handdator

Visa fullständig version : T8FG SUPER och frekvensstyrning



LIP
2016-03-28, 17:21
Någon som har kunskap om det går att få till sekvensstyrning med denna sändare?

Tänk 3st funktioner på samma omkopplare. Start servo 1 + tidsfördröjning innan servo 2 startar + ytterligare tidsfördröjning tills servo 3 startar, sedan omvänd ordning när man reverserar omkopplaren.

Är medveten om att jag måste utnyttja 3 kanaler i mottagaren.

Vet att det finns elektroniska sekvensstyrningar men har inte sett att det går att ha längre fördröjning än 5sek, behovet är ca 15sek.

Kanske jag är otydlig i min fråga men då får ni gärna ställa frågor.

Michael
2016-03-28, 18:28
Frekvensstyrning ??? Är det sekvenser du är ute efter så tror jag intr att T8FG klarar detta. Det går dock ganska enkelt att med hjälp av exempelvis en Arduino microcontroller ordna en "sequencer" i flygplanet. En fördel är då att det räcker med en sändarkanal för att aktivera sekvensen. Det finns sannolikt flera på forumet som kan kvickt kan snickra ihop en kodsnutt som gör jobbet.
Är det en okomplicerad sekvens du är ute efter kanske en sådan här pryttel duger:

Retract and door sequencer (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11258__Adjustable_Retract_and_Door_sequencer_w_D isplay.html)

LIP
2016-03-28, 18:43
Frekvensstyrning ??? Är det sekvenser du är ute efter så tror jag intr att T8FG klarar detta. Det går dock ganska enkelt att med hjälp av exempelvis en Arduino microcontroller ordna en "sequencer" i flygplanet. En fördel är då att det räcker med en sändarkanal för att aktivera sekvensen. Det finns sannolikt flera på forumet som kan kvickt kan snickra ihop en kodsnutt som gör jobbet.

Naturligtvis menar jag sekvensstyrning, det var en tankevurpa hos mig.

Misstänkte att det inte skulle gå med denna radio, helt klart är jag intresserad utav Arduino microcontroller men då behöver jag hjälp med programvara för där är jag helt borta. Så då kommer frågan, finns det någon som kan hjälpa till med en programsnutt?

andWho
2016-03-28, 19:11
Denna skulle kanske funka. Upp till 99.9s fördröjningar.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11258__Adjustable_Retract_and_Door_sequencer_w_D isplay.html
/A

LIP
2016-03-28, 20:05
Denna skulle kanske funka. Upp till 99.9s fördröjningar.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11258__Adjustable_Retract_and_Door_sequencer_w_D isplay.html
/A

Nja, skulle i och för sig gå men då skulle jag måste använda y-kabel till första momentet, ser att jag varit otydlig i min beskrivning. Det skall vara 3st funktioner men jag vill ha 4 servon vilket betyder att det måste finnas fyra servouttag.
Alltså 2 servon i första momentet.

Fluf
2016-03-29, 11:30
Nja, skulle i och för sig gå men då skulle jag måste använda y-kabel till första momentet, ser att jag varit otydlig i min beskrivning. Det skall vara 3st funktioner men jag vill ha 4 servon vilket betyder att det måste finnas fyra servouttag.
Alltså 2 servon i första momentet.
Så länge servona i steg 1 kan ha samma ändlägesprogrammering så ser jag inga problem i att använda denna sequencer med y-kabel, låter som enklaste vägen att gå.

McRegor
2016-03-29, 11:40
Lasse - du kanske skulle ändra trådrubriken och ditt första inlägg för att inte förvilla ev nya läsare av tråden..:)
Blev själv väldigt förbryllad över "frekvensstyrning" i dessa sammanhang.
F ö håller jag med Fluf i hans slutsats.
Roger

LIP
2016-03-29, 14:43
Tack för påpekandet Roger, nu har jag ändrat rubriken och i det jag skrivit.