handdator

Visa fullständig version : er9x med betaflight



Tokaz
2016-02-07, 20:21
Hej
Nån som kan förklara hur jag mixar in en motor armerings spak med er9x fw med betaflight.
Har flygläges switchen programmerad nu på 3läges switchen där jag har i läge
0=angle
1=horizon
2=airmode

och arm nu ligger på aux kanalen dvs samma som flygläges spaken så den armerar bara i läge 1 och 2
skulle vilja få in en spak som styr lite av läge 0 så jag kan få den att armera i läge 0.
Hoppas nån förstår vad jag menar :)

Fredde

andWho
2016-02-08, 02:13
Det enklaste är att ha två kanaler för dessa två separata funktioner, t.ex aux1 för flyglägen (som du har det nu) och aux2 för arm/disarm. Totalt 6 kanaler alltså med de grundläggande 4. Det borde väl en er9x klara, fast det beror kanske mer på vad du har för Rx.
Egentligen är det tre separata funktioner du blandar ihop lite, Arming, FlightMode och Airmode. Jag antar att du dessutom menar att du har rate-airmode i läge 3. Man kan ha airmode på för jämnan och bara ha Arm/Disarm samt flyglägena A/H/R. Men det är ju en smaksak...

Man kan ju också skapa en mix i Tx så att man får 4 eller fler lägen på samma kanal, om man har dåligt med kanaler. Dvs två brytare mixas till en kanal så att du får:
0=disarm
1=arm angle
2=arm horizon
3=arm rate
4=arm airmode (horizon)
5=arm airmode (rate)
Dvs en 2-läges och en 3-läges brytare, 2*3=6 lägen. Hur man gör denna mix i er9x har jag inte en aning om....
Hade du haft Spektrum hade jag kunnat hjälpa med det. Jag har 9 lägen på en kanal med två tre läges brytare (3*3=9) i min Dx18, för inflight adjustment av PID på RPY.
/A

freddan_6
2016-02-08, 09:03
Jag använder OpenTX, som enligt uppgifter på nätet ska vara snarlik er9x. Om det är så likt kan du sätta ARM på
global function, och en mix på en annan spak för flygläge. Annars kan du kanske byta till OpenTX som verkar vara dominerande, och lättare att få hjälp med. Jag har OpenTX 2.0.x på min 9XR och OpenTX 2.1.x på min Taranis.