handdator

Visa fullständig version : Sopwith Camel



kay.krut
2015-12-19, 17:54
Tyvärr så har det inte blivit någon byggtråd av det här bygget. Jag har haft alldeles för mycket annat att syssla med. Dock lovade jag på annan plats här på vårt forum att återkomma längre fram.

Nu har jag kommit så här långt och det återstår bara lite småpyssel för att få den klar. Några dekaler ska tillverkas och lite skruvar ska införskaffas. Det går ju liksom inte att använda Kavans plåtskruvar till ett sådant här bygge. Har man inte blivit utbuad förr så lär man nog bli det då. Så Mick Reeves har lovat att skicka en bunt skruvar av passande sort.

Skalan är 1:4 och vikten lär hamna runt 7,5 kilo flygfärdig. Reeves föreskriver motorer från 120-180 så jag har monterat en ASP 160 boxerfyrtaktare i den. Motorn passar perfekt bakom motorattrappen, utan några som helst uttag i kåpa eller på andra ställen. Monterad direkt på motorspantet och med kåpan på rätt plats så bygger motorn ut ca 4 mm utanför kåpan. Perfekt med andra ord och nu återstår bara lite anvisningsplåtar för kylluften, sedan är motorarrangemanget klart.
Många som byggt den här modellen har skrivit om hur mycket bly dom har lagt i nosen för att få rätt tyngdpunkt. Allt från något hekto till närmare kilot har nämnts. Därför har jag varit extra noga med att bygga lätt i häcken på den och när jag nu kollade, med motor och propeller monterat så kan jag konstatera att den kanske i stället lär behöva några gram i akterkastellet. Således tvärt emot alla farhågor, så nu kan jag grovjustera med accarna i stället för bly. Det har varit ett mycket inspirerande bygge och jag har nog fått lite blodad tand för Reeves maskiner. Kanske det blir en Fokker DR1:a också, vad det lider. Nedan några bilder på maskinen i dagsläget, efter tre månaders knep o knåp.


Trevlig Helg!
Kay krut

johanvm
2015-12-19, 17:59
Supersnygg kärra, grattis!!!
/Johan

kjni
2015-12-19, 18:10
Finfint! Om det ändå vore Östersundsträff snart...
Det lilla märket på propellern? Din signatur eller...?

:crazy_pilot:
Hälsningar
Kjell

kay.krut
2015-12-19, 18:19
Nej du, jag använde bara propellern för att väga av modellen. Den snurran tillhör HB-ODE och ska naturligtvis sitta på den Cuben. Jag har funderat lite på passande snurra till Camelen men det får nog bli samma, 18x6 Classic.

Ja, vem längtar inte till Östersundsträffen!

Kay krut

Thomas
2015-12-19, 19:03
Bara sååå snygg!! Grattis, Kay!
och kul med nåt annat än en ny Cub.....

Ålänning
2015-12-19, 20:02
Åh! Tjusig. Jag höll på beställde ett Flair Sopwith Camel-kit förut från en svensk webshop (Luthagens månne?).
Men den brann ner före jag fick höra om detalj-paketet kommit. :-(

kay.krut
2015-12-20, 11:24
Bara sååå snygg!! Grattis, Kay!
och kul med nåt annat än en ny Cub.....

Tack Thomas, fast du vet inte vad jag har i mina gömmor!

Kay krut

kay.krut
2015-12-20, 11:45
Ålänning!
Du får kolla på Micks hemsida http://www.mickreevesmodels.co.uk/~mickreev/Bipes/p2bipe.html Där hittar du mycket matnyttigt och nog finns det väl något som skulle kunna vara intressant.

Kay krut

Flygsmurfen
2015-12-20, 16:57
Tjusigt bygge. Bra gjort på 3 månader.
Vi skulle gärna sett lite byggbilder men det kanske kommer nästa gång?
Fyll gärna på med detaljbilder, ser fint ut.

// Mats W

Ålänning
2015-12-20, 21:33
Ålänning!
Du får kolla på Micks hemsida http://www.mickreevesmodels.co.uk/~mickreev/Bipes/p2bipe.html Där hittar du mycket matnyttigt och nog finns det väl något som skulle kunna vara intressant.

Kay krut
Oja, dom har sin charm dom där kärrorna. Knattra runt i lugn takt. =) Har en Nieuport, men den är för liten så den flyger mer som en raket än verklighetstroget. Det blev ett DC-3-kit istället (några år efter jag sökte på Flairs iofs). Men Camel och Puppeteer lär ska vara de WW1-kärror som flyger finast i sin klass. Lär nog bli en sån i framtiden, står kvar på listan. ;-)

Mycket fint på den sidan. Blev verkligen imponerad av instrumentpanelerna, jösses vilken detaljrikedom.

Ska bli kul se din flyga.