast upplever jag...)

KristofferR
2016-04-30, 23:03
Hur sitter dom fast, är det limmat?
(brukar vara svårt att limma sådan plast upplever jag...)

Jag har använt vanlig tape, eller inte så "vanlig" det är en 3M/Scotch som är riktigt bra tycker jag. Nu är den bara "rakt på" foam men i efterhand kunde jag kanske snidat till små flikar in i foamet och limmat med CA (Zacki från Multiplex funkar väldigt bra på foam).


58244

jocke1963
2016-05-01, 16:02
3M Blenderm är en fantastiskt bra tape för oss som pysslar m foamkärror.

KristofferR
2016-05-01, 16:51
3M Blenderm är en fantastiskt bra tape för oss som pysslar m foamkärror.

Jag har läst/hört (på youtube) mycket gott om den tejpen, har köpt två rullar men har lyckats förlägga dem ... :)

jocke1963
2016-05-01, 21:55
Köpte en bunt rullar på ebay för 2-3 år sen, funkar skitbra!