handdator

Visa fullständig version : Vad klarar jag av att flyga?



Danner
2016-01-21, 07:36
Hej!

Har kört en inomhusquad under vintern, jjrc hc6, och misstänker att jag vill flytta ut när vädret tillåter.

Dom jag tittar på blir spontant 250-racer quads, för jag tycker byggsättet passar mig. Dock vet jag inte om "racer" riktigt matchar mina önskemål? Vill snarare lära mig köra, utforska funktioner och leka lite...

Tittade lite på http://blog.oscarliang.net/ om olika flygmoder osv. men det står oftast inte något om dessa på dom quad:arna jag tittar på. Kan dom oftast hantera rate mode och self-level mode? Tror min lilla quad har self-level mode!?

Vad tror ni jag vill ha som första utomhus quad? Är inte rädd för att bygga ihop något, bara det finns vettig instruktion och man inte behöver plöja 100 forumtrådar....

Prismässigt... http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2461697

Kan någon styra mig lite, så jag inte behöver kolla så brett?

Tack DR

JohnNordstrand
2016-01-21, 11:48
Tjena! En 250-racer är ett bra ställe att börja på skulle jag säga. De är lätta att flyga och klara att krascha mycket bättre än man kan tro. Sjukt roligt att bygga dessutom :)
Alla styrkort jag vet kan köras i både rate och self-level, det är upp till programvaran på dem som kan bytas ut. De flesta brukar trycka på att man bara ska köra rate från början men jag kan tycka (i smyg) att det kan vara skönt att kunna flippa över till self-level ibland :)

Kolla denna kanal för byggtips: https://www.youtube.com/watch?v=8jbpwqCCVbs

Bra tips på komponenter och hur det ska byggas. Det va ett tag sen videon kom ut och det kommer nya grejer hela tiden men principerna är desamma. Jag brukar tipsa om honom då jag lärt mig det mesta jag kan från hans videos.
Lycka till!

Danner
2016-01-21, 20:18
Tack. Vad tror du om en eachine racer 250? Om jag inte har lust att bygga något

Jorgen
2016-01-22, 14:23
Jag tycker att det är den bästa färdiga modellen, den är byggd på samma sätt som om du skulle byggt den själv från början. Det gör det lätt att hålla den flygande även om något går sönder, I övrigt så kan jag inte uttala mig om prestanda och kvalité.

De flesta andra har egenheter som att många delar är inbyggda på ett gemensamt kretskort och så vidare. Jag tror att det lätt kan leda till att quadden blir kvar på marken under tiden som man letar reservdelar.

En QAV210 ram (eller kopia) tycker jag verkar vara ett mycket trevligt alternativ nu. Naze32 är nog det som är lättast att få hjälp med. GPS är i stort sett obefintlig ifall du vill ha sånt.

Jörgen

Danner
2016-01-22, 15:12
Tack. Så om jag impulsköper eachine racer 250 kitet med allt (handkontroll och AVtransceiver+skärm) för 2500:- kan detta vara en acceptabel start. Jag vet ju faktiskt inte om jag fastnar för detta.

Misstänker att jag vill bygga en egen om jag väl fastnar...

JohnNordstrand
2016-01-23, 15:09
Jo jag håller med Jörgen med. Om du vill uppgradera något (till exempel till esc som klarar vassare props med 4s) kan du göra det med eachine vad jag vet. Det skulle bli asbökigt med walkera eller Emax färdiga quadar då allt sitter på samma kort eller inne i armarna.

Du går nog inte helt fel med det impulsköpet skulle jag säga :)

Danner
2016-01-24, 17:59
Vill verkligen tacka för svaren. Hjälper mig mycket på traven. Körde min lilla billiga ute idag i snön. Var vindstilla.
Verkligen kul att köra ute!

Om man ändå vill bygga själv. Är en QAV180 Mini för liten? Känner att jag lätt vill kunna ta den med på semester och liknande...

Skulle gärna vilja att min blivande maskin kan ta min mobius med upp....