handdator

Visa fullständig version : Turgubbe



flygrc
2015-12-23, 08:17
Såg ni drönaren som precis missade skidåkaren?

56254

Flygsmurfen
2015-12-23, 08:23
Preciiiiis vad vi behöver....suck.
Det kommer nog flera fall, vänta bara.
Det var ju ingen lite jäkel heller.
Jag var på foto-mässan i Älvsjö nu i höstas.
Där stod "de stora pojkarna" och sålde drönare. Kan ju lyfta en mindre bil om det krävs.
Blir rätt mycket massa som drar i väg, dessutom ett knippe propellrar som snurrar.
Inte kul om det blir vaj i styrboxen eller om piloten har en dålig dag.
Tur att det gick bra denna gång.

// M

Zallisen
2015-12-23, 16:06
Turligt nog för just filmning är det egentligen inget behov av att ha en sådan stor längre. de är redan ur tiden. Tack vare att kameror i liten lätt storlek blivit så bra nu.

jocke1963
2015-12-23, 16:27
Jo, ruggigt nära.
http://youtu.be/5JqGVl7mSKo

jocke1963
2015-12-23, 18:55
Raskt marscherat...
http://home.bt.com/news/world-news/ski-federation-bans-drones-after-slope-crash-11364030292404

flygrc
2015-12-24, 08:26
Jag var på konsert i somras där de flög över publiken med en kamera.
Minns att jag funderade på varför man tar den risken? nonchalans? okunskap?

Det var ju verkligen snabba beslut om att ta bort de från skidtävlingar.
På ett vis är det synd för de ger fina bilder med det behövs mer tänk för att öka på säkerheten.
Fallskärm? Airbag?(kopplat till failsafe/nödknapp) Redundans? Även på pilotsidan. Mjuk korg runt en lätt maskin?
Något måste gå att göra...

henke2
2015-12-24, 09:30
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/alpint/article21991821.ab

IngemarTh
2015-12-24, 10:36
Tv bolaget skyller på tekniska problem. Inte konstigt att man får det för man har inte de redundanta system som större UAS har som t.ex. svenska Skeldar har haft i många år. Mer en ekonomisk fråga än en teknisk för när man har överfört redundant teknologi på mindre UAS.
http://saab.com/globalassets/commercial/air/airborne-solutions/unmanned-aerial-systems/skeldar-v-200-maritime/pdf/8592-saab_skeldar_ied_datasheet.pdf
The onboard avionics enable fully autonomous flight and consist of a redundant flight critical computer, redundant GPS receivers, redundant inertia Navigation Systems (iNS), a radar altimeter and an airdata system.

kenneth.eriksson.94
2015-12-24, 12:06
Tekniska problem i form av störningar, de beskrev inte vad för sorts störningar!. Varför sådan uppståndelse när tydligen operatören följde instruktionerna ifrån regelverket.

kenneth.eriksson.94
2015-12-24, 12:11
Ingemar, det är ganska stor skillnad på skeldar och en mk. Ta storleken bland annat sedan krävs en stor landyta för landning och start med vikt på +200kg.

IngemarTh
2015-12-24, 12:24
Ingemar, det är ganska stor skillnad på skeldar och en mk. Ta storleken bland annat sedan krävs en stor landyta för landning och start med vikt på +200kg.

Visst är det skillnad på storlek och användning men principerna med redundans, träning, service m.m. borde kunna göras på liknande sätt om man ska hålla på att flyga i folksamlingar.

kenneth.eriksson.94
2015-12-24, 12:49
Jag säger absolut Ingemar, minst dubbelt av allt som har med driften att göra.

Killenheladagen
2015-12-25, 08:59
Hej! Bör det ej produceras en produkt som skjuter ut en fallskärm vid systemhaveri?
Ex Vid kritisk fail ex lödning som släpper och all el försvinner och quaden är numera en dyr sten, ett separat lättviktsystem med eget batteri som kan övervaka ex spänningen mellan RcLink, VTX LINK och spänning till alla 4 rotorer och om vissa kombinationer eller en av dessa saker händer så bombdroppas fallskärmen som bör fällas ut rakt nedåt av proppwashen för att vända och singla ned mot jorden, en högDBi buzzer skulle kunna ingå oxh skrika som varning för en fallskärmsåkande quad:)

Är detta intressant? Har en syma x8w som jag nog med enkla medel kan testa på om själva fallskärmen fungerar då jag hatar modellen där den står ...bästa med den är att den är lätt att torka damm från. ..

Quaddaren
2015-12-25, 10:37
Det finns redan flera sådana system, funkar nog rätt dåligt om man inte är tillräckligt högt upp.

Killenheladagen
2015-12-25, 10:50
Det finns redan flera sådana system, funkar nog rätt dåligt om man inte är tillräckligt högt upp.
Jaså, . Om fallskärmen är modell större och skjlle vecklas ut av tryckluft el likn skulle det gå att falla säkert från rätt låg höjd, om man skall filma folksamlingsr så är man väl en 20-30m upp i alla fall?

Nu drömmer jsg men en utfällbar co-axiial rotor som bara har kraft att förlora höjd fasr sakta? Skulle fungera om man kom förbi alla självklara svårigheter, eller utfällbara balsavingar så quaden blev en flygande vinge som håller en o-figur..:)

Ålänning
2015-12-25, 11:04
Det viktiga är att lära sig av haverier och att underhålla grejerna samt att hålla sig till stabil mjukvara och inte gå på det senaste tvärt det kommer något. Bli inte förvånad om en motor för 10 dollar från HobbyKing går sönder.

Jag har hjälpt en firma som flyger i arbetet. Före jag kom "in i bilden" så hade det hänt en hel del och det fortsatte med lite lurigheter efter det. Grejerna var monterade och flygklara från leverantör. De krascher som uppstått berodde på:
- Billiga opålitliga komponenter som mår bäst i soporna (köp ordentliga grejer)
- Mjukvara som var ostabil (håll dig till en äldre stabil version)
- Flera lödningar lossnade mitt i allt (lär dig löda/löda om ordentligt)
- Pilotfel... faktiskt mer tekniska problem än pilotfel. Men ja, det är bra ha stenkoll.
EDIT: Ingen allvarlig händelse i år, inte ett enda problem sedan april. =)

Och tänk på: Vad händer om en motor dör, vad händer om en ESC dör, vad händer om sändaren dör, vad händer om mottagaren lägger av, kan det uppstå brownout, vad händer om en propeller exploderar, vad händer om styrkortet hänger sig, vad händer om du tappar kontakten, vad händer vid RTL/RTH, vad händer om antalet satelliter blir för få eller GPSen helt tappar signal/får fel, går det att flyga i vinden/turbulensen, osv osv. Och vad ska du göra om det händer. När du känner dig säkert på alla punkter av "om" som kan dyka upp, då kan du börja överväga "ska jag flyga över människor?". Samt tänka efter några ggr innan du flyger där du tänker flyga.

Är du bra leka med en fotboll så kanske det ändå inte är lämpligt göra det mitt i city, det "kan" hända att bollen studsar fel...

Hur som helst... proffs kan ha problem de med. Grejerna görs i små skalor och det kommer nytt hela tiden. Inte lätt lita på nånting 100%. Men att lägga ner allt som kan innebära en risk, det är lite väl. Finns otroligt mycket mer av annat som det borde ses över 100 ggr mer än det görs idag som är otroligt mycket farligare.