handdator

Visa fullständig version : Radio för nybörjare med expo och planminne - vad för protokoll/typ?



larsmn
2016-03-11, 16:57
Hej,

har flygit i ett halvår med en Hubsan SpyHawk-radio och ett par extra mottagare som kom med reservkroppar jag köpte. Dock, det finns en del problem, radion har inget minne eller expos. Man kan välja mellan plan och heli samt mellan nybörjare (45% utslag) och avancerad (100%), men inte mer. Hade velat haft ett par minnen och sätta ner till ca 25-30% utslag, då jag har tendens att ge för mycket utslag.

Så jag kikade efter en lämplig ny radion. En hobbybekant hade skaffat HobbyKings OrangeRx T-Six, som verkade lagom i både pris och funktion. Men, den kör DSM2-protokollet. Samtidigt såg jag på någon sida, att DSM2 tydligen inte kommer att få användas i Europa framöver (?).

Så hur ligger det till mellan DSM2 och DSMX, DSMX-radiona verkar avsevärt mycket dyrare, runt 2.000 kr.

Vill inte köpa en radio och så om 1-2 år byta allt.

McRegor
2016-03-11, 17:24
Har inte provat denna men verkar ju f n oerhört prisvärd - http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=75271
Lär vara samma innanmäte som bl a Flysky FS-i10.
Kanske nån här har erfarenheter av radion ?
Sändare som sänder på DSM2 får inte importeras till EU efter 1/1 2015 tror jag det var. Dock kan det finnas en och annan kvar i lager hos en del säljare och som importerades före det datumet.
Roger

Thomas
2016-03-11, 18:25
Jo, prisvärd är bara namnet, om den funkar utan mankemang.
Någon som vet vilka mottagare som är kompatibla??

McRegor
2016-03-11, 18:47
Thomas - för den som orkar så finns nog många svar i denna tråd - http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2309383
FlySky-mottagarna kan även hittas till förmånliga priser hos Banggood.
Roger

larsmn
2016-03-11, 19:41
Med andra ord, HobbyKing lär inte leverera denna till Sverige om man beställer?



Sändare som sänder på DSM2 får inte importeras till EU efter 1/1 2015 tror jag det var. Dock kan det finnas en och annan kvar i lager hos en del säljare och som importerades före det datumet.
Roger

McRegor
2016-03-11, 20:11
Om du avser den Turnigy-sändare jag länkar till så använder den inte DSM2-protokollet - och heller inte DSMX. Båda dessa är Spektrums sändningsprotokoll även om det finns kopior av både deras mottagare och i nåt fall även deras sändare.
Avser din fråga OrangeRX T-Six-sändare så finns inte den att tillgå från Hobbykings Europa-lager men huruvida dom ändå levererar den från Hongkong till kunder i Europa vet jag inte.
Roger

larsmn
2016-03-11, 20:45
Enligt bekantingen helt OK, han använde den iof inte till flyg.


Jo, prisvärd är bara namnet, om den funkar utan mankemang.
Någon som vet vilka mottagare som är kompatibla??

KristofferR
2016-03-11, 21:34
T6:an verkar vara en duglig radio. Den är ungefär i klass med Spektrums DX6i. Det dyker iofs regelbundet upp DX6i för runt 600-800kr eller något sånt här på K&S. Jag tyckte dock att jag växte ur DX6i rätt fort och läget är nog samma med T6 att den egentligen är en rätt bra förstaradio.

När man väljer system är det värt att titta på priser och utbud av mottagare. Det är nästan där det börjar kosta pengar. Där är DSM2 bra prismässigt, LemonRX är väldigt billiga, men kanske är DSMX mer "framtidssäkert" och inte farligt dyra från Lemon. Orange ver jag inte något om. Värt att veta: Det cirkulerar en del Spektrumplagiat så köp sådana från en pålitlig handlare.

martinkellner0
2016-03-11, 23:12
Jag har extremt svårt att tro att HobbyKing inte skulle leverera till Europa även om jag inte kan garantera det. Skriv till dem och fråga vet jag. Annars kan jag rekommendera frsky taranis. Framtidssäkrare radio för man leta efter då du verkligen kan växa i den. Personligen gick jag hela vägen från olika rtf-radior vissa t-6 till taranis. Borde ha köpt en taranis från början så hade jag sparat en del pengar.

Stig K
2016-03-11, 23:45
Jag köpte en Orangesändare DSM2 i Juli förra året i allafall från HobbyKing i Hongkong.

larsmn
2016-03-12, 11:13
Tackar för råden, Har sett på Frsky Taranis ett par gånger, men just nu ligger den utanför budget. Får även checka lite om någon DX6i dyker upp här, men det ser ut om jag får fortsätta med min Hubsan t.v.. Får se om jag kan finna några fler mottagare, de ligger runt Lemon och andra i pris, men sällsynta.

Lyckades hålla min Crack Wing och Crack Yak i luften en bra stund i går kväll trots skymning och trots brist på expo-inställningar. Nu behövs bara att lära mig flyga Crack Yaken med skevroder.

Andreash
2016-03-12, 12:13
hej har kört med turnegy rx9 och FR sky modul nu ett bra tag funkar kanon väldigt prisvärt både sändare och mottagare.

pernstig
2016-03-12, 22:35
Tackar för råden, Har sett på Frsky Taranis ett par gånger, men just nu ligger den utanför budget. Får även checka lite om någon DX6i dyker upp här, men det ser ut om jag får fortsätta med min Hubsan t.v.. Får se om jag kan finna några fler mottagare, de ligger runt Lemon och andra i pris, men sällsynta.

Lyckades hålla min Crack Wing och Crack Yak i luften en bra stund i går kväll trots skymning och trots brist på expo-inställningar. Nu behövs bara att lära mig flyga Crack Yaken med skevroder.

Om du absolut vill hålla dig till Spektrum för att kunna använda de billiga piratmottagarna, leta efter en begangad DX8. De bör vara överkomliga i pris eftersom de inte säljs längre. Håller med KristofferR om att man snabbt växer ur DX6i (som man inte ska betala mer än några få hundralappar för!)

McRegor
2016-03-12, 23:09
Spektrum DX7S är likaså en sändare som är utgången men som tycks ha fungerat bra och som har klart modernare programvara än DX6i. Och som klarar både DSM2 och DSMX.
Roger

Balcke
2016-03-13, 20:23
Jag har erfarenhet av en Turnigy i10.

Köpte min Turnigy i10 för mer än ett halvår sedan. Sjukt mycket för pengarna jmf med Futaba och andra. Den funkar klockrent och har ett nytt modernt grafiskt gränssnitt som ingen annan har. Påminner starkt om en iPhone där varje ”funktion” är en egen app.

Kompatibel med samtliga Turnigy mottagare + Hobbykings egna. Kan spara 20 olika modeller i sändaren, ännu fler i ett externt minne. Varje modell kan ha upp till 5 st olika ”conditions” med olika rate och expo + massa annat.

Den har långräckvidd, mer än vad man behöver och sändaren är slimmad dvs inte så tjock. USB-mode gör att den är kompatibel med en PC och kan direkt användas i en simulator.

Telemetri ingår så jag alltid har koll på tex volt-nivå i mitt lipo i modellen.

Nackdelar – finns tydligen vissa som har uppdaterat Firmware och fått några problem.

Men som sagt den stora fördelen är det sanslöst enkla gränssnittet precis som i en iPhone vilket gör att man kan hantera alla möjliga olika ”inställningar”.

Thomas
2016-03-13, 21:12
Verkar vara mycket radio för pengarna.
Men...
varför är mode 1-sändarna nästan dubbelt så dyra som mode 2??
Inte för att jag ska ha nån mode 1, undrar bara varför.

Eller har jag missat nåt annat??

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/RC_PRODUCT_SEARCH.asp?strSearch=turnigy+i10

Balcke
2016-03-13, 21:52
Hobbyking jobbar mycket med kampanjer (som många företag) det innebär att priserna varierar över tiden.

Ser att just nu idag kan man köpa en Turnigiy i10 från EU Warehouse för endast EU91.99

Thomas
2016-03-13, 22:20
Ja, det rycker så smått i 'köp-fingret'...

Peter1
2016-03-13, 23:23
Jag är också mkt nöjd med i10. Otroligt enkel och funktionell. Painless är inte mindre nöjd, se hans review. Medföljer med radion kommer flera sensorer för telemetrin.

http://youtu.be/smDNtZkbOR0

Thomas
2016-03-14, 06:48
Är det någon som kollat upp faktisk räckvidd??
Jag läste någonstans att den är 300-350 meter, inget vidare alltså.

Balcke
2016-03-14, 08:14
Stämmer inte. 1000 m minst är mer rätt.

https://www.youtube.com/watch?v=rt8u3cn87sw

larsmn
2016-03-14, 10:14
Ser att de är nere i 89.99 idag. Men vad är det för protokoll i den, DSMX?


Hobbyking jobbar mycket med kampanjer (som många företag) det innebär att priserna varierar över tiden.

Ser att just nu idag kan man köpa en Turnigiy i10 från EU Warehouse för endast EU91.99

McRegor
2016-03-14, 10:46
Nä - det är inte DSMX för det är som vi nämnt tidigare Spektrums egna protokoll. Man har nåt "eget" (egentligen FlySky's som är tillverkaren) liksom i stort sett alla andra sändarmärken med 2,4 GHz-teknik.
Roger

Balcke
2016-03-14, 11:25
57642 Allt detta ingår i priset.

larsmn
2016-03-14, 13:33
OK, så inga billiga, lättvikts-OrangeRx/Lemon- mottagare med andra ord. :-(



Nä - det är inte DSMX för det är som vi nämnt tidigare Spektrums egna protokoll. Man har nåt "eget" (egentligen FlySky's som är tillverkaren) liksom i stort sett alla andra sändarmärken med 2,4 GHz-teknik.
Roger

McRegor
2016-03-14, 15:16
Tyvärr inga DSM2/DSMX-mottagare. Men "original" kostar runt 100-lappen på t ex Banggood.
Roger

m00ndancer
2016-03-16, 16:12
OK, så inga billiga, lättvikts-OrangeRx/Lemon- mottagare med andra ord. :-(
Du kan klä av en FS-iA6B om du behöver mindre vikt, inte ner till lemon/orange vikter men lite lättare i allafall.
Annars är en DEVO 10 moddad med deviation ett val om du nu måste ha lättvikts prylar.

Den stora fördelen, och anledningen till att jag verkligen vill ha en TGY-i10 är att mera programmeringsmöjligheter än min TGY-i6. Klarar du dej utan telemetri så kan man köra med FS-iA6 som kan kläs av och bli ännu lättare med bättre räckvidd än standard DSM2.

Har idag en Turnigy TGY-i6 som följde med min Hobbyking quad, med en iA6B + CVT01 får jag telemetri på batteriet. Pris för mottagare & sensor 150kr, slår alla andra telemetri-system prismässigt och verkar fungera bra. Det enda som kommer i närheten är Taranis och FrSky. Men det systemet kostar mera och är mer komplicerat att sätta sig in i (men också kraftfullt).

i6 radion kostar ungefär 500-600kr inkl frakt med mottagare. i10 kostar 1100kr c:a med frakt. Väl värt pengarna, det enda du behöver köpa till är flera iA6 mottagare. Den enda nackdelen med i10 är batteriet och den kassa usb porten. Men det finns extern laddare och extra batterier att köpa. En annan nackdel är bristen på ny mjukvara. Men man kan köpa originalet istället: FlySky FS-i10, kostar 1700:-

(test med den lilla motttagaren iA6)

https://www.youtube.com/watch?v=-old-I-YB3U

Balcke
2016-03-16, 18:01
Både USB kontakten och batteriet funkar hur bra som helst för mig, vad är det du upplever som inte funkar bra?

m00ndancer
2016-03-16, 19:20
Både USB kontakten och batteriet funkar hur bra som helst för mig, vad är det du upplever som inte funkar bra?

Följer man tråden på RCGroups så är väl det som folk klagar mest på, batteritid och att USB porten lätt går sönder.
(Väldigt sugen att trycka på köpknappen)

Ken1
2016-03-16, 19:45
En fråga så här om olika radiosystem man köper ifrån valfritt ställa utanför Europa.
Förr krävdes ju både godkännande av dåvarande Televerket, och sedan ett par år tillbaka att det är godkänt i Europa CE?
Krävs det idag?, Är det något som kollas upp?. Vem bär ansvar för att dem följer de normer som finns (för att undvika störningar mm). En sak är om Herr och Fru importör gör det, men för oss vanliga svenssons?. :)

Balcke
2016-03-16, 21:43
Frågan om batteritid är ganska relativ, för min del flyger jag så länge mina Lipo i flygplanen "funkar". Har aldrig kommit i närheten att min TGY-i10 ens har kommit under typ 70-80 % av fullt laddat. Får en känsla att jag har fler timmars batteritid i min TGY-i10 som motsv typ kanske 20-30 st Lipos i flygplanen.

GunnarJ
2016-03-17, 00:51
Om du kollar på Youtube så finner du räckvidder på 1000-1800 m markräckvidd, vilket väl borde vara mer än många andra!

https://www.youtube.com/watch?v=rt8u3cn87sw

Språket svårförstått, men det finns text på engelska under inslaget.

Gunnar

freddan_6
2016-03-17, 15:00
En fråga så här om olika radiosystem man köper ifrån valfritt ställa utanför Europa.
Förr krävdes ju både godkännande av dåvarande Televerket, och sedan ett par år tillbaka att det är godkänt i Europa CE?
Krävs det idag?, Är det något som kollas upp?. Vem bär ansvar för att dem följer de normer som finns (för att undvika störningar mm). En sak är om Herr och Fru importör gör det, men för oss vanliga svenssons?. :)

Regelverket finns. En radio som säljs inom EU måste idag uppfylla normen "EN 300 328 1.8.1".
Köparen bär ansvar för att ens radio inte stör andra, om den inte uppfyller "EN 300 328 1.8.1". Tidigare var man väldigt flexibel och lät sändare av som Spektrum DSM2 bli godkända för att de en gång kunde byta band (vid start), och därmed gick in under frekvenshoppandes sändares effekt (100mW i st f 10mW). Trots att de inte uppfyllde normen då (EN 300 328 1.7.1) i strikt mening, så var metoden att test så dunkelt skriven att den blev godkänd i alla fall. Så länge som en gammal spektrum DSM2 fungerar får man använda den.

Min Spektrum DSM2 har tre inställningar EU för EU, France för begränsat 2,4GHz band i Frankrike, USA för högre uteffekt. USA är inte lagigt att använda i EU då den sänder med 130mW i stället för med 100mW. Men eftersom effekten av för hög uteffekt bara märks på ett meeting med mer än 40 samtidigt påslagna Spektrum DSM2 så kvittar det rätt mycket. Med inställning = EU har jag i alla fall 900m räckvidd. Det räcker för mig då jag använder Spektrum till BNF parkflyers.