handdator

Visa fullständig version : Motor till Skywalker X6 och placering av komponenter?



Ted_B
2015-12-17, 10:26
Behöver man verkligen montera videosändare och radiomottagare på varsin vinge eller räcker det normalt med att sätta sändaren i ena vingen och mottagaren i flygkroppen?
För att undvika lite förlängningskablar så skulle jag vilja montera det så och det funkar ju bra på miniquads där allt sitter väldigt kompakt monterat.

Komponenterna skulle då hamna såhär är det tänkt:
5,8GHz 600 mW immersionrc videosändare på ena vingen, FY DoS autopilot med gps samt 4s 5000mAh flygbatteri i främre luckan på flygkroppen,
Ezuhf 533 MHz diversity-mottagare samt esc i bakre luckan.
Fpv-kamera utanpå eller eventuellt infälld i nosen + en mobius någonstans.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__68806__Skywalker_X_6_FPV_Wing_EPO_1500mm_Kit_.ht ml?strSearch=skywalker
Jag undrar även över motorval, jag har en motor liggande som jag skulle vilja använda till det här planet:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__56467__NTM_Prop_Drive_Series_EF_1_Pylon_Racing_M otor_1300KV_930W_v2_UK_Warehouse_.html?strSearch=e f1
1300 kV, blir det fel med så högt varv på den? Prop är tänkt att vara ca 10x5 eller 10x6 fällbar.

Allmänna tips ifall något verkar galet mottages gärna :)

Ted_B
2015-12-26, 19:08
Ok, inte mycket tips eller synpunkter här :(
Slutsatsen blir då att mina komponentplaceringar och motorval är helt ok?
Eller finns det ingen med erfarenhet av detta här på forumet?

Stisse
2015-12-26, 22:30
Kanske inte tillhör den vanligaste modellen bland rcflyg.se piloter, därav lite svalare intresse samt ledigheterna nu. Men på Rc Groups finns ju det mesta och lite för mycket ibland.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2060832&highlight=skywalker+x6

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1494373&highlight=skywalker+x6

Killenheladagen
2015-12-27, 08:16
Hej!
Min erfarenhet är ganska ringa men bör du inte välja en motorsetup med lägre kv? Om det skall vara en rätt tung FPVPlattform som har respektabel fart och inget raketskepp lär du väl få en effektivare setup med lägre KV och stor (fällbar?) Propp !
Tror du inte du får mer cruisetid med ett 3s batteri till en LågKV-motor och bra matchad propp om man tar vikten med i beräkningen eller behöver du 4s för TP?

Varför kör du 5.8VTX med den setupen när du kör UHF på kontrollänken? Du har rätt mycket utrustning och skulle du köra UHF på VTX:en skulle du få rätt god räckvidd (jag tänker 4s5000 blir många cirklar inom 5.8-räckvidden)?

En vän har likn setup fast med bara UHF och han har över 20km räckvidd med helt perfekt video (i teorin givetvis, det är väl mot lagen att följa älvar och skogsbryn 18km bort:) han har också RTH i sitt gyro samt flightcontrollersystem - allt stoppat i en bixler! Det är en mycket bra kandidat för en longrangerigg bevisligen.
Har ej sett x6an men det är väl mellan X5 och x8 nånstans?
Har du gjort några ställ till den eller skall du buklanda härligheten?

Om jag skulle sätta så mycket dyr utrustning I en kärra för FPV skulle jag skaffat nån form av gpstracker också ifall all el failar och kärran blåser några KM, tips

Lycka till det där kommer underbart roligt det enda jag kan tycka blir jobbigt är att skicka iväg.den stora tunga vingen ! Här har en större propp också fördel, Kanske en HK-LAUNCHER skulle vara en god investering?

Ted_B
2015-12-28, 09:44
Fan, skrev ett långt inlägg tidigare men som så ofta på det här forumet så låser det sig när jag ska posta ��

Peter1
2016-01-17, 20:26
Jag håller på att färdigställa en X6 också. Lite bilder på min setup. En del trassel med kablar än så länge, men ska snyggas till. I nosen har jag en sony effio 800Tvl. Kommer nog placera en kamera på en av luckorna också med servon och använda mig av DomHD headtracker. Med 2 kameror behöver jag en videosplitter. Accen till videon ska ligga långt bak för att jämna ut vikten, har ju hört en del att den är framtung. EzUhf 433 till radiokontrollen och 1.3Ghz till videoöverföringen. Har fått Fatsharks 1.3Ghz modul till mina googles och är över förväntan bra. Ska bli kul å testa när det blir varmare väder. Som Flight controller har jag införskaffat PX4 LITE. En ny modell som är en clone. får se hur den fungerar. Men förhoppningsvis fungerar failsafe så att den kommer hem vid förlorad signal
56575
56576
56577
56578
56579

Ted_B
2016-01-17, 21:54
Kul! Mitt bygge vilar över vintern, har inte så bråttom att få ihop den då den ändå inte ska flyga förrän i sommar.
Jag har alla delar hemma så egentligen är det bara att plocka ihop den. Jag kommer nog flyga den med vanlig radio och utan alla dyra komponenter först, har aldrig flygit vinge förut.
5,8 på videon räcker nog rätt bra, jag ska mera uppåt än långt har jag tänkt ��

Den får rth och gps-tracker.
Mycket förlängninskablar blir det ju om man ska ha video och radio separerat ända ut på vingarna, tänkte därför prova med radio i planet och video på vingen.
Hm, nu blir jag lite byggsugen igen, men garaget är så kallt att hålla till i på vintern och inomhus är väl bara ok när inte regeringen är hemma ��