handdator

Visa fullständig version : DK och deras benämningar



henke2
2016-01-28, 11:55
Delayking har en seglare som för all del ser rätt fin ut. Men vad får dem att benämna dem som en composite? Alltså något i kompositmaterial. Jag hade ju snarare sagt EPS glider om denna, eller balsa glider. Typiskt samma fenomen som när de stämplar 65C kontinuerligt på sina ackar.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__47732__Sky_1_7M_Hand_Launch_Composite_Glider_170 0mm_EU_Warehouse_.html

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/catalog/39625.jpg

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/catalog/39625-3(3).jpg

karstena
2016-01-28, 12:12
det gør de fordi vi mennesker vil lures og snydes.
Det handler om at sælge og da er den fine ord lettest at sælge.

andWho
2016-01-28, 12:40
Tja. Det är väl en "Balsa-Foam"-komposit. Alltså i den allmänna meningen av ordet "komposit" == "Sammansatt".

Skulle annars "komposit" bara betyda några andra specifika material ?
Retorisk fråga, jag vet att man kallar en blandning av kolfiber, glasfiber och epoxy, kanske även skum och polyester mm mm. för "komposit". Ibland även aluminium och titan m fl. metaller limmade.
Svårt med språk....
/A
PS. HK skriver ju också lite längre ner: "Carbon fiber composite tail boom". Dvs man specar nästan exakt vad det är för kompositmaterial man menar. Fast bara en av komponenterna i kompositen.... Doh!
DS.

LIP
2016-01-28, 12:42
Komposit, det uppfattar jag som att man har sammanfogat två st material, tex, i det här fallet frigolit och abatchi.

Förstår att det kan tolkas som att epoxy och kolfiber eller glas är komposit, men det är det inte förrän det är sammansatt.

Fluf
2016-01-28, 13:08
Finner inget fel i beskrivningen på planet, i text och bild beskrivs väl kompositmaterial i kroppen, glasfiber pod med kolfiber bom och sheeted vingar.

Ska man skall anmärka på att rubriken inte ger en exakt och fullständig bild på innehåll så är det bara att läsa valfri tidning, nyhetssida eller annonsrubrik.

Så länge innehållsdeklarationen är rimlig ser jag inga problem med det.

henke2
2016-01-28, 17:21
Tja. Det är väl en "Balsa-Foam"-komposit. Alltså i den allmänna meningen av ordet "komposit" == "Sammansatt".

Skulle annars "komposit" bara betyda några andra specifika material ?
Retorisk fråga, jag vet att man kallar en blandning av kolfiber, glasfiber och epoxy, kanske även skum och polyester mm mm. för "komposit". Ibland även aluminium och titan m fl. metaller limmade.
Svårt med språk....
/A
PS. HK skriver ju också lite längre ner: "Carbon fiber composite tail boom". Dvs man specar nästan exakt vad det är för kompositmaterial man menar. Fast bara en av komponenterna i kompositen.... Doh!
DS.

Men varför kallar de sina skumvåfflor för EPO och inte composite? Det är ju EPO+plastdekaler = komposit. Ja, allt som är mer än ett material är då komposit. Volvo V70, hamburgare och glass i 100% kompositmaterial.

Det är ju uppenbart att dem försöker lura någon med sina riffiga rubriker.

KristofferR
2016-01-28, 18:08
Henke, jag inser att du skojar lite men du är på fel spår.

Jag läste en kurs som hetter "kompositmaterial" när jag pluggade till ingenjör. Nu är det runt 20 år sen iofs men men... :)

Ett kompositmaterial förenar två eller flera material för att uppnå något som är "bättre" än de enskilda materialen.

En viktig poäng med kompositer är att materialen skall vara förenade till "ett". Man kan med rätt användning till nå en absolut styrka som är högre än summan av de enskilda materialen, alternativt relativa fördelar eller uppnå en annan typ av egenskap (böjlighet, ledningsförmåga osv...)

En V70 är en teknisk struktur. En hamburgare är en kombination av livsmedel. De är inte exempel på ett sammansatt material.

Men glasfiberarmerad plast, cement, många metaller eller en hydda byggd av lera med inbäddade halmstrån är klockrena exempel på kompositer.

Ett RC-motorfäste som består av två lager plywoodfaner ihoplimmade med balsa mellan är ett exempel på kompositmaterial. Det man får som är "bättre" är då lägre vikt än plywood men högre styrka än balsa. Till och med plywood är faktiskt en komposit om man hårddrar det, då man skapat ett trä med en två olika fiberriktningar (egentligen är naturligt trä faktiskt en komposit också)

Att det råkar vara så att komposit har blivit något som av många fått för sig som hitech är en helt annan sak. Eftersom det är få som har något intresse av vilken härdplast som används i matrisen brukar man nöja sig med att säga glasfiber eller kolfiber och utelämna det andra i de sammanhangen.

En plankad sprygelvinge i balsa är inte ett kompositmaterial, det är mer frågan om en struktur. Den kombinerar egenskaperna hos fackverk och balkar med en skalkonstruktion.

EPO med klistermärken är inte ett kompositmaterial. Det är snarare en kombination av ytbehandling eller strukturell förstärkning. Här skulle jag säga att gränsen börjar bli flytande men jag vill nog påstå att en glasfibertejpad epp-vinge knappast förtjänar att kallas komposit även om den egenskapsmässigt kliver rakt in i det området. Även en vinge förstärkt med ett tunt lager glasfiberväv är lite tveksamt. Ett tjockt lager glasfiber över en skumkärna känns kanske mer som en komposit?

Det ordet jag skulle titta på för en "seriös" seglare är snarare "moulded".

Att kalla planet för balsa vore dock att ta till överord. En sprygelbyggd plankad balsavinge är i min bok vassare - lättare och/eller styvare - än en plankad cellplastvinge. :D

JB
2016-01-28, 19:02
Och för att inte tala om många jet och stora propeller modeller som kallas "full composite" och så är hela innanmätet fullt med trä.
Lite vilseledande va?

andWho
2016-01-28, 21:13
Det är ju uppenbart att dem försöker lura någon med sina riffiga rubriker.

Jojo, visst är det lite vilseledande. Speciellt om man har en snäv uppfattning vad "Composite" betyder. Jag vill inte alls fösvara dom. Bara vidga vyerna lite vad saker o ting betyder...
/A

henke2
2016-01-29, 05:21
Henke, jag inser att du skojar lite men du är på fel spår.

Jag läste en kurs som hetter "kompositmaterial" när jag pluggade till ingenjör. Nu är det runt 20 år sen iofs men men... :)

Ett kompositmaterial förenar två eller flera material för att uppnå något som är "bättre" än de enskilda materialen.

En viktig poäng med kompositer är att materialen skall vara förenade till "ett". Man kan med rätt användning till nå en absolut styrka som är högre än summan av de enskilda materialen, alternativt relativa fördelar eller uppnå en annan typ av egenskap (böjlighet, ledningsförmåga osv...)

En V70 är en teknisk struktur. En hamburgare är en kombination av livsmedel. De är inte exempel på ett sammansatt material.

Men glasfiberarmerad plast, cement, många metaller eller en hydda byggd av lera med inbäddade halmstrån är klockrena exempel på kompositer.

Ett RC-motorfäste som består av två lager plywoodfaner ihoplimmade med balsa mellan är ett exempel på kompositmaterial. Det man får som är "bättre" är då lägre vikt än plywood men högre styrka än balsa. Till och med plywood är faktiskt en komposit om man hårddrar det, då man skapat ett trä med en två olika fiberriktningar (egentligen är naturligt trä faktiskt en komposit också)

Att det råkar vara så att komposit har blivit något som av många fått för sig som hitech är en helt annan sak. Eftersom det är få som har något intresse av vilken härdplast som används i matrisen brukar man nöja sig med att säga glasfiber eller kolfiber och utelämna det andra i de sammanhangen.

En plankad sprygelvinge i balsa är inte ett kompositmaterial, det är mer frågan om en struktur. Den kombinerar egenskaperna hos fackverk och balkar med en skalkonstruktion.

EPO med klistermärken är inte ett kompositmaterial. Det är snarare en kombination av ytbehandling eller strukturell förstärkning. Här skulle jag säga att gränsen börjar bli flytande men jag vill nog påstå att en glasfibertejpad epp-vinge knappast förtjänar att kallas komposit även om den egenskapsmässigt kliver rakt in i det området. Även en vinge förstärkt med ett tunt lager glasfiberväv är lite tveksamt. Ett tjockt lager glasfiber över en skumkärna känns kanske mer som en komposit?

Det ordet jag skulle titta på för en "seriös" seglare är snarare "moulded".

Att kalla planet för balsa vore dock att ta till överord. En sprygelbyggd plankad balsavinge är i min bok vassare - lättare och/eller styvare - än en plankad cellplastvinge. :D

Bra skrivet. Dock verkar det godtyckligt var gränsen för komposit går. Dekal + EPO är inte komposit, med plywood/balsa är det. En dekal på EPO ger ju också bättre egenskaper precis som när man klär en uppbyggd balsavinge.

henke2
2016-01-29, 05:24
Och för att inte tala om många jet och stora propeller modeller som kallas "full composite" och så är hela innanmätet fullt med trä.
Lite vilseledande va?


Sen är det ju ofta underförstått att full composite skall byggas på ett vettigt sätt. Bra materialval och konstruktion som ger det lätt och starkt. Men det är givetvis ingen självklarhet heller. Det går ju lika fint att skapa en kompositmodell genom att fylla hela formen med epoxy till bredden och få ut en solid klump.

henke2
2016-01-29, 05:30
Jojo, visst är det lite vilseledande. Speciellt om man har en snäv uppfattning vad "Composite" betyder. Jag vill inte alls fösvara dom. Bara vidga vyerna lite vad saker o ting betyder...
/A

Om man kallar det snäv uppfattning att man stämplar sina modeller med det dem egentligen är så har jag absolut en sjukt snäv uppfattning. :-)

LIP
2016-01-29, 07:14
Så här skriver Wikipedia om komposit: https://sv.wikipedia.org/wiki/Komposit.

Men enligt diskussionen ovan kanske det är fel?

andWho
2016-01-29, 15:09
Så här skriver Wikipedia om komposit: https://sv.wikipedia.org/wiki/Komposit.

Men enligt diskussionen ovan kanske det är fel?

Nej, det stämmer väl väldigt väl överens med vad vi sagt. Eller ??
"Kompositer är konstgjorda sammansatta material"

En solid epoxiklump är ingen komposit. Det måste ju vara minst två mtrl för att ngt ska kunna bli "sammansatt".
/A

LIP
2016-01-29, 15:25
Nej, det stämmer väl väldigt väl överens med vad vi sagt. Eller ??
"Kompositer är konstgjorda sammansatta material"

En solid epoxiklump är ingen komposit. Det måste ju vara minst två mtrl för att ngt ska kunna bli "sammansatt".
/A

Men då förstår jag inte varför man vill påstå att tillverkare/försäljare vill luras när man skriver att det är komposit, eller är det så att man inte förstått vad komposit betyder?

henke2
2016-01-31, 07:23
Vi släpper seglaren och tar nästa exempel.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__40205__OrangeRX_DSMX_DSM2_Compatible_2_4GHz_DIY_ Transmitter_Module.html

OrangeRX DSMX/DSM2 Compatible 2.4GHz DIY Transmitter Module

För mig med snäv uppfattning så innebär detta att denna modul är kompatibel med DSMX och DSM2. Den fungerar inte med Eflite UMX-modeller. Då påstår jag att de far med falsk marknadsföring igen.

Petrik59
2016-02-01, 09:12
Delayking har en seglare som för all del ser rätt fin ut. Men vad får dem att benämna dem som en composite? Alltså något i kompositmaterial. Jag hade ju snarare sagt EPS glider om denna, eller balsa glider. Typiskt samma fenomen som när de stämplar 65C kontinuerligt på sina ackar.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__47732__Sky_1_7M_Hand_Launch_Composite_Glider_170 0mm_EU_Warehouse_.html

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/catalog/39625.jpg

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/catalog/39625-3(3).jpg

Borsett från om det är Composite eller ej så är Art Hobby seglarna omtyckta och verkar vara av bra kvalitet.
http://www.arthobby.com/

/Petrik

Fluf
2016-02-01, 09:26
Vi släpper seglaren och tar nästa exempel.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__40205__OrangeRX_DSMX_DSM2_Compatible_2_4GHz_DIY_ Transmitter_Module.html

OrangeRX DSMX/DSM2 Compatible 2.4GHz DIY Transmitter Module

För mig med snäv uppfattning så innebär detta att denna modul är kompatibel med DSMX och DSM2. Den fungerar inte med Eflite UMX-modeller. Då påstår jag att de far med falsk marknadsföring igen.

Jag kör OraneRX JR modulen med samma specifikation tillsammans med DSM2 och DSMX mottagare och satelliter från Spektrum och även olika mottagare och satelliter från OrangeRX utan problem.

Enda nackdelen som jag ser med de OrangeRX sändarna är att man manuellt behöver switcha om vilket läge de används i genom att trycka på bind-knappen 3ggr snabbt och sedan cykla kring de fyra (DSM2 1024/22ms, DSM2 2048/11ms, DSMX 22ms, DSMX 11ms) lägena den stödjer.

Vad för protokoll är det som EFlite UMX mottagare behöver?

henke2
2016-02-01, 10:58
Vad för protokoll är det som EFlite UMX mottagare behöver?

"Spektrum DSM2/DSMX technology"

mikaelbe
2016-02-01, 11:23
Jag kör med denna:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__46634__OrangeRX_DSMX_DSM2_Compatible_2_4Ghz_Tran smitter_Module_JR_Turnigy_.html
Kör både DSMX och DSM2 utan att behöva programmera modulen för DSMX/DSM2 mellan modellerna, men däremot så använder jag alltid bind-pluggen bara för att binda om jag byter modell. Funkar både med min UMX som har DSMX och mina gamla DSM2 mottagare. Modulens blinkande anger om det är DSMX eller DSM2. Kanske det är nåt fel på individer av moduler? Verkar ofta kunna vara fallet på dessa billiga saker.


"Spektrum DSM2/DSMX technology"

Fluf
2016-02-01, 12:59
"Spektrum DSM2/DSMX technology"

Ja den sändaren funkar med Spekrums DMS2 och DSMX samt OrangeRX DSM2 och DSMX.

Undrar vad det är i EFlites UMX som gör att det inte fungerar för dig.
De som har haft problem med att binda har haft knas med olika generationer av Eflites där de tidiga var DSM2 och senare DSMX om jag förstod saken rätt , och EU sändare efter 2015 får inte ha DSM2. Och/eller inte ställt om mellan de olika protokollen i sändaren korrekt.

Vidare har inte alla varit med på channelmappingen, ESC kalibrering eller bailout switchar etc och varit klurigt att programmera på en del radios.

De flesta har löst det i slutändan när det ordnats upp.

Därför undrar jag vad du har haft för problem mellan OrangeRX TX och vilken version av EFlites UMX prylar :)

henke2
2016-02-15, 11:28
en till kompositseglare...


"The wings and tail are made from tough EPO foam. However, the fuselage is made from a super strong blow moulded nylon skin with plywood formers"


http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__42322__Phoenix_1380_EPO_Composite_R_C_Glider_PNF _.html