handdator

Visa fullständig version : Multiplex Funcub



mikaelbe
2015-12-28, 08:16
Funderar på en Multiplex Funcub. Eftersom jag bor i lägenhet och har lite dåligt med utrymme så vill jag helst att vingen är delbar eller demonterbar på ett enkelt sätt. Enligt instruktionerna på rcflight t ex så skall vingen vara delbar, men såg nåt test på YouTube att de inte tyckte att det var lämpligt, kanske de menade att det var krångligt. Är det nån som har en Funcub som har nån åsikt om detta? Kan alltså vara OK om vingen går att plocka av enkelt även om den är krånglig att dela på.

mikaelbe
2015-12-28, 09:39
Ser ut som att det är två nylonskruvar som håller vingen på plats, det duger för mig tror jag. Sen har jag hört att den är lite framtung, att accen får placeras långt bak. rcflight har lite olika motoralternativ. Några EMAX på ca 140 gr och sen en TIGER på drygt 100 gr. Kanske är ide att satsa på TIGER i så fall, den verkar ha rätt bra med kraft dessutom?

Ken1
2015-12-28, 09:47
Här har du manualen, så kan du se hur den är uppbyggd :)
http://www.multiplex-rc.de/fileadmin/content/dateien/downloads/md_funcub_5sp.pdf

freddan_6
2015-12-28, 09:55
Jag har ingen själv men har hjälpt min pappa med sin. Vingen går enkelt att plocka av. Den går också att dela men det kan vara svårare. Det beror lite på hur du ordnat kablaget till servon. Detta är en kärra där SBUS skulle förenkla servoinstallationen eftersom det är fyra servon i vingen. Men Multiplex har förberett för att dela vingen.

Läs mer i den långa tråden på rcgroups

56308

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1369528

freddan_6
2015-12-28, 09:58
Om du ska bogsera eller starta från vatten kan en motor på 140gram behövas, annars räcker 100 gram gott.

mikaelbe
2015-12-28, 11:30
Det är rätt bra prestanda på TIGER-motorn.

EMAX GT 2820/07 (en av EMAX-varianterna, finns även en kraftigare):
Max dragkraft: 2300 g.
Vikt: 140 g.
Max Watt: 656 W.

TIGER AT2814:
Max dragkraft: 2.3 Kg
Vikt: 103 g
Max effekt: 700 W

Skall nog inte bogsera, men kanske sjöflyg. Borde inte TIGER räcka då, trots att den är 40 gr lättare?

pgrts
2015-12-28, 11:58
100 gr bör räcka väl. Planet startar från ett bord med en så liten motor som 45 gram (250W), ca 3-4 meter på gräs.
Fast då är det inte riktigt 3D-prestanda.

Jorgen
2015-12-28, 12:17
På elmotorer så är det inte bara motorns vikt som spelar roll för hur mycket effekt du kan ta ut. Om du tar en motor på 100g och en på 140g men med samma kV värde så kommer de att ge ungefär samma effekt och dragkraft som varandra. Den lättare motorn kommer däremot bli varmare. Genomsnittseffekten jag tar ut ur min Funcub är mycket låg, nu har jag dock en onödigt stor tigermotor. AT2820 runt 1000kV om jag minns rätt. Jag hade nog valt en AT2814-1000 om jag skulle byggt en ny. Jag tycker att den flyger bäst med 13X4 propeller.

Jörgen

mikaelbe
2015-12-28, 12:44
Bra tips, tack alla! Vill eventuellt köra lite "3D-likt" så därför vill jag ha hyfsad motor.

karstena
2015-12-28, 15:20
jeg har en easycub. Det er stortset den samme flyver. den eneste forskel er at easycubben har mere v-form i vingerne (dehedral). Det var min første rigtige flyver. Det er en rigtig god flyver. den er i utgangspunktet beregnet til en mpx motor på 56 g og med kv 800+. Med den motor er ikke flyet fremtungt, men den er heller ikke nogen 3d- maskine. Den bliver da en utrolig fin trainer. De to nylonskruer holder fint, men du bør lime sammen vingerne. Det system som vingerøret er laget av er lidt so so. Det bliver hurtig løst i samlingen. Så lim sammen vingerne til 1 stykke. Derimot er det system som skruerne skrues ned i ikke godt. det er to halve møtter som limes sammen til 1. Det deler sig etter hvert og vil slutte at fæste skruen. Sæt i en almendelig møtte når du samler flyet. Jeg har i eftertid limet ind to fra bunden av. det var lidt besverlig. Men det er et godt fly og som MPX normalt kvalitet for pengene. Hvis du tænker at flyve i vind over 5 sm så må du have en motor som trækker lidt da du må laste flyet noget. Det er i sig selv meget let og har en stor ytre i forhold til sin vægt. Gå hellere op i kv og ned i vægt på motoren. den bliver mere stabil da. Jeg har nu en diamon med 1500kv som vejer 70g. Den er perfekt til flyet. Jeg flyver med 2s og 10x5 prop. har gjort det hele tiden. Der var med en regulator og 2 batterier når jeg købte den. Den var da helt ny og bare samlet.

mikaelbe
2015-12-28, 18:36
Ja, jag tycker MPX gör bra grejer. Jag har en Funman som flyger väldigt bra. Den kan man faktiskt göra lite coola grejer med. T om knivegg funkar någorlunda och man kan få till väldigt snabba rollar. Använder oftast 3s 1800 mAh, lite tungt kanske, men funkar mycket bra. Har även en Crack Turbo Beaver som är kul på sitt sätt, men såna plankor funkar dåligt utan mycket motorpådrag (förutom harrier). Funderar på en maskin som tillåter både sportflyg och något 3D som Funcub verkar klara. Tycker också det är väldigt kul att försöka flyga så långsamt som möjligt, vilket flapsen skulle kunna tillåta.

Jorgen
2015-12-28, 20:15
Man kan ha ganska kul med dem: https://www.youtube.com/watch?v=C2twVH_1oVY
https://www.youtube.com/watch?v=90nbNLUHTQ8

Det som ett 3D flygplan som har HELT egna idéer om hur allt skall göras.

Jag har satt dit stöd till vingarna, det gör att den är lite mer konsekvent när man busar med den.

Det skulle vara kul att prova den nya FunCub XL också.

Flahultarn
2015-12-29, 07:51
Det är rätt bra prestanda på TIGER-motorn.

EMAX GT 2820/07 (en av EMAX-varianterna, finns även en kraftigare):
Max dragkraft: 2300 g.
Vikt: 140 g.
Max Watt: 656 W.

TIGER AT2814:
Max dragkraft: 2.3 Kg
Vikt: 103 g
Max effekt: 700 W

Skall nog inte bogsera, men kanske sjöflyg. Borde inte TIGER räcka då, trots att den är 40 gr lättare?

Flög min gamla trotjänare till Funcub på just den, Tiger AT2814-kv1000 innan ombyggnad till tvåmotorig. På 4S och med 11x7, funkar utmärkt. Tigermotorer står i en klass för sig själv!!

walle999
2015-12-29, 18:45
Hej kör själv med en tiger 2826 550kv på 6s 1450mah lipo vilket ja tycker gör den till en rolig maskin utan problem å hovra å dra tungt upp i luften. Enda förstärkningen gjord är förstärkningar med kolfiber rör i vingarna istället för de som va med men den drar bara runt 40-45amp med en apc 13x8. Går om man vill fisflyga i ca 20 min annars runt 7-8 min

McRegor
2015-12-29, 21:43
Men 45A och 6S ger ju ca: 1 kW inmatat - i mina ögon en rätt ordentligt övermotoriserad Funcub. Har motorfästet klarat detta ? Och med den inmatade effekten har nog även motorns specar överskridits - och kanske även ackarnas. Tror inte det behövs 1 kW inmatat i en Funcub för att den skall bli kul. Men å andra sidan - flyger du runt 8 minuter så är snittbelastningen troligen runt 6C = 9--10A. Så en mindre/lättare rova räcker säkert...:) För lättare kärror är ofta trevligare kärror.
Ett annat alternativ i den klassen är http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=58009
Fungerar bra om man kan flyga - alltså ingen utpräglad nybörjarmodell men komplett till ett fördelaktigt pris. Trivs bäst med 4S-ack - typ 4S3000.
Roger

Jorgen
2015-12-29, 22:16
Du får gärna prova min funcub om du vill. Nu är det väl skicket lite tveksamt på den då den varit med om en sprängd motor, crasher vid FPV och liknande. Men du kan få en uppfattning om hur den är att flyga.

walle999
2015-12-29, 22:20
joda motor fästet vart de inga problem med, ang effekten så blev de så att jag kör alla maskiner som vart gjorda för ca 3s 2200mah på 6s för att nyttja esc då dom är oftast på 6s samt att jag kör med samma 6s batteri´n i 4 andra modeller med och har redan alldeles för mkt olika lipo som de är redan. glömde nämna de där me amp är mätt uppe i luften och ej statiskt. samt då de är en sådan maskin som de är så är de mkt "del gas" medans i min dogfighter så får man vara nöjd med runt 3 min med samma batteri

Michael
2015-12-30, 16:36
Min egen FunCub flyger jag med en Turnigy D3536 med kv=1000 bestyckad med 11,5x6 propeller och ett 40 A fartreglage samt 3s 2250 mAh Rhino ackar En riktig lågbudget setup från HK som fungerar bra för enkel aerobatik, sjöflyg med pontoner och vanlig söndagsflygning.
Normal flygtid ligger på 10-15 minuter.

http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=23772&d=1318957422

Pumpe
2015-12-31, 11:15
Jag måste verkligen fixa min funcub snarast.

wdac
2016-01-10, 23:21
Power-HD 920kv 3S, esc 50A
Jag pysslar i vanliga fall med RC båtar, bygger ny båt nu till våren, köpte mitt första rc flyg dagen före julafton, flugit varannan dag sedan dess å av verakat en hel del ca å två proppar :p har 3 extra proppar liggande, kör enbart med 11x8.5E just nu.

Kom en hel del snö i fredags å det finns risk för halvmeter snö i natt så de blev skidor av 1.5mm hobbyply som jag hade över från bygget av båt pluggen :) la tejp på skidor för bättre glid :)

wdac
2016-01-11, 00:03
dela på vingen är i min åsikt bara krågel, jag skruvar av vingen istället för att slippa trassel med servo kabel till skevroder å flaps..

wdac
2016-01-11, 00:08
FunCub:en är mitt första flyg (båtar annars här), så jag har inget att jämföra med, men jag upplever den som väldigt lätt flugen oavsätt om det går långsamt på motor, glider utan motor eller full muff... sett på Tuben en tjomme som 3D flyger med FunCub, dock har han troligen herrejösste motor å rejäl pitch på proppen för att han är i luften på en meter max..

KristofferR
2016-01-11, 00:16
Kul att du hittade hit!

"Reddevilsquad"-killen som tokkör med sin FunCub, om det är honom du menar, har byggt den superlätt, inga klistermärken, en lätt motor (Eflite Park 480 tror jag) lättare eget motorfäste bl.a. och inga bitar för bogsering mm som sitter på på RR. Servona är HXT900 så de är iofs vanliga 9g dock och motsvarar NanoS.

wdac
2016-01-11, 07:04
motorfästet som kommer med är ju två plastbitar som är ca 2cm x 8cm, impad om han kan göra något lättare än det.

freddan_6
2016-01-11, 07:38
motorfästet som kommer med är ju två plastbitar som är ca 2cm x 8cm, impad om han kan göra något lättare än det.
Motorfästet är bytt till metall på flera av Multiplex modeller, kan även ha skett samma på Funcub då det är samma fäste. Och metall går att borra i. Det gamla av plast är nog lite mer våghalsigt att borra lätthål i.

wdac
2016-01-11, 10:03
nu pratar vi nog om lite olika saker, motorplattan är fö rmin del också i metall å från början hyffast urborrad, med motorfäste som jag menade var i planet, att det är i plast.. dock har jag sett på RCG att folk har motormount osv i form av hobbyply i "motor rummet och cockpit" något sådant har jag inte, men jag har förstärkt insidan av planet med 1.5mm hobbyply, har ju gått i backen några gånger så, min FC börjar bli lite trubbig :P
men nu kom det ordentligt med snö så snön kanske räddar planet lite mer än tidigare när man klantar sig nästa gång ;)

wdac
2016-01-11, 21:34
yepp så här går det när man är otålig som en 5 åring, trotts att man är 34år :P

karstena
2016-01-11, 21:45
bare lung. du er ikke den første og ikke den sidste som ikke kunne vente og derfor brugte en del penge på propeller og lim. Det er det man kalder indlæringsfasen. og bare så du er forberedt -det er ikke det sidste fly du har smadret.

Om det får nogle rynker på nasen så kan de jevnes ganske bra med varmtvatten og en klud. Akurat som man skolder en gris ved slagtning.

wdac
2016-01-11, 21:52
hahaha gott :)
än så länge har flygandet inte kostat så mycket tycker jag :) jag brukar pressa mina RC båtar rätt gött å när de blir en vurpa i 100+ kmt så är de itne alltid glasfibret håller å då sjunker det en båt för 5000-6000:- SEK :P

fick hem mina nya propellrar till mitt nya båtbygge idag också från OffshoreElectrics.com
håller på med pluggen fortfarande men hinner klart till våren iaf :)