handdator

Visa fullständig version : Futaba T14SG som lärarradio och Taranis Plus som elevradio



McLund
2016-03-29, 20:26
Ja, hej hej....

Jag och min flygelev har nu flugit min FunCub via lärar/elev med min Taranis Plus som lärarradio och min elevs Futaba T14SG som elevradio via kabel och det har funkat klockrent, inte ett fel radiomässigt och inte en krasch heller..... :sarcastic:

Men så har då eleven köpt sig en egen FunCub som vi skall använda som skolplan istället och då blir det omvänd ordning på radioapparaterna, då skall elevens Futaba T14SG fungera som lärarradio och min Taranis Plus skall då fungera som elevradio.

Men nu stöter vi på patrull, för Futaban får aldrig någon signal från Taranisen verkar det som.

Taranisen funkar helt perfekt mot en Phoenix Simulator i datorn vilket då ger en indikation på att Taranisen funkar. I Taranisen har jag stängt av den interna sändarmodulen samt satt den som elevradio.

I Futaban har jag startat Trainerläget enl manualen med defaultspaken SH som trainerläge.

En variant på lösning är att jag temporärt monterar i en FRSKY mottagare i elevens nya FunCub och så kör vi som vi hade det från början med min Taranis Plus som lärarradio och min elevs Futaba T14SG som elevradio.

Är det möjligen någon här i forumet som kan hjälpa mig i ärendet?


Hjärtligt tack på förhand för din hjälp!


//Mats McLund