handdator

Visa fullständig version : Petmoj



pgrts
2015-12-11, 07:01
Är det någon som kommer ihåg den? Eller kanske använder den dagligen?
Den funkar faktiskt även om man inte kan använda den om man har bytt till digital telefoni märkte jag när jag skaffade ADSL och la över telefonen samtidigt till digital. Jag kunde svara men inte ringa ut förr än jag bytt till ton-telefon. Petmoj är alltså nummerskiva och då undrar jag om någon styrt sitt radioplan med en sådan?
Jag läste en artikel i Flygtidningen årgång 3 nummer 3 sidan 18 om att man i Helsingborg styrt ett bensinmotordrivet modellflygplan med petmoj. (Bild på förstasidan).
Har man en gång sett skivorna i en gammal telefonväxel och provat så förstår man hur det fungerar men också att det inte var några snabba beslut och snaprollar man kunde utföra. I en annan artikel beskrev man rätt så ingående med elschema hur olika radiostyrningar kunde fungera.
Jag hoppas att inlägget hamnat under rätt rubrik - Nostalgica ;-)

http://modellflygnytt.se/gamla/1941/flygtidningen_1941-3.pdf

33 nummer av flygtidningen ligger på samma ställe om någon är tillräckligt nostalgisk. Är det någon som har de saknade numren så är jag förstås tacksam om jag kan få kopiera.
Får ni Jan Guillows 5e bok om de norska fiskarpojkarna i julklapp (om spionen Johanne) så är detta samma tidsperiod.