handdator

Visa fullständig version : En motor är trög hackvis



Redrobjem
2016-02-18, 23:10
Ena motorn är trög lite hackvis när jag snurrar den för hand. Jag märkte det när den blev så trög att den inte ville starta ordentligt. Då var den jätte trög och motorn var då rätt varm. Sen efter lite pillande blev det bättre men inte bra. Känns som detta skulle kunna vara magnetglidning men har inte vart med om det förut. Hur vet man skillnaden mellan ett dåligt kullager tex nått skräp i det eller det som kallas magnet slipping?

UndCon
2016-02-19, 12:49
Något fel verkar det ju vara, du märker skillnaden när du plockar isär motorn.

Om magneterna skaver brukar det höras...

Ett dåligt lager hittar man om man plockar isär motorn och snurrar på dem för hand.

Ålänning
2016-02-19, 13:12
Har vart med om samma med en motor vars några magneter lossnat men "satt kvar".

Kenneth E
2016-02-19, 14:25
Lyft på kannan och titta på magneterna, man ser om limmet har börjat ge sig i skarvarna till magneterna. Dessutom kan magneterna vara lite skadade i form av slipmärken. Axeln som löper genom motorn kan vara skev och behöver riktas eller bytas ut. Lagrena brukar inte hacka, dock brukar de låta något om man snurrar på dem, dock skall de inte vara monterade när man testar, prova att smörj med typ olja(inte 5-56).

Lycka till

Redrobjem
2016-02-19, 17:32
Tack för tipsen. Tyvärr så testade jag på en kasserad motor att öppna upp men lyckades inte utan att paja den. Hur som helst så har jag nu beställt 2206 2100 kv cobra motorer. Men er hjälp var ändå värdefull jag lärde mig en del.