handdator

Visa fullständig version : Nybörjare som skaffat sig intresse



Joakim Karlsson
2016-02-22, 14:55
Hej!
Jag har under en tid flugit runt lite med min "X-Dart" mini quad. Kan köra den rätt bra med tanke på hur pass dålig sändaren också är.
Har nyligen fått upp ögonen för dessa 250 quads, främst kollat på denna "Eachine Racer 250" där man kan få den helt RTF och kittad med FPV gear.

Var nyss ute och testflög min kompis DJI och den var väldigt lättflugen då den var självstabiliserande då man släppte kontrollen. Nu är jag inte riktigt superinsatt i någon typ av programmering eller liknande, men med kortet som kommer med en ER250, kan man på något sätt programmera in typ ett auto-läge så den bara hovrar?

Eller måste man bara 100% alert på att styra hela tiden?

Vad skulle ni annars ha för köpråd för en nybörjare som mig? Har också väldigt svårt att bestämma mig vad jag vill ha. Antingen en ER250 och så har jag även kikat på en CX20 som då är mer för att ta fina kort & filmer.

Mvh J

GuruX
2016-02-22, 22:28
Jag har en Eachine 250 FPV. Köpte den som första quad efter hubsan. Jag köpte inte RTF-kitet. Utan jag satsade på en skärm med diversity. Sändare och mottagare köpte jag begagnat här på forumet. Det är en riktig quad som kräver en del inställningar. Men jag är nöjd med den. Det är ganska stor skillnad på att flyga en Phantom och denna. Det finns inget auto-läge som du kallar det, jag tror att du menar loiter. Den har ingen gps som kan hålla den på plats. Den har däremot self leveling, men kommer att drifta iväg åt olika håll, om än inte så snabbt.

Det har hittills varit en bra quad för att lära sig hur en "riktig" quad fungerar. Om du ska köpa den så har den precis släppts i bygga själv-kit där man kan välja Naze32 istället för CC3D. Vad jag har förstått är Naze lite kraftfullare.

Joakim Karlsson
2016-02-22, 22:41
Jag har en Eachine 250 FPV. Köpte den som första quad efter hubsan. Jag köpte inte RTF-kitet. Utan jag satsade på en skärm med diversity. Sändare och mottagare köpte jag begagnat här på forumet. Det är en riktig quad som kräver en del inställningar. Men jag är nöjd med den. Det är ganska stor skillnad på att flyga en Phantom och denna. Det finns inget auto-läge som du kallar det, jag tror att du menar loiter. Den har ingen gps som kan hålla den på plats. Den har däremot self leveling, men kommer att drifta iväg åt olika håll, om än inte så snabbt.

Det har hittills varit en bra quad för att lära sig hur en "riktig" quad fungerar. Om du ska köpa den så har den precis släppts i bygga själv-kit där man kan välja Naze32 istället för CC3D. Vad jag har förstått är Naze lite kraftfullare.

Okej där ser man! Skulle du kunna ge mig lite länkar till dessa?
Jag har även kikat på en "Nighthawk Pro 280", den är ju helt i kolfiber vilket kanske ger lite bättre hållbarhet i längden. Men kan nog inte uppgradera den lika mycket som en Eachine då den har allt på ett PCB.

Jag har en budget på ca 3000kr om det skulle hjälpa.
Tack!

Joakim Karlsson
2016-02-22, 22:46
Har tänkt mig detta

57252

Radiolink AT9 verkar vara en bra kontroller.
Sedan köper jag ER250 kittet med skärmen.
Tror ni det kan vara ett bra val?
Behöver jag någonting mer utöver detta?

Zallisen
2016-02-22, 22:54
Tror du behöver köpa till reservarmar till echine, hört att de knäcks lätt. :)
Aldrig hört talas om radion, är nog ingen jättebra men funkar säkert bättre än inget.

Kolla upp om det finns fler i ditt närområde som sysslar med sånna maskiner så kanske du kan prova fler saker å få mer info men annars så verkar ju eachine så billig nu att det bara är att köra. var det t.o.m laddare och batteri i paketet?
Fler batterier och propellrar behöver man alltid.

Joakim Karlsson
2016-02-22, 23:06
Tror du behöver köpa till reservarmar till echine, hört att de knäcks lätt. :)
Aldrig hört talas om radion, är nog ingen jättebra men funkar säkert bättre än inget.

Kolla upp om det finns fler i ditt närområde som sysslar med sånna maskiner så kanske du kan prova fler saker å få mer info men annars så verkar ju eachine så billig nu att det bara är att köra. var det t.o.m laddare och batteri i paketet?
Fler batterier och propellrar behöver man alltid.

Ja det stämmer bra, batteri och laddare ingick så det är ju ganska skönt.
Men vet inte om jag skall skippa LCD skärmen än så länge och lära mig flyga den LOS bara först.

Kan heller inte bestämma mig om jag ska köra på denna eller Nighthawken.
Har du tips på någon annan RX/TX jag skulle kunna köpa som finns på bangood?

Bor tyvärr i en väldigt liten stad och verkar inte finnas något övrigt intresse bland race quads :/

Linus Forss
2016-02-22, 23:41
Gå med i gruppen fpv Sverige på facebook säljs mycket bra maskiner och lätt att snabbt fråga där. Annars lite kort är det svårt att slå pristet på eachine. Emax nighthawk 280 som bq har är rätt stor. Kan vara värt att ta en titt på att bygga själv. Då bar du större val på prylar och kan snåla där du tycker att det är värt. IMO känns eachine Falcon bättre än racerförare 250.

Killenheladagen
2016-02-23, 05:32
Har en god vän som använder radiolink at10 och han är mycket nöjd då den klarar både pwm, ppm och s.bus.
Han har också en at9 och den känns bra också, han har aldrig haft strul med sina radior.

Gränssnittet är stulet från futaba och är användarvänligt och sannolikt kommer du kunna använda den radion i många år och beställer du mottagare från Kina går de på en dryg hundring styck! Så jag tycker radiovalet är helt OK, fkugit m hans radio och kvaliteten är helt ok, allt är ju ändå gjort i Kina varför inte beställa direkt därifrån:) mvh Gustaf

Joakim Karlsson
2016-02-23, 09:09
Har en god vän som använder radiolink at10 och han är mycket nöjd då den klarar både pwm, ppm och s.bus.
Han har också en at9 och den känns bra också, han har aldrig haft strul med sina radior.

Gränssnittet är stulet från futaba och är användarvänligt och sannolikt kommer du kunna använda den radion i många år och beställer du mottagare från Kina går de på en dryg hundring styck! Så jag tycker radiovalet är helt OK, fkugit m hans radio och kvaliteten är helt ok, allt är ju ändå gjort i Kina varför inte beställa direkt därifrån:) mvh Gustaf

Kul o höra! Nu skall jag endast bestämma mig för vilken quad jag skall köra på.
Vore ju kul att bygga själv men är lite rädd för det också haha.
ER250 för möjligheterna att uppgradera men Emax NH verkar ha bättre byggkvalitet.

McRegor
2016-02-23, 09:57
Nåt man som nybörjare inte lägger så stor vikt vid är (tyvärr) laddaren. En bra laddare är guld värd för dina batterier och en mindre bra laddare kan då faktiskt förstöra dina batterier. Så jag skulle absolut rekommendera att investera i en bra laddare och bland de mindre (nåja - 250 W laddeffekt i alla fall) så är ju iCharger 106B+ en klassiker vid det här laget. Den finns även lite billigare och med annan märkning i form av Turnigy Reaktor 250W - http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=78381
Bättre laddare för pengarna går nog inte att få om specarna är tillräckliga.
Roger

Joakim Karlsson
2016-02-23, 10:06
Nåt man som nybörjare inte lägger så stor vikt vid är (tyvärr) laddaren. En bra laddare är guld värd för dina batterier och en mindre bra laddare kan då faktiskt förstöra dina batterier. Så jag skulle absolut rekommendera att investera i en bra laddare och bland de mindre (nåja - 250 W laddeffekt i alla fall) så är ju iCharger 106B+ en klassiker vid det här laget. Den finns även lite billigare och med annan märkning i form av Turnigy Reaktor 250W - http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=78381
Bättre laddare för pengarna går nog inte att få om specarna är tillräckliga.
Roger
Bra, det skall jag ha i åtanke!
Nu är det bara dags för mig att välja vilket ARF kit + TX/RX jag skall köpa.

Fluf
2016-02-23, 10:09
Nåt man som nybörjare inte lägger så stor vikt vid är (tyvärr) laddaren. En bra laddare är guld värd för dina batterier och en mindre bra laddare kan då faktiskt förstöra dina batterier. Så jag skulle absolut rekommendera att investera i en bra laddare och bland de mindre (nåja - 250 W laddeffekt i alla fall) så är ju iCharger 106B+ en klassiker vid det här laget. Den finns även lite billigare och med annan märkning i form av Turnigy Reaktor 250W - http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=78381
Bättre laddare för pengarna går nog inte att få om specarna är tillräckliga.
Roger
Enig och OJ vad jag är nöd med min, har den ca 20cm till vänster om mig just nu, laddat LiPo på jobbet inför lite lunchflygning ^^

Har testat ett gäng billigare, men denna är framför allt snabbare på att balansera och ladda ur än övriga tidigare samt kan mäta IR, allt jag behöver från en laddare. Behöver bara föler av dem (eller dubbel/quad kombo).

Joakim Karlsson
2016-02-23, 10:22
Det hela är så svårt.
Skall jag köpa Eachine Racer 250 hela RTF kittet med skärm och allting för 2500kr.
Eller köpa något ARF kit och komplettera med TX/RX och senare köpa till FPV prylar.
FYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY!!!!!!

Fluf
2016-02-23, 10:50
Utan att ha studerat Eachine, se till att kontrollera radio och FPV grejer så att de kan användas till annat sedan, är av standard frekvenser och protokoll för att det skall vara ett alternativ. Om något RTF kitt har lite egen teknik vilket gör den värdelös att plocka vidare till nästa projekt så bör du undvika det. Om det är standardsaker så är det bara att tuta och köra :)

Om du fastnad kommer du för eller senare antagligen bygga egna, handplocka ram, motor, esc, controller, kamera etc när du har lärt dig vad du saknar och vad du inte behöver. Så första kittet bör vara rimligt billigt med OK standardsaker som inkörning, att köra för dyrt eller avancerat som första är också onödigt.

Joakim Karlsson
2016-02-23, 10:56
Utan att ha studerat Eachine, se till att kontrollera radio och FPV grejer så att de kan användas till annat sedan, är av standard frekvenser och protokoll för att det skall vara ett alternativ. Om något RTF kitt har lite egen teknik vilket gör den värdelös att plocka vidare till nästa projekt så bör du undvika det. Om det är standardsaker så är det bara att tuta och köra :)

Om du fastnad kommer du för eller senare antagligen bygga egna, handplocka ram, motor, esc, controller, kamera etc när du har lärt dig vad du saknar och vad du inte behöver. Så första kittet bör vara rimligt billigt med OK standardsaker som inkörning, att köra för dyrt eller avancerat som första är också onödigt.

Ja ok! Det ser ut som att jag köper Eachine maskinen för 1300 och köper till denna http://www.banggood.com/RadioLink-AT9-2_4GHz-9CH-Remote-Control-For-RC-Helicopter-Mode-2-p-933054.html

Verkar den recievern vettig?

Fluf
2016-02-23, 13:47
Hmm, ingen erfarenhet av den. Kör själv med Frsky och DSM2/DSMX saker. Kört sändare som Turnigy 9x, 9Xr och Taranis med olika sändarmoduler.

Mycket är smaksak, tillgång till mottagare med S-BUS och/eller CPPM, sändare med rimliga programeringsalternativ.

Joakim Karlsson
2016-02-23, 13:52
Hmm, ingen erfarenhet av den. Kör själv med Frsky och DSM2/DSMX saker. Kört sändare som Turnigy 9x, 9Xr och Taranis med olika sändarmoduler.

Mycket är smaksak, tillgång till mottagare med S-BUS och/eller CPPM, sändare med rimliga programeringsalternativ.

Glömde säga. Har ändrat mig till en Turnigy 9x :)

Fluf
2016-02-23, 13:58
9x är en trevlig instegsradio och finns en myllriard resurser om den på nätet och möjligheter att modifiera näst intill det oändliga. Föreslår att du kör en Frsky modul eller en OrangeRX modul till den för tillgång till ett brett urval av mottagare i olika storlekar med olika funktioner till rimliga priser.

Joakim Karlsson
2016-02-23, 20:14
9x är en trevlig instegsradio och finns en myllriard resurser om den på nätet och möjligheter att modifiera näst intill det oändliga. Föreslår att du kör en Frsky modul eller en OrangeRX modul till den för tillgång till ett brett urval av mottagare i olika storlekar med olika funktioner till rimliga priser.

Kör på detta paket ja http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__66518__Turnigy_9X_9Ch_Transmitter_w_Module_8ch_R eceiver_Mode_2_v2_Firmware_EU_Warehouse_.html

Beställer imoron!

GuruX
2016-02-23, 23:23
Du måste köpa en laddare. Den som följer med är skräp, har en viss förmåga att överladda batterierna. Det den kan vara användbar till är ladda batterierna en liten bit, innan du sätter dem i en riktig laddare. Det om du har många batterier att ladda alltså.

Här är bygg själv-kittet, om du gillar att skruva och löda. http://www.banggood.com/Eachine-Racer-250-DIY-Parts-CC3D-Naze32-w-600MW-5_8G-32CH-transmitter-Built-in-OSD-HD-Camera-p-1035409.html

Beställ ett extra paket armar, det kommer att gå åt. Propellrar behöver du också. Jag kör DAL 5045BN. Väldigt hållbara. Köp dessa så slipper du byta efter varje krasch. Vill du verkligen vara på den säkra sidan beställer du en extra ESC.

Medan du väntar på leveransen föreslår jag att du börjar läsa igenom monstertråden på RC groups.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2461697&page=554

Kom ihåg! Koppla aldrig in batteriet utan antennen påsatt, då kommer du grilla din videosändare.

Ska du ha batterier rekommenderar jag zippy compact 1800mah, 25c eller 35c. De är perfekt i längd.

Killenheladagen
2016-02-24, 11:19
Kul o höra! Nu skall jag endast bestämma mig för vilken quad jag skall köra på.
Vore ju kul att bygga själv men är lite rädd för det också haha.
ER250 för möjligheterna att uppgradera men Emax NH verkar ha bättre byggkvalitet.
OK och du förstår (som jag ej gjorde i din sits)att dessa 250-350 -maskiner är otroligt snabba små saker och har svårt att bli nåt annat än just vara riktigt snabba en kort stund (kort flygtid), om du hellre vill flyta runt fpv och titta på omgivningen skulle en större ram vara bättre för dig!

Jag ex har en 350-quad som m 3s1500-acc tar slut på ca 5min om man ska vara något hygglig mot batterierna, den är snabb som tusan och hur jag än beter mig kommer jag aldrig få speciellt längre flygturer med hyggligt viktförhållande medan en större ram hade tillåtit större proppar och fler batterier och därmed bättre flygtid, jag borde ha köpt en hexakopter el likn i 550-klass för det jag vill använda den till egentligen!

Bara ett litet tips och något många glömmer är att alla bra råd är bra men ibland vet man inte själv vad det är man behöver för den applikation man tänkt sig!
.lycka till! Jag satsar på Bygg själv! Då vet du allt om den och kan laga den bättre när du kraschar!
Mvh Gustaf

Joakim Karlsson
2016-02-24, 19:14
OK och du förstår (som jag ej gjorde i din sits)att dessa 250-350 -maskiner är otroligt snabba små saker och har svårt att bli nåt annat än just vara riktigt snabba en kort stund (kort flygtid), om du hellre vill flyta runt fpv och titta på omgivningen skulle en större ram vara bättre för dig!

Jag ex har en 350-quad som m 3s1500-acc tar slut på ca 5min om man ska vara något hygglig mot batterierna, den är snabb som tusan och hur jag än beter mig kommer jag aldrig få speciellt längre flygturer med hyggligt viktförhållande medan en större ram hade tillåtit större proppar och fler batterier och därmed bättre flygtid, jag borde ha köpt en hexakopter el likn i 550-klass för det jag vill använda den till egentligen!

Bara ett litet tips och något många glömmer är att alla bra råd är bra men ibland vet man inte själv vad det är man behöver för den applikation man tänkt sig!
.lycka till! Jag satsar på Bygg själv! Då vet du allt om den och kan laga den bättre när du kraschar!
Mvh Gustaf
Hej Gurra!
Jag beställde igår en ER250 och en Turnigy 9x. Har suttit och läst om Quadens komponenter nu idag, kollat videos på openflight programmet osv. Har inga problem med att skruva sen, lär mig teorin nu.
Väntar spänt på att få hem allting! :)

GuruX
2016-02-24, 20:35
Jag skulle råda dig att skippa allt vad Openpilot heter och istället gå på Betaflight eller Cleanflight. Openpilot är lite halvdött nu och vidareutvecklas som Librepilot, som jag har förstått. Men ska du lära dig ett system så verkar Betaflight vara det bästa för denna quad. Den flyger ganska så fint med grundinställningarna för Luxfloat i Betaflight.

Joakim Karlsson
2016-02-24, 21:34
Jag skulle råda dig att skippa allt vad Openpilot heter och istället gå på Betaflight eller Cleanflight. Openpilot är lite halvdött nu och vidareutvecklas som Librepilot, som jag har förstått. Men ska du lära dig ett system så verkar Betaflight vara det bästa för denna quad. Den flyger ganska så fint med grundinställningarna för Luxfloat i Betaflight.

Gött! Har då tänkt att göra "set-up" i Openpilot sen flasha övre betaflight, ska läsa på lite om det! Tack för tipset :)

Killenheladagen
2016-02-25, 17:38
Här vill jag hoppa in!!
Använd Librepilot! !!
Det ser precis ut som OP men har hunnit vidareutvecklas, cleanflight vill jag inte säga nåt om det går alldeles utmärkt bra m Librepilot som groundControl och teamet bakom OpenPilot utvecklar idag librepilot som alltså har en framtid som program så byt redan nu det är i detalj exakt som OpenPilot och Flashningen är busenkel, Youtube är din vän där.

Jag önskar nu jag varit den som byggt min quad, jag kan iaf löda. Tittade på undersidan av Cc3d-kortet och fy tusan vad taskiga lödningar och en led har släckts - sticker ut en röd halvlödd kabel från den (ska löda om nu)och totalt 5 kallödningar har jag fått löda om så snacka om att man tappar förtroendet för hela farkosten då.
Jag bör kanske skruva isär allt och göra om allt för att jag ska kunna bli arg på migsjälv iaf om nåt pajar...

Dock lite goda nyheter, eftersom jag Flashade om till librepilot så fick jsg konfigurera om den och ändra PID och äntligen fungerar den som den ska!!!
Flög LoS två batterier lite lugnt mellan husen mest för att testa hur den svarade på vinden men även för att få en bättre uppfattning om vilken trottelposition jag behöver för att sjunka/öka höjd innan jag kastar på fpvglasögonen.

Lycka till! Det jobbiga med att bygga nåt man inte redan har är ivrigheten som gärna vill kompromissa med kvaliteten på arbetet då man vill upp och flyga bara:) tänk på det :)

Mvh Gustaf

Killenheladagen
2016-02-25, 17:42
Argh! Det står."mode 1" på beställning på din TX AT9!!!!
Jag tror det betyder att du har rollaxeln på vänster spak och det vill du INTE !!!
kanske går att ändra i mjukvaran men osäker. .jag vet ej om jag kan ändra min futaba till mode1 och mjukvaran i AT9 är stulen från futaba.

Killenheladagen
2016-02-25, 17:44
Missade såg nu turnigy 9x , bra där, hoppas den inte är mode1 det är mode2 som är populärt nuförtiden i sverige !

McRegor
2016-02-25, 18:02
Mjukvaran är nog knappast stulen från Futaba - snarare designen som man snott delar av på Radiolink-sändarna.
Sen har Mode 2 varit "standard"! i Sverige i stort sett sen proportionalanläggningarna kom hit sent 60-tal så det är inget nytt påfund. Ibland går det att ändra sändar-mode både mekaniskt och i mjukvaran men enklast är ju att köpa rätt från början.
Roger

Killenheladagen
2016-02-26, 07:51
Mjukvaran är nog knappast stulen från Futaba - snarare designen som man snott delar av på Radiolink-sändarna.
Sen har Mode 2 varit "standard"! i Sverige i stort sett sen proportionalanläggningarna kom hit sent 60-tal så det är inget nytt påfund. Ibland går det att ändra sändar-mode både mekaniskt och i mjukvaran men enklast är ju att köpa rätt från början.
Roger
Jaså? Jag tycker att gränssnittet på at9 är ganska exakt likadant som min futaba T8J iaf, jag menar inte heller att de använder samma programvara utan att det ser likadant ut vilket det GÖR - närapå exakt.
Och jag känner även till historia om mode1 mode2 osv noterade endast att han hade en beställningsscreenhot med en mode1 TX och ville uppmärksamma honom på det då jag ej vet om man enkelt kan ändra det i mjukvaran.

McRegor
2016-02-26, 08:08
Ja - jag menade "designen" av mjukvaran och inte själva sändaren - oklart uttryckt av mig.
Roger

Joakim Karlsson
2016-02-26, 10:50
Jaså? Jag tycker att gränssnittet på at9 är ganska exakt likadant som min futaba T8J iaf, jag menar inte heller att de använder samma programvara utan att det ser likadant ut vilket det GÖR - närapå exakt.
Och jag känner även till historia om mode1 mode2 osv noterade endast att han hade en beställningsscreenhot med en mode1 TX och ville uppmärksamma honom på det då jag ej vet om man enkelt kan ändra det i mjukvaran.


Ja - jag menade "designen" av mjukvaran och inte själva sändaren - oklart uttryckt av mig.
Roger

Hej på er! Beställde som sagt en Turnigy 9x V2 med Mode 2 så det är lugnt!
Ska ta och kolla hur jag får in Librepilot så jag har det klart för mig :)

Killenheladagen
2016-02-26, 19:38
Ja - jag menade "designen" av mjukvaran och inte själva sändaren - oklart uttryckt av mig.
Roger
Aha det var det jag menade med gränssnitt potato-potata :)

Killenheladagen
2016-02-26, 19:42
Hej på er! Beställde som sagt en Turnigy 9x V2 med Mode 2 så det är lugnt!
Ska ta och kolla hur jag får in Librepilot så jag har det klart för mig :)
Gör det , tuben har bra videor men egentligen kan du ladda hem librepilot på en gång och göra allt därifrån t o m helt fräckt börja använda programmet! Det är kompatibelt med Openpilot och du kommer ej ångra dig!

Librepilot har flera extra fördelar med flera utvecklade flightmodes och extra inställningar här och var så du kommer tycka din OpenPilot fått en ordentlig uppdatering egentligen bara.!

Plus att de kommer fortsätta stödja cc3dkortet i framtida uppdatering så där ligger kortets framtid säker och programmet är i mina ögon rätt fantastiskt !
Fick min quad att flyga efter över 15h sammanlagd testning i OpenPilot, löste sig omgående i Librepilot!

Mvh Gustaf

Joakim Karlsson
2016-02-26, 21:05
Gör det , tuben har bra videor men egentligen kan du ladda hem librepilot på en gång och göra allt därifrån t o m helt fräckt börja använda programmet! Det är kompatibelt med Openpilot och du kommer ej ångra dig!

Librepilot har flera extra fördelar med flera utvecklade flightmodes och extra inställningar här och var så du kommer tycka din OpenPilot fått en ordentlig uppdatering egentligen bara.!

Plus att de kommer fortsätta stödja cc3dkortet i framtida uppdatering så där ligger kortets framtid säker och programmet är i mina ögon rätt fantastiskt !
Fick min quad att flyga efter över 15h sammanlagd testning i OpenPilot, löste sig omgående i Librepilot!

Mvh Gustaf

Jaha så jag behöver inte en göra något i Openpilot, bara plugga in i Libre direkt?

Killenheladagen
2016-02-26, 22:11
Ja precis och konfigurera om i librepilot så är du klar: glöm inte vad jag sade om flightmode och accessory-switcharna... slå fram och tillbaka upprepade ggr och programmet registrerar det precis samma som i Openpilot!
Med all sannolikhet är detta problemet!



Jaha så jag behöver inte en göra något i Openpilot, bara plugga in i Libre direkt?


Jaha så jag behöver inte en göra något i Openpilot, bara plugga in i Libre direkt?

GuruX
2016-02-26, 22:15
Här vill jag hoppa in!!
Använd Librepilot! !!
Det ser precis ut som OP men har hunnit vidareutvecklas, cleanflight vill jag inte säga nåt om det går alldeles utmärkt bra m Librepilot som groundControl och teamet bakom OpenPilot utvecklar idag librepilot som alltså har en framtid som program så byt redan nu det är i detalj exakt som OpenPilot och Flashningen är busenkel, Youtube är din vän där.

Jag önskar nu jag varit den som byggt min quad, jag kan iaf löda. Tittade på undersidan av Cc3d-kortet och fy tusan vad taskiga lödningar och en led har släckts - sticker ut en röd halvlödd kabel från den (ska löda om nu)och totalt 5 kallödningar har jag fått löda om så snacka om att man tappar förtroendet för hela farkosten då.
Jag bör kanske skruva isär allt och göra om allt för att jag ska kunna bli arg på migsjälv iaf om nåt pajar...

Dock lite goda nyheter, eftersom jag Flashade om till librepilot så fick jsg konfigurera om den och ändra PID och äntligen fungerar den som den ska!!!
Flög LoS två batterier lite lugnt mellan husen mest för att testa hur den svarade på vinden men även för att få en bättre uppfattning om vilken trottelposition jag behöver för att sjunka/öka höjd innan jag kastar på fpvglasögonen.

Lycka till! Det jobbiga med att bygga nåt man inte redan har är ivrigheten som gärna vill kompromissa med kvaliteten på arbetet då man vill upp och flyga bara:) tänk på det :)

Mvh Gustaf
Vad härligt med någon som har en annan åsikt. Anledningen till att jag rekommenderar betaflight är helt enkelt att det är det som används mest av piloterna på RCgroups.
Set up i cleanflight configurator, till betaflight, är inte så himla svårt. Men visst verkar librepilot ännu enklare, med sin guide. Betaflight är under ständig utveckling och uppdateras väldigt ofta. Varje vecka typ, sedan är ju frågan om det är funktioner som man har behov av.
En fördel med betaflight är som sagt att ER250 flyger ganska bra med standardPIDs för luxfloat.

Det är nog bara att testa båda och se vad man gillar bäst. Viktigt att komma ihåg är att inställningar inte kan lyftas över mellan t.ex. Betaflight och Librepilot.

Joakim Karlsson
2016-02-26, 22:25
Ja precis och konfigurera om i librepilot så är du klar: glöm inte vad jag sade om flightmode och accessory-switcharna... slå fram och tillbaka upprepade ggr och programmet registrerar det precis samma som i Openpilot!
Med all sannolikhet är detta problemet!

Alright, tankat ner versionen av librepilot nu så den är redo.
Tror du har nämnt en lösning på ett problem du ej talat om? Du sade något om flightmode men inget om några accessory switchar?

Killenheladagen
2016-02-27, 06:07
nja, jag blandad kanske ihop två trådar; När man går in i transmitter setup och bestämmer vilka switchar man vill använda till vad så kommer wizarden vid nåt tillfälle säga "rör flightmode switch" och sedan "rör accessory0-switch" och då räcker det ej med att switcha till switchen en gång, man får i rappp takt switcha fram och tillbaka ett par ggr så registreras det, en annan kille kommer inte vidare i guiden och detta är sannolikt problemet!

Joakim Karlsson
2016-02-27, 13:00
nja, jag blandad kanske ihop två trådar; När man går in i transmitter setup och bestämmer vilka switchar man vill använda till vad så kommer wizarden vid nåt tillfälle säga "rör flightmode switch" och sedan "rör accessory0-switch" och då räcker det ej med att switcha till switchen en gång, man får i rappp takt switcha fram och tillbaka ett par ggr så registreras det, en annan kille kommer inte vidare i guiden och detta är sannolikt problemet!
Ah då är jag med!