handdator

Visa fullständig version : RCGF20cc



Andreash
2016-03-12, 15:07
Hur mycket dragkraft kilo behöver man ha ?.tex ta min ultimate som hamnar runt 5kg max med en RCGF20cc bensinare .Var en kille som hade mätt upp tror det var runt 7kg i drag det måste väl räcka för ganska tuff flygning?.borde väl inte vara några problem att hänga den i proppen eller tänker jag fel.Andreas

flygrc
2016-03-12, 16:10
Hur mycket dragkraft kilo behöver man ha ?.tex ta min ultimate som hamnar runt 5kg max med en RCGF20cc bensinare .Var en kille som hade mätt upp tror det var runt 7kg i drag det måste väl räcka för ganska tuff flygning?.borde väl inte vara några problem att hänga den i proppen eller tänker jag fel.Andreas

Det är vad du vill ha ut av flygningen, lagom är 0,8 hk/kg modell tycker jag, funkar bra med 0,6 hk/kg modell.
så 7 kg drag på 5 kg modell ser jag i kategorin funkar.

ser man på cc så är 20cc på 5 kg modell lite.

Andreash
2016-03-12, 21:28
Det var intressant flygrc litet med 20cc för jag funderar även på 26cc väger 200g mer men det kanske man har igen på effekten enda nackdelen är att motorn går precis över ett kilo känns lite tungt är ju inte så stort flyg

henke2
2016-03-12, 21:57
Hur mycket dragkraft kilo behöver man ha ?.tex ta min ultimate som hamnar runt 5kg max med en RCGF20cc bensinare .Var en kille som hade mätt upp tror det var runt 7kg i drag det måste väl räcka för ganska tuff flygning?.borde väl inte vara några problem att hänga den i proppen eller tänker jag fel.Andreas

Det funkar inte riktigt så. Du behöver inte statisk dragkraft utan dynamisk dragkraft. När du väl har flygfart så måste det ju ändå putta på. Säg att din motor ger 7kg med en 17x10 propeller. Men du kan få den att ge 12kg med en 20x4 prop. Men det blir inte användbart eftersom du inte får någon fart. Med det sagt så är 7kg inte en användbar siffra utan att veta stigningen på propellern som använts.

Andreash
2016-03-12, 22:34
Tror det var en 16×8 propp tror att tillverkarens rek gick ända upp till 17×7, 17×8 så då borde det väl bli ännu mer kraft farten blir ju inte högre men det är nog mer kraft än fart som räknas på en sådan modell förutsatt att motorn orkar varva ut

henke2
2016-03-13, 07:48
Tror det var en 16×8 propp tror att tillverkarens rek gick ända upp till 17×7, 17×8 så då borde det väl bli ännu mer kraft farten blir ju inte högre men det är nog mer kraft än fart som räknas på en sådan modell förutsatt att motorn orkar varva ut

En sugmotor ger effekt på varvtal. Ju mer varv desto mer tändningar per tidsenhet desto mer effekt. Men som vi sa i en annnan tråd så är det system effekten och inte motoraxelns effekt som är viktig. 8000rpm med 20" kanske ger mer oumpf än 10000rpm med 17" även om effekten i hästkrafter på 20" propellern är lägre.

16x8 är ganska bra, men det skadar inte på ett flygplan som flyger att öka stigningen en smula. Om jag inte minns fel hade du en ganska tung maskin som inte var 3D-inriktad. Halva diametern i stigning brukar lämpa sig för 3D, mer stigning än halva diametern för sportflyg och riktigt snabba flygplan har samma stigning som diameter.

Men men, det experimenterar man sig fram till när man börjar flyga.

Andreash
2016-03-13, 12:57
Tack för bra svar men vilken motor ska jag satsa på om jag nu ska envisas med att ha en tvåtakt bensin motor 20cc eller 26cc http://hobbyfly.com/fly-reservedele-47/skala-fly-125/seagull-ultimate-biplane-arf-1380mm-14436.html

henke2
2016-03-13, 13:48
Tack för bra svar men vilken motor ska jag satsa på om jag nu ska envisas med att ha en tvåtakt bensin motor 20cc eller 26cc http://hobbyfly.com/fly-reservedele-47/skala-fly-125/seagull-ultimate-biplane-arf-1380mm-14436.html

Jag har sagt vad jag tycker i en annan tråd. Jag tog mig tid att leta upp effektsiffror och tänka till lite där. Här orkar jag bara dra min grundfilosofi att välj en så lätt motor du kan, så små servon du kan och montera allt så långt fram det går. Du kan ledigt komma undan 1kg lättare då och vips blir det trevligare att flyga.

Andreash
2016-03-13, 17:34
Du ska veta att jag är oerhört tacksam att ni tar er tid att svara på mina frågor henke2 och alla andra .Mvh Andreas

henke2
2016-03-13, 19:56
Du ska veta att jag är oerhört tacksam att ni tar er tid att svara på mina frågor henke2 och alla andra .Mvh Andreas

http://cdn2.cdnme.se/cdn/9-2/945005/images/2009/tumme_27000275.jpg

freddan_6
2016-03-14, 11:44
Ärligt talat så är det pylonflygare och F1-förare och dragsterförare som använder effekt. Nästan alla andra använder vridmoment. En bil med högt vridmoment inom ett stort område accelererar snabbt. En bil med många hästkrafter har hög toppfart. Samma för flygplan. Tyvärr berättar motortillverkare (för rc) sällan vridmomentet. Att vridmomentet spelar roll illusteras avett elflygplan med lägre effekt känns rappare än ett motorflygplan med många hästkrafter. Man brukar säga att 800W el motsvarar .46 tvåtakt. .46 tvåtakt anger (OS .46AX) 1.65hk = 1.21 kW. Detta för att elmotorn har nästan plan kurva för vridmoment (tills du börjar överlasta och motorn blir varm) medan en vridmomentskurva för 2-takt är mer som en spik.

henke2
2016-03-14, 12:07
Ärligt talat så är det pylonflygare och F1-förare och dragsterförare som använder effekt. Nästan alla andra använder vridmoment. En bil med högt vridmoment inom ett stort område accelererar snabbt. En bil med många hästkrafter har hög toppfart. Samma för flygplan. Tyvärr berättar motortillverkare (för rc) sällan vridmomentet. Att vridmomentet spelar roll illusteras avett elflygplan med lägre effekt känns rappare än ett motorflygplan med många hästkrafter. Man brukar säga att 800W el motsvarar .46 tvåtakt. .46 tvåtakt anger (OS .46AX) 1.65hk = 1.21 kW. Detta för att elmotorn har nästan plan kurva för vridmoment (tills du börjar överlasta och motorn blir varm) medan en vridmomentskurva för 2-takt är mer som en spik.

Jesus! Nej nej nej. Du är inte ens nära att ha rätt där.

Vridmoment = Newtonmeter

Effekt = vridmoment * varvtal.

Vridmoment är alltså ingen enhet att använda lösryckt. Du måste veta var du har ditt vridmoment också.

Det är ALLTID effekten(!) du använder. Vridmoment gånger varvtal. Det du kallar "vrid" är effekt på låga varvtal.

För en modellflygmotor så handlar det dock inte om effekt in utan dragkraft ut och det i den fart du flyger med.


Vridmoment kan jämföras med att hålla emot en bil i en uppförsbacke, effekt är när du börjar knuffa den uppför. Att stå still och hålla den "är ingenting"

AlveH
2016-06-21, 22:25
I kväll gjorde jag premiärflygningen med min RCGF20cc monterad i en The World Modells Extra 300-120S.
Bränsle var Aspen 2 (5 litersdunk) med tillsats av 1 dl Deluxe Materials Power Model 2T-s inköpt på Modelcraft i Malmö.
Använder inledningsvis samma soppa som till min OS GF30 som snart också skall premiäras..
RCGF20cc är hittills en väldigt lätthanterlig motor som varvar 9.100 med en 16x8 Graupner Sonic vilket inte är så pjåkigt.
Kan väl nämna att min RCGF20cc har dubbla kannringar. kanske inte så vanligt.

kenneth.eriksson.94
2016-06-21, 23:14
Grattis Alve. Hoppas du får glädje av modellen i Sommar.

AlveH
2016-06-21, 23:33
Grattis Alve. Hoppas du får glädje av modellen i Sommar.

Och tack för hjälpen med inställning av förgasaren förra veckan när motorn fick ett par tankar för
"inkörning/inställning".:thumbup:

Andreash
2016-06-22, 06:35
Kul att den funkar bra. Vad har du för startvikt på en sådan maskin ?.Känns det som om den räcker till?.Själv blev det en dle20ra ångrar mig lite känner jag hade varit kul å prova en boxer.Men det går ju alltid att sälja den.:)

AlveH
2016-06-22, 16:21
Min Extra 300 väger 4.750 kg (spännvidd 175 cm) så kraften från motorn
räcker mer än väl till min förmåga vid spakarna.:)

Andreash
2016-06-22, 20:48
Låter bra det ska ha min dle20ra i en seagull ultimate på ca samma vikt men har inte haft tiden å få det flygklart.Körde du med 16×8 ?proppen?

AlveH
2016-06-22, 22:16
Låter bra det ska ha min dle20ra i en seagull ultimate på ca samma vikt men har inte haft tiden å få det flygklart.Körde du med 16×8 ?proppen?
Yes!