handdator

Visa fullständig version : Saito FG



flygrc
2016-01-30, 08:43
Funderar mycket just nu på Saito-bränsle-oljor.
Tex varför det finns olika råd för inkörning av Saito bensinare?

Manualen säger Klotz olja eller motsvarande.
http://www.horizonhobby.com/pdf/SAIEG60R3-manual-MULTI.pdf

Östersund säger mineralolja.
http://www.modellhobby.com/home/7843-saito-bensinmotor-57t.html

Sedan står det i manualen om det inte är bra med bensin som innehåller etanol men hur är det då med alkylat? Den innehåller ju inget sånt.

Också undrar jag över kombon alkylat och klotzoljan?

Alternativa oljor som inte sotar igen motorn?

Så vad har ni för erfarenheter med Saito bensinmotorer?

klampe
2016-01-30, 11:10
Hej Flygrc!
Kör med klotzolja som blandas enbart med bensin (Aspen 4 taktsbränsle) Jag Kör in motorn efter saitos rekommendationer.
Mineralolja är något påhitt av ömh själva. Det står inget om mineralolja i min manual till Fg57t. Kör även mina 2-taktsmotorer på Aspen 4 taktsbränsle med klotzolja.
//Stefan

K-Å
2016-01-30, 11:16
Hej har 3 FG motorer, 2 stjärnor och en enstånka, kör Castrols 2t olja vilket funkar bra, inga problem att blanda med Alkylat, undvik vanlig blyfri 95 pga stort etanol innehåll, angriper slangar så de blir svampiga samt kan orsaka korision i motorn.

Klotz har en olja för bensininblandning som funkar.

ÖMH hår sålt mängder av dessa motorer så följ de rekommendationer de ger eller slå en signal.

Mineraloljan ger normalt en bättre oljefilm vilket är viktigt vid inkörning så att allt smörjs som det ska, temperaturen är viktig på dessa motorer så att de inte går varma vilket kan ske om inte kylningen är bra och de får gå för snålt.

MVH K-Å

flygrc
2016-01-30, 15:21
Ja Aspens 4-takt med gokartolja har jag till min ZDZ 80B2 och det fungerar fint, inget konstigt ut ur blåset och stiften hålls rena så jag vill fortsätta mad Apens men den oljan vågar jag inte använda till 4-takt pga den innehåller recin.

Men jag blir inte klok på oljan till Saito FG därför uppskattar jag erfarenhet. Verkar som det finns många sätt.
Motorn jag tänker på är FG 60 R3 men den är väl som andra Saito bensinare?

Castrol har flera olika sorters 2-taktsolja, vilken menade du?

K-Å
2016-01-30, 20:14
Ska kolla flaskan kostade runt 200:- för en liter, den är röd och helsyntetisk 2t olja, kör den i mon 60a R3 OBS ska vara 5% olja i soppan, kolla tempen på cylindrarna när du kör in. Toppcylindern blir varmast och den behöver man hålla koll på så att den inte får för lite bränsle. På min skiljer det ca 10 grader mellan cylindrarna under drift.

K-Å

Gasman
2016-02-03, 19:46
Krångla inte till det! Vanlig handelsbensin och en hygglig helsyntetisk 2T-olja funkar alldeles förträffligt. Och helsyntetisk olja är avsevärt mycket bättre än mineraloljor nuförtiden. Den innehåller ämnen som löser upp koks som bildas vid förbränningen och även korrosionsinhibitorer som förhindrar korrosionsangrepp på metallytorna.

Att det är några procent etanol i bensinen orsakar inte alls "corrosion inside the crankcase". Och inte heller ger det en effektförlust. Snarare tvärtom, eftersom etanol kräver betydligt mindre mängd luft för att förbrännas och därför kan matas in i cylindern i större mängd än för bensin. Dessutom ökar tändbarhetsområdet med etanolinblandning varför förgasarinställningen blir mindre känslig.

En femprocentig oljeinblandning i början av motorns liv är inte helt fel, men den kan klart minskas när motorn är inkörd. Vilket också går ganska fort med dagens höga precision och ytfinhet vid tillverkningen. Tänk dock på att en fyrtaktare av den här typen kräver överskottsolja ner i vehuset för att smörja kamdrev och kamnockar mm. Men var så säker på att motortillverkaren "drar på" när det gäller oljeinblandning för att inte få problem med kunder som snålställer sina förgasare och råkar på varmnypning eller skärningar pga för snålt ställd förgasare.

flygrc
2016-02-03, 20:50
Krångla inte till det! Vanlig handelsbensin och en hygglig helsyntetisk 2T-olja funkar alldeles förträffligt. Och helsyntetisk olja är avsevärt mycket bättre än mineraloljor nuförtiden. Den innehåller ämnen som löser upp koks som bildas vid förbränningen och även korrosionsinhibitorer som förhindrar korrosionsangrepp på metallytorna.

Att det är några procent etanol i bensinen orsakar inte alls "corrosion inside the crankcase". Och inte heller ger det en effektförlust. Snarare tvärtom, eftersom etanol kräver betydligt mindre mängd luft för att förbrännas och därför kan matas in i cylindern i större mängd än för bensin. Dessutom ökar tändbarhetsområdet med etanolinblandning varför förgasarinställningen blir mindre känslig.

En femprocentig oljeinblandning i början av motorns liv är inte helt fel, men den kan klart minskas när motorn är inkörd. Vilket också går ganska fort med dagens höga precision och ytfinhet vid tillverkningen. Tänk dock på att en fyrtaktare av den här typen kräver överskottsolja ner i vehuset för att smörja kamdrev och kamnockar mm. Men var så säker på att motortillverkaren "drar på" när det gäller oljeinblandning för att inte få problem med kunder som snålställer sina förgasare och råkar på varmnypning eller skärningar pga för snålt ställd förgasare.

Jag börjar förstå det med den helsyntetiska oljan och att det är väldig skillnad till de med mineralolja.
Jag har hittat de som tex tycker Biltemas helsyntet är bra men också de som dissar den helt så det är svårt att veta vilka oljor som är hyggliga. När jag försökt hitta fakta om ämnet så har jag sett bilder med att det inte är bra att använda en "racing" olja efter som vi inte belastar våra motorer så hårt.
Nu har jag köpt Klotz 310 efter som den rekommenderas av tillverkaren så det får gå.
Men jag ska helt klart ha ögonen öppna för alternativ för den var inte billig, å andra sidan kostar motorerna 10tkr st.
Fast, löser sig alla helsyntet i bensin som innehåller etanol?
När det gäller bensinen så blir det Aspen/alkylat eftersom jag hatar lukten av vanlig bensin i bilen och garaget (kör diesel ;) )
Sedan har jag dålig erfarenhet både från gokarttiden och min ZDZ med membranen i förgasare och vanlig 95an.

När det gäller etanolen och effekt så körde vi på 95an när vi höll på med gokart, lite snabbare, typ 0,2 sek på ett 50 sek varv jämfört med V-power 99oktan (innan det blev etanol i den med).

Hade jag varit tillverkare hade jag också hellre sett det användes någon procent mer, bara för att vara säker så den känns väldigt trolig att de vill ha olje%en med marginal.
Nu har FG 60 R3 en del av vevstakarna glidlagrade rakt i aluminiumet så det känns ju lite osäkert att gå för mycket ner i oljan.
/Ola

K-Å
2016-02-03, 22:58
Hmm, Saito skickar med en varning med motorn där det varnas för etanol blandad bensin så jag tycker det är bäst att följa det tillverkaren rekommenderar, det brukar alltid fungera. Vad gäller oljan i % likaså, brukar funka bra med det tillverkaren rekommenderar för sina motorer. Men som sagt med en motor för 10tkr så kan det vara dumt att chansa med bränsle och oljeinblandning.


K-Å

Gasman
2016-02-04, 23:40
Klotz 310 är vad jag vet en helsyntetisk 2T-olja så den kommer säkert fungera alldeles utmärkt. Själv kör jag med Shells helsyntetiska 2T-olja med utmärkt resultat. Varför det blev den minns jag inte riktigt, det bara blev så och sedan har jag fortsatt att använda den i både utombordare, motorsåg och flygplan.

Vanlig handelsbensin ute på mackarna (oavsett bensinbolag) innehåller i nuläget 5% etanol. Man får dock enligt Europanormen EN228 blanda i max 10%. Men den förhållandevis låga inblandningen påverkar inte lösligheten av oljan. Aspens alkylatbensin innehåller inte någon etanol.

Däremot gör etanolinblandningen att förgasarmembranen åldras snabbare. Med dagens handelsbensin är min erfarenhet att membranen och den gummispetsförsedda nålen bör bytas efter ca 5 år. Några år till så har tryckhållningsmembranet hårdnat så pass att det börjar bli väldigt tjurigt att få snäll och trivsam gång på motorn. Men en membransats kostar bara någon hundring och att byta dessa är tämligen enkelt.

När det gäller smörjningen kan man, rent tribologiskt, inte mer än bygga upp en heltäckande oljefilm! Och med de snäva toleranser och höga ytfinheten på dagens moderna motorer så krävs det inte särskilt hög inblandning för att skapa en heltäckande oljefilm. All överinblandning passerar bara motorn och skapar geggiga avgaser som kladdar ned kärran. Minns att Yamaha föreskrev så låg inblandning som 0,5% på sina utombordare redan på 80-talet. Vilket fungerade alldeles galant.

Fyhren
2016-02-06, 17:55
Hej

Har skaffat en Saito FG 60 R3 och den skall enligt manualen ha 15 till 20:1 vilket i % blir 5 - 6,7 %. Anledningen är väl att den har glidlager och inte nållager i vevstaken, vilket sannolikt Saito valt för att få en driftsäker och långlivad motor, men ...men ... det gör ju då även att man får mer oljestänk vilket man ju inte vill ha. Man väljer ju kanske många gånger en besinare just för att de flesta har nållager och därför klarar sig med ca 2 % olja. Har även en MOKI encyl. som går fint på 2,5 %

Nu min fråga. Hur långt ner i olje % kan man våga gå ( med Saito FG motorer ) om man bortser från garantisynpunkter och är beredd att ta lite risker.

Hej PF

rc9
2016-02-06, 18:28
Peder, Förmodar att du läst....
http://www.rcuniverse.com/forum/gas-engines-142/11592817-change-your-fg84r3-40-1-oil-mix.html

klampe
2016-02-08, 10:35
Hej

Har skaffat en Saito FG 60 R3 och den skall enligt manualen ha 15 till 20:1 vilket i % blir 5 - 6,7 %. Anledningen är väl att den har glidlager och inte nållager i vevstaken, vilket sannolikt Saito valt för att få en driftsäker och långlivad motor, men ...men ... det gör ju då även att man får mer oljestänk vilket man ju inte vill ha. Man väljer ju kanske många gånger en besinare just för att de flesta har nållager och därför klarar sig med ca 2 % olja. Har även en MOKI encyl. som går fint på 2,5 %

Nu min fråga. Hur långt ner i olje % kan man våga gå ( med Saito FG motorer ) om man bortser från garantisynpunkter och är beredd att ta lite risker.

Hej PF
Hej Peder!
Du tar riskerna och berättar hur det gick med din motor med mindre oljeblandning. Jag själv kör efter manualen, tål lite oljestänk.
//Stefan

Gasman
2016-02-09, 22:49
Ni pratar om garantier! Bara en liten undran, -Låt oss anta att motorn skär ihop fullständigt! Och hur ska då bevisbördan läggas?

-Du som brukare av motorn ska bevisa att rätt inblandningsprocent har använts?
-Motortillverkaren ska bevisa att fel inblandningsprocent har använts?

Inser ni inte hur korkat hela resonemanget är? Som innehavare av den skurna motorn står ni där med brallorna neddragna till fotknölarna oavsett fallet och ingen garanti kommer att vara tillämplig what so ever!

Lär er istället grundläggande tribologi (googla om det behövs) och fatta egna beslut i samråd med kunniga kompisar. Är det inte det som är lite av charmen med hobbyn???