handdator

Visa fullständig version : Tips - billig tångamperemeter hos Kjell & Co



McRegor
2016-01-08, 09:54
Hej,
Fick utskick om "lagerrensning" hos Kjell och en av grejorna var denna tångamperemeter - http://www.kjell.com/se/sortiment/el/verktyg/matinstrument/multimetrar/uni-t-ut203-tangmultimeter-p48275#ProductDetailedInformation
Eftersom den enligt specen klarar likström så är det nog den billigaste för vårt bruk som jag sett på ett bra tag - i alla fall hos svenska butiker.
Bara ett tips för er som saknar detta utmärkta verktyg...:)
Roger

Flygsmurfen
2016-01-08, 10:49
Skulle precis köpa en sådan...
Tackar för det kompis.

// M

Ken1
2016-01-08, 12:15
Kikade lite på den, men är lite novis vad gäller värden mm. Det står ju noggrannhet på si och så många procent , 400volt o noggrannhet +/- 1% +4 etc. Vad innebär det rent praktiskt för mig, om jag vill veta ström/effekt. Är det något att bry sig om i våra fall,vad gäller rc sammanhang?. :)

McRegor
2016-01-08, 12:43
Personligen skulle jag inte bry mig om lite bättre eller sämre noggrannhet för det är trots allt närmevärden och inte helt exakta värden man är på jakt efter. Har man krav på exakthet så finns det nog bättre mätverktyg men en strömtång är så enkel att använda så den förtjänar sin plats i mekboxen.
Roger

Kenneth E
2016-01-08, 12:46
Procenten är lagda på max värdet och jag skulle säga att det inte spelar så stor roll i det hela. Har testat mellan billiga och dyra Fluke instrument och fann ingen större skillnad, typ ett par mV på 400V, däremot är de oftast sämre vid strömmätning där kunde de variera mer, typ ett par ampere vid 200A. Resultatet är att en billig multimeter fungerar lika bra som en dyr, dock föredrar jag en Fluke eftersom den är enklare att sköta.

Christer J
2016-01-08, 13:20
Har beställt en, men hur är det med riktningen på strömmen? Ska kolla en bensinmotor med laddning och om det då står 1 amp vill man ju veta om det går in eller ut ur batteriet?
Hej,
Fick utskick om "lagerrensning" hos Kjell och en av grejorna var denna tångamperemeter - http://www.kjell.com/se/sortiment/el/verktyg/matinstrument/multimetrar/uni-t-ut203-tangmultimeter-p48275#ProductDetailedInformation
Eftersom den enligt specen klarar likström så är det nog den billigaste för vårt bruk som jag sett på ett bra tag - i alla fall hos svenska butiker.
Bara ett tips för er som saknar detta utmärkta verktyg...:)
Roger

KristofferR
2016-01-08, 16:21
Utmärkt tips, tack för det!

Har dragit mig för köp just pga att det är "lite för dyrt för att bara köpa vilken som helst". Får bli en tur till Kjell imorgon.

pgrts
2016-01-09, 08:57
Kul om någon kan ge en recension.
400A är kanske bra till stora grejor men jag är nöjd med en upplösning på 10 mA.
Sen ska man inte underskatta de billiga mätarna speciellt för oss modellflygare som samtidigt visar volt ampere watt och wattimmar. Nackdelen är att man behöver rätt kontakt för att sätta instrumentet i serie med batteriet.

McRegor
2016-01-09, 09:07
Jag har personligen olika mätare men det är strömtången som används allra mest - och inte minst av kompisarna på fältet. Enkelheten avgör helt klart. Och noggrannheten är egentligen ingen större fråga när man mäter motorströmmarna.
Roger

freddan_6
2016-01-09, 09:39
Här finns en demo på mätaren som visar onoggrannheten i praktiken
Strömmätningsonoggrannhet +/- 2% på mättområdet som KennethE skriver och +3 betyder max tre gällande siffror inom mätområdet.

Så att mäta 1A i område 400A kan ge resultat inom -7A - +9A
Att mäta 1A i området 40A kan ge resultat inom 0,2A - 1,8A

Bästa mätaren för pengar just nu, och rekommenderas verkligen.



https://www.youtube.com/watch?v=96d5-APZhww

Sebbe
2016-01-09, 11:45
Har denna sedan 4 år tillbaka och är helnöjd! mäter noggrant, kan ta nån minut att lära sig den men annars klockren. Batteriet har jag ännu inte behövt byta.


//Sebbe

EllBe
2016-01-09, 18:33
Jag promenerade över till Sollentuna C och köpte den sista dom hade i lager. Strykande åtgång här i Stockholm tycks det. Klart prisvärd !

UPJ
2016-01-09, 19:55
I Växjö tog de slut snabbt men som tur var fanns de på webblagret. Fraktfritt vid varuvärde över 300 kr.
Tack för tipset.

//Uffe

zablar
2016-01-11, 23:22
Tack för bra tips :)
Var in i butiken här i Luleå men den var då slut. Dock så kunde hon beställa hem den till mig till det trevliga priset. Så om några dagar så har man en iaf. :) Så det kan löna sig att gå in och fråga, det fanns inte så många kvar på centrallagret om jag fattade henne rätt, men det fanns ännu kvar.

McRegor
2016-01-11, 23:32
Kul att en och annan lyckats köpa en billig strömtång. Hoppas ni får mycket användning för den. Min ligger som sagt i "mekboxen" vid allt utomhusflygande och används mera av kompisarna än av mig själv nu för tiden.
Roger

Ken1
2016-01-15, 14:53
Så där ja, lyckades även jag beställa en från Kjell. Skickad den 11.. men har legat i Härryda (postcentral) sedan den 12 och har inte rört sig på fläcken :P

pernstig
2016-01-15, 16:40
Har beställt en, men hur är det med riktningen på strömmen? Ska kolla en bensinmotor med laddning och om det då står 1 amp vill man ju veta om det går in eller ut ur batteriet?

Jag har en motsvarande mätare från Biltema och den visar positivt strömvärde när strömmen så att säga "kommer in från undersidan" men det gäller säkert inte alla strömtänger. Prova på skrivbordet när du känner till strömriktningen i förväg

Christer J
2016-01-15, 21:38
Ok tack, då ska jag testa. Har hämtat ut tångampmätaren idag :)
Jag har en motsvarande mätare från Biltema och den visar positivt strömvärde när strömmen så att säga "kommer in från undersidan" men det gäller säkert inte alla strömtänger. Prova på skrivbordet när du känner till strömriktningen i förväg

McRegor
2016-01-15, 23:41
Det beror ju på vilken ledare du "klämmer" runt om den kommer att visa plus eller minus vid t ex urladdning. Har ju bara mått urladdning men det borde ju gå att se åt vilket håll energin strömmar. Så Leifs förslag borde väl lösa "problemet".
Roger

henke2
2016-01-16, 08:19
Har beställt en, men hur är det med riktningen på strömmen? Ska kolla en bensinmotor med laddning och om det då står 1 amp vill man ju veta om det går in eller ut ur batteriet?

Mät med tändning på, starta motorn och se skillnaden ;-)

Jag har en likadan, eller väldigt snarlik(ut203) sedan många år och den funkar utmärkt. Min har märkning +/-

En bild bild är 30år gammal, den andra 30 timmar gammal :-)

http://i.imgur.com/47qExBU.jpg

Kenneth E
2016-01-16, 09:48
Ha, jag tror jag har en likadan liggande i garaget som den i läderväskan, känner så väl igen den. Och den fungerar fortfarande!

Christer J
2016-01-18, 10:52
Bra tips detta, har testat och det är +/- för strömriktningen på den som ni alla beskriver. :)
Det beror ju på vilken ledare du "klämmer" runt om den kommer att visa plus eller minus vid t ex urladdning. Har ju bara mått urladdning men det borde ju gå att se åt vilket håll energin strömmar. Så Leifs förslag borde väl lösa "problemet".
Roger

Christer J
2016-01-18, 11:02
Har testat den nu och det är +/- för strömriktningen. Det ska mätas i tid......:)
Mät med tändning på, starta motorn och se skillnaden ;-)

Jag har en likadan, eller väldigt snarlik(ut203) sedan många år och den funkar utmärkt. Min har märkning +/-

En bild bild är 30år gammal, den andra 30 timmar gammal :-)

http://i.imgur.com/47qExBU.jpg