handdator

Visa fullständig version : min första drönare



amibra
2016-02-23, 17:59
Hej alla!
För ett tag sedan så bestämde jag mig att bygga min första quadcopter och så beställde jag ett nybörjare paket på Wish.com som innehöll allting jag skulle behöva(https://www.wish.com/c/563c6104c827452a4c9024b1). Efter all lödning-och monterings jobb så började jag med att programmera CC3D, mottagaren och sändaren via Openpilot men när det kom till sändaren så gick det inte att koppla den till mottagaren. Openpilot kunde inte känna igen vissa knappar på mottagaren såsom Flight mode-knappen därav gick det inte att slutföra inställningarna=ingen flygning. Under tiden jag höll på med inställningar så var batteriet inkopplat hela tiden och då blev det urladdat och lite tjockt. Så nu vet jag att jag måste köpa ett nytt batteri men tror ni att jag måste även köpa ett nytt CC3D, en ny mottagare och sändare pga dålig kvalitet? Eller är det avancerade inställningar som jag inte kan?
här är en bild på sändaren och drönaren: 57255
//Amir

FinnbyFraggel
2016-02-23, 18:23
CC3D bör det inte vara något fel på.
Har du programmerat radion så knapparna är aktiva?
Jag minns inte exakt var i menyn det ska göras men du måste göra det för att det ska fungera.
/Jonas

amibra
2016-02-23, 19:30
jo knapparna är aktiva men problemet är att om Openpilot inte känner igen knapparna på radion då kan man inte gå vidare till nästa steg i inställningar.

FinnbyFraggel
2016-02-23, 20:25
Ok, till vilken eller vilka kanaler har du kopplat knapparna?
Och till vilka ingångar på CC3D är dom olika kanalerna på mottagaren kopplad?

/Jonas

amibra
2016-02-23, 21:46
Enligt en kille på youtube som använde samma CC3D och mottagare så ska man koppla enligt detta kopplingsschema57261.
men jag har ingen aning om det är rätt sätt att koppla.

FinnbyFraggel
2016-02-23, 21:51
Frågan om vilken kanal du kopplat knappen / knapparna på radio kvarstår?
/Jonas

amibra
2016-02-23, 22:06
Killen på Youtube säger att flight-mode-knappen ska kopplas till kanal 6 vilket jag gjorde. Kanal 5 från CC3D TILL kanal 6 på mottagaren.

FinnbyFraggel
2016-02-23, 22:40
Under förutsättning att du konfigurerat radion rätt så stämmer det och det ska fungera.
En gissning är att du inte får ut det du ska på kanal 6 i radion, det är inte helt självklart hur man konfigurerar och framförallt sparar inställningarna i radion om jag minns rätt, men det var några år sen jag tittade på en sån radio.

/Jonas

Linus Forss
2016-02-25, 23:29
Har samma radio och en cc3d atom. Först skippa OP och installera LibrePilot, OP har blivit övergivet och det nya som de flesta utvecklare kör med är LibrePilot. http://www.librepilot.org/

Tillbaka till ditt problem. I din cc3d spelar det ingen som helst roll vilken port som du kopplar in vad ifrån mottagare om du kör pwm vilket jag antar att du gör. Då ppm bara finns på i6B och i10 mottagarna. Mjukvaran känner av när du väl rör på spakarna vilken kanal som varje är inkopplad till och mappar de rätt efter det. På din radio måste du gå in på Menu / Functions Setup / Aux channels / och där ändra kanal 6 till SWC om du vill använda 3 vägs switchen (att rekommendera). Personligen skulle jag sedan sätta Vra till kanal 5 då det hjälper med PID justering. Glöm inte att spara genom att hålla cancel intryckt.

Väl i din GCS (ground controll station /dator) När du kommer till stegen där du inte har någon specifikt funktion som ska sparas kan du bara trycka skip/next. Viktigtast är att inte röra på något mer än just den spaken som de visar att du ska röra på.

Killenheladagen
2016-02-26, 08:45
Jag vet vad felet KAN vara!
Hade samma, när Librepilot eller Openpilot säger åt dig att röra switcharna du vill använda så räcker det inte med att bara switcha till dem, du måste switcha fram och tillbaka flera ggr för att den skall registrera det, flightmode och accessory-switcharna detsamma, prova det med nya batteriet inget annat förrän du provat det.

andWho
2016-02-26, 11:47
Vem har ritat den där skissen åt dej? Kanalerna verkar vara skiftade ett steg pga något som som kallas "sig". Vad är det ?
Bättre att förlita sej på info från riktiga källan. Scrolla ner till kapitlet "ReceiverPort" här: http://opwiki.readthedocs.org/en/latest/user_manual/cc3d/cc3d.html
/A

Killenheladagen
2016-02-26, 15:22
Argh! Nej prova först att flippa switcharna ordentligt i setupen i OpenPilot eller librepilot om du ej ändrat, 3-4 switchtningar i rapp takt per reglage efter instruktioner på skärmen.
Annars fungerar det inte garanterat om du provat detta steg utan framgång läs då vad de andra skriver om ej så gör genast som jag skriver då det är enklaste sättet.

Killenheladagen
2016-02-26, 20:37
Hur gick det? Mitt råd fungerade va?