handdator

Visa fullständig version : Feltrimmad?



bajkal22
2016-03-22, 21:15
Hej, har precis bytt upp mig till min tredje modell så jag är fortfarande väldigt ny på detta med rc-flyg men kul är det! Har nu en eldriven warbird från FMS på 1400mm. Allt funkar väl utom när jag ger lite gas. Flyger jag på upp till strax halva gasen så flyger planet rätt stabilt men ökar jag gas eller ökar fart i dykning t ex så får planet väldigt mycket lyft så att jag måste ge nerroder för att behålla önskad bana. Jag förstår att ökad fart ger mer lyft och så men här pratar vi så pass mycket att det är svårt att håll kärran i bana. Har aldrig flugit warbird förut och denna är relativt lätt för det är ju frigolit men ska det verkligen vara så? Kan det avhjälpas med lite mer tyngd i nosen eller trimmas bort?

Tack på förhand

Jorgen
2016-03-22, 21:37
Det är ganska normalt att du behöver lite dykroder i hög fart och lite höjdroder i låg fart. Men om modellen är för framtung så blir det tydligare. Du bör kontrollera tyngdpunkten på modellen mot manualen så att du inte får tyngdpunkten för långt bak, men det låter som om du skall flytta bak tyngdpunkten något.

bajkal22
2016-03-22, 21:42
Menar du att jag ska lätta på nosen något alltså?

pgrts
2016-03-22, 22:10
Det bör väl stå i manualen var TP ska ligga?
Är modellen någorlunda vettigt tillverkad vilket FMS ska vara så bör det funka med att flytta batteriet.
Batteriet bakåt som du skriver.
En annan sak som kan hjälpa är att öka nedåtriktningen på motorn, men även det bör ju vara rätt från fabriken om det är en version som kommer med motorn monterad från fabrik.

Thomas
2016-03-22, 22:18
Verkar som en typisk "idealhastighetskärra"!
Lagom fart = planflykt.
Öka farten = stiger.
Minska farten = sjunker (normalt på ALLA kärror!)
Jag hade också satsat på att trimma ner motorn nån grad för att motverka stigtendenserna....

Jorgen
2016-03-22, 23:51
För att se till så att det inte blir några misstag, kolla tyngdpunkten. Om den ligger för långt fram jämfört med manualen så kan du flytta tillbaka den, att göra det på känn utan att kolla manualen kan leda till ett haveri!

Du kommer nog alltid att ha kvar lite sådana här tendenser, försök trimma planet så att det blir lite höjdroder vid låg fart och lite dykroder i hög fart hellre än att köra utan trim i låg till mellan fart och sedan massor av dyk i hög fart.

Kolla om du måste lägga till mer dykroder om du flyger i hög fart på fullgas och plötsligt slår av gasen, om du märker det så vill du nog inte rikta den ännu mer nedåt.

Har du kommit så långt så att du flyger inverterat, kör knivegg och liknande? Det blir lite mer parametrar för hur man kan trimma då.

bajkal22
2016-03-23, 07:05
ok... jag förstår. Stort tack!

freddan_6
2016-03-23, 09:51
Har din radio mixermöjlighet så kan du lägga lite trim nedåt på höjdroder när du ger mer än 50% gas.

bajkal22
2016-03-23, 18:23
Fredrik, jo radion har den möjligheten. Jag ska känna in kärran ordentligt och testar sen enligt ditt råd.

Cox
2016-03-23, 22:45
Man kan minska på vingens anfallsvinkel också, tycker det oftast funkar bättre än att vinkla ned motorn.

Tyngdpunkten kan man bla kolla genom att flyga inverterat, det skall normalt behövas lite dykroder där för horisontell flygning och det hjälper en också att komma ihåg vad som är upp och vad som är ned....

freddan_6
2016-03-24, 07:15
Fredrik, jo radion har den möjligheten. Jag ska känna in kärran ordentligt och testar sen enligt ditt råd.
Tänk då på att prova på vad som kallas tre misstags höjd.
D.v.s flyg så högt när du provar att du hinner stänga av roderkompenseringen och sen rädda planet. Sätt det gärna på en switch. Sen landar du, ändrar höjdtrimmen och provar igen på samma höjd.

bajkal22
2016-03-24, 15:57
Tack för svaren!

PatLunDRik
2016-06-28, 20:32
Det bör väl stå i manualen var TP ska ligga?
Är modellen någorlunda vettigt tillverkad (http://casinomotfaktura.se/casino-recensioner/)vilket FMS ska vara så bör det funka med att flytta batteriet.
Batteriet bakåt som du skriver.
En annan sak som kan hjälpa är att öka nedåtriktningen på motorn, men även det bör ju vara rätt från fabriken om det är en version som kommer med motorn monterad från fabrik.

Borde stå i manualen faktiskt!

Har det gått bra för dig?

pernstig
2016-06-29, 21:57
Det är vanligt att tillverkarna anger TP så att modellen blir nostung för att vara på den säkra sidan. Då blir resultatet ofta som du säger, kärran stiger vid hög fart (=fullgas).

Jag skulle börja med att göra som jag gör med segelmodeller: Ett dykprov (med motorn på tomgång/avstängd) och se om hög fart gör att den vill räta upp sig snabbt. I så fall kan du flytta TP (lite) bakåt OCH HÖJDTRIMMA PÅ NYTT i planflykt. Tendensen att räta upp sig bör då minska men ska inte elimineras helt.

Vill du gå ett steg till kan du rikta motorn (mera) neråt.
Att mixa kompensation med dykroder som följer gaspådraget kan fungera så länge du flyger omkring lugnt och rättvänt men är mindre bra när/om du flyger avancerat.

bajkal22
2016-07-30, 10:35
Tack för alla tipsen. Tänkte bara berätta att jag testat flytta TP men faktiskt utan någon större effekt... laborerade lite fram och tillbaka men ju mer jag flyttade TP bak ju snabbare stegrade sig kärran vid gaspådrag eller i motvind. Mest hanterbart vart det med aningens framtungt samt att jag får jobba med höjdroder allt efter gaspådrag. Det ser rätt bra ut när man tittar på men ligger en del jobb bakom :) Jag tror jag låter det vara så tills vidare iaf... är inte framme vid någon mer avancerad flygning ännu så det får funka.

pernstig
2016-07-30, 21:33
...ju mer jag flyttade TP bak ju snabbare stegrade sig kärran vid gaspådrag eller i motvind...
Du glömde väl inte att göra om höjdtrimningen (neråt) efter du flyttat TP bakåt?
Om modellen vill höja nosen snabbt vid hög fart UTAN MOTOR, till exempel vid ett dyktest, så är vinkelskillnaden mellan stabbe och vinge (kallas "dekalage") för hög. Åtgärda genom att höja vingen i bakkant eller att höja stabben i framkant så att vinkelskillnaden minskar (som Cox är inne på).
(Sådana dyktest gör jag alltid i samband med intrimning av nya segelmodeller. Jag vill ha en viss återhämtning/noshöjning men inte för mycket som tecken på att dekalaget är lagom)
När det är klart kan man eventuellt fortsätta med motorriktningen.

bajkal22
2016-07-30, 22:43
Tack! Ska meka lite enligt dina tips

kasoe
2016-08-01, 09:35
Jag flyger också in mig på en ny modell som har lite "egenheter". Hittade denna länk som verkar vara en rätt bra genomgång av vad man kan ha för symptom och vilken lämplig motåtgärd, notera att det finns en turordning på alla justeringar...

http://nsrca.us/index.php/component/content/article?id=177:t

Hittade den via denna länk som innehåller lite godis också (verkar vara en gammal sida, en del länkar är döda...)
http://www.airfieldmodels.com/information_source/math_and_science_of_model_aircraft/formulas/

Hoppas det kan vara till hjälp, själv ska jag trimma in min motor lite mindre åt höger för att slippa kursavvikelser i loopar... ;)

Hälsar,
Anders Ö

Glawe
2016-08-05, 14:36
Så är det på riktiga flygplan med. Med gas reglerar du stig/sjunk, och höjdroder hastighet. Låter helt normalt! ;)