handdator

Visa fullständig version : Vart ska slangarna på min 50cc?



Ålänning
2015-12-25, 19:19
Har en SV50 50cc-superhighwualitymotor...


Tre slangar
Slang I (grov färglös) ser ut att gå att gå till vevhuset.
Slang II (smal gul) ser ut att vara FUEL IN från tanken.
Slang III (grov gul) ser ut att vara pumpslang (det är ett slutet system inne i förgasaren med ett membran som kan suga in bränsle genom en ventil i förgasaren och trycka ut det genom en ventil till flottörhuset).

Slang II ska till tanken...


Men sen, vilka alternativ gällande de två övriga slangarna.

Alternativ 1:
- Slang I från vevhuset ut i det fria
- Slang III som går till förgasarens pumphus ut i det fria (har ingen pumpbubbla att trycka in bränsle med) men då måste det räcka med att man vevar runt så det suger in bränsle?

Alternativ 2:
- Slang I från vevhuset till där Slang III ska in i pumphuset? Det är 3,17mm innerdiameter på nippeln ut från vevhuset och 3,05mm in i pumphuset.


Har ingen nippel på dämpen.


http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=11947

Thomas
2015-12-25, 20:34
På MIN 50cc går slang III till vevhuset, alltså ska du koppla ihop I och III.
II:an till klunken i tanken, normal avluftning till tanken (gärna med en s.k. 'svinsvanssnodd'), ingen tryckmatning. Detta sköter membranförgasaren om....

Ålänning
2015-12-25, 23:08
Tack! Så blev det. =)

Svinsvanssnodd? Menar du nåt typ vattenlås? Överhandsknop? På en bensinheli har jag såna där mässingsfärgade filter.

Thomas
2015-12-26, 10:42
Javisst, 'vattenlåset' är mest till för att soppan inte ska rinna ut när man flyger inverterat.
Och så är det bra med en 'filterklunk' i tanken, säger experterna. Då stannar det kvar lite soppa i klunken till dom inverterade manövrarna...

Ålänning
2015-12-26, 12:03
Jag tänkte på filter på luftslangen, inte i tanken. Sinter heter de (såna ska det va på helin på luftslangarna som hänger yttermed helin):
http://g03.a.alicdn.com/kf/HTB1f_wFHFXXXXaXXVXXq6xXFXXXz/-font-b-Sintered-b-font-Bronze-Fuel-font-b-Filter-b-font-Clunk-For-RC.jpg

Thomas
2015-12-26, 16:38
Det där är väl egentligen ett klunkfilter för tanken, men går säkert att använda som luftfilter också.
Luftslangen behöver nog inget filter, förutsatt att man inte flyger i dammig och skitig miljö.

Sintergjutning, förresten, är (om jag kommer ihåg rätt från Husqvarna Gjuteri) en process där man pressar ihop pulver eller väldigt små kulor, värmer så att ytan på kulorna smälter och "klistrar ihop" med väldigt små mellanrum mellan kulorna.
Så blir det ett filter....

Bara lite utvikning!

Ålänning
2015-12-26, 17:05
Gammal heli så de hade väl lite konstiga idéer på den tiden, är en JR Ergo Z230.
http://www.jramericas.com/manuals/jrp9030-manual.pdf
Och sen punkt 3-8 där det står:
Attach the Carburator Overflow Vent Line and
the Fuel Tank Vent Line to each side of the
Mainframe as shown at right. Make sure that
the Sintered Filters are below the frame

och på en annan slang som hänger under helin:
Dubro Sintered Bronze Filter

Tänkte starta SC50-motorn i morrn, så nu får vi se.... ;-)