handdator

Visa fullständig version : Risk med att använda de röda JST-kontakterna med 3S-batterier eller stora 2S (20-30C)



larsmn
2015-12-20, 13:02
Ett av mina problem med mina byggen är vikten, hamnar oftast 50-100% över planerad vikt. Så jag behöver effektivare viktbesparingar.

En sak är batteriekontakterna. Om vi bortser från en vansinnig och idiotisk antal av olika kontakter, så är flera av dem stora och klumpiga. Om man använder +4S kan jag förstå detta, har kortslutet en batteri för en HP-dator en gång, smälte ett gem.

Men för 2-3S på upp till 2200 mAh, vad är det för risker med att byta till de mindre, röda JST-kontakterna ?

Använder egna motorhopplock Emaxx MT1806/BL Heli 12 amp ESC resp. Emaxx GT2215/09/BL Heli 30 amp ESC.

erolwi
2015-12-20, 13:36
Förstår inte riktigt frågan. baserat på komponenterna antar jag att det är multicopter du flyger. Du behöver väll bara en kontakt på en sån?

Oavsett så är ju begränsningen oberoende av spänningen (antal celler) utan det ät enbart strömmen som påverkas. Strömmen beror ju på belastningen framförallt och enbart på batteriet ifall det är så klent att de begränsar strömmen. Många skriver mycket om otroligt låga maxströmmar på de röda JST kontakterna men faktum är ju att det enda som kan hända är att de blir så varma att kontakten smälter ihop. Visst är värmen kopplat med förluster men tror de i sammanhanget är så små att det ej påverkar märkbart. Bara att testa, gör en adapter med en jst kontakt i mitten och gasa fullt.

McRegor
2015-12-20, 13:39
Ditt problem är nog inte vikten på kontakterna om vi talar om kärror med 3S2200. Glöm att byta till små JST-kontakter för kärror som behöver 3S2200 - dom kontakterna är inte gjorda för dom strömuttagen. Om du absolut måste ner i kontaktstorlek så finns ju t ex XT30 som möjligen kan fungera för dig.
Roger

kenneth.eriksson.94
2015-12-20, 13:54
Det sista man skall göra är att minska kontakterna, jag förespråkar tvärtom. Du kanske skall ge dig på något annat istället, lättare motor och reglage, byggmaterialet är av fel sort och kan bytas ut till lättare. En bild av konstruktionen säger merän 1000 ord.

KristofferR
2015-12-20, 15:24
Intressant tanke. Vad är det för byggen du bygger? Flygplan, helikoptrar, quads...? 50-100% över planerad vikt är ju väldigt mycket fel.

Jag tror att kontakter skulle vara bland det sista jag funderade på i lättning, och det skulle jag isf överväga när jag lättat allt annat som jag kunde och verkligen behövde plocka de där sista 3-4 grammen. T.ex. korta och löda om kablar mm. Då tänker jag mig något som en inomhusmodell eller något mikroflyg.

hakank
2015-12-20, 15:59
http://www.icare-rc.com/connectors.htm hittar du max rekommenderat strömuttag. Kör själv ofta med 3.5mm "bullet". Tar mindre plats än XT och Deans. Nackdelen är att man behöver stoppa i två saker och om man inte passar sig, jag minskar risken med att ha olika längd på plus resp minus, kortis. Dessutom är det oftas enklare att få isär. Men hur mycket det gör på vikten vet jag inte.

larsmn
2015-12-20, 16:19
Hmm,

Hel del svar fort. Bygger plan enligt Flitetests koncept med board eller IKEA-kartong, som är styvare än de flesta. Men både de cellboards som Mattons säljer och kartongerna verkar väga mer än Flitetests cellboards. Gissar de använder 3 mm-boards. Skillnaden räcker till att sabba vikten. 2200 mAh är max för de batterier jag har, de flesta jag har är på 2S/500 mAh upp till 1500 mAh

OK, jag ha fått svar på min fråga, fortsatt Deans mao, men HakanKs länk var intressant.

McRegor
2015-12-20, 16:42
På 2S500 kan du normalt köra JST utan problem men du måste ju anpassa kontaktstandarden till ackstorleken (strömuttaget).
En gyllene medelväg om du mest kör upp till 3S1500 kan ju faktiskt vara XT30 - om du vill hålla dig till ett kontaktsystem och ändå ha relativt lätta kontakter med hyfsad strömtålighet.
Roger

KristofferR
2015-12-20, 16:47
Jag övervägde att bygga några plan och hittade denna handlare.
Kanske har de andra vikter och tjocklekar än Matton?

http://se.foamboards.eu

Posta gärna bilder på dina byggen! :)

I kontaktdjungeln kan jag inte nog dissa den klassiska "Tamiya-kontakten" som enligt min mening är usel. De blev varma, glappade eller oxiderade.

Sermo körde jag flera år och de var smidiga. Idag är det M6 eller EC3 som gäller, men de är ju väldigt stora när man har ett 2S 500 det håller jag med om. Tyvärr är det ju olika balanseringskontakter också.

Det är tröttsamt med alla olika. Men det är väl bara att välja, köpa en stor påse och sen löda om allt ....

larsmn
2015-12-20, 16:48
Tackar,

men det låter som jag får leva med Dean, då det är vad jag har flest av på de större batterierna, 500mAh etc har främst JST. Tack för tipset om foamboarden.

Bilder på två av planen finns i ett annat inlägg :
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/49158-F%C3%A5-fram-7-4V-till-tv%C3%A5-Hubsan-SpyHawk-mottagare-fr%C3%A5n-3S-batterier?p=398944&viewfull=1#post398944

Vad beträffar planen, försökte flyga Guinnean på 2S och motsvarande Flitetests A-powerpack, men den var för tung. Bra glidvärden med lite fart och den höll mycket bra de två ggr jag försökte, trots högervingsstallar i slutet. Behöver motsvarande deras C-pack och 3S, men min mottagare är för 7.4 V och jag väntar på info om en step-up/step-down-modul som gör att jag kan driva mottagaren med 7.4 trots 11.1V-LIPos.

Mittenplanet kommer nog aldrig att flyga, extremt baktungt, trots att den är byggd av ett lätt cellplastskydd för vattenledningar.

FT Speedsern nederst behöver också en C-pack och 3S, så den har inte flygprovats än. Håller dock på med en nerskalad cellplastvariant av deras Bushwacker som jag avser driva med 2S och Testflites A-pack.

KristofferR
2015-12-20, 18:37
Kul byggen du har gjort!

Eftersom grundproblemet är vikten - något måste göras! :)

Skall du bygga i kartong eller tunga depronflak måste du upp i storlek på planen, inte ner. Större plan flyger vanligen bättre och vingbelastningen sjunker iaf upp till en gräns då de blir för veka. Snåla med lim och tejp.

Jag har ett litet plan som är i EPP som heter Magnum Reloaded. Jag flyger det med 2s 350 som lättast och med 3s 950 som mest och med en Mobius kamera på. Vikten är 225-375 g. Det är HELT OLIKA PLAN med de olika vikterna. Det flyger fantastiskt fint under 250g. Det flyger med 350g men inte i närheten av lika bra. Planets struktur är för vekt för lasterna. Motor har jag så den kan dra vertikalt utan kamera men kraft är inte lösningen.

Tråk-läge på:

Vikt är a och o. Ju lägre vingbelastningen desto bättre gäller så gott som alltid.

Bygg samma plan i balsa. Balsaflak och CA/vitlim/UHU Hart, det är inte svårt och resultatet blir otroligt mycket bättre än med kartong och planen blir fina och styva.

Bygg i EPP eller motsv. Kostar nog samma som Matton. Limma med UHU Por. Det blir segt och stryktåligt.

Bygg i 3 mm depron och använd kolfiberstavar.

Det hela är förstås en smaksak. Jag föredrar balsa, jag kan det hyfsat och tycker om det och har byggt många plan. Att bygga i depron eller cellplast tycker jag är svårt. Det betyder inte att balsa är bäst utan att varje material kräver sin speciella byggskicklighet. FliteTest får det att se lekande lätt ut men mina depronförsök har alla slutat i soporna. :)

Påtvingad ballastvikt är en ren styggelse. Pussla med alla komponenter under bygget, torrmontera, väg av, repetera och behöver skev/sidservon och ack sitta upptryckta på högkant i nosen får det bli så. Vingservona kan sättas så långt fram profilen medger.

Max 5% av vikten i ballast, men helst mindre.

larsmn
2015-12-20, 18:55
Tackar för tipsen, de är värdefulla. Min mini-Bushwacker blir i vit isolerplatta, en tjockare i mitten och 3 mm ytterst samt om det inte blir för tungt, tape på för hållfastheten. Tror materialet är lättare än både den EPP som plantiverkarna använder och Depron.

henke2
2015-12-20, 19:03
Jag använder JST röda friskt. Det är bra kontakter per definition eftersom man även ansluter alla servon via samma typ av stift. Men de tål inte stora strömmar i längden. Jag har nu börjat använda EC2 som är ett lagomt steg upp i dimension. De tål ledigt 15A vilket är ett stort steg upp från JST utan att de blir för klumpiga.

Så nu rullar mina mottagarackar med EC2 istället för JST.

(PS. Deans är ingen höjdare)

KristofferR
2015-12-20, 19:23
Tackar för tipsen, de är värdefulla. Min mini-Bushwacker blir i vit isolerplatta, en tjockare i mitten och 3 mm ytterst samt om det inte blir för tungt, tape på för hållfastheten. Tror materialet är lättare än både den EPP som plantiverkarna använder och Depron.


Jag såg bilden lite bättre nu på min dator, såg att du har servona längst bak i kroppen. Då blir det baktungt.

Där är ditt största viktproblem. Den enda fördelen för dig där är att det är "enkelt". Ibland väljer man den monteringen för att få mindre flex i länkaget. Tex 3D-flygplan eller hotliners.

Det är det första jag skulle åtgärda under nästa bygge! Då slipper du ballast!

Det finns många sätt att göra länkage:

2mm kolfiberstav + länkar i krympslang,
Färdiga "rod-in-rods"
Lång balsastav, böjd pianotråd och lim/sytråd


Lycka till! :)

larsmn
2015-12-20, 23:00
:-) Satte servona som de var på ritningen på Guinnean, före stabben, kopierat på "Poodle Trainern", men på Speedstern sitter de just bakom mottagaren, över vingslutet. Stabben är dessutom en aning för tung på "Poodle Trainern", men det får bli nybygge i stället korrigerning :-).

m00ndancer
2015-12-31, 01:55
Varför inte bygga med bauhaus 5mm golvdämpning och packtejp? limmat med en Dremel 930 limpistol med lågtemperatur lim. (stelnar ganska snabbt men smälter inte tejp eller board).

199:- för 15 flak @ 70x50cm
1 rulle packtejp som funkar bra från Clas O 100% recycle 49:00

Vill du ha övriga komponenter så skicka Pm eller skriv i denna tråd.

56331

Moth 78gr AUW 300mAh 2S
56328
FT spitfire 660gr AUW 2200mAh 3S
56330

larsmn
2015-12-31, 11:14
Snygga :-)

Verkar som det är ett liknande material som jag fick tag på hos ByggMax till min DI-Eye (en inomhus-FPV-flyer till DataInspektionen ära), men inte lika brottkänsligt som deras.

Har Dremels limpistol, men som du nämner, limmet stelnar allt för snabbt. 70% av mina limfogar går upp, så jag har slutat använda den. Fattar inte hur Flitetest klarar sina långa fogar. Kör med klar packtejp och Karlssons på mina IKEA-kartong och Mattons Kapa-board-plan, men golvdämpningen klarade varken ACC eller Karlsson.

PS, vad använder du för färg på foamen? Har problem med ett plan gjort i rörisoleringsfoam, färgar av sig.

m00ndancer
2015-12-31, 11:28
Tackar!
Med lite tejp på rätt ställe så är det inte så farligt. Vinsten med det XPS materialet är att det är förhållandes lätt. Tätare skumplast blir tyngre. Min nnTiger Moth skulle kunna väga 10gr lägre om jag väljer en annan mottagare, den jag har nu har tre axlars stabilisering. Gör det mycket lättare att flyga när det blåser lite.

Jag kraschade min FT Spitfire hårt för två dagar sedan, propeller, propeller hållare, ev batteri gick åt skogen. Vingen bröts loss, ett par sprickskador på kroppen och motorfästet åt skogen. 1 timme senare lagat och klart för flygning.

56332

larsmn
2015-12-31, 11:52
Blåst är min största fiende, eftersom jag bor på Öland. Min Hubsan SpyHawk har gått till de sälla jaktmarkerna 3 ggr, sist veckan för jul, via högervingstall pga vindpustar och lite låg hastighet. Blir pulverisering efter vertikal markkontakt, så bara två flygkroppar kvar.

Orsaken till att jag gillar Flitetests plan, lätta att reparera. Tror jag skall se på Bauhaus material, kanske bättre än ByggMax:s.

m00ndancer
2015-12-31, 16:44
Bilden på bauhaus visar 5mm XPS, funkar jättebra med FT ritningar. Jag gjorde samma sak med min spit, låg höjd, en hård vindpust.

FinnbyFraggel
2016-01-02, 12:08
Jag har byggt några FT modeller med Mattons cellpannå och inte upplevt några problem med vikten, jag kör med 3S 2200mAh 25C med XT60....
Motorerna är något billigt XXD 1400kv från Banggood med lika billiga 30A ESC....
Vanliga 9gr plast servon...
Eftersom jag råkade ha både cellpannå och samma board som FT använder köpt från USA gjorde jag en kontroll vägning och kan konstatera att 1 kvm cellpannå väger 480gr och en kvm FT-board väger 387gr, så visst deras material är lättare...
Båda materialen är fö. 5 mm tjocka.
larsmn: frågan är vilket smältlim och hur mycket du använder, jag förstod att du använde någon låg-temp variant och att du inte fick det att fungera bra?
Jag kör limpistol från Claes i sjön (11mm stav med sladd) och limstavar från Swedol och det fungerar väldigt bra, även på dom längre delarna så som vingar.

/Jonas

larsmn
2016-01-02, 13:00
FinnbyF,

Har Dremels pistol och lim från Bauhaus, en packe på ca 30 stift. Har även använt de som kom med Dremelen och ingen skillnad. Kan bara limma ca 30 cm åt gången, vilket inte funkar med de FT modeller jag gjort.

Förresten, hur för du över ritningen från deras templates till pannån. Har skrivit ut deras delade ritningar, tapat och klippt ut delarna, men det är "messy".

FinnbyFraggel
2016-01-02, 13:41
FinnbyF,

Har Dremels pistol och lim från Bauhaus, en packe på ca 30 stift. Har även använt de som kom med Dremelen och ingen skillnad. Kan bara limma ca 30 cm åt gången, vilket inte funkar med de FT modeller jag gjort.

Förresten, hur för du över ritningen från deras templates till pannån. Har skrivit ut deras delade ritningar, tapat och klippt ut delarna, men det är "messy".

Jag skriver ut deras hela ritningar med Adobe reader på A4 i läget för plansch utskrift, sen klipper / skär jag efter skärmarkeringarna och tejpar ihop hela ritningen ett ett eller två stora blad.
Det blir oftast 12 eller 16 A4 i 3X4 eller 4X4 utlägg per ritningssida.
Efter det klipper jag ut varje del, lägger ut delarna på cellpannå och ritar av med blyerts och sen skär jag ut allt med brytbladskniv.

/Jonas

larsmn
2016-01-02, 15:04
Samma här, men jag kör grov tuschpenna runt urklippen, fast in emellan blir passningen sk.t. Synd att de inte har en europeisk återförsäljare.