handdator

Visa fullständig version : LaTrax Teton 4WD 1/18 RTR - Minirecension



KristofferR
2016-02-15, 12:07
LaTrax Teton 1/18 minirecension
=======================


57121

__________________________________________________ ______________________________

BAKGRUND

Min dotter önskade sig en radiostyrd monstertruck till sin 8-årsdag. Hon har ingen tidigare RC-erfarenhet frånsett att hon provspakat mina flygplan. Personligen tyckte jag detta var mycket intressant, då jag själv körde massa RC-bil i slutet av 80-talet innan jag helt övergick till flyg.


Först påbörjades intensiva studier av bilar på diverse forum och Youtubekanaler vaskade jag fram några alternativ. Frågorna var många... 2WD eller 4WD, "finmärke" eller "Kinakopia", HBX, HPI, Reely... Efter ett besök på Hobbex föll ögat på en "Traxxas". Det märket fanns inte när jag höll på för 25 år sedan men plastkvaliteten och fjädringen övertygade på butiksgolvet, liksom reservdelstillgången och tillbehören efter en senare studie på internet. Tyvärr hade Hobbex bara de dyrare Traxxasmodellerna.


Jag letade fram deras budgetbil, Traxxas Rustler XL-5. En testvideo där de släppte en Rustler från fem meters höjd och sen körde som vildar med den var avgörande, det solida intrycket från butiken överträffades alltså av verkligheten. Sedan hittade jag LaTrax som i princip verkade vara en budget-Traxxas.


Slutfrågan blev då 1/10 2WD Rustler eller 1/18 4WD Teton? Där hjälpte Youtube. 4WD verkade lättare att köra. Fjädringen på den lilla övertygade i filmerna och visade även att de tvåhjulsdrivna bilarna gärna sladdade eller snurrade - samma sak som på min tid. :) Det lilla formatet kändes också mer passande för en åttaåring.

__________________________________________________ ______________________________

KÖP OCH FÖRSTA INTRYCK

57122


Reservdels-RC i Göteborg kontaktades men tyvärr var bilarna slut där efter julen och med ett par månaders väntan på nästa omgång fick det bli en tysk webshop. Det fanns iofs en annan version av bilen med "stadiumtruck"-kaross och andra däck, dock var kravbilden tydlig från födelsedagsbarnet... Skillnaden i pris blev en extra ack, dock föredrar jag lokal butik för reservdelar och support.


Bilen öppnades på födelsedagen och var helt "RTR" dvs klar att köra. Det som behövde göras var att sätta i batterier i sändaren (medföljde ej, jag köpte 4 st AA Eneloop) och ladda drivacken, något jag gjort i förväg. Den medföljande laddaren behöver 12V matning med cigarettuttagskontakt, fungerar väl och är lätt att använda. Som RC-elflygare har jag gott om prylar för att ladda men för den som är förstagångsköpare kan det vara värt att tänka på att man måste ha en 12V källa.


Fartreglaget inne i bilen har en liten "av/på" knapp som man med lite fingerfärdighet kommer åt med karossen på. Genom att hålla inne knappen når man en enkelt blinkmeny för tre körlägen; normal, normal utan back och halvfart. Styrservot är märkt Traxxas och ser ut att vara ungefär i 9-12g storlek. Motorn är en vanlig borstmotor i "370-klass" dvs inget speciellt och ungefär samma som den 380 jag själv hade på min första bil 1985...


Reklamen säger "hobby-grade" om rattsändaren och det stämmer i princip, den är av enklaste sort men fungerar tillfredsställande och har en trimratt. Storleken är på gränsen för femåringens små fingrar men åttaåringen har inga problem att hantera den. Respons samt servohastighet räcker till för att lätt kontrollera bilen på sladd. Räckvidden är dock bara 50-70m så uteffekten verkar vara rätt låg. Jag kompletterade med en nackrem för att minska risken för skador om den skulle tappas.


Broms kommer före back, för att få i backen måste man efter en inbromsning föra pistolgreppet i mittläget igen och "ta ett omtag". Lite lurigt i början och bökigt när man kört fast men båda barnen lärde sig snabbt.

__________________________________________________ ______________________________

KÖRNING OCH PRESTANDA

Halvfartsläget visade sig vara en mycket bra funktion och gör bilen betydligt lättare att köra för både åttaåringen och femåringen. Det är det läget vi använt mest. Helfart provade vi på en fotbollsplan och där pinnar bilen på bra trots sin borstmotor och NiMH-ack. Mer fart går att få, en 2s LiPo på ca 2500mAh lär passa enligt internetforumen och fartreglaget är förberett med Cutoff. LiPo gör bilen kvickare men flera har funnit att motorn överhettar och förstörs då LiPo tycks tillåta ett högre strömuttag. Den medföljande 1200 mAh NiMH räcker dock åtminstone 20 minuter av moderat körning och som längst mäktade bilen med en promenad på nästan 2km på grus och stigar!

Dottern som tidigare inte kört RC visar sig växla mellan crawling, bashing och att ha bilen som "hund" som går bredvid vid promenad. Hopp, full fart utför, nedför, över rötter, tuvor, stenar, kanter och den behåller kontrollen helt utan problem. Våra pulkabackar klarades av i full fart nedför. Bilens balans och chassiavstämning i svår terräng är för mig som har erfarenhet från RC-bilar runt 1985-1990 helt fantastisk. Den fullkomligt detroniserar allt jag tidigare kört, utan minsta justering. På platt mark är balansen svagt understyrd vid pådrag och med ett gassläpp vänder nosen lätt in i kurvan men utan att sladda eller snurra. Denna avstämning gäller allt från is och snö till grus eller asfalt. Perfekt för en nybörjare.

Crawl-möjligheterna är förvånande goda, den klarar av ganska stökig terräng men begränsas av att den saknar differentialbroms och den tidigare nämnda lite omständliga "back/broms"-växlingen som gör det svårt att vagga bilen ut en prekär terrängsituation. Med lite tålamod kommer man dock loss från det mesta. Möjligen är däcken något hala men det är svårt att bedöma när temperaturen ständigt ligger runt nollan.

Även jag tycker den är rolig att köra men gissar att jag som mer erfaren snart skulle önska mer fart, snabbare styrservo och kanske lite ner neutral-överstyrd balans men för detta finns ju de dyrare Traxxasmodellerna med borstlösa motorer.

__________________________________________________ ______________________________

HÅLLBARHET

Sedan födelsedagen har bilen rullat fyra dagar trots vinterkylan.Bilen uppges vara vattenskyddad men inte dränkbar och det stämmer också bra, all körning har skett i -5 till +5 grader med mycket hagel och slask och vattenpölar utan några uppenbara problem trots vatten och snösprut överallt.

Rengöring har skett i duschen. Inget har ännu gått sönder efter ca sju-åtta körda batterier - skulle gissa att bilen gått ca 10km totalt. Bara ett framdäck har krängts av fälgen men det var lätt att trycka tillbaka. Eftersom all körning skett i kyla har motor och ESC fått en behaglig resa, dock inte plasten som blir sprödare.


__________________________________________________ ______________________________

SAMMANFATTNING

Övertygande positivt. Priset är ca 1500kr och då får man en körklar bil på "hobbynivå" med fullt reservdelsutbud. De rena leksakerna har inget att hämta och "Kinakopiorna" kanske kan komma ned i runt tusenlappen i pris men är då i skör plast och mer av "slit och släng" karaktär map reservdelstillgång.



/Kristoffer

__________________________________________________ ______________________________

http://goteborg.reservdelsrc.com/product/traxxas-latrax-teton-118-monster-rtr

57123571245712557126571275712857129

KristofferR
2016-02-17, 15:42
Vi filmade lite, här är resultatet.


https://www.youtube.com/watch?v=xh1iZBFpWLg

Vanlig Länk: https://www.youtube.com/watch?v=xh1iZBFpWLg

KristofferR
2016-05-23, 20:45
RECENSION

Nu har vi hunnit köra några månader. Allt funkar fint.

En länkarm gick av efter ett missat hopp i skateparken, bilen var över mitt huvud (och jag är nästan 2m lång) och landade platt på asfalt. Vi köpte en ny på Reservdels-RC nästa dag.

Motorn har stannat en gång då den fylldes med lervatten och en gång fastnade den då det kom in grus i den. Jag fick ta loss motorn och blåsa ur gruset med ett sugrör samtidigt som jag skakade den och försiktigt roterade axeln. Det var smidigt att meka bilen; både länkarm och motor var lätta att lossa.

ESC:n har ett skydd så den blinkade bara rött när motorn fastnade.

Vi köpte fler karossclips då de ramlade av och jag har tejpat en liten magnet under taket så de kan ligga där när man mekar och inte kommer bort i gräset.

Vårvärmen verkar göra gott för bilen, den går lite fortare - kanske är den nu inkörd - och även fjädring och däck jobbar och greppar bättre i tjugo plusgrader än runt nollan.


https://youtu.be/5Bk7w7FvbeA

KristofferR
2016-07-27, 13:52
Den lilla bilen rullar vidare!

Efter fem månader och sådär 40 ackar är det dags för första haveriet. Den gröna har körts både hårt och långt och i alla väderförhållanden. Ett litet "klickande" ljud har hörts från drivlinan så jag tog loss "locket" för att titta på pinjong och huvuddrev. Det fanns en hel del små gruskorn som letat sig in och efter rengöring och smörjning blev den tyst, däremot lät fortfarande bakdiffen lite illa.

Bilen blev utlånad i förra veckan och fick ta emot svår bashing, när vi åkte ut senast körde dottern lite klättrande och då började det låta mer och till slut rasade det så den slutade driva. Det var superenkelt att öppna och komma åt diffen och lyfta ur allt. Tog ca 10 min. Drevet på vänster bak var nedslitet.

Jag gjorde rent och limmade ihop allt till en spole (spool, ESAB-diff, låst) medan nya delar är på väg, det kostade ca en 50-lapp att köpa plus frakt. Jag valde att lägga till lite drivaxlar och annat i beställningen som bra-att-ha.

Jag har även fått löda fast en motorkabel på den gröna men det kan ha varit jag som råkat rycka i den.

Den har även fått en blå tvilling-Teton och en e-Revo storasyskon.

59046

59045

Sherdog21
2016-08-11, 08:55
Den lilla bilen rullar vidare!
Efter fem månader och sådär 40 ackar är det dags för första haveriet. Den gröna har körts både hårt och långt och i alla väderförhållanden. Ett litet "klickande" ljud har hörts från drivlinan så jag tog loss "locket" för att titta på pinjong och huvuddrev. Det fanns en hel del små gruskorn som letat sig in och efter rengöring och smörjning blev den tyst, däremot lät fortfarande bakdiffen lite illa.
Bilen blev utlånad i förra veckan och fick ta emot svår bashing, när vi åkte ut senast körde dottern lite klättrande och då började det låta mer och till slut rasade det så den slutade driva. Det var superenkelt att öppna och komma åt inredningen (http://inredestips.se) d.v.s. diffen och lyfta ur allt. Tog ca 10 min. Drevet på vänster bak var nedslitet.
Jag gjorde rent och limmade ihop allt till en spole (spool, ESAB-diff, låst) medan nya delar är på väg, det kostade ca en 50-lapp att köpa plus frakt. Jag valde att lägga till lite drivaxlar och annat i beställningen som bra-att-ha.

Jag har även fått löda fast en motorkabel på den gröna men det kan ha varit jag som råkat rycka i den.

Den har även fått en blå tvilling-Teton och en e-Revo storasyskon.

59046

59045

Tack så mycket för mycket bra och intressant läsning. Den har hjälpt oss oerhört i jakten på en bil. Ska nog köpa en likadan till min son! Tack igen och ser fram emot fler uppdateringar :)

KristofferR
2016-08-28, 20:40
Tack Sherdog för de vänliga orden!

Den senaste aktiviteten är att se över styrningen. Jag har märkt att styrningen är mycket mer vag på den blåa bilen än den gröna och problemet verkade sitta i servoräddaren. En vanlig lösning på styrproblem verkar vara att ösa pengar på problemet - bättre servo med metalldrev, aluminiumdelar mm. Men då den gröna bilen beter sig vettigt ville jag lösa det på annat sätt.

I detta klipp (som jag redan postat) ser man problemet ungefär 4:30 in.

https://youtu.be/sPITfnmN0U0?t=260 (https://youtu.be/sPITfnmN0U0?t=260)

Jag tyckte servot verkade fungera bra och centrera bra. Servoräddaren tog jag ut och demonterade. Efter rengöring och smörjning löpte den lätt men den var "ospänstig! Det är bara en pinne med två C-clips; ett i varje ände. Mellan sitter en metallbricka, spiralfjäder och "två halvor med en ramp" som spänns av fjädern. Fjädern tryckte knappt då servoräddaren var i neutralläge.

Efter lite letande hittade jag en tunn plastbricka, ca 0,7mm, som jag satte längst ned ovanför den lilla stålfjädern och vips blev det tight och bra. Lite provböjande gav bra resultat - fjäderkonstanten är ju ungefär samma men förspänningen är högre - och återmonterad på bilen centrerade den perfekt på golvet. Lite provkörning bekräftade funktionen.

Klart värt besväret! Den gröna har inte samma tydliga problem men jag tänkte ändå göra samma sak med den men med en lite tunnare bricka /shims.

59608

KristofferR
2016-08-29, 20:07
LaTrax styrning del två

Efter att ha upplevt förbättringen på den blå bilen tog jag mig an den gröna, som rullat betydligt längre.

För att få ut servoräddaren lossar man på fem skruvar, de fyra som håller den blå plattan över framdiffen och även den som håller locket till den vattentäta mottagarlådan. En ytterligare skruv måste lossas, den som kopplar ihop servoräddaren med styrlänkaget. Därefter kan man försiktigt bända upp den blå plattan och lirka ut servoräddaren. Kullederna/länkarna ploppar jag ur med en platt-tång.

Med rutinen från den andra bilen i färskt minne var servoräddaren isärtagen, rengjord, shimsad och återmonterad på mindre än tio minuter. Provkörningen visade dock att styrningen inte var så bra som den borde. Dålig centering och knepig att köra rakt på halkigt underlag.

Servoräddaren hade helt enkelt ett litet spel l mitten. Jag tog isär den och höll på en god stund att pilla, snurra. dra och trycka innan jag kom på vad det är som var fel.

Den har två rör formade som kilformade "ramper" som passar i varandra. Den ena är spetsig och den andra har en V/U form. Så länge ramperna är ihoptryckta av fjädern överförs rotationen från servot till styrningen. Blir belastningen för hög klättrar röret på rampen och måste då trycka ihop fjädern.

Det som hade hänt var helt enkelt att ramperna var lite nedslitna. Damm och grus har helt enkelt gjort sitt under alla månader bilen rullat. MEN problemet kom sig av att det finns ett inre styrrör innanför den rampade delen. Det röret bottnade i det andra röret så trots ökad fjäderspänning kunde inte ramperna gå ihop helt och hållet. Medan ramperna hade slitits ned några tiondels mm hade det inte varit likadant inuti.

59644

Fram med smärgelduk och försiktigt sandpappra på styrröret. Efter ett halvdussin slipa/passa bottnade de två halvorna perfekt.

Återmontering, provkörning, allt kanon!

De fyra bilderna:
1: Integy servoräddare i metall; bästa bilden för att visa principen
2: Översikt hur den sitter
3: Delarna isärtagna i tur och rad
4: Översikt demonterad

KristofferR
2016-12-04, 10:40
Det är dags att avrunda tiden med Teton. Tre stycken likadana finns nu i familjen, två gröna och en blå. Men barnen har lärt sig och kör större och snabbare bilar - Mini Summit och Mini Slash - så alla småtting-bilarna skall säljas.

Men det är inte helt slut. Det senaste jag gjort är att byta till en Team Associated RC18T framdiff på den äldsta gröna. Mest för att det var kul att prova. TA-diffen passar rätt in inkl de två shims som följer med.

Den är rätt pillrig att bygga med sina pyttesmå kulor! Jag använde ett vitt papper med uppvikta kanter för att inte kulorna skulle försvinna. Jag byggde diffen tre gånger. Jag tyckte inte den gick så jämnt som jag ville. Sista gången använde jag efter att ha läst på RCtech riktigt fin smärgelduk på alla brickorna och då blev det bra!

För att diffen inte skulle ramla vid montering satte jag den på en bit servotape. Häftmassa funkar också. Skruven med sitt lager satte jag en supermagnet på så blev det lättare att få dit kulorna i lagret. Se tredje bilden.

Pincett är bra! Kulorna är 2 mm resp 1.7 mm.....

Jag använde båda shimsen för att få mesh perfekt.

Efter montering klämde hylsorna verkligen tight på drivaxelkopparna - se bild fyra där jag tryckt dem ungefär halvvägs in. Så det behövdes några minuters inkörning med hjulen i luften för att fjädringen skulle löpa lätt och fint. Jag började med "raka axlar" och förde försiktigt hjulen upp och ned genom fjädringsvägen för att låta den "götta till sig". :)

608976089860899609006090160902

Infon om TA-diffen fann jag på URC - Ultimate RC - där det finns en mäktig tråd om Teton och alla modifieringar som kan göras.

Efteråt kändes bilen ungefär som vanligt att köra, enligt de som provat håller den bättre i längden än original.

KristofferR
2017-04-03, 20:22
Nu är den sista Teton-bilen utlagd på Tradera. Jag har kört lite med den de senaste dagarna, haft med den i bilen och när jag hämtat posten, skjutsat barn till kompisar och sånt och låtit andra prova. Diffen funkar utmärkt. Bilen känns ungefär som den alltid gjort och jag hoppas den finner ett bra hem :)

Den har varit en perfekt introduktion till RC-bil för mig och mina barn och det känns märkligt hur mycket som hänt på ungefär ett år. Det lilla formatet och "nybörjarläget" känns häpnadsväckade tamt nu när vi kör stora borstlösa monstertruckar. Sedan jag med lite nervösa händer bytte den första brustna länkarmen på denna Teton har det blivit flera renoveringar av bilar, den senaste är en Traxxas Stampede som blev nedtagen i sina beståndsdelar.

62337
62338

http://www.tradera.com/item/181104/279124750/traxxas-latrax-teton-rc-radiostyrd-bil-4wd-off-road-monstertruck-1-18-rtr