handdator

Visa fullständig version : Ca-lim och accelerator



Hans
2016-01-11, 19:58
I min byggbeskrivning till Rc-Flights Inferno finns det inget skrivet om att använda accelerator till tunna Ca-limmet bara till medium.
Behöver inte alla Ca-lim accelerator?

Ken1
2016-01-11, 20:18
Kort svar : Nej. :) Tunt ca lim härdar rätt fort utan accelerator, och det kan bli riktigt varmt om man använder det.
(Har själv råkat få tunt ca-lim på fingrarna, vilket märktes när jag sedan sprayade med accelerator, resultatet blev ett par brännblåsor.)

Däremot vid medium till tjockt ca lim så går det bra att använda det. Beror på hur "bråttom" man har ;)

McRegor
2016-01-11, 20:30
Limma kärran med UHU Por istället så slipper du fogar som spricker. Endera kan du kontaktlimma eller "våtlimma" (som med vanligt lim) vilket jag personligen oftast gör. Har själv byggt en sån kärra och limmat med UHU Por.
Roger

Hans
2016-01-12, 22:27
Okej Roger, det blir nog att blanda lite vid limningen :-)
Tack för svar även Ken1

Jorgen
2016-01-12, 23:11
Prova gärna CA utan att använda aktivator, med Great Planes medium och tjocka CA så har jag fått mycket starkare fogar än när deras aktivator använts. Fogarna kan tom bli snygga när man limmar glasfiber och plywood mot skummet på det sättet.

Hans
2016-01-13, 00:59
Prova gärna CA utan att använda aktivator, med Great Planes medium och tjocka CA så har jag fått mycket starkare fogar än när deras aktivator använts. Fogarna kan tom bli snygga när man limmar glasfiber och plywood mot skummet på det sättet.

Jo jag tror också att aktivatorn saboterar lite