handdator

Visa fullständig version : Val av 3D-skrivare för "ladda och skriv"?



Ålänning
2016-01-20, 23:01
Hej!

Kollar vad som finns för 3D-skrivare för den som inte har tid med en byggsats + massa mekaniskt tweakande och testande + hänga på forum och nedladdningssidor för att hitta massa olika firmwares och opensource-kod etc + leta material och ultimata temperaturer + testa sig rödögd på nätter och helger + osv...

Är alltså ute efter: Köpa skrivare + tråd -> installera i Windows -> ladda tråd -> Print! Är alltså i mer behov av det som blir utskrivet, än skrivaren i sig.

Vad ska man då välja och leta efter? Vad finns det att tänka på?

Har haft en lokal firma att skriva ut PLA-grejer, men den firman verkar inte ha klarat sig.

/MickeM

henke2
2016-01-21, 08:50
Stratasys FDM är dit du måste upp om du vill slippa krångel nästan helt. Då eliminerar du allt strul som har med själva skrivaren eller materialet att göra. Aldrig någonting som släpper från plattan, inget slår sig, vattenlöslig support osv. Det grövsta munstycket man använder är 0.25mm, sen kan du gå ner till 0.17 eller 0.125 med om du inte har bråttom.

Även formlabs SLA maskin är intressant, men SLA är SLA och då är man mer låst vad gäller supportstrukturer osv.

High Five
2016-01-21, 09:00
Stratasys FDM är dit du måste upp om du vill slippa krångel nästan helt. Då eliminerar du allt strul som har med själva skrivaren eller materialet att göra. Aldrig någonting som släpper från plattan, inget slår sig, vattenlöslig support osv. Det grövsta munstycket man använder är 0.25mm, sen kan du gå ner till 0.17 eller 0.125 med om du inte har bråttom.

Även formlabs SLA maskin är intressant, men SLA är SLA och då är man mer låst vad gäller supportstrukturer osv.

En Stratasys MOJO kostar ca 6000$. Är det verkligen din bästa rekommendation till en privatperson? Är t. Ex Ultimakers helt värdelösa?

JB
2016-01-21, 16:36
Hej
Jag köpte mig en MakerBot Replicator 2X av just den anledningen som du beskriver.
Vill inte sitta och jobba med en strulande skrivare som måste uppdateras hela tiden.
Utan jag ville lära mig att 3D CAD och experimentera med olika sätt att bygga.
Även mycket kul att bygga i olika material. Men visst helt strulfri är den ju inte, men
ofta så beror det på hur man har förberett sin CAD filen som men vill bygga.
Så mitt tips är leta begagnat för hålla kostnaden nere.
Men jag varnar dig. Det är riktigt kul när du väl har kommit igång och är svårt att sluta.

//
Jonas

henke2
2016-01-21, 17:48
En Stratasys MOJO kostar ca 6000$. Är det verkligen din bästa rekommendation till en privatperson? Är t. Ex Ultimakers helt värdelösa?

Med den kravspec som MickeM framförde så är det så ja. Ultimakers har inte en chans även om en väl kalibrerad sådan kan ge fina bitar. Men du tappar ju väldigt mycket som kräver support eftersom man helt enkelt inte kan få loss supporten om den är av samma material som din modell. Bitar lossnar eller slår sig osv.

Det kan mycket väl vara så att "hemmaprinters" når fram en dag, men hitintills har jag inte sett något sådant. Kan även finnas andra fabrikat än Stratasys som bygger liknande maskiner, men jag har inte sett någon sådan.

Kan väl lägga till att jag är väl inget fan av Stratasys så, det är ganska dyra med dyrt material.... men de funkar förhållandevis skottsäkert.

bogieboy
2016-01-21, 21:24
Ta någon i passande prisklass på CreativeTools och köp till serviceavtal. ;-)

Håkan
2016-01-22, 00:04
Att be någon att skruva ihop en maskin och ställa in allt så det fungerar är inte dumt, kan vara en firma eller en kompis om hon ställer upp på att bli underhållsansvarig :) När en vanlig 3d skrivare fungerar bra finns ingen anledning att skruva på den och det är inte mycket som slits även om allt inte har en oändlig livslängd.

Peter_L
2016-01-22, 17:31
När en vanlig 3d skrivare fungerar bra finns ingen anledning att skruva på den och det är inte mycket som slits även om allt inte har en oändlig livslängd.

Så är det kanske. Jag har en Prusa som jag byggt själv och numera består underhållet mest i att ställa in bädden så den har rätt avstånd. Av någon anledning ändrar det sig ibland... Annars är det inte mycket skruva på den om jag inte får för mig att ändra nån detalj bara för att det är kul.

Ålänning
2016-01-22, 19:41
Det lilla jag har koll på så är att jag sett av nåt kit för 600€, vilket är för tidsödande men är förstås intressant. Och så nån för det dubbla som är bara att använd, Makerbot!? Jag har gjort en bunt grejer i TinkerCAD som en firma skrivit ut åt mig i PLA, helt dugligt. 6000€ är väl lite väl, då är det billigare i längden att låta en i firma skriva ut allt.

henke2
2016-01-22, 20:41
6000€ är väl lite väl, då är det billigare i längden att låta en i firma skriva ut allt.

Det är nog det bästa valet, då kan du välja andra tekniker än FDM också vilket ofta är önskvärt. FDM med 0.5mm nozzle ger ofta rätt klumpiga resultat utan att få till bra snäppen osv.

LeoR
2016-01-22, 21:16
En på forumet har en sådan här. OTROLIGT bra resultat!

http://www.stratasys.com/3d-printers/idea-series/uprint-se-plus

Landin81
2016-01-23, 05:10
Jag kör med en da vinci 1.0. Funkar sjukt bra och kostar 6000kr. Det enda du behöver göra är att flasha om den med repetier 0.92 firmware så man kan använda tredjepartsfilament så får du en sjukt bra skrivare.

Jag har dock installerat en e3d v6 hotend på min för ännu grymmare kvalitet, men original är det en riktigt bra skrivare.

Att uppdatera till repetier tar ca 20 minuter.

McRegor
2016-01-23, 09:50
Grejen kanske inte är att saker och ting tar kort tid att uppdatera/ändra utan att man måste känna till exakt VAD som bör ändras och HUR för att det skall fungera bra. M a o - man vill ha nåt som fungerar bra när man köpt grejorna. Som det fungerar på en mogen produkt men det kanske är att önska för mycket för denna relativt nya teknik. Och speciellt om man vill komma undan med lite mindre pengar. För det är säkert många som har samma frågeställning som den som dryftas i denna tråd.
Roger

Ålänning
2016-01-23, 12:08
Hittills har inte behovet varit att ha en skrivare som skriver otroligt bra kvalitet, men gärna med rätt mått. Behöver inte vara spegelblanka ytor, om man säger så. Mer praktiskt behov än att utseendet varit "flawless". Största delarna hittills har varit närmare 16 cm. Mest gimbals och diverse delar till UAV-flyg o -multirotorer. Svart PLA är det som använts hittills. Den lokala firman har slagit igen...

JB
2016-01-23, 17:49
Hejsan igen
Jag har fått förklara ganska så många gånger att det finns nog inga plug&play skrivare på markanden oavsett hur billig eller dyr den är. Det är alltid en inlärningstid för att förstå hur det fungerar och att lära sig de olika egenskaper hos både maskin och material. En del lyckas mycket bra medans andra har jättesvårt att ens förstå det som en annan tycker är självklart.
Att vara duktig på 3D cad är också ganska så viktigt.
Själv så jobbar jag heltid med det som i industrin kallas för AM (Additativ Manufactuoring) med maskiner som bygger i bla. titan och har gjort så i snart 2 år och känner att jag har enormt mycket att lära om den processen och de maskiner som vi bygger.
Så att bygga saker i min MakerBot är bara för hobbybruk och en stimulering till att bli bättre på 3D cad.
Och som någon annan skrev i denna tråd, har man bara lite delar som man vill tillverka ibland så finns det företag som gör detta bättre än vad vi hobbynissar klarar av. Men vill man däremot lära sig lite av all denna nya och spännande teknik så är det hög tid att kliva på tåget.

//
Jonas

Paw85
2016-01-23, 18:36
I dagsläget finns det inga 3D skrivare som är plug & play. (Även om många påstår detta)
Vi har en från stratasys på jobb som gick på några hundra tusen, och även den strular ibland (oftare än vad de två jag har hemma gör).
Det jag tyckte är viktigt istället är att hitta en maskin som var enkel att fixa/modifiera så att när det väl blir problem, så är det så enkelt som möjligt att åtgärda. Jag kör på en Wanhao Duplicator i3, det krävs vissa modifikationer för att få den att bli bra, men när de väl är gjorda så är det i princip bara att hålla X-axel och bädden i nivå så bara fungerar den. Har fått ett stopp i extrudern en gång, men det vart fixat på 15 minuter, och i och med att i3 skrivarna är så öppna så får man bra åtkomst från alla håll när man väl meckar med något.
Wanhao Duplicator i3 har också en mycket stor community så att om man väl får problem, så är det ofta att folk får hjälp snabbt på nätet, och den säljs dessutom av svenska återförsäljare som också som kan hjälpa till. Kostar ca 4000kr här i sverige.

Ålänning
2016-01-23, 19:25
JB, det är nog säkert som du säger och det är väl det man får förbereda sig på. 3D-tänk är inte problemet, redan gjort ett drös delar, men inte haft egen printer. Hobbybrukskvalitet duger gott.

Och det som du Paw85 är inne på är just det som är viktigt, lättmekat, lätt få tag på delar, material och hjälp samt att man inte skaffat något udda som knappt någon annan har.

Har fått flera förslag ovan, men vet ändå inte vad som ska väljas... =) Som sagt, behöver klara runt 15cm-grejer helst.

EllBe
2016-01-23, 21:51
En fråga i sammanhanget; vilket CAD program använder ni till 3D skrivarna?

Landin81
2016-01-24, 06:31
Jag använder autodesk 123d ganska ofta till småsaker, lätt att lära sig, gratis. den enda nackdelen är att när man får för mycket prylar på skärmen så blir programmet väldigt segt.

Självklart vill man ha något som funkar direkt ur lådan. Men köper man en skrivare för 6000kr som man med en enkel modifiering gör att skrivaren fungerar som en 20.000 kronors-maskin i kvalitet så tycker iaf jag att det är värt att lägga ner 30 minuter på att göra modifikationen. Da vinci-skrivarna säljs billigt för att man just blir tvingad till att köpa deras egna filament då det sitter ett chip i filamenten som skrivaren känner av, genom att flasha om skrivaren så låser man upp alla funktioner i skrivaren och man förbikopplar chippet och kan använda tredjepartsfilament, helt plötsligt har man en 10 gånger bättre skrivare för samma peng. =)

Borren
2016-01-24, 10:07
Ålänning välj en i3 som du kan få färdigbyggd så klarar du dig bra.

Har bara scratchbyggda skrivare själv, men wanhao eller bq bör vara bra val. Säkert en del uppgraderingar man vill göra I delar eller firmware. Men dom kan ju vänta till man lärt sig tillräckligt om skrivaren i fråga :)

Köper du ett kit som "bara" är att montera kommer du få hantera en drös extra parametrar och det blir jobbigt för dom flesta. 3d printing är lite som rc. Man behöver kunna en del om massa olika saker och poletten måste lixom trilla ner :)

Peter_L
2016-01-24, 10:32
Köper du ett kit som "bara" är att montera kommer du få hantera en drös extra parametrar och det blir jobbigt för dom flesta. 3d printing är lite som rc. Man behöver kunna en del om massa olika saker och poletten måste lixom trilla ner :)

Stämmer nog bra det. En jobbarkompis köpte en likadan byggsats till en Prusa i3 som jag har. Det gick ganska snabbt att bygga ihop den, men ett halvår senare skrev den fortfarande inte ut något.... Tror han har gett upp att få fart på den nu. Och ingen hjälp ville han ha heller, stolt som han är.

Jag har förresten ställt in Prusan i garderoben i väntan på att någon vill ha den och köpt en Makerbot-replika. På den var det bara att skruva fast huvudena och sätta igång att skriva ut i stort sett..

Landin81
2016-01-25, 06:39
Själv är jag allergisk mot alla skrivare där själva bordet rör sig. ska man skriva snabbt och det är små saker så är det ofta det blir problem med att få prylen att fästa ordentligt och det är ofta dem skakar loss pga att bordet rör sig. vet inte om ni andra har problem med det när man kommer upp i hastighet men har flera vänner som kör med i3 och avskyr den pga det

henke2
2016-01-25, 08:58
Själv är jag allergisk mot alla skrivare där själva bordet rör sig. ska man skriva snabbt och det är små saker så är det ofta det blir problem med att få prylen att fästa ordentligt och det är ofta dem skakar loss pga att bordet rör sig. vet inte om ni andra har problem med det när man kommer upp i hastighet men har flera vänner som kör med i3 och avskyr den pga det

Bra input! Håller med dig helt

henke2
2016-01-25, 09:00
Vi har en från stratasys på jobb som gick på några hundra tusen, och även den strular ibland (oftare än vad de två jag har hemma gör).

Att Stratasys strular mer än de du har hemma säger väl egentligen bara vilken fena du är på att justera in dina hemmaprintrar. Jag har ingen chans där tyvärr. Vi har de senaste 6 veckorna kört strax över 1800 timmar med två Stratasysmaskiner, i princip helt utan stopp som synes.

Peter_L
2016-01-25, 12:05
Själv är jag allergisk mot alla skrivare där själva bordet rör sig. ska man skriva snabbt och det är små saker så är det ofta det blir problem med att få prylen att fästa ordentligt och det är ofta dem skakar loss pga att bordet rör sig. vet inte om ni andra har problem med det när man kommer upp i hastighet men har flera vänner som kör med i3 och avskyr den pga det

Hur man vänder sig har man ändan bak, så att säga. Jag har en i3 och har aldrig haft problem med att utskrifterna lossnar på grund av att bordet rör sig. Däremot har kompisen grymma problem med att fläktarna skakar sönder på hans Makerbot när huvudet åker fram och tillbaka i x och y led.
Får se hur min Replicator kommer att hålla ihop, men kompisen rekommenderade att ha fläkter hemma i reserv..

Landin81
2016-01-25, 12:08
Allt handlar ju om hur man använder dem =)

Peter_L
2016-01-25, 16:49
Allt handlar ju om hur man använder dem =)

Vet inte om det är jag som är trög, men hur menar du?

henke2
2016-01-25, 17:44
Vet inte om det är jag som är trög, men hur menar du?

Printar man bara bitar som är små, låga, utan snäppfästen, utan små detaljer och som inte kräver supportmaterial så är ju en Prusa i3 lika bra som en Stratasys. Men är det en fotölj på nästan 1 kubikmeter som tar 350h att printa så går man liksom bet med en Prusa i3.

Landin81
2016-01-25, 18:51
Allt handlar om hur man använder dem, som i att printar man inte jättesnabbt och man använder sig av "slurry" eller annat gott för att få saker att fästa så är det klart att det funkar. Allt handlar om hur man använder dem. Men generellt sett så skulle jag aldrig köpa en i3 då saker har en förmåga att skaka loss om man kör på ordentligt, speciellt små och höga saker, och ska man köra små och höga saker måste man printa med rafts varje gång vilket tar en massa extra tid för varje print.


Henke. Jag tog kort på en kubiksmetersprinter när jag var på en mässa på elmia för ett tag sedan, såg fint ut =)

56716

Peter_L
2016-01-25, 19:12
Men generellt sett så skulle jag aldrig köpa en i3 då saker har en förmåga att skaka loss om man kör på ordentligt,

Och kör man på ordentligt med en Makerbot t.ex. som inte har ett bord som går fram och tillbaka, då ryker fläktarna i stället. Jag har nyss köpt en Makerbot-kopia och får dra ner farten ordentligt för att den inte ska skaka i bitar. Köper du hellre en sån skrivare än en i3?
Jag kunde köra betydligt fortare med i3:an innan jag fick problem, och dom problemen löstes enkelt med lite hårspray på plattan.
Även om jag ställt undan min i3 och kör med en annan skrivare så är du onödigt negativ till i3 tycker jag.
Hur du än vrider på det så finns det fördelar och nackdelar med alla konstruktioner och i3 är inte värre än nån annan hobbyskrivare.

henke2
2016-01-25, 20:13
Och kör man på ordentligt med en Makerbot t.ex. som inte har ett bord som går fram och tillbaka, då ryker fläktarna i stället. Jag har nyss köpt en Makerbot-kopia och får dra ner farten ordentligt för att den inte ska skaka i bitar. Köper du hellre en sån skrivare än en i3?
Jag kunde köra betydligt fortare med i3:an innan jag fick problem, och dom problemen löstes enkelt med lite hårspray på plattan.
Även om jag ställt undan min i3 och kör med en annan skrivare så är du onödigt negativ till i3 tycker jag.
Hur du än vrider på det så finns det fördelar och nackdelar med alla konstruktioner och i3 är inte värre än nån annan hobbyskrivare.

På en Stratasys sitter fläkten inte på huvudet, det går en slang dit från fläkten. Men så går det att köra så fort så det skakar i huset med...

Landin81
2016-01-25, 21:20
Jag vet inte vad du pratar om för fläktar, men har ägt 3 olika skrivare och printar oerhört snabbt med dem och har aldrig haft problem med några fläktar =/

Jag är inte onödigt negativ till just i3, jag är negativ till konstruktionen i sig när det kommer till rörligt bord för att jag upplevt på flera håll att det inte fungerar.

Paw85
2016-01-26, 08:48
Det viktigaste med i3 modellerna är att man inte har för högt satta inställningarna för Y-acceleration och Y-jerk.
Har bara haft problem med några få modeller med min i3, men då satte jag på "brim" i slicern och sedan fugnerade det bra.

Köpte min i3 eftersom jag fick ett bra erbjudande på den och tänkte mest ha den som kompliment till Delta skrivaren, men nu är det faktiskt i3:an som går mest trots att den har rörligt bord, eftersom den ger bra utskrifter, är så lättjobbad med och otroligt tyst efter modifieringar.
Visst är inte i3 konstruktionen helt optimal, men oftast kostar i3 modeller 1/2 till 1/5 av priset på 3D skrivare av andra modeller som ger likvärdigt resultat av utskrifterna.

Är dock pengar inte ett problem hade jag nog dock hellre satsat på en Core X/Y maskin pga bättre konstruktion än i3 och delta.

Ålänning
2016-01-26, 20:42
Känns som att 1000€ kan vara försvarbart med tanke på den lilla mängd som ska printas.

Det är svårt hänga med i diskussionerna... ibland säger nån att Prusa är dålig, men en annan säger att i3 är bra. =)

Har förresten fått "liv" i den där firman. ;-) Så det kanske lönar sig.

LAN
2016-01-27, 14:12
Det där med Prusa i3 och om den är bra eller dålig beror nog (som tidigare också sagts) kvaliteten på delarna och hur duktig man är på att trimma in den korrekt. Min Prusa i3 har gått många hundra timmar nu, och det har hänt mig en endaste gång att en del lossnat under utskrift. Och det är lätt korrigerat, antingen var det för stort avstånd till plattan för första lagret, eller så borde jag aktiverat en "brim" när jag "slajsade" den.

Kan också tillägga att jag min egen erfarenhet med Prusa i3 är att den svaga länken är lagren, och då speciellt de som sitter i Y-axeln (alltså den rörliga plattan). Man bör satsa några hundralappar på kvalitet, och inte köra med kina-lager, då dessa förr eller senare börjar glappa och/eller rassla. Min bästa investering hittills är glidlager av plast - de är helt glappfria och dessutom väldigt tysta (Igus Drylin).

Stompp
2016-01-28, 20:43
Kolla in 3D hubs printerlista: https://www.3dhubs.com/best-3d-printer-guide

Nu har jag inte hundratals timmar på min Prusa i3, men inte fasen har nån del skakat loss nån enda gång. Jag kör förvisso med rätt återhållsam hastighet. De gånger det lossnat har alltid berott på att jag sjabblat med första lagret eller snikat på raft eller brims. Det är som andra redan påpekat delarna som påverkar slutresultatet. Billiga Kinaprylar ger oftare mer huvudvärk än kvalitetsgrejer. Min första hot end var en pirat-J head och jag hade konstant problem med att få vettiga utskrifter. Bytte till en HeatCore Unibody (samma som sitter på Hephestos och Wibox från BQ) och det är som natt och dag!

Bra tips om Y-lagren, LAN. Ska genast jaga rätt på nya.

henke2
2016-01-29, 06:34
Kolla in 3D hubs printerlista: https://www.3dhubs.com/best-3d-printer-guide

Nu har jag inte hundratals timmar på min Prusa i3, men inte fasen har nån del skakat loss nån enda gång. Jag kör förvisso med rätt återhållsam hastighet. De gånger det lossnat har alltid berott på att jag sjabblat med första lagret eller snikat på raft eller brims. Det är som andra redan påpekat delarna som påverkar slutresultatet. Billiga Kinaprylar ger oftare mer huvudvärk än kvalitetsgrejer. Min första hot end var en pirat-J head och jag hade konstant problem med att få vettiga utskrifter. Bytte till en HeatCore Unibody (samma som sitter på Hephestos och Wibox från BQ) och det är som natt och dag!

Bra tips om Y-lagren, LAN. Ska genast jaga rätt på nya.

Att de lossnat beror nog uteslutande mest på att ditt byggutrymme inte är uppvärmt :-) En frigolitlåda runt maskinen med elektroniken utflyttad gör underverk. Det har även Stratasys FDM maskiner.

Stompp
2016-01-29, 10:05
Att de lossnat beror nog uteslutande mest på att ditt byggutrymme inte är uppvärmt :-) En frigolitlåda runt maskinen med elektroniken utflyttad gör underverk. Det har även Stratasys FDM maskiner.

Nja, platsen där den står är tillräckligt varm och jag har uppvärmd platta så det är nog mitt eget fel mer än prylarnas ;)

Ålänning
2016-12-20, 19:52
Hello! Gissa vem? ;-)
Det har nu gått ett år och utskriftsjobben har varit få, men blir fler.
På ett år har det säkert hänt en del.
Vad gäller idag?
Jag är som sagt inte ute efter superb kvalitet för tusentals euro.
PLA räcker långt.
Verkar som att jag inte vill ha ett bord som rör sig (tycker också det ser ballare ut när huvet rör sig, om det är försvarbart, haha).
Prisklasser från billigt till ca 1000€ (billigt det med)?
Jag är van med TinkerCAD och det har räckt bra hittills.
Behöver inte vara tokfin kvalitet.
Behöver inte vara otroligt snabb.
Tacksam om det är en vanlig modell som någon här på forumet eller nånstans kan supporta.
Detsamma gäller delar och matierial.
Dessutom är ju delarnas storlek lite på gränsen också, jag har fått delar printade som är 18 cm breda, klarar de billiga av det?

Tror det är Makerbot som är vanligast här på Åland (de som printat mina delar).
Är någon av följande något ni rekommenderar (flera kostar ju mer än jag tänkt mig, men ändå)?
- Flashforge Dreamer 1050€
- Flashforge Finder 800€
- Makerbot Replicator Mini 1450€
- Makerbot Z18 (som kostar 7000€)
- Makerbot Desktop 5th gen 2999€
- Makerbot Replicator 2 2050€
- Beethefirst Creative 1150€
- Makerbot Replicator 2X 2619€

SniffSwe
2016-12-20, 21:48
Jag har en sådan här som har funkat bra i typ 1000h utan större problem: http://www.3dprima.com/en/3d-printer/wanhao-duplicator-4s-3d-printer-in-metal-caseblack-case-dual-ext.html

Klarar 220x150x140mm original, dock har jag byggt om min så den nu klarar 280x280x140mm.
Billig samt att den är försluten så man får upp ca 50 grader i den bara genom att stänga dörren.

Ålänning
2016-12-20, 23:52
Den ser ju bra ut! Men va sjutton är 3DLAC Bed Adhesive för 999€?
http://www.3dprima.com/en/accessories/3dlac-bed-adhesive.html

SniffSwe
2016-12-21, 02:16
Haha, det är nått fel där. Slår man om till SEK så blir det 129 :D

Paw85
2016-12-21, 14:54
Står på sidan "This product can only be shipped by road transport. No sales outside Sweden is possible."
Priset i annan valuta än SEK är antagligen till för att avskräcka potentiella utländska köpare att lägga en beställning, som sedan måste kancelleras för att varan inte får skickas utanför sverige.

Ålänning
2017-05-01, 20:15
Vad vet ni om XYZprinting da Vinci-skrivarna?
Jämfört med andra jag kikar på som tex Flashforge och Wanhao.
Hittade även en CraftUnique CraftBot PLUS... vet nån nåt om den? Verkar rätt ny?

Ålänning
2017-05-04, 20:53
Vilka bra firmor (webshops) säljer 3D-skrivare i Sverige?
Som tex Flashforge.

Nån som vet om hur man tar reda på hur gamla/nya skrivarna är?
Vill ju inte köpa 5 år gammal teknik.

Ålänning
2017-05-07, 19:48
Har snöat in mig lite till... och det lutar helt åt att skaffa en Flashforge.
De intressanta är
- Dreamer (2014) som är lite gammal (färdig produkt, "plug n play")
- Creator Pro (2016) (för tweakaren och "the tinkerer" samt den som gillar pilla)
- Inventor (2017) som är efterföljare till Dreamer. Inventor är ju så väldigt ful :-D

Någon som har eller känner till Flashforge Inventor? http://www.flashforge.com/inventor/

Ålänning
2017-05-24, 22:31
Blev en FlashForge Inventor 2017. Fast den är klarblå och vit. :)

Ålänning
2017-07-28, 19:42
Den kom idag, packade upp, monterade ihop, kalibrerade, laddade med bägge rullar och står 1,5h senare och printar. Kalaskul! :-D

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=13141

SniffSwe
2017-07-28, 21:34
Nice maskin! Ser ut som att mekaniken är lika som i min, alla kopierar väll de tidigare Replicator-printrarna.

Ålänning
2017-07-28, 22:32
Nice maskin! Ser ut som att mekaniken är lika som i min, alla kopierar väll de tidigare Replicator-printrarna.
Det är säkert nån kopia på nåt, den liknar en del på MakerBot Replicator 2X. :-) Inventorn är efterföljare (med lite extra) till Flashforge Dreamer.