handdator

Visa fullständig version : Batterier och quads



Killenheladagen
2016-02-16, 12:35
Hej! .

Denna frågeställning gäller batterier och effektivitet vid min setup batterierna som jag fick med koptern ger låg flygtid men gör att den har enormt med kraft (för mina mått)
Skulle att kasta på ett 3s2200 eller t o m 3s2800 35C påverka stabilitet på något vis? Jag tänker att jag måste hålla högre RPM på rotorerna samt rädd att esc:arna skall ta stryk av det och att det högre varvtalet ger agressivare stabiliseringar som kan leda till oscillationer?

Har en miniquad FPV-utrustad (320- typ) i kolfiber m 12amp escs och cc3d-FC och har fått med 3s1500;or på 35C (70C burst).

Jag är rätt ny att flyga quads som ej är "toygrade" - där är jag riktigt duktig...:)
Så rattitude kör jag nu i början för att i senare skede köra ratemode.

Jag vill ha en stabil plattform som beter sig rätt mycket som en ex toygrade-kopter och flyga den fpv på det viset.
Mvh Gustaf

Henke.a
2016-02-16, 13:04
Skulle tro att den extra vikten kommer göra quaden slö alt "dålig ork" man får experimentera fram en lagom vikt/flygegenskaps fördelning men runt 1500mah brukar vara lagom i vikt vad jag har förstått..

Killenheladagen
2016-02-19, 09:54
Tack för svar!

Nu har jag kalibrerat om alla gyron och lött om en del kablar (den som byggde min maskin var inte den bästa på att löda direkt) och har nu fått en stabil quad i attitudemode! Återstår bara flygtest utomhus och fpvprov samt att fixa rate-läget (behöver nog bara använda annan pidbank) eller Weakleveling el rate-trainerläge på en switch.

Jag är mer hemma med elsegelkärror och då räcker ett 1.5A batteri länge, blir nästan chockad att se vad lilla quaden drar ur på några minuter.

Jag tycker det är märkligt att min syma x8w (stor tung DJI-kopia 500-storlek)med borstade, växlade motorer och ett 2s2000 kan ha längre flygtid än den mindre, lättare quaden med oborstade motorer och 3s1500.
Dock har Syman endast ~300g thrust "över" vid fullt batteri och fullt påslag. Ungefär samma siffra lilla quadens motorer har PER motor. ..

Kanske som att tycka det är märkligt att en F1-bil drar mer soppa än en Volvov70:)?

När det gäller proppar! Jag har 6tums på och större går ej, kan jag göra den effektivare och få bättre batteritid genom att minska djupet på propparna (nu 6x4.5 , byta till 6x4? Eller tänker jag fel nu och jag egentligen behöver ex trebladiga proppar)? Vad är bäst för bränsle-ekonomi? Behöver inte ännu att den är så tokigt snabb som den är!

Eller kan jag få ur mer effektivitet per mah om jag sänker till 2s? Jag har ett gäng 2s - batterier , 1300, 1500mah och 2000mah, vad tror ni? Jag vill ha maximal flygtid och kommer ej att race:a direkt. Jag vill endast lära mig flyga den fpv hyggligt sakta och säkert.

Mvh Gustaf


Tack för svar ! //Gustaf

Zallisen
2016-02-19, 17:37
Ja en liten FPV-racer har för det mesta flera gånger sin vikt i lyftkraft så du behöver nästan aldrig oroa dig för att ta ett för stort batteri. den hade säkert flugit helt ok med ett 3000mAh om du kunnat fästa det.
Jag håller mig till 1800mAh på mina maskiner och får 7-8 minuter flygtid. men jag kör 5x4-propellrar.
Om du som nybörjare vill ha mer flygtid för att få mer övning så borde du ha mycket att vinna på att byta ner till 6x3-propellrar t.ex.

Men flyg inte FPV i rattitude vad du än gör, snarare flyg inte i det alls, det gör dig nog mer onytta än nytta i inlärandet. :)
Förr höll man sig till rate mode men det var innan det fantastiska flygläget Acro+ uppfanns som enklast kan beskrivas som en specialversion av rate för just FPV-flygning.(det är fruktansvärt att flyga LoS med) Det är ett läge som tillåter mjuka fina manövrar nära spakens centrum men man kan lätt göra snabba manövrar och roll/flips när man känner för det med stora inslag.
Om du vill testa det är det bara att byta ut rate till acro+ på roll och pitch, det flyger helt ok på samma inställningar, men sänk ratingen till ca 300 grader i sekunden på roll/pitch om du hade ställt upp den högt. och tåls att repetera, flyg detta läget i FPV enbart helst, det är utmanande att hantera i line of sight.

Killenheladagen
2016-02-19, 20:44
Okej, tack för svar!. Jag har inte så mycket erfarenhet av att flyga quad FPV utan bara LoS så ratemode känns som jag försöker balansera en riktigt irriterad helikopter.. har bara flugit toyquads som alltid är i "attitude"..

jag kan dock tänka mig att det är lättare flyga rate när jag fått lite känsla för fpv i quaden dock.

Just nu har jag precis fått den stabil i attitudeläge (inställningar PID plus testande 15h+) nu är den dock stabil där och jag skall nu ställa om ratemode så det fungerar för nu är det inte bra alls, väljer en annan pidbank för det.
Acro+ är alltså rate fast med expo typ? Kan du förklara vad rate-trainer är?
har en del andra frågor;
- Pirouette compensation, jag förstår orden men vad exakt händer här? jag har denna ikryssad.
-Zero the integral when throttle low, samma här, också ikryssad.
-GPS, vad heter enheten jag behöver för att koppla GPS till cc3dkortet och vad kostar den? jag vill ha gps-assist!

jag ska slänga på ett 3s2200 och se hur flygtiden blir, hur lågt tycker ni jag kan gå med bra 3s-accar, de är kopplade till en LED och buzzer som visar spänning och V/cell via balanskontakten, vad bör jag ha för undre gräns för spänning UNDER flygning.

slutligen,; Jag tänker mig att det är lättare att flyga rate när jag fått vana i hur farkosten reagerar på trottel och spakande och speciellt en bit upp i luften med lite fart dessutom, man kan då enkelt switcha om tilll attitude om man blir osäker i fart eller får det otrevliga konsekvenser om man ex susar fram i 40-50km/h och blir osäker, byter till rattitude och hoppas på stabilisering eller kommer gyrona att bli vilda då?

mvh Gustaf

KJ!
2016-02-19, 22:21
Min quad blir knäpp om jag går från rate till attitude hänt några gånger nu, slutat med krasch. Är mycke sämre att flyga los mot fpv jäkligt svårt att se hur quaden ligger i luften på lite håll. Flyg lite fpv i simulator så får du upp känslan ganska fort. Hotprops har jag flygit i en gratis simulator

Killenheladagen
2016-02-20, 08:21
Min quad blir knäpp om jag går från rate till attitude hänt några gånger nu, slutat med krasch. Är mycke sämre att flyga los mot fpv jäkligt svårt att se hur quaden ligger i luften på lite håll. Flyg lite fpv i simulator så får du upp känslan ganska fort. Hotprops har jag flygit i en gratis simulator
Godmorgon och tack för svar!!
Hotprops?
För pc? Kan man använda vilken radio man vill i denna sim? Har en esky heli radio som kopplar fint till datorn som jag flyger sims med..fungerar d t Hotprops? annars kan jag koppla ps3-kontroll men då är trotteln ej kvar där man lämnade den utan återgår till 50%.

Så det är LÄTTARE att flyga FPV?? än LOS , i ratemode och attitude ?

Nu är jag nybörjare på just fpv har flugit flitigt med Fastpitchhelis och toyquads LoS och dessa kan jag kasta runt i luften rätt häftigt och duktigt men denna galna sak är en helt annan, trottelkänsligheten t ex , gör ni något expo på trotteln eller vänjer ni er vid att det är som en raket om man drar på 3mm för mycket?
En annan sak är vinkeln på boardkameran; när jag fick quaden var kameran ganska kraftigt tiltad uppåt - jag har ställt den horisontalt så jag slipper ha hög fart framåt för att se var jag är på väg - detta är sannolikt något som ändras med erfarenheten? Säg om ett år kanske jag också har 45° tilt på kameran?

Jag undrar också varför man verkar envisas med att flyga rate?
"Man skall flyga rate från början ..osv"

Varför? . Jag förstår att det ev kan vara roligare när man blivit duktig och att.man kan göra helt andra manövrar och så men alltid?
Eller är det så att Ni säger så för att man ev inte får någon positiv transfer på fpvflygning i rattitude till ratemode om ni förstår vad jag menar med det? Dvs träna attitudemode gör dig inte duktigare på ratemode alls.?

Alla toyquads kör ju attitudemode (förutom den otroligt roliga lilla hubsan x4 som har något halvt rattitude "expert"-läge också )

Ang flygvikt;
Bör jag väga ned quaden lite? Jag verkar ju bli osäker för den är så rapp och kraftfull till naturen och om jag slänger på ex ett 3s2800 eller 2200 istället för 1500 som är mina flygaccar nu, bör jag då få en lite trögare snällare quad med längre flygtid?
Eller kanske gå ned till 2s? Har 2s2000 25C som bör passa mycket väl och lyfter syman med det batteriet bör denna hobbygradequad också det?

Mvh Gustaf

Henke.a
2016-02-20, 12:19
Jag undrar också varför man verkar envisas med att flyga rate?
"Man skall flyga rate från början ..osv"

Varför? . Jag förstår att det ev kan vara roligare när man blivit duktig och att.man kan göra helt andra manövrar och så men alltid?
Eller är det så att Ni säger så för att man ev inte får någon positiv transfer på fpvflygning i rattitude till ratemode om ni förstår vad jag menar med det? Dvs träna attitudemode gör dig inte duktigare på ratemode alls.?

Alla toyquads kör ju attitudemode (förutom den otroligt roliga lilla hubsan x4 som har något halvt rattitude "expert"-läge också )

Ang flygvikt;
Bör jag väga ned quaden lite? Jag verkar ju bli osäker för den är så rapp och kraftfull till naturen och om jag slänger på ex ett 3s2800 eller 2200 istället för 1500 som är mina flygaccar nu, bör jag då få en lite trögare snällare quad med längre flygtid?
Eller kanske gå ned till 2s? Har 2s2000 25C som bör passa mycket väl och lyfter syman med det batteriet bör denna hobbygradequad också det?

Mvh Gustaf


God morgon!
Jag skulle kunna tro att man envisas med att säga "lär dig flyga rate" för att då får du en riktig känsla hur quaden är att flyga utan att FCn överstyr massa. Rate blir "rå flygning" och om attitude mode av någon anledning ballar ur så kan det vara bra att kunna flyga "riktigt". Men oavsett vad folk säger så kör på det som känns bäst för dig, börja med attitude och om du får känsla för det så kan du gå på rate :)

Vikten är lite knepig, om du slänger på ett större batteri så är inte längre flygtid garanterad då vikt/lyftkraft förhållandet ändras den extra vikten kan leda till kortare flygtid för du får "gasa" mer. för att få maskinen lite lugnare skulle jag nog fixa detta med expo och inställningarna i fc.

2s tror jag inte att den lyfter på överhuvudtaget. Men har du en 3s 2000 mah acc släng på den och testa, kontrollera CoG innan bara :)

Om du får fram ett motordatablad så brukar man kunna utläsa vad du har för lyftkraft för tex: 3s 6"4 och ett visst trottelläge på just din motor ta detta x4 motorer och sen får du väga maskinen och se så du får tillräckligt med lyftkraft så du hovrar på ca 50%

57198

Killenheladagen
2016-02-20, 12:59
God morgon!
Jag skulle kunna tro att man envisas med att säga "lär dig flyga rate" för att då får du en riktig känsla hur quaden är att flyga utan att FCn överstyr massa. Rate blir "rå flygning" och om attitude mode av någon anledning ballar ur så kan det vara bra att kunna flyga "riktigt". Men oavsett vad folk säger så kör på det som känns bäst för dig, börja med attitude och om du får känsla för det så kan du gå på rate :)

Vikten är lite knepig, om du slänger på ett större batteri så är inte längre flygtid garanterad då vikt/lyftkraft förhållandet ändras den extra vikten kan leda till kortare flygtid för du får "gasa" mer. för att få maskinen lite lugnare skulle jag nog fixa detta med expo och inställningarna i fc.

2s tror jag inte att den lyfter på överhuvudtaget. Men har du en 3s 2000 mah acc släng på den och testa, kontrollera CoG innan bara :)

Om du får fram ett motordatablad så brukar man kunna utläsa vad du har för lyftkraft för tex: 3s 6"4 och ett visst trottelläge på just din motor ta detta x4 motorer och sen får du väga maskinen och se så du får tillräckligt med lyftkraft så du hovrar på ca 50%

57198
Ok tack för svar! Jag har ju haft hemskt massa otur med den här quaden, jag har flugit den fpv ungeför i en och en halv minut :(
Jag flög då i attitude och hade precis dragit ned skärmen över ögonen, jag hade 90s senare efter trevlig flygning precis fått känslan "det här är ju rätt kul och enkelt!" som 2.4ghz slutade fungera för alla på fältet samtidigt och spiralade ner i snön, ingen av oss som störtade vet varför detta hände. - detta ledde till omflash av kort och alla problem - den var konfigurerad rätt för rate/attitude från början s a s.

Som sagt har jag har flugit så mycket toyquads så det är svårt och jobbigt att lära om sig... men många säger att rate är lättare fpv och har jag lite fart och höjd är det nog nåt jag snappar upp ganska fort, speciellt om jag skulle uppgradera TX jag tänker; jag använder en rätt sorglig DX6i och jag behöver nästan nåt bättre med iaf ett vred och en 3-vägs switch, är turnigy kompatibelt m spektrum?
Eller är det kanske bättre att köpa nåt som jag kan använda min futaba-radio till den skulle vara perfekt för quad.
Är det samma kabel/signaltyp till s.bus och vaddetnuheter som används av min spektrum satellit? Alltså från FC?

Mvh Gustaf

Zallisen
2016-02-20, 13:20
Förklaringen till varför rate är lättare i FPV är ganska enkel. det är lättare att flyga FPV när man konstant rör sig frammåt(det är myket svårare att stå still å hovra i FPV).
När du rör dig framåt får du en klar bild av din omgivning då allting runt dig rör sig som referensobjekt så att säga, man ser lättare hur nära marken är OSV. Man vill inte sitta och konstant trycka spaken framåt utan bara lägga koptern i framåtlutat läge och släppa spaken igen, avslappnande.

CC3D stödjer inte GPS-assist av något slag så det behöver du inte tänka på. Men det är egentligen inget du vill strula med, speciellt inte för FPV-flygning. GPS-assist slukar väldigt mycket tid, inte bara med inställningar och få det att fungera utan även att man måste låta maskinen stå igång flera minuter och få GPS-lock å sånt innan man lyfter. Helst kalibrera om kompass före varje flygning och så vidare och så vidare.
Har GPS på en maskin jag filmar med och flyger i FPV, men i princip alltid avstängt. det är mycket viktigare för mig att bara kunna koppla i batteriet å vara uppe i luften på några sekunder än att strula i en kvart innan jag får flyga.

Övade också mycket med leksaksquad innan jag skaffade riktig. det har kommit en del bra sådana på senare tid som t.o.m har rate mode. Rekomenderar alltid Latrax Alias till nybörjare för det är en lagom stor maskin som är otroligt hållbar samt har massa inställningar som t.ex. rate mode.
http://www.hobbyequipment.se/dronare/latrax-traxxas/traxxas-latrax-alias-quadcopter-rtr-24gh.html

Flyger min Alias i rate mode(eller expert som det heter på den):

https://www.youtube.com/watch?v=3dsGE46XFYc

Henke.a
2016-02-20, 13:21
Ok tack för svar! Jag har ju haft hemskt massa otur med den här quaden, jag har flugit den fpv ungeför i en och en halv minut :(
Jag flög då i attitude och hade precis dragit ned skärmen över ögonen, jag hade 90s senare efter trevlig flygning precis fått känslan "det här är ju rätt kul och enkelt!" som 2.4ghz slutade fungera för alla på fältet samtidigt och spiralade ner i snön, ingen av oss som störtade vet varför detta hände. - detta ledde till omflash av kort och alla problem - den var konfigurerad rätt för rate/attitude från början s a s.

Som sagt har jag har flugit så mycket toyquads så det är svårt och jobbigt att lära om sig... men många säger att rate är lättare fpv och har jag lite fart och höjd är det nog nåt jag snappar upp ganska fort, speciellt om jag skulle uppgradera TX jag tänker; jag använder en rätt sorglig DX6i och jag behöver nästan nåt bättre med iaf ett vred och en 3-vägs switch, är turnigy kompatibelt m spektrum?
Eller är det kanske bättre att köpa nåt som jag kan använda min futaba-radio till den skulle vara perfekt för quad.
Är det samma kabel/signaltyp till s.bus och vaddetnuheter som används av min spektrum satellit? Alltså från FC?

Mvh Gustaf

Tråkigt att du planterade den i snön men den kommer gå i backen fler ggr ;)

Såfort du börjar få kläm på hur du ska tuna den så blir det lättare nästa gång och inlärnings kurvan är brant om inte brutal ibland ;)

Innan du uppgraderar radion så kör och få kläm på quaden ny radio skulle jag säga inte gör någon "jätte skillnad" för just flygningen men om du saknar kanaler eller funktioner så kan det ju vara en bra investering.
s-bus kör med en vanlig servokabel från mottagaren till fc. Är dåligt insatt i spektrum och turnigy (kör futaba) så om det är kompatibelt eller inte är jag osäker på. Men om du har en futaba radio som du gillar skaffa en mottagare och kör med den på quaden ist.

Jag säger som många andra skynda långsamt med att få på glasögonen och köra fpv, känn dig bekväm med den maskinen som du kör innan du går på med att köra fpv. Det är som du skriver stor skillnad mot det du har flugit innan.

KJ!
2016-02-20, 20:00
här kan du ladda ner hotprops både till mac och pc jag kör mac http://hotprops-fpv-race.com/home/ tror din heli radio funkar, jag själv kör en billig usb 4kanals radio för 200kr. har mest flugit i attitude men håller på att gå över till rate och jag flyger bara fpv aldrig LOS kanske dumt.

lär dig rate som dom stora pojkarna det försöker jag!

just nu har jag en max 250 på 3s men är sugen på en mindre 4s maskin 250in börjar kännas slö, men det går fortfarande att flyga fort med åxå

streber76
2016-02-20, 22:35
Jag började att flyga i Los i atti o sen rate läge o blev tom skaplig på det. Nu flyger jag bara fpv i rate på betaflight o mina accelerometer är avstängda. Eftersom det var så länge sen jag övade i line of sight o man flyger nära saker så skulle jag nog inte kunna plocka hem min maskin om någon så höll en magnum mot min panna skulle min video gå ner. Kul krash nedan när det var så kallt att jag tappade känseln i fingrarna... läxan är lärd^^ Det är lite märkligt att man alltid hittar nya sätt o krasha på... i början flög jag in i träd linjen fast jag stod i mitten av en åker o sen hade jag en period av att flyga in i trädstammar - den var kostsam. Det viktigaste inför fpv flygning tycker jag är att maskinen funkar och går att lita på och iaf jag upplever det som enklare att flyga än i line of sight se bara till att det går att krasha bra.

https://youtu.be/_jcggpH4G3c

Flyger mycket sim med, hotprops är ok men jag tycker fpv freerider har bättre känsla.

Zallisen
2016-02-21, 01:52
http://store.steampowered.com/app/410340 är även ett med väldigt bra känsla, kanske i ledning just nu med senaste uppdateringen som kom härom dagen.

Killenheladagen
2016-02-21, 09:11
Jag började att flyga i Los i atti o sen rate läge o blev tom skaplig på det. Nu flyger jag bara fpv i rate på betaflight o mina accelerometer är avstängda. Eftersom det var så länge sen jag övade i line of sight o man flyger nära saker så skulle jag nog inte kunna plocka hem min maskin om någon så höll en magnum mot min panna skulle min video gå ner. Kul krash nedan när det var så kallt att jag tappade känseln i fingrarna... läxan är lärd^^ Det är lite märkligt att man alltid hittar nya sätt o krasha på... i början flög jag in i träd linjen fast jag stod i mitten av en åker o sen hade jag en period av att flyga in i trädstammar - den var kostsam. Det viktigaste inför fpv flygning tycker jag är att maskinen funkar och går att lita på och iaf jag upplever det som enklare att flyga än i line of sight se bara till att det går att krasha bra.

https://youtu.be/_jcggpH4G3c

Flyger mycket sim med, hotprops är ok men jag tycker fpv freerider har bättre känsla.
Hej och tack!
Ja det var ingen fara i snön, "hitta mig"-buzzern på accessory0 fungerade också och propparna gick inte ens då snön var djup och trots den var helt snötäckt (FC:n också.) OCH batterierna var I kopplade så vart det ingen skada, jag har gjort betydligt våldsammare saker här utanför mitt hus så propparna flugit och det är bra, ramen är konstruerad så nästan all "krash"-energi går åt där vilket är bra.
Laddade hem 2 sims till androiden som förströelse och jag klarar både i freerider fpv och quadcopter X att flyga hyfsat i ratemode och där känns självstabiliserande läge riktigt dumt och efterblivet så jag har börjat hajat grejen med ratemode vs attitude.
Ska bara se till att få till det i verkligheten också.

Kan flyga hyfsat LoS i atti och jag ska bara samla mod (och vänta på fler proppar kanske...slut på reservproppar:)
för att låta visiret glida ner över ögonen och lita på videolänken och om jag då i luften med lite fart ev kan switcha mellan rate och atti utan att nåt konstigt händer, man kan göra så om farkosten är rätt inställd ?


F ö så verkar den här kolfiberramen vara enormt stark jäklar vilka krashar den klarat! :)
Mvh Gustaf

Killenheladagen
2016-02-21, 09:52
Tråkigt att du planterade den i snön men den kommer gå i backen fler ggr ;)

Såfort du börjar få kläm på hur du ska tuna den så blir det lättare nästa gång och inlärnings kurvan är brant om inte brutal ibland ;)

Innan du uppgraderar radion så kör och få kläm på quaden ny radio skulle jag säga inte gör någon "jätte skillnad" för just flygningen men om du saknar kanaler eller funktioner så kan det ju vara en bra investering.
s-bus kör med en vanlig servokabel från mottagaren till fc. Är dåligt insatt i spektrum och turnigy (kör futaba) så om det är kompatibelt eller inte är jag osäker på. Men om du har en futaba radio som du gillar skaffa en mottagare och kör med den på quaden ist.

Jag säger som många andra skynda långsamt med att få på glasögonen och köra fpv, känn dig bekväm med den maskinen som du kör innan du går på med att köra fpv. Det är som du skriver stor skillnad mot det du har flugit innan.
Hej och tack!
Det verkar finnas två linjer av rådgivning och den ena du föreslår är den jag tycker låter minst farlig.
Dvs att få bra känsla för hur quaden reagerar LoS och få en känsla för kontrollerna - koordinera svängarna ordentligt etc.(är ju van vid symmetriska quads dessutom denna är ju en rektangel)
Den andra verkar vara att lyfta med visiret på dvs fpv och ta lärandet därifrån helt enkelt och hoppas att inte göra bort sig alltför dyrt!

Jag kör nog enligt din linje..en sak till är när jag bara hade rateläge bra inställt och atti wobblade våldsamt så testflög jag här utanför och provade rate LoS och det var lite jobbigt och så men inte omöjligt, kan göra hyfsade åttor och stor cirkel t ex, men LoS känns det mycket bättre med ATTI dock i quadrace-simulatorerna är det uteslutet och känns riktigt dumt, hoppas de skillsen har en god positiv transfer på fpvflygandet.

Ska ladda hem nåt till pc:n och koppla in quanumvisiret till simulatorn för bättre känsla!