handdator

Visa fullständig version : Cc3d



Killenheladagen
2016-02-13, 18:26
Nej! Efter 5h nu av pillande och provflygning så får jag helt enkelt inte till det.
Jag vill ha ett självstabiliserande läge (r)attitude och ett"rate" -läge och det har jag fått till hyfsat dock är jag inte duktig nog att flyga rate så jag vill ha attitude fungerande. Problemet jag har är att oavsett hur högt (2.5) eller hur lågt (.5) värde jag anger så är det samma oscillationer i roll-planet, kan jag göra om rate-läget så det blir självstabiliserande nog? Snälla hjälp!

FinnbyFraggel
2016-02-13, 21:54
Och då är första frågan, är det P, I eller D som du ändrar mellan 0.5 och 2.5?
Andra frågan är är det snabba oscillationer (vibrationer) eller långsamma (guppande upp och ner)?
/Jonas

Killenheladagen
2016-02-14, 10:13
Och då är första frågan, är det P, I eller D som du ändrar mellan 0.5 och 2.5?
Andra frågan är är det snabba oscillationer (vibrationer) eller långsamma (guppande upp och ner)?
/Jonas
Det är P - värdet i "attitude'" mode där alla är default 2.5 i alla 3 riktningar. Oscillationerna är ganska våldsamma, i "attitude" -taben för att ändra kan endast P och Integral ändras, och integral är 0
Till vänster är "rate settings" där alla värden kan ändras och i det flygläget där är jag ej är duktig nog än att flyga det känna som en liten cl-ptch-heli i ratemode men där är inga oscillationer i alla fall.

Jag vet inte om jag missförstår det här med innerloop och outerloop och om "atttitude"-settings och rate-settings påverkar varandra i den menyn som jag fotat nedan
Obs; har precis bytt till librepilot igen från OP då OP är dött för cc3d i framtiden och har inte hunnit prova dessa siffror ännu, programmen är identiska f ö förutom att librepilot kommer fortsätta stödja cc3d vad jag förstår.


http://images.tapatalk-cdn.com/16/02/14/f0b6dbfaa82c3da8b6304d34c9f5e715.jpg

streber76
2016-02-15, 08:26
Outer loopen bestämmer hur fort quaden hittar tillbaka till horisont läge i stabiliserad flygning som sagt. Så om din kopter skakar så beror det nog inte på den primärt. Testa sänka p på den axeln som skakar (inner loopen) med 1/3 o se om det slutar, sänk även d med en tredjedel. Dra sen upp den till det skakar igen o sänk slutligen med 25 procent. Gör detta på pitch med... skakar den inte drar du upp p tills den gör det. Kolla in Youtube klipp på kopter tuning, chansen att hitta rätt siffror på tur är ungefär lika stora som att vinna högsta vinsten på triss.

Killenheladagen
2016-02-15, 09:32
Outer loopen bestämmer hur fort quaden hittar tillbaka till horisont läge i stabiliserad flygning som sagt. Så om din kopter skakar så beror det nog inte på den primärt. Testa sänka p på den axeln som skakar (inner loopen) med 1/3 o se om det slutar, sänk även d med en tredjedel. Dra sen upp den till det skakar igen o sänk slutligen med 25 procent. Gör detta på pitch med... skakar den inte drar du upp p tills den gör det. Kolla in Youtube klipp på kopter tuning, chansen att hitta rätt siffror på tur är ungefär lika stora som att vinna högsta vinsten på triss.
Tack för tipsen!
Och nu när jag skall ändra dessa värden är det alltså i rate - taben jag skall ändra? Då attitudetaben endast erbjuder ändring av 2 värden, P och I och I är tillsatt 0 i värde default och i alla templates.
Och att ändra dessa värden i rate-tab kommer ändra settings för attitude /rattitude - flightmode ?? Jag menar på att man inte kan ändra värde D i attitudemode-tabben..


Som jag har ändrat siffror har jag utgått från att "attitude settings"-taben inte påverkar "rate-settings'"-taben, korrekt?

Dvs på höger sida ändras värden för attitude och vänster rate- flightmode?
Tack för svar

streber76
2016-02-15, 11:28
Nja - det är länkade med varandra outer loopen ligger över inner i stabiliserat läge och används ej för rate, det är det som gör det lite krångligt med att ställa in för det är fullt möjligt att få den flyga bra i rate men sen i stabiliserat så känns det inte bra. Råkar man in i det så kan man ställa in sin rate att använda bank 1 med värden o för rattitude kan man köra på bank 2 tex.

Bäst är det att ställa in den direkt i rate läge men det går även i stabiliserat men det är inte garanterat att den flyger bra i andra lägen om man gör det. Du måste se till att koptern är balanserad och att ingenting är löst på den o vibrerar, när du tunar så skall den ha vikten och propparna du ska flyga med - det går altså inte att sätta på sin gopro senare o andra proppar för då får du göra om allt.

Librepilot har TXpid för att hjälpa dig hitta värdena - https://librepilot.atlassian.net/wiki/display/LPDOC/TxPID - annars kan det ta mycket lång tid att hitta värdena för dina axlar om du ska koppla upp dig i dator varje gång. Flyg inte för länge med en skakade kopter för det kan bränna ut dina motorer och eller ESC om du har otur.

Killenheladagen
2016-02-16, 09:00
Nja - det är länkade med varandra outer loopen ligger över inner i stabiliserat läge och används ej för rate, det är det som gör det lite krångligt med att ställa in för det är fullt möjligt att få den flyga bra i rate men sen i stabiliserat så känns det inte bra. Råkar man in i det så kan man ställa in sin rate att använda bank 1 med värden o för rattitude kan man köra på bank 2 tex.

Bäst är det att ställa in den direkt i rate läge men det går även i stabiliserat men det är inte garanterat att den flyger bra i andra lägen om man gör det. Du måste se till att koptern är balanserad och att ingenting är löst på den o vibrerar, när du tunar så skall den ha vikten och propparna du ska flyga med - det går altså inte att sätta på sin gopro senare o andra proppar för då får du göra om allt.

Librepilot har TXpid för att hjälpa dig hitta värdena - https://librepilot.atlassian.net/wiki/display/LPDOC/TxPID - annars kan det ta mycket lång tid att hitta värdena för dina axlar om du ska koppla upp dig i dator varje gång. Flyg inte för länge med en skakade kopter för det kan bränna ut dina motorer och eller ESC om du har otur.
Hej och tack för du orkar förklara denna gröt av P i och D och hur de påverkar varandra, quaden och mig :)
.
Flashade om t librepilot och nu verkar det som jag närmar mig nåt.

För det första blev jag rådd att update-rate skulle vara 50hz, provade 490hz och fungerade bra/bättre.
Jag använde librepilots mall för QAV250 och drog ned P lite och den testflygningen gick bra (förutom landningen där två sista fina propparna var tvungen åka på, behöver nu flera ! (6045 och 6045R om någon har över?)

Den flög utan oscillationer - det var också nåt annat - jag kände inte igen den riktigt - detta är nog en invänjningsfråga.

Jag har ju fpvutrustning på quaden och vill gärna flyga lite fpv med den, kändes igår som den är redo för en riktig testflygning, har bara flugit den fpv en gång och hade precis fått känslan "det här går rätt bra!" då nåt mkt underligt hände - alla som körde tappade sina rclänkar på 2.4! Jag med. .. hittade snömonstret iaf....

Bör jag vänta tills en vindfri dag för fpvupplevelse tycker ni ? Så jäkla nervös kring den där lilla mördarmaskinen var ute och seglade med min MPX Heron häromdagen. .sååå härligt utan pids och strunt - bara jag och vinden!

Killenheladagen
2016-02-16, 09:15
Nja - det är länkade med varandra outer loopen ligger över inner i stabiliserat läge och används ej för rate, det är det som gör det lite krångligt med att ställa in för det är fullt möjligt att få den flyga bra i rate men sen i stabiliserat så känns det inte bra. Råkar man in i det så kan man ställa in sin rate att använda bank 1 med värden o för rattitude kan man köra på bank 2 tex.

Bäst är det att ställa in den direkt i rate läge men det går även i stabiliserat men det är inte garanterat att den flyger bra i andra lägen om man gör det. Du måste se till att koptern är balanserad och att ingenting är löst på den o vibrerar, när du tunar så skall den ha vikten och propparna du ska flyga med - det går altså inte att sätta på sin gopro senare o andra proppar för då får du göra om allt.

Librepilot har TXpid för att hjälpa dig hitta värdena - https://librepilot.atlassian.net/wiki/display/LPDOC/TxPID - annars kan det ta mycket lång tid att hitta värdena för dina axlar om du ska koppla upp dig i dator varje gång. Flyg inte för länge med en skakade kopter för det kan bränna ut dina motorer och eller ESC om du har otur.
Hej och tack igen för dina råd!
Jag är så begränsad med bara 6 kanaler och 5 upptagna, hur gör jag för att få txpid-autotune att fungera ?
--Kryssa för aktiveraTxPid
--välj rollautotune
sedan är det ett min/max värde som jag antar står för de 2 olika positionerna på switchen accessory0 där är jag osäker hur jag ska ställa!
Detta är så jobbigt och jag ångrar verkligen att jag bytte till mig denna grej, hoppas verkligen att den en dag kan göra något annat än att kosta pengar och tid:(
Tack för tipsen med olika bankar ifall atti och rate inte stämmer överens på samma settingsbank, rate är det enda läget som fungerat bra fram tills sista testet igår där jag återigen Flashade om m librepilot och använde en annan mall för pids,
Första testet inomhus spolade jag upp motorerna till hover med fast grepp ovanfrån (formen på quaden tillåter det) och började släppa mitt järngrepp och öka trottel...quaden stiger stabilt och till sist hade jag bara ett finger lätt mot batteriet och den oscillerade då ej som den gjort alla andra gånger. ..nöjd med det gick jag ut och flög 1min ungefär och landade, den kändes som ett flyg ur trim eller med CG för långt bak, jag tänkte mäta var CG är på quaden och försöka balansera vikten på den lite bättre också och då ev förlora den lite glatta, hala känsla jag upplevde...då stod iofs motorerna/esc på 50hz kanske känns bättre på 490hz?
Hade också ett störande dödband i botten på trotteln! Mina motorers "neutral" output är ställd på höga 1100 och min på 1000, är det detta som skapar det? Ska jag ställa om minsta trottelvärde till 1099 för att bli av med dödbandet?
Tack återigen att du orkar svara, hade jag varit rikare hade jag skickat blommogram:)



Mvh Gustaf

streber76
2016-02-16, 10:57
Måste verkligen avråda dig att ha fingrar nära den när propparna går - din maskin är inte helt inställd heller så det kan sluta mycket illa o tom avsluta din rc karriär om det vill sig illa om du får nervskador. Sen är det direkt ett felaktigt test, genom att tvinga den förhindrar du att datorn gör sitt jobb och den försöker bara hårdare tills den inte orkar mer eller slinker ur näven på dig.

För att kolla din cg tycker jag det är enklast att bara skruva av propparna och lyfta den i 2 av motorernas proppaxlar diagonalt mot varandra - om den lutar åt något håll så vet du att cg är fel och måste justeras. Du ska inte använda radiotrim för att ställa in mot drift - en kopter ska inte drifta om den rätt byggd och frisk. Tror det kommer att funka med rätt cg och gör det inte det o den driftar bakåt kan du testa att höja I på den axeln den färdas åt, men det görs efter att P är inställt o för testflygning funkar det.

50zh refresh är för analoga servon o jättegamla flygplans esc - så inte undra på att den flög illa för den kan inte uppdatera fort nog - kör du guiden ska du välja fast refresh esc o då funkar det. Låter som du har en kanal ledig för txpid - den ska du sätta på en vridpot på radion och ställa in i OP så att den funkar - i Txpid ställer du in den kanalen sen o väljer den P roll o från o till värden - tex 200 - 800. Sen kan du testa att arma den o se hur dina P roll värden förändras när du vrider på potten - dra den till min o ut o testflyg - nu kan du vrida den tills den börjar skaka o landar du sen så vet du vilket värde det handlade om (efter du har armat den), börjar den inte att skaka så ändrar du från o till men det bör antagligen funka direkt. Skriv upp det o minska med ca 20-30% så bör det funka - ta sen nästa axel.

Det är mycket data grejer med kopters och speciellt med racing maskiner o visst är det en inlärnings kurva som är hög men det är inte din multirotor som är problemet - alla behöver ställas in. Ta det lugnt o lös ett problem åt gången, skriv ned vad som funkade så du inte glömmer för att processen upprepas när du får en ny version av flygmjukvaran.

Vill du inte ge dig in det rekommenderar jag att du skaffar en vortex - den kommer bara att kosta dig pengar, massor...

Killenheladagen
2016-02-19, 10:14
Måste verkligen avråda dig att ha fingrar nära den när propparna går - din maskin är inte helt inställd heller så det kan sluta mycket illa o tom avsluta din rc karriär om det vill sig illa om du får nervskador. Sen är det direkt ett felaktigt test, genom att tvinga den förhindrar du att datorn gör sitt jobb och den försöker bara hårdare tills den inte orkar mer eller slinker ur näven på dig.

För att kolla din cg tycker jag det är enklast att bara skruva av propparna och lyfta den i 2 av motorernas proppaxlar diagonalt mot varandra - om den lutar åt något håll så vet du att cg är fel och måste justeras. Du ska inte använda radiotrim för att ställa in mot drift - en kopter ska inte drifta om den rätt byggd och frisk. Tror det kommer att funka med rätt cg och gör det inte det o den driftar bakåt kan du testa att höja I på den axeln den färdas åt, men det görs efter att P är inställt o för testflygning funkar det.

50zh refresh är för analoga servon o jättegamla flygplans esc - så inte undra på att den flög illa för den kan inte uppdatera fort nog - kör du guiden ska du välja fast refresh esc o då funkar det. Låter som du har en kanal ledig för txpid - den ska du sätta på en vridpot på radion och ställa in i OP så att den funkar - i Txpid ställer du in den kanalen sen o väljer den P roll o från o till värden - tex 200 - 800. Sen kan du testa att arma den o se hur dina P roll värden förändras när du vrider på potten - dra den till min o ut o testflyg - nu kan du vrida den tills den börjar skaka o landar du sen så vet du vilket värde det handlade om (efter du har armat den), börjar den inte att skaka så ändrar du från o till men det bör antagligen funka direkt. Skriv upp det o minska med ca 20-30% så bör det funka - ta sen nästa axel.

Det är mycket data grejer med kopters och speciellt med racing maskiner o visst är det en inlärnings kurva som är hög men det är inte din multirotor som är problemet - alla behöver ställas in. Ta det lugnt o lös ett problem åt gången, skriv ned vad som funkade så du inte glömmer för att processen upprepas när du får en ny version av flygmjukvaran.

Vill du inte ge dig in det rekommenderar jag att du skaffar en vortex - den kommer bara att kosta dig pengar, massor...
Streber76! Tack för att du orkar!

Ja du har rätt med fingrarna där det är livsfarligt med den här lilla mördarmaskinen, dock i början var det enligt mig nödvändigt och jag var så försiktig jag kunde och har väl tur att inget hänt hittills!

Jag har nu fått en stabil maskin i attitudemode! !(dock åt skogen m rate men det löser jag lätt, kopierade alishamao:s pids för rate sist och de fungerade mycket väl, sätter rate på pidbank 2 så de nya inställningarna inte bråkar med mitt perfekta attitudemode!

Lösningen/felen var dåliga pid-settings och lyckligtvis fungerade ett template för QAV250 bra för dessa, stämde om gyron (lätt om man har en tablet m vattenpassapp, ställde quaden på tableten och ändrade tills den var perfekt)
Dessutom var landningsställen (hårda foamkuddar) off med flera grader och det skapade massvis med strul.
490hz ställda på esc:arna och fungerar bättre, mycket bättre.
Tack för CG - INSIKTEN också, jag som bara har segelkärror där CG är så tokigt viktigt bör jag ha bättre vett än att glömma att prioritera det bättre, var framtung men fixade till perfekt CG nu!
Jag kan väl lika gärna stoppa in fingrarna under motoraxlarna och få samma Effekt som att skruva av propparna vid CG mätning (fungerar för mig alla quads är ju ej lika!)

Om inte maskinen mördat mitt självförtroende hade jag varit nöjd,men det känns som jag behöver ett par lyckade flygningar för att få tillbaka det.

Tack för din hjälp Streber76 du har lärt mig mycket som jag behövde veta!
Mvh Gustaf