handdator

Visa fullständig version : Första flygningen gick sådär! Behöver lite tips och trix!



Mjezperrr
2016-02-07, 18:55
Idag var de första dagen med min Racing quad tänkte jag skulle börja med att köra utan FPV kitet och lära mig denna nya quad! Jäklar de var något helt annat än vad jag är van vid, Har en DJI 2 och en 3 men det är ju en barnlek att flyga dem gemfört med denna racing quad!

Jag satte den i backen en gång efter 2 min (Den är ju så jäkla rapp) Så var de bara på med nya props och upp igen. Då gick de bättre jag satte inte den i backen men har svårt att få ordning på att orientera mig utan kamera länken. Funderar på om jag ska sätta lampor fram o bak så de är enklare att se vad som är bak och fram?

Men egentligen är min fråga om de finns någon här som känner till en bra "skola" eller någon privatperson som man kan få någon lektion av eller om någon vill följa med en ut och flyga lite och ge en tips och trix?

Jag bor i Stockholm på gärdet men gärna runt om kring stockholm för att jag kan ju ta mig utanför stan vilket också oftast är bäst när det gäller flygning!

Just nu så kollar jag massa bloggar för tips och trix samt youtube videos för att få lite mer träning! Köpte mig även en hudson för att träna på orienteringen!

Tacksam för svar, tips, ideer och trix!

Här är min quad om någon är intresserad av det!
56962

Jorgen
2016-02-07, 20:33
Det beror på hur duktig du vill bli på att flyga utan FPV, men börja med att hovra framför dig med nosen i alla riktningar, först med nosen från dig, sedan med nosen åt höger och vänster och slutligen nosen mot dig. Det är svårt nog med en helikopter men på en quad kan du snart gå vidare till att röra dig runt i en cirkel eller 8 istället. Hela tiden med nosen kvar i samma riktning. Därefter så börjar du flyga i långsamma cirklar och åttor med nosen i flygriktningen.

Mjezperrr
2016-02-07, 21:56
De låter som bra förslag, har kommit en bit på vägen med just det där! De är när jag kommer längre ifrån mig själv som jag har svårt med orienteringen men kanske blir bättre med mer träning!

KristofferR
2016-02-08, 12:56
De låter som bra förslag, har kommit en bit på vägen med just det där! De är när jag kommer längre ifrån mig själv som jag har svårt med orienteringen men kanske blir bättre med mer träning!

Kör på med det "strukturerade" åttor och sånt!

När man flyger längre bort är det svårare att bedöma alla rörelser, man får liksom bygga in i ryggmärgen vad "flygetyget" borde göra och styra efter det. Det tränas med fördel i simulator om det går med quads. Annars skulle jag nästan avvakta det till du kan flyga nära utan problem.

När det gäller struktur är det helt rätt, gör tom ett litet schema eller en plan på vad du vill kunna och bygg en stabil grund med hovra, sen sätter du cirkel med nos från, åtta med nos från sen nos åt sidan etc.

Du kan vrida kroppen och sändaren med quad (heli/flyg) när du kör nos åt sidan, då bygger du in i hjärnan hur du skall spaka eftersom huvudet är kvar. Har sett flygare som har ryggen mot planet och tittar över axeln, det funkar verkligen och man lär sig!


(Jag upptäckte själv häromveckan att jag är bättre på att svänga vänster än höger - det är lätt att man får fallenhet för något och sen tappar tränandet på det andra!

Mjezperrr
2016-02-08, 18:03
Du kan vrida kroppen och sändaren med quad (heli/flyg) när du kör nos åt sidan, då bygger du in i hjärnan hur du skall spaka eftersom huvudet är kvar. Har sett flygare som har ryggen mot planet och tittar över axeln, det funkar verkligen och man lär sig!


(Jag upptäckte själv häromveckan att jag är bättre på att svänga vänster än höger - det är lätt att man får fallenhet för något och sen tappar tränandet på det andra!

Den låter riktigt bra som träning! Kör som fanken med min Hudson på jobbet och hemma nu för att lära mig (tror snart tjejen slänger ut mig :)

Men ska absolut börja testa med min 250 nu när de börjar bli lite fint väder och träna med allt ni sagt! Man vill ju inte vara den som orsaker en olycka och ge mer "negativ" kritik till quadcopters!

Jorgen
2016-02-08, 19:50
Det är viktigt att flyga åttor både från sig och mot sig. Det är enorm skillnad och det är mycket svårt att hålla jämn genom hela svängen åt båda hållen. Även när man fått in det i ryggmärgen någorlunda så tycker jag att det räcker att köra från-åttor i ett batteri för att det sedan skall kännas obehagligt att köra mot-åttor på nästa pack.

Långsam cirkel åt båda hållen är en av de bättre övningarna, det är väldigt svårt.

Det här gäller framför allt helikopter, men mycket av det är applicerbart på multirotor också.

Mjezperrr
2016-02-08, 23:00
Det är viktigt att flyga åttor både från sig och mot sig. Det är enorm skillnad och det är mycket svårt att hålla jämn genom hela svängen åt båda hållen. Även när man fått in det i ryggmärgen någorlunda så tycker jag att det räcker att köra från-åttor i ett batteri för att det sedan skall kännas obehagligt att köra mot-åttor på nästa pack.

Långsam cirkel åt båda hållen är en av de bättre övningarna, det är väldigt svårt.

Det här gäller framför allt helikopter, men mycket av det är applicerbart på multirotor också.

Ja efter test flygingen i helgen så kommer jag lägga mycket tid på träning nu!

Åttorna är lite knepigga nu i början måste jag säga men 4 batterier om dagen på hudson och de ska nog bli bra till sommaren :)