handdator

Visa fullständig version : Nybörjare söker bra/säker laddning till Walkera 250 quad med 3S LiPo batterier



Koffe84
2016-03-29, 09:48
*UPPDATERING*

Nu när är jag tillsist är på banan med allt vad laddare, power supply, batterier, adaptrar, förlängningskablar och safety-bags heter, så tänkte jag att jag skulle summera vad denna tråden producerat, utifall att någon annan också söker svar på dessa frågor!

Här är ett förslag på inköpslista:

iCharger 106b+ (jättenöjd med denna!):
http://www.kullagergrossisten.se/product/icharger-106b--250w--10a-6celler-

iCharger 350W/25A Power Supply (passar perfekt till iChargern):
http://www.kullagergrossisten.se/product/icharger-nataggregat-p350--350w-23a

Laddkabel XT60 (en sån här behöver du om du ska ladda batterier med XT60-kontakt):
http://www.kullagergrossisten.se/product/laddkabel-xt60

LiPo Safe Bag (LiPo batterier har en viss brandrisk, särskilt under laddning, och även om den är liten så rekommenderas det att man använder såna här safe-bags till sina batterier. En sån här rymmer 10st 3S batterier utan problem - jag köpte två st bags, för att enkelt hålla isär "laddade" och "använda" batterier):
http://www.kullagergrossisten.se/product/li-po-safety-bag-laddningspase-23x30cm

JST-XH 3S extension (balanskabeln som sitter på batterierna ofta är väldigt kort och knepig att koppla in direkt i laddaren - med en extension blir det mycket lättare! Denna är för 3S batterier):
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=31474

Det här tror jag är ungefär allt du behöver för att komma igång och ladda batterier på ett snabbt, smidigt och säkert sätt!


Här kommer även en sammanfattning av lite annan matnyttig info som delats här i tråden:

LiPo-batterier har nåt som kallas "charge rate" (C). Detta hänvisar till hur "snabbt" du kan ladda ett batteri. Om du har ett 2200mAh batteri så motsvarar "1C" = 2,2A. Logiskt!
Så om batteriet då har tex "2C" angivet som "max charge rate" så kan du alltså skruva upp laddströmmen till 2*2200mAh = 4,4A om du vill. Då går det typ dubbelt så fort att ladda!

Här är ett exempel: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10279__Turnigy_2200mAh_3S_40C_Lipo_Pack.html
Scrolla ner och kolla "product config table" - där hittar du "charge rate (C)". Notera dock att du kollar "Charge rate (C)" och INTE "Discharge (c)"!


Här kommer en video som enkelt förklarar hur du balansladdar ett LiPo med iChargern:
https://youtu.be/yDIdbhF2Uq8



Hm... Japp, jag tror det var det hela! Lycka till!

------------------------


Hej!

Har nu tagit steget upp från min Syma-quad till en Walkera Runner 250, och vill komplettera mitt kit med en bra laddare och några extra batterier.

Har läst runt lite och bildat mig en uppfattning om vikten av en bra laddare och brandsäker laddning, men utan att få någon konkret förståelse för vad som passar mina behov och vad jag bör köpa. Jag är som sagt helt ny i den här världen och min fokus just nu är mest på att få komma ut och flyga, så jag skulle uppskatta konkreta rekommendationer enormt mycket i denna djungel av alternativ och nya termer!
Jag tycker hobbyking.com verkar vara en bra sida och jag skulle gärna vilja testa att beställa därifrån om möjligt (men är givetvis öppen för andra rekommendationer!).

Min önskan är en prisvärd laddare (komplett med allt som kan tänkas behövas) som kan ladda åtminstone två stycken 3S LiPo batterier åt gången - samt att kunna utföra detta på ett brandsäkert sätt.
Sen en extra, mindre akut fråga: jag avser tids nog att köpa ett 3S LiPo batteri till Devo 7 sändaren som hör till quaden och undrar om någon har någon konkret rekommendation där?


Tack så jättemycket för hjälpen!
/Kristoffer

freddan_6
2016-03-29, 10:13
Laddare som är bra, och säkert över din budget

De flesta laddare har effektbegränsning så de inte kan ladda mer än en viss effekt och inte heller lämna mer än en viss ström ofta 8A, 50W på de billigaste laddarna. 50W för 3S motsvarar 4,5A. Min laddar iCharger 208B är begränsad till det minsta av 350W och 20A.

Jag tycker du hoppar över snålhetstiden och bara köper en laddare. Den kommer att räcka även om du går upp i storlek till 600-heli. Köp en iCharger. Kommer du aldrig att köpa större maskin så är laddaren ändå bra. Skulle du köpa större maskin men billigare laddare kommer du att märka att när du går upp till 4S-batterier eller mer så går batterierna sönder på en gång eller får aldrig effekt. Det beror på att de billiga laddarna i bästa fall är kalibrerade på cell 1-2-3. ICharger är kalibrerad på alla kanaler.

Icharger 106B är den billigaste iChargern. Den kan ladda max 10A och max 250W, och kan balansera max 6S.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__46814__iCharger_106B_plus_250W_6s_Balance_Charge r_EU_Warehouse_.html

Jag TROR att turnigy reaktor är gjord i samma fabrik till samma specifikationer. Den har laddning för två batterier samtidigt

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__84463__Turnigy_Reaktor_2_x_300W_20A_Balance_Char ger_EU_Warehouse_.html


Bägge laddarna behöver nätaggregat till 10-28V likström (för turnigy) eller 10-18V för iCharger. Max ström för nätaggregatet ska räknas på laddeffekt + 20%.
Laddar du 5S med 18A blir laddeffekten 5*3.7*18=333W. Då behöver aggregatet kunna leverera 1,2*333 = 400W.

Jag har ett 1000W som är lite problematiskt då det drar autosäkringar...
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__20611__Turnigy_1080W_100_120V_Power_Supply_13_8V _18V_60amp_.html
Köp inte om det inte finns i lager, köp inte international om du kan undvika det, då tillkommer moms och tull. Från England och EU-varuhusen ingår moms och tull.


Batteri till sändaren
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=31315&aff=798323

Koffe84
2016-03-29, 10:36
*Uppdaterad*

Tack så mycket för ditt utförliga svar och din rekommendation Fredrik!

iCharger106B var out of stock, men Turnigy-laddaren fanns i UK-varuhuset. Finns det någon annan återförsäljare än hobbyking, som har iChargern, som kan rekommenderas?

När det kommer till att räkna på passande Power Supply så börjar det snurra i huvudet på mig av alla nya termer! Jag kan ingenting om el i nuläget och skulle hemskt gärna få en konkret rekommendation där också om möjligt?

Söker även efter rekommendationer på dessa "safebags" till LiPo batterier.

Tack igen!

freddan_6
2016-03-29, 10:48
Hoppla, jag får svara snabbare, de fanns i lager när jag kollade, fast bara ett fåtal.
Rcflight.se, kullagergrossisten och autopartner.se brukar ha iCharger. iCharger finns även i engelska butiker.


http://www.kullagergrossisten.se/product/icharger-106b--250w--10a-6celler-
http://touringcars.e-butiken.se/?cat_id=395 (här har jag aldrig handlat)
http://www.hobbyking.co.uk/hobbyking/store/__84464__Turnigy_Reaktor_2_x_300W_20A_Balance_Char ger_UK_Warehouse_.html

freddan_6
2016-03-29, 10:49
Safebag köper du INTE på hobbyking, de har visats många gånger på youtube hur bra de brinner.
Rcflight, autopartner, hab har såna som inte brinner.

https://www.youtube.com/watch?v=YD1O83p31fE

freddan_6
2016-03-29, 10:53
Nätaggregat brukar ha vikt som gör att de är dyra att frakta runt jorden. Jag har köpt mina från england, här från kullagergrossisten 23A 350W 15V.
http://www.kullagergrossisten.se/product/icharger-nataggregat-p350--350w-23a

McRegor
2016-03-29, 11:11
Hej,
Har både iCharger 106B+ sen många år och en nyare Turnigy Reaktor 250 W - http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=78381
Såvitt jag kan se och läsa mig till så är det samma laddare gjord hos samma tillverkare. Och programvaran är identisk. Tror att tempsensor-kontakten är lite olika mellan laddarna men det är nog enda skillnaden - och den använder i alla fall inte jag.
Att ladda två ackar samtidigt kan kan göras med en "dubbel-laddare", 2 "enkelladdare" eller en enkelladdare och ett "laddboard" typ detta (om det är likadana ackar) - http://www.autopartner.se/elektronik-1/laddare/balanskort/laddbrygga-parallell-xh-deans-4-portar
För inomhusflygets småackar kör jag normalt en laddare + laddboard, för de lite större ackarna för utomhusflyget kör jag med mina 2 "enkel-laddare". Det jag personligen uppskattar med mina båda laddare är att de har inbyggda balanskontakter så att man slipper ett "balans-board" som hänger utanför laddaren - och att de är relativt små och kompakta relativt kapaciteten. Samt givetvis att det är utmärkta laddare med bra "ladd/balanserings-precision" - nåt som inte är givet på billigare laddare. Sen finns det säkert ännu bättre men för priset är är främst Turnigy-varianten smått oslagbar.
Tror att den Reaktor-laddare som det länkades till tidigare i tråden (dubbel-laddaren) tyvärr saknar USB-port och därmed inte kan programvaru-uppdateras om det skulle vara aktuellt. Min gamla 106B+ har fått flera uppdateringar men med tiden så avtar ju ofta det behovet eftersom programvaran blir alltmera "avbuggad".
Roger

Koffe84
2016-03-29, 11:11
Stort tack igen Fredrik! Ditt rekommenderade Power Supply, en iCharger 106B+ och ett par laddpåsar från Kullagergrossisten verkar toppen!

Då är det bara extra batterier som är frågan. Din rekommendation på batteri till sändaren var bra - det verkar vara anpassat för just det syftet? Har du/någon några övriga rekommendationer på batteri-märken/återförsäljare för en bra pris/kvalité kompromiss?

Koffe84
2016-03-29, 11:18
Hej Roger, tack för ditt svar!

Om jag förstår det rätt så är det alltså endast ett batteri åt gången som kan laddas med iCharger106B? Men då är samtidigt ladd-tiden inte så fasligt lång för ett 2200mAh batteri? Jag kanske får börja så, isåfall - och som du säger - köpa en till laddare med tiden om jag vill skaffar mig en större uppsättning batterier?

McRegor
2016-03-29, 11:32
Hej,
Rätt uppfattat - 106B+ och Reaktor 250W laddar ett batteri åt gången - om du inte kompletterar med ett parallell-laddboard.
En 2200-ack skall du typiskt inte ladda ur mera än runt 1700 mAh och laddar du sen med t ex 2C (4,4 A) så tar ju inte laddningen så speciellt lång tid.
F ö gillar jag displayen i Reaktor-laddaren bättre än den i 106B+ (bättre kontrast för mina gamla ögon).
Lycka till hälsar
Roger

Koffe84
2016-03-29, 11:37
Tack för infon Roger!

Jag skulle jättegärna förstå vad du menar med det här:

"En 2200-ack skall du typiskt inte ladda ur mera än runt 1700 mAh och laddar du sen med t ex 2C (4,4 A) så tar ju inte laddningen så speciellt lång tid."

I nuläget kan jag så lite om el och hur såna här laddare/batterier fungerar! Skulle du kunna förklara i lekmanstermer vad detta innebär och vad jag ska göra rent konkret för att efterleva detta?

McRegor
2016-03-29, 11:48
Hej igen,
* Man rekommenderas ofta att inte ladda ur mera än typ 70--80 % av ackens maximala kapacitet för att nå så lång livslängd som möjligt. För en 2200 mAh ack motsvarar det runt 1700 mAh.
* En acks kapacitet, t ex 2200 mAh/2,2 Ah, betraktar man ofta som dess C - alltså 1C. Sen kan man ofta numera ladda ackarna med mera än 1C (i detta fall 2200 mA / 2 A) och tillverkarna specar ofta max 5C som maximal laddström - i detta fall 5 * 2,2 A = 11 A. Jag är dock lite "konservativ" så för det mesta nöjer jag mig med 2C-laddning som i detta fall blir 2*2,2 = 4,4 A. Steget från 1C till 2C kortar laddtiden rätt ordentligt och för mig är det fullt tillräckligt.
På dessa bättre laddare ser du ju hur mycket energi du laddar i - t ex 1668 mAh - vilket inte riktigt motsvarar exakt det du dragit ur acken men det ger fullt tillräcklig precision för sammanhanget.
Roger

Koffe84
2016-03-29, 11:59
Tack Roger! Värdefull info! Nu förstår jag!

Koffe84
2016-03-29, 14:36
Några frågor till dök upp när jag sitter och kollar på batterier på hobbyking.com, ex: "Turnigy 2200mAh 3S 30C"

Jag förstår att detta "30C" står för "discharge", men vad betyder det i praktiken och hur ska man förhålla sig till det när man väljer vilket batteri man ska köpa (med min Walkera Runner 250 i åtanke)? Vad är det för skillnad på tex 20C och 40C?

Noterade även att de flesta Turnigy batterierna hade en "max charge rate" på just 2C som du rekommenderade Roger - medan du sa att de flesta tillverkarna specificerar 5C? Är detta en indikator på att batteriet har sämre kvalitet, eller är Turnigy bara mer konservativa? :)

Tack på förhand!

Fluf
2016-03-29, 15:03
Till att börja med, angiven dischargerate C-rating är oftast något av en glädjesiffra och C rating sjunker med användning/slitage av LiPo.

C rating är multipeln på kapaciteten angett i Ampere. DVS 2200mAh * 20C = 44000mA dvs du skall kunna dra ut 44A ur den innan den slackar. Med 40C skall du kunna få ut 88A innan det tar stryk.

Likadant uppladdning, med ett 2200mAh som laddar med 1C så sätter du laddstyrka 2,2A. Ett 1000mAh med 2C kan du ladda med 2A och så vidare.

Rekommenderar att inte ladda över 1C även om batteriet är angett att klara det, samt att ta i C rating en bra bit över vad du behöver, då sliter du mindre på batteriet och har fortfarande kräm kvar i den när den blivit lite sliten.

Ang Reaktor så är jag mycket nöjd med min :)

För nätaggregat går det utmärkt att modifiera datornätaggregat för att plocka ut 12V med bra styrka.
I helgen mekade jag ihop denna till exempel som fixar upp till 42A av ett nätagg jag hade över.,
http://i.imgur.com/56H6Vk4.png

Koffe84
2016-03-29, 15:49
Tack för ditt svar Fluf!

Jag är än en gång lite för okunnig för att förstå din förklaring är jag rädd. Skulle du kunna förklara det här i lekmannatermer?

"C rating är multipeln på kapaciteten angett i Ampere. DVS 2200mAh * 20C = 44000mA dvs du skall kunna dra ut 44A ur den innan den slackar. Med 40C skall du kunna få ut 88A innan det tar stryk."


Även detta:
"ta i C rating en bra bit över vad du behöver"

Hur vet jag vilken C-rating jag behöver?

Tack!

Fluf
2016-03-29, 16:42
Om du har en motor/propeller kombination som drar ca 20A (20.000mA) vid full belastning.

Om du använder ett 2200mAh LiPo;
20000mA/2200mAh=9,1C
Då behöver du ett 2200mAh LiPo som klarar 9C kontinuerlig urladdning för att kunna dra 20A till motorn. Med andra ord räcker ett 20C LiPo ganska bra till det systemet.

Om du använder ett 1000mAh LiPo
20000mA/1000mAh=20C
Här ser du att om du har ett mindre LiPo behöver du högre C rating för att kunna få ut samma effekt av batteriet.


Om planerat effektuttag kommer vara 40A och du skall använda ett 1300mAh LiPo
40000mA/1300mAh=30C
Då kommer du behöva ett 1300mAh som klarar 30C kontinuerlig men jag hade siktat på ett 50-60C LiPo.


Kapacitet*C-rating=Kraftuttag
Kraftuttag/Kapacitet=C-rating



Ett annat sätt att se C-rating är "hur många gånger om på en timma hade jag kunnat tömma det här batteriet?".
1C = Kontinuerlig urladdning tömmer batteriet från full till tom under en timma.
Till exempel om du drar 2,2A ur ett 2200mAh batteri så tar det en timma att ladda ur.
2C = 4,4A ur ett 2200mAh bateri tar en halvtimma
10C = 22A tar 6 minuter för att ladda ur.

Likadant ladda upp ett batteri med 1C tar en timma från tom till full (med modifikation för du tömmer dem aldrig helt samt det skall vara tid att balansera). Laddar du med 2C så tar laddning 30min (med modifikationer för mängd och balansering).


Hjälpte det eller blev det snurrigare?

Koffe84
2016-03-29, 17:37
Tack för mödan Fluf - mycket intressant och jag lär mig massor!

Brukar det finnas angivet vad en motor/propeller-kombination förbrukar? Finns det termer för detta? Hur räknar man ut det?

McRegor
2016-03-29, 18:36
Sen är det också på det viset att en ack med högre C-tal - t ex 40 - har lägre s k inre resistans (Ri) vilket är grunden för att kunna belasta acken mera och som bieffekt normalt gör att acken går "svalare" och alltså inte bygger så mycket värme när man belastar den. Nackdelen med högre C-tal är att acken ofta är lite tyngre än en motsvarande med lägre C-tal.
Sen vill jag korrigera Fluf en smula avseende hur lång laddtiden är med olika laddströmmar. Det är ju så att strömmen avtar efter ett tag så man laddar inte LiPo med konstant ström hela tiden utan den är fallande mot mer eller mindre noll så de teoretiska laddtiderna baserade på laddning med full strömstyrka stämmer inte riktigt. De sista milliamperetimmarna tar alltså alltid mycket längre tid att "trycka i" än de första. Förr var grundregeln att aldrig överstiga 1C vid laddning men personligen kör jag numera 2C utom på inomhussackarna där jag kan trycka i 3--4C beroende på behov av kortare laddtid och att dessa ackar ändå byts ut inför varje ny säsong. Men det är alltså inte fel att köra med 1C-laddning om man känner för det men jag har heller aldrig observerat några problem med 2C-laddning och det går avsevärt fortare vilket är trevligt när man laddar på fältet.
Roger

Koffe84
2016-03-29, 19:07
Tack för den utökade informationen Roger! Känner mig mycket klokare nu än jag gjorde i morse.

Killenheladagen
2016-03-30, 07:59
Sen är det också på det viset att en ack med högre C-tal - t ex 40 - har lägre s k inre resistans (Ri) vilket är grunden för att kunna belasta acken mera och som bieffekt normalt gör att acken går "svalare" och alltså inte bygger så mycket värme när man belastar den. Nackdelen med högre C-tal är att acken ofta är lite tyngre än en motsvarande med lägre C-tal.
Sen vill jag korrigera Fluf en smula avseende hur lång laddtiden är med olika laddströmmar. Det är ju så att strömmen avtar efter ett tag så man laddar inte LiPo med konstant ström hela tiden utan den är fallande mot mer eller mindre noll så de teoretiska laddtiderna baserade på laddning med full strömstyrka stämmer inte riktigt. De sista milliamperetimmarna tar alltså alltid mycket längre tid att "trycka i" än de första. Förr var grundregeln att aldrig överstiga 1C vid laddning men personligen kör jag numera 2C utom på inomhussackarna där jag kan trycka i 3--4C beroende på behov av kortare laddtid och att dessa ackar ändå byts ut inför varje ny säsong. Men det är alltså inte fel att köra med 1C-laddning om man känner för det men jag har heller aldrig observerat några problem med 2C-laddning och det går avsevärt fortare vilket är trevligt när man laddar på fältet.
Roger
Hej Roger!
Tänkte flika in en fråga om nåt du skrev; "dessa accar byts varje säsong" - byter du dina driftaccar varje säsong och är det ungefär livslängden man kan förvänta sig ur ett lipo?
För mig har nu ett år passerat i hobbyn och de2× 2s1300 - accar som är äldst och faktiskt följde med kärror från FMS har fortfarande fin balans och kommer upp i 4.22V/cell och jag upplever ingen direkt minskning i kraft även om jag förstår att de säkert har tappat några mA.
Jag kapar också tråden med en relevant fråga: LipoBuzzer - jag har en monterad på min racequad och stoppar i balanskontakten där så om jag flyger Los eller om jag vill veta spänningen så tittar jag på buzzerdisplayen - under belastning - disarmar jag och drar ur xt60:n så åker ju naturligtvis spänningen upp direkt så frågan är vad ställer jag mitt larm på?
Den står nu på 3.3V/cell och det är ju under belastning(är det safe nog?) - sen skall man ju hem och landa när buzzern skriker också.

Vad tycker ni jag skall ställa alarmet på? Kör en liten racequad på 3s1500-3s2000 45C-accar som ger 7-9min som jag flyger nu.

McRegor
2016-03-30, 09:10
Det jag skrev gäller för mig och många av kompisarna dessutom - "utom på inomhussackarna där jag kan trycka i 3--4C beroende på behov av kortare laddtid och att dessa ackar ändå byts ut inför varje ny säsong".
Roger

Fluf
2016-03-30, 10:02
Tack för mödan Fluf - mycket intressant och jag lär mig massor!

Brukar det finnas angivet vad en motor/propeller-kombination förbrukar? Finns det termer för detta? Hur räknar man ut det?

Glad att det hjälper :)

För de flesta modeller finns det rekommendationer på motor och propeller kombinationer som är lämpliga.

För motor/propeller kombination kan du kika på enskilda motorer och deras information. En del motorer har hos tillverkaren eller butiken data/information på belastning och drag med olika batteri, motor och propeller kombinationer. Populära motorer på HobbyKing har ofta i recensioner eller diskussionerna på varje info från användare.

Varje motor har även max A eller max W som du inte bör överstiga. Lite överkurs när man vill vara precis och lite mer avancerad i motorval: Med en amperemeter av något slag kan man testa sig fram med olika motor och propeller kombinationer i en dragställning för att hitta mest drag/watt för just den motorn du har på hyllan.

Går även att testa sig fram, kör med en propeller, känna om motorn blir varm, om inte testa en större eller med större stigning, känna om motorn blir varm, Känna efter vilket du tycker att planet gör sig bäst med.

Ted_B
2016-03-30, 10:07
Jag kapar också tråden med en relevant fråga: LipoBuzzer - jag har en monterad på min racequad och stoppar i balanskontakten där så om jag flyger Los eller om jag vill veta spänningen så tittar jag på buzzerdisplayen - under belastning - disarmar jag och drar ur xt60:n så åker ju naturligtvis spänningen upp direkt så frågan är vad ställer jag mitt larm på?
Den står nu på 3.3V/cell och det är ju under belastning(är det safe nog?) - sen skall man ju hem och landa när buzzern skriker också.

Vad tycker ni jag skall ställa alarmet på? Kör en liten racequad på 3s1500-3s2000 45C-accar som ger 7-9min som jag flyger nu.

Prova dig fram, mät spänningen efter du landat och batteriet fått vila några minuter. Mina mindre ackar drar jag ur alldeles för mycket för de är ändå så pass billiga, de större vill jag ha ca 3,7 V per cell efter flygningen.
Jag tycker 3,5-3,75 V är lagom spänning, beroende på hur mycket man tycker är ok att misshandla dem.
Jag har några till min IRC Vortex som jag regelbundet drar ur till 3,2-3,4 V, de funkar fortfarande men kommer nog inte hålla så länge :)

Koffe84
2016-03-30, 12:40
Hej igen! Ännu en fråga har dykt upp, gällande konceptet "storage laddning" - och även vad som överlag gäller vid hantering av urladdade (ca 20% kvar) och fulladdade batterier?

Jag förstår att man inte ska låta batterier ligga urladdade, men om jag tex flugit idag och vet att jag ska flyga imorgon igen, ska jag då storage-ladda batterierna när jag kommer hem och sedan ladda dem fullt imorgon - eller är det okej att ladda dem fullt när jag kommer hem och låta dem ligga fulladdade tills dagen därpå?

Mao - ungefär när övergår "tid-till-användning" från att man kan ladda ett batteri fullt, till att man bör storage-ladda det istället?


Tack!

freddan_6
2016-03-30, 13:05
Din fråga beror lite på hur rädd man är om sina ackar och hur bra de är. Vid omslag till regnperiod har det hänt att mina ackar har legat fullladdade en månad. De får då lägre spänning (4.1V/cell i stället för 4.2 och självklart med mindre kapacitet). Vill du skona dina ackar maximalt ska de lagras torrt vid 0 grader. Jag brukar ha dem i rumstemperatur. Mina ackar brukar dö nånstans mellan 60 cykler (dåliga) till 200 cykler (bra). Om du har inomhusbatterier vid slutet av säsongen som inte ska användas på ett halvt år så ska de lagringsladdas. Urladdat till 3V är sämre än fullladdat till 4.2V.

FinnbyFraggel
2016-03-30, 17:35
Hej igen! Ännu en fråga har dykt upp, gällande konceptet "storage laddning" - och även vad som överlag gäller vid hantering av urladdade (ca 20% kvar) och fulladdade batterier?

Jag förstår att man inte ska låta batterier ligga urladdade, men om jag tex flugit idag och vet att jag ska flyga imorgon igen, ska jag då storage-ladda batterierna när jag kommer hem och sedan ladda dem fullt imorgon - eller är det okej att ladda dem fullt när jag kommer hem och låta dem ligga fulladdade tills dagen därpå?

Mao - ungefär när övergår "tid-till-användning" från att man kan ladda ett batteri fullt, till att man bör storage-ladda det istället?


Tack!


Att ha batterierna full laddade något dygn eller två är inga problem, men börjar det bli bort åt en vecka mår dom bäst av att
laddas ur till "storage" (ca 60%).
/Jonas

Koffe84
2016-03-30, 17:58
Tack för infon Jonas och Fredrik!

McRegor
2016-03-30, 18:06
Jo - visst är rekommendationen absolut att förvara dom storage-laddade men mina allra äldsta ackar i drift (köpta 2006-05) har jag aldrig förvarat storage-laddade utan full-laddade och de fungerar fortfarande utmärkt. Det är dock mindre ackar och av bra kvalitet (Kokam). Man lär ut en sak men agerar inte själv så ofta efter rekommendationerna...:) Men på stora/dyra ackar skulle jag absolut följa rekommendationerna.
Roger

Koffe84
2016-03-31, 16:16
Goddagens!

Ny dag och nya frågor :)

Jag läser att jag förkortar batteriets livslängd om jag laddar det "ofta". Hur ofta är "ofta"? Och hur mycket är det fråga om att jag kan "förkorta" livslängden om jag inte sköter mig?

Hur tänker/gör ni?

Tack!

Fluf
2016-03-31, 16:35
Goddagens!

Ny dag och nya frågor :)

Jag läser att jag förkortar batteriets livslängd om jag laddar det "ofta". Hur ofta är "ofta"? Och hur mycket är det fråga om att jag kan "förkorta" livslängden om jag inte sköter mig?

Hur tänker/gör ni?

Tack!

För att LiPo skall leva så långt som möjligt utan massa extra arbete brukar jag;
1. Ladda samma dag eller dagen innan jag flyger. Oftast laddar jag på jobbet samma dag.
2. Landar innan batterierna är slut, försöker att inte dra mer än kanske 50%, hellre ha fler LiPo med sig.
3. Förvarar batterierna under säsong i sitt halvt urladdade tillstånd (obs om du behövt landa på grund av tomt LiPo är det bra att storageladda dem innan du lägger dem på hyllan till nästa vecka.
4. Under längre uppehåll som höst och vinter går igenom hela samlingen LiPo och storageladdar och balanserar inför långförvaring.
5. I samband med långstorage passar jag på och mäter IR på alla LiPo för att sortera de som skall sparas och de som skall pensioneras.

Det finns säkert bättre, smidigare och effektivare sätt. Men med de enkla klarar jag mig bra tycker jag. Framför allt att landa innan man tror att man behöver och byta till nästa istället för att flyga tomt.

FinnbyFraggel
2016-03-31, 16:50
Goddagens!

Ny dag och nya frågor :)

Jag läser att jag förkortar batteriets livslängd om jag laddar det "ofta". Hur ofta är "ofta"? Och hur mycket är det fråga om att jag kan "förkorta" livslängden om jag inte sköter mig?

Hur tänker/gör ni?

Tack!

Ett LiPo brukar hålla 100 - 200 cykler innan det tappar orken om det behandlas snällt.
Sen får du avgöra vad ofta är och ungefär hur länge dina batterier håller.
Har du fler batterier får varje batteri färre cykler med samma antal flygningar.

/Jonas

Koffe84
2016-03-31, 21:40
Tack för infon Fluf och Jonas!

Ledsen att jag är lite störig, men frågan kvarstår hur ofta som är "ofta". Liksom, om man inte vill slita på ett batteri i onödan, hur lång tid ska man då låta det "vila" innan det laddas upp eller används på nytt (vad är det egentligen som sliter - laddning eller användning)? Pratar vi en timme? Ett par timmar? En dag? Ett par dagar?

Och igen - pratar vi till nästa laddning eller nästa användning då?

Anledningen till att jag undrar är för att jag vill få ett hum om hur många batterier jag bör ha på lagar om jag vill kunna flyga så mycket jag vill utan att behöva slita i onödan på grejerna...!

Tack igen!

Koffe84
2016-03-31, 21:52
Oj, nu kom en fråga till: Graphene batterier - är det nåt att satsa på istället för vanliga LiPo? Läser att de ska hålla 600+ cykler, vilken ju är tredubbelt mot vanliga LiPo om jag förstår det rätt? Och priset verkar bara vara knappt det dubbla?

Tex detta: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__91183__Turnigy_Graphene_2200mAh_3S_45C_LiPo_Pack _w_XT60.html

McRegor
2016-03-31, 23:17
Ha inte får många batterier och batteristorlekar för det är snarast sämre att använda ackarna sällan än ofta. Jag har 2 st av de jag använder ofta men skulle krasst säkert kunna klara mig med en om jag skruvade upp laddströmmen till 3C emellanåt. Efter flygningen så laddar jag direkt eftersom mina ackar inte är speciellt varma efter användningen.
Roger

Koffe84
2016-04-01, 00:00
Tack för svaret Roger! Vad jag kan uttyda från er med erfarenhet så verkar det här med att återladda ett batteri efter användning inte vara något större issue!

freddan_6
2016-04-01, 10:41
Angående graphene är det nog ingen som kommit upp i 600 cykler än, för de introducerades i vintras. Prova och rapportera! Jag tänker prova.

freddan_6
2016-04-01, 10:45
Angående ofta: Jag flyger med 2200mAh batterier i flera plan. Jag har 6 stycken såna batterier. När tre är använda brukar jag ladda dem för att kunna flyga "för evigt" - dvs tills jag tröttnar. Då laddar jag en för snabbt (den är fortfarande varm) och två har fått vila. Turnigy Nanotec 35C verkar inte hålla detta förfarande mer än 120 cykler. Rhino 40C verkar tåla mer än 200 cykler. Rhino är äldre men verkar alltid vara slut i lager.

Koffe84
2016-04-04, 16:39
Tack för infon Fredrik!


Så! Nu har jag hämtat min Runner 250, extrabatteri och iCharger 106b+ och skulle gärna få lite hjälp av er som har/kan iCharger-laddare!


Manualen säger inte klartext vad jag ska välja och den här instruktionsvideon för hur man "balansladdar" ett batteri gör mig förvirrad då han utöver balanskontakten kopplar in laddaren i batteriets motsvarande XT60-kontakt https://youtu.be/yDIdbhF2Uq8

Jag trodde att man alltid bara använde balanskontakten vid laddning?

Sen undrar jag även om det värde han ställer in på sin laddare i videon - "2A" för ett 2,2mAh LiPo, är det ni pratat om tidigare här i tråden om med vilken "C" man laddar batteriet?

Jag vill gärna testa att ladda mitt extrabatteri (ett 2800mAh 3S som rekommenderas att laddas i 1-3C) i "2C" och undrar alltså om det är detta värde jag då ska ställa upp till 5,6A (2*2800mAh)?


Tack så jättemycket för er hjälp! SÅ sugen på att komma ut och flyga nu!! :)

FinnbyFraggel
2016-04-04, 17:02
Tack för infon Fredrik!


Så! Nu har jag hämtat min Runner 250, extrabatteri och iCharger 106b+ och skulle gärna få lite hjälp av er som har/kan iCharger-laddare!


Manualen säger inte klartext vad jag ska välja och den här instruktionsvideon för hur man "balansladdar" ett batteri gör mig förvirrad då han utöver balanskontakten kopplar in laddaren i batteriets motsvarande XT60-kontakt https://youtu.be/yDIdbhF2Uq8

Jag trodde att man alltid bara använde balanskontakten vid laddning?

Sen undrar jag även om det värde han ställer in på sin laddare i videon - "2A" för ett 2,2mAh LiPo, är det ni pratat om tidigare här i tråden om med vilken "C" man laddar batteriet?

Jag vill gärna testa att ladda mitt extrabatteri (ett 2800mAh 3S som rekommenderas att laddas i 1-3C) i "2C" och undrar alltså om det är detta värde jag då ska ställa upp till 5,6A (2*2800mAh)?


Tack så jättemycket för er hjälp! SÅ sugen på att komma ut och flyga nu!! :)

Ja, du ska ansluta både balanskontakt och batterikontakt till laddaren när du laddar.
Ett 2200mAh batteri ska laddas med 2.2A om du laddar med 1C eller 4.4A om du laddar med 2C.
Rekommendationen för LiPo brukar vara att ladda med 1C sen finns det några tillverkare som säger att deras batterier _klarar_ att laddas med högre ström, te.x. 2C.

/Jonas

Koffe84
2016-04-04, 17:37
Tack för svaret Jonas!


Då antar jag att jag behöver en sån här också?

http://www.kullagergrossisten.se/product/laddkabel-xt60



Hmm, är det här en godtagbar b-lösning tills jag får adapterkabeln eller är jag ute på hal is? Gissar att jag måste vara försiktig så röd och svart inte nuddar varann?

57944

Tack!

FinnbyFraggel
2016-04-04, 17:50
Tack för svaret Jonas!


Då antar jag att jag behöver en sån här också?

http://www.kullagergrossisten.se/product/laddkabel-xt60



Hmm, är det här en godtagbar b-lösning tills jag får adapterkabeln eller är jag ute på hal is? Gissar att jag måste vara försiktig så röd och svart inte nuddar varann?

57944

Tack!

Japp, den kabeln behöver du, den borde följt med laddaren...
Bor du Stockholm har jag nog en extra.....
Det är INTE att rekommendera att sätta krokodiler eller andra icke passande kontakter i batteriet.
Om du får kortslutning svetsas kablarna ihop tills dom brinner av eller så slår det eld i batteriet, batterier i den storleken lämnar garanterat över 100A i ström vid en kortslutning.

/Jonas

Koffe84
2016-04-04, 18:11
Stor tack för erbjudandet Jonas, men är tyvärr inte i sthlm för tillfället (utan i Fagersta). Misstänkte att det var en dum idé att försöka sig på en bondlösning :)
Får beställa adaptern helt enkelt...

Får jag fråga dock - Walkera kit-laddaren som följer med kittet laddar ju endast via balanskontakten (0,8A), men ändå? Så det går ju - även om det är i väldigt låg hastighet?

Är detta något som Walkeras kit-laddare är specialbyggd för, eller är det något som iChargern även klarar av? Ska läsa på och se vad jag hittar om detta. Om någon vet på arm att det går och hur ställer man in det så är jag idel öra!

Tack!

FinnbyFraggel
2016-04-04, 18:20
Dom enkla "skicka med laddarna" brukar ladda med väldigt låg ström via balanskontakten, men dom "riktiga" laddarna laddar med en högre ström genom batterikontakten och enbart balansströmmen genom balanskontakten.
Balanskontaktens klena kablar och stift klarar inte dom höga strömmarna.

/Jonas

Koffe84
2016-04-04, 18:51
Japp, det var det jag fann när jag sökte på det också. Makes sense.

Tack igen!

Killenheladagen
2016-04-06, 11:43
Angående "följer med kittet-laddare"
obs detta är mina egna erfarenheter och andra människor kanske fått andra resultat.
Jag har endast använt den typ av laddare som följer med ditt kit i nära ett år nu (har 4st!) och jag flyger i princip dagligen (motorseglare och på senare tid racequad och jag flyger året runt) och de äldsta accarna jag har (2st 2s1300 15 och 20C från FMS) har gjort över 300 cykler var och jag använder dem fortfarande, de håller balansen väl (diffar 0.1 mellan cellerna kan man säga i princip) och jag upplever inte förkortad flygtid (ev pressar jag accarna mer men när jag kommer hem mäter varje cell kring 3.7-3.8V).

Jag laddar även quadens 3s1500 45C nanotech med samma typ av laddare och de accarna har inga balansproblem heller så antingen har jag enorm tur eller är överjävligt snäll (inte så troligt) mot mina accar eller så fungerar det faktiskt att ladda med dessa enklare laddare utan större problem så länge man har tid att vänta.

Som fotnot kan jag säga att mitt nästa inköp blir en dyrare laddare så jag kan ladda med mera än 1C men då bara för att quaden slukar batteri jämfört med segelskepp och jag misstänker att i sommar vill jag flyga mer än 4 accar i rad utan väntetid med den.

Dock är det väldigt bekvämt att trycka i balanspluggen och vänta på grön lampa - det tycker jag att du skall göra och ge dig ut och flyga - jag kan med säkerhet säga att dina accar inte blir ledsna om du laddar dem med medföljande laddare ett par gånger!

Killenheladagen
2016-04-06, 17:35
Dom enkla "skicka med laddarna" brukar ladda med väldigt låg ström via balanskontakten, men dom "riktiga" laddarna laddar med en högre ström genom batterikontakten och enbart balansströmmen genom balanskontakten.
Balanskontaktens klena kablar och stift klarar inte dom höga strömmarna.

/Jonas
Hej! Hur mycket tryck är en balanskabel vanligen anpaasad för och hur mycket ström tror du är ett problem? Jag sätter i 1,2A/H genom balanskontakten och har alltid gjort det utan problem.
Mvh Gustaf

Glattnos
2016-04-06, 18:35
Det där är ju väldigt intressant. På mina LiPo-accar så är det 22AWG-kablar till balanskontakten och det ska ju duga till 10A. Accarna är på 1550mAh så 10/1,55 = 6,45 så det ska vara lugnt att ladda ända upp till 6C igenom de kablarna, sen beror det ju lite på kontakten också. Den håller nog inte lika bra som kablarna.

Killenheladagen
2016-04-06, 18:37
Jaha nu blev det 3 poster men men, till TS; På tuben så gör "rcmodelreviews" en episod som heter '"a matter of balance" eller likn och där går han in i detalj på hur dessa laddare fungerar och ger goda tips, bland annat hur man kan ladda upp en cell (med en 1s-laddare, "kitversion" för småflyg exempelvis) som ligger lite lågt utan att låta balansladdaren göra det som är en mycket mer(för accen) jobbig process.

Bra tips på den kanalen f ö! Han är mycket kunnig SAMT pedagog så det är lätt att förstå.
Han har också "xjet"-Channel

Värt att notera!
Hoppas du laddat accar och fått lite flygtid!

Koffe84
2016-04-06, 19:55
Tack för inputen Glattnos och Gustaf!

Det jag kan säga efter att nu ha laddat kit-batteriet med iChargern i 1C är att det är SKÖNT när det tar 40min att ladda ett batteri istället för nära 3h som det gjorde med kitladdaren (som gick på 0,8A)!

Så jävla värt alltså. Håller på och ladda mitt andra, bättre 2800mAh batteri i 2C nu. Det tog 4.5h att ladda med kitladdaren! *uppdate* Klart på drygt 20 min!



Tack för all hjälp jag fått av alla hittills! Supernöjd med iChargern och det tillhörande power supplyet från Kullagergrossisten som det tipsades om i början av den här tråden tråden! Helt klart värt pengarna!
Läser du detta i jakt på en första laddare så GLÖM INTE XT60 adaptern bara (eller vad du nu har för kontakt på det du ska ladda) - den följer inte med! :)

FinnbyFraggel
2016-04-06, 22:22
Hej! Hur mycket tryck är en balanskabel vanligen anpaasad för och hur mycket ström tror du är ett problem? Jag sätter i 1,2A/H genom balanskontakten och har alltid gjort det utan problem.
Mvh Gustaf
Eftersom jag själv upplevt att balans kablar blivit varma vid 2,5-3A då jag testat att ladda via balanskontakten så gissar jag att gränsen inte är så långt bort...
Laddade som laddar enbart via balans kontakt ger sällan över 1,5A.
/Jonas

Killenheladagen
2016-04-07, 09:29
Eftersom jag själv upplevt att balans kablar blivit varma vid 2,5-3A då jag testat att ladda via balanskontakten så gissar jag att gränsen inte är så långt bort...
Laddade som laddar enbart via balans kontakt ger sällan över 1,5A.
/Jonas
Ok! Sry för nära-OT men det är bra att veta för mig då jag ofta plockar ut ström från balanskontakten med, än så länge bara kameror och lampor men man vet aldrig vad jag kan försöka hitta på:)
Vidare, i ditt exempel över varma balanskontaktkablar vid 3A var det en 3cells-acc ?
Man lär ju isåfall kunna resonera sig fram till att gränsen är nära 1a/balans-sladd? Isåfall bör en 2 cells-acc inte leverera/ta mot mer än 2a, och en 4s 4A osv?

Är det verkligen ingen som tänker säga mot mig angående kit-laddare? Det verkar som konsensus här annars är att dessa är som att kasta in accarna i mikron nästan. ?

Jag tänkte vidare på mina argument och givetvis skall TS använda kitversion av laddare tills adapter kommer för att få flyga öht.

Dock när det gäller mitt exempel - de 2 fms-accarna som är äldst, jag skrev att jag inte upplever förkortad flygtid men då är det ej bara faktorn att jag ev pressar accarna längre tid utan dessutom min egen utveckling när det gäller trim, TP och termik - saker som kan få en motorsegelkärra att faktiskt få närapå oändlig flygtid, dock kvarstår faktumet att den initiala "punchen" i accarna vid fulladdning innan flygning är kvar - - och då väger mina kärror mer nu än då (lim, plywood, plast och tejp:).

Mina kitladdare om det säger någon något är från eflite och fms, de har "12-bit microprocessor"...wow.. och man kan skruva laddströmmen från 0.3-1.2A vilket kan vara användbart, laddar 2 o 3s - dessa har fungerat klanderfritt för mig i ett år nu, "why fix it if it aint' broken" etc.

En fråga i allmänhet om accar man har laddat upp och EJ flugit, ofta laddar jag mina 2s-accar direkt efter hemgång och ibland blir det inte flygande på ett par dagar, tar accen nån särskild skada av att "toppas" upp? dvs jag trycker i laddaren på 0.3A och drar upp accen om det har tappat nån mW innan jag sticker iväg.?

Hoppas verkligen TS inte svarar för han är ute och flyger hela dagarna och den lilla walkeraladdaren går varm...

McRegor
2016-04-07, 10:29
Vi som flyger el sen länge använder inte "kit-laddare" så vi kan inte ge några exakta svar på kit-laddare från t ex FMS eller E-Flite - det är nog den enkla sanningen. Men laddar dom med relativt låg ström och har hyfsad balanseringsnoggrannhet så bör dom kunna fungera med de begränsningar dom har. Bättre och exaktare svar får du nog inte. F ö säger väl inlägg #50 det mesta i frågan om kit-laddare kontra "riktiga" laddare.
Är dina ackar laddade så behöver du inte "toppa" dom innan du skall flyga. Det hörde till den tid vi körde med NiCd eller NiMh-ackar medan LiPo har mycket låg självurladdning.
Och till Koffe84 - grattis till ett bra val av laddare och att även du trivs med din iCharger. Har kompisar som så småningom övergett sina lite billigare "computer-laddare" till förmån för iCharger och de är minst lika nöjda som du och förvånade över att balanseringsladdningen inte alls tar lika lång tid som med deras tidigare laddare - trots att dessa också hade relativt hög maximal laddeffekt..:)
Roger

freddan_6
2016-04-07, 18:26
Den enda "skräpladdare" jag då och då använder är en extremt tidig Lipo Laddare från korea "SJ Swallow Advanced" + yttre balanseringskontakt. jag har använder den några gånger per år för att ladda sändaracken då denna saknar vanligt uttag och bara har balanskontakt + nån specialkontakt.
Max 1.5A vågar jag trycka i annars blir kablarna varma. Så två laddningar på raken behövs för att fylla ett 2650mAh acke, den har inte inställbar timeout.

När jag fått laddre från FMS, Jamara eller liknande har jag inte tyckt det varit något som behövts hemma hos mig, så jag har lämnat dem till elektronikåtervinning utan att ens prova dem. Jag vet att de inte är lika bra som iCharger, så jag använder dem helt enkelt inte.

Koffe84
2016-04-08, 15:54
Jag har uppdaterat originalposten med en sammanfattning av den här tråden. Lätt att hänvisa till om andra nybörjare med liknande frågor dyker upp! :)

Tack igen!